מתחרה ראש בראש עם טיקטוק: פייסבוק רילס מגיע לישראל
ליצור סרטונים קצרים באמצעות הרילס, בדומה למתחרה הסינית טיקטוק ובדומה לפיצ'ר שקיים כבר ברשת האינסטגרם שאף היא נמצאת בבעלות החברה
ענקית הטכנולוגיה מטא FACEBOOK (פייסבוק לשעבר) הודיעה היום על השקת הפיצ'ר החדש שלה ה-רילס ל-175 מדינות נוספות ובהן ישראל. מדובר בעצם בפורמט הסרטונים שפיחתה החברה והוא המקבילה לטיקטוק שתפסה פופולריות אדירה בארץ.
הפורמט החדש של העלאת הסרטונים, שהיה זמין בחודשים האחרונים באינסטגרם ולמשתמשי פייסבוק במדינות צפון ומרכז אמריקה, זמין מעכשיו גם ברשת החברתית הגדולה בעולם, פייסבוק. ומאפשרת ליצור ולפרסם סרטונים בפיד, בקבוצות ובלשונית הווידאו של פייסבוק. הפיצ'ר יהיה זמין לשימוש במכשירי אנדרואיד ו-iOS.
הדמיון בין הרילס לטיקטוק אינו מקרי, הרילס הוא למעשה הדרך העיקרית של פייסבוק במלחמה נגד הפופולריות ההולכת וגוברת של טיקטוק, שהצליחה לגנוב מפייסבוק אחוז גבוה של משתמשים ברשתות החברתיות. מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד מטא, רואה ברילס פוטנציאל הצלחה גבוה במלחמה על קהל המשתמשים, והוא אף ציין בשיחת המשקיעים האחרונה כי הוא מודע לכוחה של טיקטוק ושהוא מכוון לכך שהרילס תהיה התשובה של החברה במלחמה נגדה.
"ברור לנו שאנשים יצרכו יותר ויותר סרטוני וידאו קצרים בעתיד, ורילס הוא פורמט התוכן שלנו שצומח בקצב הכי מהיר בפער גדול. הוא כבר התורם המשמעותי ביותר לגידול במעורבות המשתמשים באינסטגרם והוא צומח מהר מאוד גם בפייסבוק", אמר צוקרברג בשיחה שהתקיימה בתחילת החודש. שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול ויד ימינו של צוקרברג, הודתה כי רילס מייצר פחות הכנסות לעומת הפיד והסטוריז, "אבל אנחנו מצפים שזה ילך וישתפר עם הזמן. כבר עשינו מעברים מוצלחים בעבר - מהווב למובייל, ולאחר מכן מהפיד לסטוריז".

כיצד ארצות הברית הפכה להיות תלויה בחברה פרטית אחת בתחום החלל
SpaceX שולטת ב-83% משוק השיגורים העולמיים, וההצלחה המרשימה שלה יצרה תלות אסטרטגית קריטית מצד ארצות הברית, המעמידה את הממשל האמריקאי בפני אתגרים חדשים בתחום הביטחון הלאומי והתחום העסקי
השנה רשמה SpaceX שיא עם 134 שיגורים למסלול, פי שניים יותר מהתאגיד הסיני לטכנולוגיית חלל ותעופה, המתחרה הקרוב ביותר. הנתונים משקפים הצלחה מרשימה, אך גם תלות אמריקאית שאינה קיימת מאז הקמת תעשיית החלל הצבאית.
החברה של מאסק התפתחה מספק לתשתית קריטית. קפסולות Dragon ורקטות Falcon 9 מהוות כיום את הדרך העיקרית של ארצות הברית לשיגור אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית. לוויני Starlink הפכו חיוניים לאספקת אינטרנט באזורים מרוחקים ולתקשורת בזמן עימותים עבור מדינות בעלות ברית.
הבסיס למצב הנוכחי נוצר עקב מונופול קודם. בשנת 2003, בואינג ולוקהיד איחדו את יכולות השיגור שלהן בחברה אחת – United Launch Alliance. החברה החדשה גבתה מהממשל מאות מיליוני דולרים לכל שיגור לווין, ויצרה מונופול שפתח את הדלת לחברות חדשניות.
מאסק זיהה את ההזדמנות בזמן הנכון
לאחר מכירת פייפאל בשנת 2002, הקים את SpaceX והחל בפיתוח רקטת Falcon 1. בשנת 2003, הוא הסיע את הרקטה ברחובות וושינגטון במטרה למשוך תשומת לב של סוכנויות ממשלתיות ולהשיג חוזים.
- טראמפ ניסה לבטל את החוזים של ספייס איקס, המהלך כשל
- ספייס איקס בדרך לשווי של 400 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלבי הפיתוח הראשונים היו מלאים בכישלונות. שלושת השיגורים הראשונים של Falcon 1 נכשלו, והחברה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. הצלחה הגיעה רק בשיגור הרביעי בשנת 2008, ברגע אחד קריטי שהציל את עתיד החברה. חודשים ספורים לאחר השיגור המוצלח הראשון,זכתה החברה בחוזה של 1.6 מיליארד דולר מנאס"א לביצוע 12 משימות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. החוזה הציל את החברה מפשיטת רגל והעניק לה את היציבות הפיננסית והאמינות הנדרשים לצמיחה עתידית.

באפט לא רוכש את CSX, אבל חותם על שיתוף פעולה
וורן באפט הבהיר כי אין בכוונתו לרכוש את חברת הרכבות CSX. לאחר פגישה עם מנכ"ל CSX, הדגיש באפט כי הדיונים התמקדו בשיתוף פעולה תפעולי בלבד, ולא ברכישה או מיזוג. השוק הגיב בירידות: מניית CSX נפלה ב-5.1% ל-32.81 דולר, ומניית ברקשייר ירדה ב-0.6%. המשקיעים, שציפו אולי למהלך משמעותי יותר, הביעו אכזבה קלה.
ברקשייר, באמצעות חברת הרכבות שבבעלותה BNSF, ו-CSX יקימו מסלול משותף לשינוע סחורות ממערב ארה"ב לחוף המזרחי. המטרה היא לשפר את יעילות השינוע, לקצר זמני אספקה ולהגדיל את התחרותיות מול חברות שילוח ותחבורה
יבשתית. פרטים פיננסיים על ההסכם לא נחשפו.
מנכ"ל CSX מסר כי החברה ממשיכה לחפש דרכים לשפר את השירות וליצור ערך לבעלי המניות, כולל באמצעות שיתופי פעולה נוספים בעתיד.
המהלך משקף את הגישה הזהירה של באפט, שמעדיף להיכנס בזהירות להשקעות חדשות
בתקופה זו, במיוחד כשמדובר במחירים מלאים ויותר מכך. לאחר שברקשייר רכשה את BNSF ב-2010 תמורת כ-44 מיליארד דולר, באפט מנסה לפתח את העסקים הקיימים ולא לרכוש פעילויות נוספות בתחום הרכבות.
תחום הרכבות בארה"ב נמצא בתקופת מעבר עם דגש גובר על שיתופי פעולה לוגיסטיים להוזלת עלויות וייעול שרשראות האספקה. השותפות בין BNSF ל-CSX עשויה לחזק את מעמדן מול מתחרות כמו Union Pacific או חברות שילוח בינלאומיות.