שלמה גרינברג
צילום: ביזפורטל
הטור של גרינברג

GM איבדה את הבכורה; המהפכה בשוק הרכב רק מתחילה

91 שנים הובילה ג'נרל מוטורס את מכירות הרכב, עד השנה. אבל הסיפור האמיתי הוא המכונית החשמלית; Danaher שמספקת ציוד ושירותים לתעשיות חדשניות, מציגה צמיחה עקבית, מכה את המדדים המובילים וזוכה להמלצות מצד האנליסטים

שיבוש תעשיית הרכב הגלובלית רק בשלב הראשון שלו: 91 שנים, מאז 1931, הובילה GM במכירות רכב בארה"ב (כולל בשנות המשבר של 2008 למרות פשיטת הרגל) אבל ב 2021 עברה אותה טויוטה שמכרה, בארה"ב, 2.333 מיליון מכוניות לעומת 2.218 מיליון שמכרה GM (פורד שלישית עם 2.04 מיליון). סך הכל, נמכרו כ-15 מיליון כלי רכב בארה"ב ב-2021 והציפיות הן ל-16 מיליון השנה.

יונדאי, השיגה הצמיחה הגדולה ביותר, 19% ומכרה 738,000 מכוניות. אבל הסיפור האמיתי הוא המכונית החשמלית וטסלה שמכרה ב-2021, 936,172 כלי רכב ברחבי העולם, עלייה של 87% לעומת 2020 (היא לא מפרסמת כמה מכרה בכול מדינה). ברבעון האחרון, הטוב בתולדותיה הקצרים, מכרה טסלה 308,600 מכוניות. בעולם כולו, נמכרו 5.6 מיליון מכוניות חשמליות, עלייה של 83% לעומת 2020.

כלומר, ב-2021 הגיעו מכירות הרכב החשמלי בעולם ל-8.5% מסך מכירות כלי רכב שהגיע ל-66 מיליון. זאת, לעומת 74.9 ב-2019. יותר מכך, טסלה, שרק לפני 3-4 שנים עדין היו רבים שחששו שלא תחזיק מעמד, תציג, ב-2021, הכנסות של כ-47 מיליארד, רווח תפעולי ונקי של 4.5 ו-3.5 מיליארד בהתאמה, ורווח למניה של 6.3 דולרים, שאליבא דקונצנזוס יעלה ל-8.8 דולרים ב-2022.

נכון, המניה נורא יקרה אבל החלום רק מתחיל. תעשיית הרכב החשמלי, שלמעשה היא רק גשר לתעשיית המכונית האוטונומית, מהווה רק דוגמה אחת מהמהלך שמובילה מהפכת הטכנולוגיה בכול הסקטורים האחרים. ובנושא הערכת המניות הגבוהה נאמר שלהבדיל משנת 2000 אז נבנו ההערכות על בסיס חלום נטו, הרי שכיום ההערכות הולכות ו"מתכסות" בעובדות, החלומות מתגשמים ובהתממשותם מייצרים חלומות שאפילו גדולים יותר, המהפכה רק מתחילה!!

הראי של מהפכת הטכנולוגיה - DANAHER CORP (סימול:DHR) בשיא כול הזמנים: "את עולם העסקים היפני הכרנו בשנות ה-70 עד ה-90 כשהיפנים רכשו נכסי הנדל"ן ברחבי ארה"ב", אמר Steven Rales, המייסד והיו"ר של החברה, בהרצאה בה נכחנו בסוף שנות ה 90, "הניהול היפני הרשים אותנו ובדקנו מה מריץ את עולם העסקים היפני, איך הם, מאז המלחמה, מצליחים לפתח תעשיות ענק מנצחות בכול תחום, אפילו את תעשיית הרכב והאלקטרוניקה שלנו השאירו מאחור. נאמר לנו שמדובר בקונספציית קייזן (Kaizen), שמשמעותה 'אסטרטגיית ניהול של שיפור מתמיד'. מדובר בניהול באמצעות שיפור מתמיד של הפעילות העסקית, כולל התהליכים תוך התאמת כל הפונקציות של פעילות החברה לדרישות השוק המשתנות של הצרכן מחד ושל עיסוקי החברה מאידך, ושמתבצעת בשיתוף מלא של כול העובדים מהמנכ"ל ועד אחרון עובדי הייצור. חשבנו על כך והחלטנו לנסות זאת בארה"ב, מסתבר שזה מצליח".

הכניסה היפנית המסיבית לשוק הנדל"ן האמריקאי הסתיימה אמנם בכישלון צורב (קנו בשיא ומכרו בשפל) אבל מר Rales ואחיו Mitchell Rales, שמשמש כיו"ר הוועדה האקזקוטיבית של החברה, שני אנשי עסקים יהודים מפיטסבורג, ללא כל רקע תעשייתי קודם ולבטח לא טכנולוגי, אימצו את הקונספט היפני והצליחו ליישמו בארה"ב ובהצלחה מעוררת קנאה. Danaher נחשבת כאחת החברות הטובות בעולם כולו, לבטח אחת ההשקעות המוצלחות בעולם והטענה היא שאם GE הייתה "מלכת המאה ה-20" Danaher בהחלט מועמדת לתואר "מלכת המאה ה-21" ואפילו יש חוט שמקשר בין השתיים.

ההשקעות היפניות בנדל"ן האמריקאי בשנות ה-70-90 אגב הן סיפור כלכלי מעניין בפני עצמו שפעם נקדיש לו כתבה מיוחדת תחת הכותרת, "מה הביא את מה שמכונה 'חברת יפן בע"מ - Japan Inc.' להשקיע מיליארדים בנדל"ן האמריקאי", עשינו בזמנו עבודה על הנושא באוניברסיטה, אפילו את האמפייר סטייט רכשו ולבסוף יצאו מההשקעה בהפסדי עתק כשאחד המורווחים הגדולים מכך היה דונאלד טראמפ.

קיראו עוד ב"גלובל"

בחרנו לכתוב על Danaher לא רק בגלל ספור ההצלחה העסקי הזה שטוב ללמוד אותו אלא כדי לחזור ולהדגיש את השינוי הגדול שמבצעת מהפכת הטכנולוגיה בסדרי עולם כלכליים וחברתיים, וגם כדי לחזור לנושאים שמעניינים אותנו, המים, המוליכים למחצה, הרפואה והחלל, שלדעתנו הם התחומים שהמשקיע חייב להיות בהם במהלך העשור הבא ובנוסף גם להראות שכשהניהול מעולה אז גם קונגלומרט ענק יכול לתת למשקיע תשואת חלום, GE עשתה זאת במאה ה-20 ואנחנו מאמינים ש DHR בדרך לשם במאה ה-21.

Danaher מפתחת, מעצבת, מייצרת ומשווקת מוצרים ותהליכים לאנשי מקצוע בתחומי הרפואה (מדעי החיים ודיאגנוסטיקה), הטיפול במים, התעשייה הטכנולוגית, שוק המוצרים המסחריים ולתחומי השירותים השונים, "ציוד ושירותים לתעשיות חדשניות", אנחנו מכנים זאת. החברה, שנוסדה ב-1984, אימצה את פילוסופיית הקייזן בתחילת ה-90 אז התחילו האחים לארגן את עסקי החברה במבנה של פלטפורמות אסטרטגיות בעלות יתרונות תחרותיים בני קיימא בשווקים גלובליים גדולים, פלטפורמות שנבנו בזו אחר זו לאורך שנים ובעיקר באמצעות רכישת חברות.

הפלטפורמה הראשונה, שהתחילה לפעול ב-1998, הייתה טיפול במים. השנייה, ב-2001, של זיהוי מוצרים חדשים. ב-2006 נכנסה החברה לתחום האבחנה והמניעה הרפואית וב-2009 התרחבה למדעי החיים. אלו החטיבות העיקריות שכולן הוקמו מתוך הציפיות שמהפכת הטכנולוגיה תהפוך כ"א מהן לתעשיית ענק גלובלית. "העתיד נראה לי נפלא", אמר לאחרונה המנכ"ל Rainer Blair, "מסתבר שכול החטיבות שהקמנו עד כה נכנסות למאה ה-21 בהילוך גבוה, הופכות לתעשיות קריטיות שהביקוש למוצריהן בעלייה חדה".

Blair, שהגיע לחברה ב-2010 מענקיות הכימיה Mapei America ו- BASF Group"התגלה" וקודם ע"י המנכ"ל שלמעשה אחראי להצלחת האסטרטגיה של Danaher, "האיש ששם אותנו על המפה", כפי שהגדירו האחים Rales את Larry Culp, שהוביל את החברה מ-2000 עד 2014. Culp התאים למעשה את המערכת הניהול לפילוסופיית הקייזן וכינה אותה DANAHER BUSINESS SYSTEM (DBS), מערכת שלמעשה מפעילה את הארגון כולו באמצעות 3 גופי-על, גוף מדעי החיים, גוף הדיאגנוסטיקה וגוף הפתרונות היישומיים לסביבה. שלושת הגופים מפקחים ומנהלים למעלה מ 20 חברות שנרכשו מאז 2005.

Culp פרש מהחברה כיוון שהחליט לעזוב את עולם העסקים ולהיכנס לאקדמיה שם הציעו לו תפקיד של מרצה בכיר לניהול באוניברסיטת הרווארד אבל עדיין המשיך לשמש כיועץ רכישות לקרן ההון הפרטית הגדולה, Bain Capital, אחת המובילות בעולם. ב 2018 שוכנע לנהל ולבצע רה-ארגון ל"מלכת המאה ה-20", ג'נרל אלקטריק (סימול:GE) שהתדרדרה בשל ניהול לקוי ועל כך כתבנו רבות. Culp הוא המנכ"ל הראשון שלא צמח ב GE מאז היוסדה ולמעשה מנסה לבצע ב GE את מה שעשה בDHR  ובדרך דומה.

Danaher מעסיקה כ-70,000 עובדים שכולם רשומים כעמיתים (Associates). החברה רכשה מוניטין ביכולת לזהות התפתחויות עסקיות כתוצאה מחדשנות טכנולוגית ובהצלחתה ברכישת חברות ומיזוגן לתוך מערכת ה DBS.  בתחומי עיסוקה כיום רכשה החברה, לכול אחת מהחטיבות, כמה מהחברות המובילות בארה"ב בתחומים הרלוונטיים כמו Beckman Coulter בתחומי האבחון ומדעי החיים, Pall Corporation שנחשבת לאחת המובילות בעולם בתחום הציוד למים, Molecular Devices שמייצרת ציוד אנליטי למעבדות, Cepheid אחת המובילות בתחום אבחון מולקולרי ברמת התא, יצרנית הציוד הרפואי Leica Biosystems מגרמניה, Radiometer הדנית מהחברות המובילות בעולם לבדיקות וניתוח מחלות דם, חברת התוכנה הייחודית Teletrac מקליפורניה ועוד כמה שמות מותג בתחומי המים, מדעי החיים, אבחנה וכו.

בנוסף, מצטיינת Danaher בניהול המימון שלה ובהצלחת הפעילות בנושא רכישות ומיזוגים. מפעם לפעם היא מנפיקה חברות שהתפתחו בתוכה ובהצלחה לא רגילה כמו למשל Fortive (סימול:FTV), יצרנית ציוד הבדיקה והמדידה וטכנולוגיות תעשייתיות, שהחברה הנפיקה לציבור ב 2016 תמורת כ 14 מיליארד דולרים כאשר האחים Rales נשארו כחברי מועצת המנהלים והחברה עדיין ספקית ל DHR. לצד FTV הנפיקה DHR עוד 8 חברות לאורך השנים, כך ממומנת פעילות הרכישות.  

 

מניית DHR מכה את הנאסד"ק ואת ה-S&P מזה שנים כאשר בשנה האחרונה הניבה 43% לעומת 27% ו-22% שהניבו ה-S&P והנאסד"ק בהתאמה. לאחר כול העליות המניה עדיין מומלצת ע"י 13 מתוך 14 האנליסטים שמכסים אותה ומחיר מטרה קונצנזוס של 343 $ וזאת למרות המכפיל ההיסטורי של 40 פעם, ומכפילי 2021-2 של 32 ו-31 בהתאמה, מכפילים שבמאה ה-20 לא נראו באף קונגלומרט.  

הסיבות להערכת החברה: נתחיל כמובן עם ההנהלה שוול סטריט והמשקיעים אוהבים בגלל ההצלחה המרשימה והמוכחת לזהות סקטורים שבעקבות התקדמות מהפכת הטכנולוגיה יובילו את תעשיות המאה ה-21 הגלובליות, לזהות נישות תעשייתיות שיאפשרו לחברה צמיחה ורווחיות לטווח ארוך ולבצע רכישות של חברות בעלות יתרונות ברי קיימא (שהחברה תוכל לפתח ולחזק בתחומים שנבחרו), ומה שחשוב אפילו יותר בגלל היכולת המוכחת למזג חברות אלו לתוך הקונגלומרט.

לבסוף, ישנו המאזן החזק של החברה ותזרימי המזומנים שלה שמאפשרים המשך הצמיחה והרכישות בעתיד. כול תחומי הפעילות של החברה ימשיכו, לדעתנו, להתרחב ולצמוח עוד שנים רבות. אם מדובר במדעי החיים כדוגמה שם מציעה החברה מגוון רחב של מכשור, מוצרים וחומרים שהלקוחות משתמשים לצורך הלימוד וההבנה של אבני בניין בסיסיות של החיים כמו גנים, חלבונים, חומרים שנוצרים בתהליך המטבוליזם, התאים ועוד דברים שעוזרים להבין היווצרות מחלות, זיהוי של אמצעי רפוי חדשים, בדיקות וייצור של תרופות חדשות וחיסונים.

היא "משלימה" למעשה חברות מהסוג של THERMO FISHER SCIENTIFIC (סימול:TMO), מספקת לחברות הקצה בתחום הרפואי את הדרוש להן. בגוף הפתרונות היישומיים לסביבה נמצאות החברות שעיסוקן בטיפול במים, באקלים ובחומרים שקשורים. את המניה תמצאו במקום מוביל בכול סלי וקרנות המים, מדעי החיים, הציוד וכיוצא באלו. לבסוף מדובר בחברה שעובדת בצמוד לתעשיית השבבים כאשר התעשייה הזו נעזרת בחברה לצורך עיצוב שבבים חדשנים. "הניהול הסולידי, הדוחות המוצקים (solid fundamentals), תחומי העיסוק שנחשבים בעלי פוטנציאל הצמיחה העתידית מהגבוהים בתעשייה, החזון האסטרטגי והמדיניות הידידותית לבעלי המניות", אומרים אנליסטים, "מבטיחים המשך הכדאיות בהשקעה במניה".

החברה שנכנסה למאה הנוכחית עם מכירות של 3.7 מיליארד, רווח תפעולי ונקי של 502 ו-208 מיליון בהתאמה ,ורווח למניה של דולר אחד הציגה, ב-2008, הכנסות, רווח תפעלי, ונקי של 12.7, 1.9 ו- 1.12 מיליארד עם רווח למניה של 3.95 דולרים. 2009 הייתה השנה היחידה בה ירדו המכירות והרווחיות. החל מ-2010 מתחילים הנתונים לעלות בקצב מהיר בהרבה בעקבות ההתפתחויות הטכנולוגיות וההתייעלות שבעקבותיהן. את 2020 סיימה החברה עם מכירות, רווח תפעולי ונקי של 22.3, 4.23 ו- 3.65 מיליארד או רווח למניה של 6.3 דולרים.

את 2021 (עדיין בהערכה) סיימה עם 28.1, 6.9 מיליארד או 9.8 דולר למניה כאשר ב-2022 צופה הקונצנזוס הכנסות של 30.8 מיליארד, ורווח למניה של 10.14 דולרים. בקופתה, בסוף ספטמבר, היו 6.02 מיליארד במזומן. מצבת החובות נוחה ביותר ואם התמונה הזו אכן תמשיך אז  לא פלא שבין העובדות עד כה והחלומות מכאן ואילך המניה מומלצת.  

תגובות לכתבה(43):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    מה דעתך על מניית FSR ? (ל"ת)
    שאלה לשלמה 09/01/2022 09:42
    הגב לתגובה זו
  • אין לי דעה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 10/01/2022 14:21
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    אבל אני טסלה מיליונר. ממליץ לקנות ולשכוח (ל"ת)
    לא קראתי מילה מהכתבה 08/01/2022 18:02
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    טסלה היא כמו ווי וורק. חזיון יחסי ציבור שמצטלם טוב (ל"ת)
    סוד העושק 08/01/2022 13:59
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    דן 08/01/2022 12:39
    הגב לתגובה זו
    כתבת לגבי טסלה :כלומר, ב-2021 הגיעו מכירות הרכב החשמלי בעולם ל-8.5% מסך מכירות כלי רכב שהגיע ל-66 מיליון. זאת, לעומת 74.9 ב-2019. יותר מכך, טסלה, שרק לפני 3-4 שנים עדין היו רבים שחששו שלא תחזיק מעמד, תציג, ב-2021, הכנסות של כ-47 מיליארד, רווח תפעולי ונקי של 4.5 ו-3.5 מיליארד בהתאמה, ורווח למניה של 6.3 דולרים, שאליבא דקונצנזוס יעלה ל-8.8 דולרים ב-2022.- אם נחלק את הווח הנקי הצפוי כפי שכתב למספר המניות של כ מיליארד, הרי הרווח למניה יעמוד על 3.5 ולא על 6.3 כפי שכתבת , ואי מניח שמספר המניות יהיה גבוה יותר ממיליארד היות ואילון מאסק מימש אופציות
  • שלמה גרינברג 09/01/2022 10:42
    הגב לתגובה זו
    אין עדיין נתונים ל 2021 ( הדיווח ל SEC, ה- 10K יגיע בפברואר). הנתונים הידועים היום נכונים ל 30.9.2021 והסכום שרשמתי, רווח של כ-3.5 מיליארד, נכון עובדתית ל-12 החודשים שמסתיימים ב- 30.9.21 (מה שקרוי TTM ) ולא "לשנת 2021", טעות שלי הנתונים של הקונצנזוס ל 2021 כולה הם שהרווח הנקי ל 2021 יגיע לבין 6.8 ל - 7.3 מיליארד. כיוון שנכון ל 30.9 יש 1.125 מיליארד מניות מכאן ההערכה שהרווח למניה יהיה כ 6.3 דולרים ושוב, תודה על ההערה
  • 16.
    תעשיית התוכנה המתרחב 07/01/2022 22:27
    הגב לתגובה זו
    מה דעתך, כי דברת במאמר הקודם על הפריחה של התחום הזה
  • 15.
    מה לדעתך המיקום של FSR בתעשיית הרכב החשמלי? (ל"ת)
    שאלה לשלמה 07/01/2022 22:25
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אדם 07/01/2022 16:47
    הגב לתגובה זו
    יש הרבה פחות חלקים לכן הרווחיות מחלקי החילוף צריכה להפגע. בנוסף יש תלות גבוהה במספר תחנות הטעינה ומשך הטעינה. אני סבור שהרווחיות תהיה נמוכה יותר. האם אני צודק?
  • שלמה גרינברג 08/01/2022 10:09
    הגב לתגובה זו
    אבל זה נושא ארוך ומורכב ומצריך הזמן שאין לי אבל בקצרה, חלקי החילוף לרכב חשמלי אינם חלק משמעותי מרווחי חברות הרכב, רחוק מכך. אתה אולי מתכוון לחלק משמעותי מרווחי חברות הרכב החשמלי אבל גם זה לא נכון. בעיית תחנות הטעינה ומשך הטעינה הולכת ומתגמדת, בטח בטסלה ובפולקסוואגן
  • 13.
    יעל 07/01/2022 16:45
    הגב לתגובה זו
    סתם כותרת כתבתי.. אין לי פוזיציה אבל התחילה לעניין לאחרונה בעיקר במחיר המניה. מה דעתך על החברה שלמה ? מה אומרים עליה במיין סטרייט ?
  • שלמה גרינברג 08/01/2022 10:15
    הגב לתגובה זו
    Thiel, כהן וקארפ הם סיהנ בוול סטריט לקניית המניה. אבל ה- 45 דולר למניה היה טירוף כמו חברות חלומיות רבות אחרות
  • 12.
    יוסי 07/01/2022 16:44
    הגב לתגובה זו
    בנתיים התעודה המעניינת הזו ירדה למחירים שפויים יותר, אשמח לברר מה אתה חושב על הקרן bib תודה רבה
  • שלמה גרינברג 08/01/2022 10:17
    הגב לתגובה זו
    כפי שכתבתי, אחד הסלים המעניינים לנושא ולגבי המחיר זו החלטה שלך, אתה צודק, שפוי יותר
  • גגג 07/01/2022 22:52
    הגב לתגובה זו
    לא לגעת עד אזור 55
  • 11.
    יובל 07/01/2022 16:43
    הגב לתגובה זו
    מה דעתך שלמה ? בכל זאת ירדה המון המניה. החברה לא דיווחה משהו משמעותי... תודה על הכתבה
  • שלמה גרינברג 08/01/2022 10:25
    הגב לתגובה זו
    ההדג'ניקים נטשו, כמו בקומפיוג'ן
  • 10.
    תודה רבה מעניין מאוד. (ל"ת)
    עמית 07/01/2022 16:42
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אפי 07/01/2022 16:26
    הגב לתגובה זו
    לא הזכרת את פורד. נראה שהחברה הבינה שהעתיד זה רכבים חשמליים ונכנסת לנישה בקצב מהיר. אם יש חברה שאולי יכולה לאיים על טסלה, זו היא...
  • שגיא 08/01/2022 18:13
    הגב לתגובה זו
    ההשקעה במפעלים החדשים מרשימה. אבל המניה קפצה קרוב ל100 אחוז בחודשים האחרונים.
  • הרבה חברות יאיימו (ל"ת)
    שלמה גרינברג 08/01/2022 10:25
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    רק מזומן 07/01/2022 15:25
    הגב לתגובה זו
    ג'נרל מוטורס מוכרת מכוניות פחות אמינות.טסלה מוכרת אשליות יקרות.גנראל אלקטריק תעבור מהפך. הטריליונים שניפחו את המניות בדרך החוצה .
  • 7.
    חיים 07/01/2022 15:23
    הגב לתגובה זו
    היא לא רק חברת מכוניות היא חברת תוכנה מייצרת את הרכיבים שלה בעצמה.ועוד תחומים.
  • צודק (ל"ת)
    שלמה גרינברג 08/01/2022 10:26
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שיטת קייזן 07/01/2022 14:05
    הגב לתגובה זו
    "צעד קטן לשיפור גדול"
  • 5.
    הבנו את הפואנטה שלך 07/01/2022 13:55
    הגב לתגובה זו
    לא צריך לחזור על זה כל שבוע רכמו תקליט סרוט
  • אפשר גם להפסיק לקרוא, הרבה יותר פשוט (ל"ת)
    שלמה גרינברג 08/01/2022 10:28
    הגב לתגובה זו
  • אף אחד לא מכריח אותך לקרוא גולם (ל"ת)
    סופי 07/01/2022 21:03
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בעניין 07/01/2022 13:40
    הגב לתגובה זו
    סוללות SOLID STATE BATTERY עומדות לשנות את שוק הרכב החשמלי... פוטנציאל לבטיחות מאד גבוהה, 1000 מחזורי טעינה תוך נסיעה של 750 ק"מ בין טעינה לטעינה, וניתן לטעון מהר עד רבע שעה מ 10% קיבולת ל 90% .טויוטה כבר הוציאה רכב ניסוי עם הסוללה הזו, יצרנים נוספים מפתחים במרץ, ביניהם יצרנית הסוללות מס' 3 בעולם SK INNOVATION וזאת בשיתוף הסטארט אפ SOLID POWER שגם נסחר בסימבול SLDP ואני כמובן מחזיק ומגדיל חשיפה לנייר , להערכתי יש כאן פוטנציאל לצמיחה מטורפת וזה בלי לכלול את שוק אגירת האנרגיה בבטריות החדשניות האלו.. אם הכל יסתדר SK + SOLID POWER ייצרו את הסוללה על קווי הייצור של הליתיום - איון !! תוך חיסכון של עשרות אחוזים בעלויות הייצור מכיוון שמשתמשים בחומרים זולים מאד לאנודה והקתודה, מדברים על חיסכון ענקי והוזלת הרכב החשמלי שהבטריה היא מרכיב מרכזי בעלותו הגבוהה כיום! יהיה מעניין זה בטוח!
  • שגיא 08/01/2022 18:16
    הגב לתגובה זו
    מושקע מעט בקונטום qs מהתכום של הסוליד שמיועדת ל2025.
  • שלמה גרינברג 08/01/2022 10:29
    הגב לתגובה זו
    "עומדות לשנות את שוק הרכב החשמלי", נצטרך להמתין לכך
  • גגג 07/01/2022 22:56
    הגב לתגובה זו
    לט לגעת
  • עלי 07/01/2022 21:04
    הגב לתגובה זו
    והנייר שלך ירד 70%
  • 3.
    יואב 07/01/2022 13:38
    הגב לתגובה זו
    מטסלה לאיזו חברה אלמונית ולא כזאת מעניינת לא ברור לי
  • על איזו חברה מדובר? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 08/01/2022 10:30
    הגב לתגובה זו
  • יואב אתה חובבן. תפרוש בשיא (ל"ת)
    טוביה 07/01/2022 21:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דן 07/01/2022 13:04
    הגב לתגובה זו
    הנתונים מצטרפים לערימת הראיות כי האינפלציה עולה ובמהירות . הפד הכריז השבוע כי יעלה את הריבית 3 פעמים ב 2022 אבל זה לא מה חשוב ......הוא אמר ( וזה משום מה לא מודגש ) שלא רק שיפסיק לקנות אג"ח , אלה שהוא עומד למכור אג"ח בהיקפים פסיכיים בכדי לקרר את הסיר הרותח .....השווקים אוטוטו יעכלו ( הם בתהליך ) את המשמעויות והם סופר סופר דרמטיות דוביות .....ואני רק שאלה ? באם העלאות הריבית הללו המתוכננות לא יספיקו והאינפלציה תמשיך לטוס ? נצטרך לחזור לריביות של 15-20% ? מה יהיה על הסחורות , נדל"ן ......הכל עומד לקרוס ושום חברת רכב , הייטק , שבבים .....אנחנו כרגע במדדים על גג העולם והכל עלה על חובות עצומים , הדפסות מטורפות וריבית 0 .
  • שלמה גרינברג 08/01/2022 10:31
    הגב לתגובה זו
    בין סין לארה"ב וכו'
  • 1.
    אחמד 07/01/2022 12:29
    הגב לתגובה זו
    דיי להלל אותה ואת המגולמן שעומד בראשה
  • שלמה גרינברג 07/01/2022 14:40
    הגב לתגובה זו
    אבל כפטריוט ישראלי מר אחמד תהלל את בטר-פלייס
  • טסלאי 07/01/2022 14:22
    הגב לתגובה זו
    ומה לעשות העולם מת על המוצרים שלה!
  • רז 07/01/2022 13:35
    הגב לתגובה זו
    לח.
  • שלמה גרינברג 08/01/2022 10:34
    האנרגיה (למרות שהיא מובילה בתחום אנרגיית שמש) מינורית ביותר בהכנסות אבל טסלה היא חברה טכנולוגיה בעיקר ואם מאסק יאחד פנימה כמה מהחברות האחרות שלו היא תהפוך לקונגלומרט טכנולוגי (רבים מאמינים בכך)
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

יהלומן, נוצר באמצעות AIיהלומן, נוצר באמצעות AI

איך השוד בלובר מחזיר לשוק היהלומים את הברק?

בתוך 7 דקות בלבד, בלב פריז, נגנבו תכשיטים בשווי 88 מיליון אירו; העולם קיבל תזכורת  שיהלומים אמיתיים אי-אפשר לייצר במעבדה - יש להם סיפור, נדירות ומשמעות ששום טכנולוגיה לא תצליח לשחזר - על תמונת המצב בשוק היהלומים ומה קורה בישראל?
מנדי הניג |

שבע הדקות האלה בפריז ייכנסו לפנתיאון של סיפורי הפשעים המפורסמים וישמשו כנראה גם כבסיס לסדרות בנטפליקס. ב-9:30 בבוקר, כשעיר האורות עוד הייתה מנומנמת, קבוצה מאורגנת של פורצים לבושים בסרבלי אבטחה צהובים נערכה באחת מפינותיו של מוזיאון הלובר, המוזיאון המפורסם בעולם. ליד אזור הכניסה לגלריית אפולון פעל באותה עת אתר בנייה, ככה שאיש מהעוברים והשבים לא חשד באנשים שנראו כחלק מצוות תחזוקה - שוד הלובר: שני חשודים נעצרו בפריז בחשד לגניבת תכשיטי הכתר.

הם הגיעו על גבי שני קטנועים מצדו הדרומי של המוזיאון, סמוך לנהר הסן, כשהם מצוידים במסורי שרשרת קטנים, דיסק חיתוך נטען וכלי עבודה נוספים. הם טיפסו במהירות על סולם הידראולי שהותקן על משאית קטנה (המשמש בדרך כלל להעברת רהיטים בפריז) עד למרפסת בקומה השנייה, ליד גלריית אפולון, שבה מוצגים תכשיטי הכתר הצרפתי. חתכו את אחד מחלונות הזכוכית, חדרו פנימה, וניצלו את הדקות הספורות עד להגעת המאבטחים כדי לנפץ שתי ויטרינות משוריינות ולשדוד תשעה פריטים יקרי-ערך - בהם טיארה, שרשרת ואבני ספיר ויהלום ששימשו את המלכות מארי אמילי ואורטנס.

במהלך השוד הופעלו אזעקות, אבל הפורצים איימו על המאבטחים באמצעות כלי העבודה שבידיהם והצליחו להימלט חזרה באותו מסלול דרך הסולם החשמלי אל הרחוב, שם המתינו שניים נוספים על הקטנועים. לפני שנעלמו לכיוון כביש A6 ניסו להצית את סל המנוף כדי להשמיד ראיות, אבל אחד מעובדי המוזיאון מנע זאת ברגע האחרון. כל המבצע ארך לא יותר משבע דקות. השווי הכולל של השלל: כ-88 מיליון אירו.

הפורצים לא חיפשו רק יהלומים. הם חיפשו את הערך שמאחוריהם, הם חיפשו את הסיפור. בפריצות מהסוג הזה, ברוב המקרים הגנבים ממיסים את המתכות, מפרקים את האבנים ומוכרים אותן בשוק השחור כדי לטשטש עקבות. אבל במקרה הזה, כנראה שזה לא המקרה.

הפריטים שנגנבו הן מאוד ייחודיים ואפשר לזהות אותם בקלות, מתועדים היטב ומוגנים ברשימות של בתי מכירות ומוזיאונים. כמובן שכל ניסיון לפרק אותם יהרוס את הערך האמיתי שלהם ובמובן מסוים, זה גם לב הסיפור שלנו. בזמן שתעשיית היהלומים מתמודדת עם עודף היצע ועם "אבנים סינתטיות שמיוצרות בלחיצת כפתור", השוד בלובר מזכיר לעולם שהיהלום האמיתי לא שווה רק בגלל הברק שלו אלא בגלל המשמעות שנצרבה בו לאורך מאות שנים. עד כמה שזה נשמע מפתיע, דווקא פשע כזה מצליח להחזיר ליהלום קצת מהמעמד ומהמיתוג שנבנו סביבו לאורך העשורים האחרונים אותם שלוש מילים שהפכו לסלוגן של תעשייה שלמה: “יהלומים הם לנצח.”