תעסוקה ארה"ב
צילום: iStock

דו"ח עבודה חזק יאפשר לפד להמשיך או להאיץ את מתווה העלאת הריבית

נתוני התעסוקה ממשיכים להיות חזקים כששיעור ההשתתפות בשוק העבודה, המשכורות והמשרות החדשות עולות, בעוד שיעור האבטלה יורד, יחד עם זאת, רבים עדיין מעדיפים להישאר מחוץ לשוק והמעסיקים מתקשים למלאות משרות פתוחות; המתח בין שמירה על שוק העבודה ומלחמה באינפלציה ינחה את החלטות הבנק המרכזי בנוגע למתווה העלאת הריבית
גיא טל | (1)

היום יפורסם דו"ח התעסוקה הראשון לחודש אפריל ועל פי התחזיות הוא צפוי להציג נתונים חזקים בשוק העבודה שממשיך להיות מהודק, והמעסיקים ממשיכים להתחרות על העובדים ומציעים תנאים טובים יותר, ובכך מחזירים יותר עובדים לשוק התעסוקה. בחודש פברואר הנתון הפתיע כלפי מעלה כשנרשמו 678 אלף משרות חדשות, שסימנו התרחבות חודשית 14 ברציפות של שוק העבודה האמריקאי וזאת למרות התפרצויות של הווריאנטים דלתא ואומיקרון, קשיים בשרשרת האספקה ואף העלאת ריבית אחת, והמשיך להתרחב כל העת. 

הכלכלנים אם כן צופים שהנתון יראה על כך שהמשק האמריקאי הוסיף 490 אלף משרות בחודש מרץ, זאת לעומת תוספת של 678 אלף בחודש פבראר. שיעור האבטלה על פי התחזיות ירד ל-3.7% בלבד, רק מעט יותר מהשיעור טרום הקורונה שהיה 3.5% בפברואר 2020, ופחות מ-3.8% שנרשמו בפברואר. הירידה בשיעור האבטלה שנרשמה בפברואר הייתה למרות עליה מפתיעה בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה שעלה ל-62.3%.

בנוגע למשכורות הציפיות הן שהנתונים יראו כי המשכורת הממוצעת לשעה עלתה ב-0.4% בין פברואר למרץ, יותר מאשר גידול ב-0.03% חודש קודם לכן. בשיעור שנתי לפי זה עלו המשכורות ב-5.5% - פחות מעליית האינפלציה. בחודש פברואר עליית המשכורות השנתית הייתה 5.1%. "יהיה מאתגר להגיע למספר של 678 אלף עובדים חדשים שנרשמו בפברואר" אומר מארק האמריק, כלכלן בכיר בבנקרייט "ובכל זאת, הציפיות הן שהצמיחה בשוק התעסוקה תהיה סולידית במרץ, כשהקונצנזוס הוא על נתון הגבוה מ-400 אלף משרות". 

סקר של החברה הפרטית ADP הראה על תוספת של 455 אלף משרות במגזר הפרטי במרץ. הסקר שמקדים את הנתונים הרשמיים מעיד בדרך כלל על המגמה המסתמנת באופן מדוייק למדי. על פי הסקר מגזר השירותים, שנחשב מסורתית לחזק ביותר בכלכלה האמריקאית, ממשיך להוביל את יצירת המשרות.

למרות העלייה בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה, עדיין מורגש מחסור בעובדים, ורבים מדי לא מוכנים לחזור לעבודה. הנתונים מראים על מיליוני עובדים שלא חזרו לשוק העבודה מאז פרוץ מגיפת הקורונה, ושיעור ההשתתפות בשוק העבודה עדיין יחסית נמוך, למרות העליה האחרונה. ג'ואן פיני, מנהלת השקעות אמרה ליאהו פיננס שלמרות שכל נתון מעל 400 אלף עובדים ייחשב כחיובי, ישנם עדיין מעט מדי אנשים שמחפשים עבודה. "הדבר האמיתי בו אנו מתמקדים בשוק העבודה הוא שיעור ההשתתפות. האם אנו מצליחים להחזיר יותר עובדים לשוק העבודה? זהו צוואר הבקבוק הגדול ביותר כעת בנוגע להמשיך הצמיחה הכלכלית, כיון שפשוט אין מספיק אנשים כדי לקחת את המשרות הללו. לכן החזרה של אותם אנשים לשוק העובדה תהיה הסימן הטוב ביותר לגבי השאלה כמה צמיחה נוכל להשיג". 

שוק העבודה ממשיך להיות שיקול מרכזי עבור הבנק המרכזי בנוגע להעלאות הריבית המתוכננות. נתון חזק יאפשר להמשיך במתווה העלאת הריבית, וייתכן שאף להגביר מעט את הקצב להעלאה של 0.5% בפגישת הפד הקרובה, כפי שרבים צופים. בנאום האחרון של יו"ר הפדרל רזרב ג'רום פאואל לאחר הכרזת הריבית במרץ הוא הדגיש את הצורך להילחם באינפלציה יחד עם שמירה על שוק העבודה, ונתונים חזקים משוק העבודה יאפשרו לו ביתר קלות להמשיך במתווה העלאת הריבית או אף להאיץ אותו.

 "לפדרל רזרב יש שני תפקידים - לקדם את שוק העבודה ולשמור על יציבות המחירים" אומר טד רוזמן, אנליסט בבנקרייט "שוק העבודה החזק מוביל את הפד להתמקד במאבק באינפלציה. יו"ר הפד ג'רום פאואל רמז לאחרונה על מתווה אגרסיבי יותר של העלאת ריבית, והדו"ח המתקרב מתאים לנראטיב, כיון שהאינפלציה כרגע מהווה מקור לדאגה משמעותי הרבה יותר מאשר האבטלה".

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מה קרה לאתר 01/04/2022 14:18
    הגב לתגובה זו
    לא מוצא כבר שבועיים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".