המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

Airbnb זינקה; איירון סורס צנחה

מערכת ביזפורטל |

עליות בוול סטריט בהובלת מניות הטכנולוגיה. AIRBNB, INC זינקה על רקע ההערכה כי העולם חוזר לשגרה. מנכ"ל החברה בכנסים האחרונים מביע אופטימיות והיום בשיחה לאנליסטים ולתקשורת הציג את הערכתו לחזרה מהירה לשגרה. בזירה הישראלית - וויקסזינקה אחרי שאתמול פרסמה דוחות טובים והעלתה תחזית. אתמול המניה לא הגיבה בחיוב, אבל נראה שעל רקע המלצות אנליסטים ועניין של גופים מוסדיים, המניה עולה היום. מצב הפוך מתרחש ב איירון סורס. המניה אתמול עלתה על רקע דוחות כספיים חזקים והיום היא נפלה. התוצאות היו די ברורות-צפויות בהינתן שהציפיות שהחברה נתנה היו ללא צמיחה. אולי השוק מבין את השיטה ומפנים שאין כאן הכאת תחזית אמיתית או שהוא מבין שהחברה למרות צמיחתה, לא אמורה להחזיק שווי של 10 מיליארד דולר וצפונה? וייתכן שהסיבה היא בכלל אחרת - החזרה לשגרה מרימה כאמור את מניית Airbnb, אבל פוגעת במניות שנהנו מהשהייה בבית לרבות מניות חברות המשחקים. איירון סורס משפרת-מאיצה את ההכנסות של חברות המשחקים והיא "צמודה" לשוק הזה. חולשה בו תגיע גם אליה.     המדדים המובילים:

דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN -0.47%  
  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו
האם בריטניה והאיחוד האירופי ייקלעו למלחמת סחר? המדינות נמצאות בסבב דינוים נוסף בניסיון למצוא פתרונות. אבל לא חסרות בעיות: מעבר הסחורות בגבול עם אירלנד, ומה יהיהו סמכויות בית המשפט האירופאי לצדק. בעקבות התפרצות הקורונה בהולנד מתכננים להטיל סגר חדש שיתקיימו לאורך של לפחות שלושה שבועות, ובאוסטריה מתלבטים אם להודיע כי כל מי שלא מחוסן ייאלץ להישאר בבית. גם בגרמניה חוששים מהמשך התפרצות הקורונה - התחלואה בשיא, אך באירופה מנסים לשמור על אופטימיות ומצהירים כי הם ינסו להימנע מסגר נוסף. גם ביידן אשם באינפלציה? האינפלציה בארה"ב באוקטובר הפתיעה בעליה של 6.2% לעומת צפי ממוצע של-5.9%. "הנשיא ניסה להסיט את אש לעבר הפד אך אינו יכול להתחמק מחלקו בה עם חבילת התשתיות בסך למעלה מטריליון דולר ואחת נוספת, חברתית, של כ-1.75 טריליון דולר שלוחצות את מחירי הסחורות ויעמיסו עוד על שרשראות האספקה. האם הציבור יקנה את הטענה שלו שעל האינפלציה אחראי רק הפד?", כך כותב אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של אקסלנס לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארצות הברית - לטור המלא. כמו כן התפרסמו נתוני תביעות האבטלה בארצות הברית. מספר התביעות החדשות לשבוע שעבר עמד על 267 אלף - יותר מהצפי שהיה 260 אלף. הנתון של השבוע קודם לכן עודכן ל-271 אלף. באשר לתביעות דמי אבטלה נמשכות לשבוע שהסתיים ב-30 באוקטובר, היו 2.16 מיליון כאלה - גם כן גבוה מהערכת הכלכלנים שהייתה 2.05 מיליון. הנתון של השבוע שלפניו עודכן ל-2.101 מיליון תביעות נמשכות.
מניות במרכז ג'ונסון אנד ג'ונסון  JOHNSON & JOHNSON (JNJ) תתפצל לשתי חברות. בחברה מקווים להשלים את הפיצול בתוך 18-24 חודשים לשתי חברות: אחת בתחום מוצרי הבית והשניה בתחום התרופות והציוד הרפואי, כולל החיסון לקורונה. האם הפיצול יציף ערך? (לכתבה) אלון מאסק ממשיך להיות אלון מאסק: בציוץ בטוויטר הוא מתגרה בחברת רכבי היוקרה החשמליים ריוויאן (סימול: RIVN). לדבריו: "היו מאות סטארט-אפים בתחום הרכב, אבל טסלה היא (האמריקאית) היחידה שהגיעה לייצור גבוה ותזרים מזומנים חיובי ב-100 השנים האחרונות. ריוויאן אגב, ממשיכה לעלות, אחרי שאתמול זינקה ב-22% לשווי של 120 מיליארד דולר, לאחר ששלשום בבכורה היא זינקה ב-29%, אחרי שהשלימה הנפקה ראשונית (IPO) לפי שווי של 77 מיליארד דולר. לריוויאן אין בינתיים הכנסות והיא צופה מכירות של פחות ממיליון דולר ברבעון השלישי, אם כי היא טוענת שיש לה הזמנות ל-55.4 אלף רכבים וחוזה עם אמזון לבניית 100 אלף טנדרים עם אמזון עד 2030. בינתיים היא מכרה רק 156 מכוניות - רובן לעובדי החברה. האם זה הזמן לקנות את מניית קרדיט סוויס החבוטה? מניית קרדיט סוויס נופלת בזמן שמניות הבנקים עולות; הבנק במשבר והמנכ"ל החדש הגיע לעשות סדר - האם הוא יצליח? (לטור השבועי של שלמה גרינברג) טיוטה TOYOTA MOTOR CORP מסרבת לחתום על מעבר לרכבים חשמליים; "חלקים רבים בעולם לא מוכנים". יצרנית הרכבים הגדולה בעולם וסגניתה - פולקסווגן, מסרבות לחתום על אמנה משותפת של יצרניות הרכב, הכוללת התחייבות להוצאה הדרגתית של רכבים המונעים על דלק עד 2040, משום שלטענתם חלקים רבים בעולם טרם ערוכים לשינוי (לכתבה המלאה) חוזה משבר הסאב פריים: טסלה  TESLA INC עלולה לצלול ב-90%. מייקל ברי השווה את טסלה לאמזון, שנפלה ב-95% במשבר הדוט.קום וציין כי אילון מאסק עצמו אמר שמחיר המניה מופקע, כשהייתה ב-160 דולר - שישית מהיום. תחזית קיצונית? רק לפני שנה וחצי טסלה נסחרה בפחות מ-100 דולר; מאסק מכר השבוע מניות ב-5 מיליארד ד', ואחיו מכר יום לפניו ב-109 מיליון ד' (לכתבה המלאה) ישראליות במרכז  נופלת בטרום לאחר הדוחות. אתמול היא זינקה בזכות בריסטול מאיירס שהשקיעה 20 מיליון דולר בחברה. החברה הדואלית שמפתחת טכנולוגיה לנוגדנים לסרטן יורדת ב-9% בטרום מסחר (לכתבה המלאה) "מאנדיי לא מכוונת לרווח; כשהצמיחה מדהימה חבל לא להשקיע במכירות" - החברה הכתה את הצפי אך סיפקה תחזית לצמיחה איטית יותר ברבעון הנוכחי. היום תוסר חסימה על מניות שניתנו לעובדים. המנכ"ל המשותף רועי מן וסמנכ"ל הכספים אלירן גלזר אומרים  בראיון לביזפורטל שהחברה היא מהיעילות בשוק, שאימוץ המוצרים החדשים הוא סימן טוב - כמו גם הרחבת ההתקשרות אפילו עם הלקוחות הקטנים. שיעור השימור של הגדולים אולי יחשף בעתיד, ומבחינת אבטחה - הם מכוסים (לראיון המלא). נייס (US) העלתה תחזיות אחרי שהכתה את הצפי לרבעון שלישי: הרווח למניה - 1.68 דולר לעומת תחזיות האנליסטים ל-1.58 דולר; ההכנסות - 494 מיליון לעומת צפי ל-464 מיליון דולר (לכתבה המלאה). אאוטבריין עוקפת את הצפי: רווח מתואם של 0.107 דולר למניה ברבעון השלישי והכנסות של 250.8 מיליון דולר. בשוק ציפו לרווח מתואם של 0.09 דולר למניה על הכנסות של 241.42 מיליון. הכנסות ה-Ex-TAC עלו ב-40% ל-68 מיליון. החברה צופה שברבעון 4 הסעיף יעמוד על 74.5-76.5 מיליון ובשנה על 269.9-271.9 מיליון (לכתבה המלאה). וויקס דיווחה כי הכנסות הרבעון השלישי עמדו על 320.8 מיליון דולר, גידול של 26% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ומעל התחזיות ל-315-316 מיליון דולר. ההפסד הנקי על בסיס Non-GAAP עמד על 11.9 מיליון דולר, 0.21 דולר למניה, בעוד הציפיות היו להפסד כפול (לכתבה המלאה). פיוניר זינקה אתמול בהמשך לדוחות מצויינים. החברה דיווחה על עלייה של 35% בהכנסות ברבעון השלישי לרמה של 122.7 מיליון דולר בהשוואה ל-90.5 מיליון דולר ברבעון המקביל. הרווח הנקי עמד על 0.8 מיליון דולר בהשוואה לרווח נקי של 1.6 מיליון דולר ברבעון המקביל. ה-EBITDA המתואם עלה ב-138% ל-6.1 מיליון דולר בהשוואה ל-2.6 מיליון דולר (לכתבה המלאה).  
סיוה - בברקליס מעלים את מחיר היעד ל-60 דולר, אפסייד של 22%, כשהם מותירים את ההמלצה על "משקל יתר". האנליסט טאבי רוזנר רוזנר מציין כי תוצאות הרבעון השלישי מציגים 31% עלייה צמיחה בהכנסות, עליה גבוה מההערכה של ברקליס ומההערכות בקונצנזוס ואחת הסיבה לכך היא הרכישה של Intrinsix שהוכרזה ברבעון שעבר. "כמו כן, CEVA ממשיכה להנות ממומנטום חזק למוצרים שלה: 5G, WIFI 6 , True Wireless Stereo ו-loT". בתרחיש האפסייד החיובי רוזנר צופה מחיר יעד של 74 דולר למניה, במקרה של האצה מהירה מהצפוי של משלוחי תחנות בסיס 5G, בתרחיש השלילי נוקבים בברקליס במחיר יעד של 28 דולר למניה.
 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.