טויוטה
צילום: Christina Telep, Unsplash

טיוטה מסרבת לחתום על מעבר לרכבים חשמליים; "חלקים רבים בעולם לא מוכנים"

יצרנית הרכבים הגדולה בעולם וסגניתה - פולקסווגן, מסרבות לחתום על אמנה משותפת של יצרניות הרכב, הכוללת התחייבות להוצאה הדרגתית של רכבים המונעים על דלק עד 2040, משום שלטענתם חלקים רבים בעולם טרם ערוכים לשינוי
איתן גרסטנפלד | (6)

יצרנית הרכבים הגדולה בעולם, טויוטה, סרבה לחתום על אמנה משותפת של יצרניות רכבים, להוצאה מדורגת של רכבים המונעים על דלק עד שנת 2040. זאת, מכיוון שהם סבורים, כי בחלקים גדולים מהעולם אין עדיין מוכנות לרכבים חשמליים.

שש מיצרניות הרכבים הגדולות, כולל ג'נרל מוטורס, פורד, וולו ומרצדס-בנץ חתמו על הצהרת גלזגו הכוללת התחייבות להוציא משימוש מכוניות אשר נוסעות על דלק. על האמנה חתמו גם מספר מדינות וביניהם הודו. אלא שבטויוטה  ובפולקסווגן, יצרניות הרכב הגדולות בעולם, כמו גם בארצות הברית, סין וגרמניה בחרו שלא לחתום על האמנה.

דובר מטעם טויוטה אמר לרויטרס כי היכן שקיימות תשתית האנרגיה והטעינה, הכלכלה והמוכנות של הלקוחות, "אנחנו מוכנים להאיץ ולעזור לתמוך עם כלי רכב מתאימים. עם זאת, באזורים רבים בעולם כמו אסיה, אפריקה והמזרח התיכון, טרם הוקמה סביבה המתאימה לקידום תחבורה על בסיס אפס פליטה. אנחנו חושבים שייקח יותר זמן להתקדם; לפיכך, קשה לנו להתחייב להצהרה המשותפת בשלב זה".

על פי מחקר שפורסם לאחרונה במסגרת תערוכת הניידות של מינכן, ישנם פערים עולמיים עצומים בבעלות על רכב חשמלי, בקרב היבשות השונות. בזמן שהמכירות של רכבים חשמליים מזנקות באיחוד האירופי, בסין ובארצות הברית, באזורים אחרים התמונה מעט שונה. על פי הנתונים, בדרום אמריקה, המונה אוכלוסייה של יותר מ-420 מיליון, נמכרו ב-2020 מתחת ל-18,000 מכוניות חשמליות. כך גם באפריקה, שבה מתגוררים 1.2 מיליארד בני אדם, שם הנתון בסיכום שנת 2020 עמד על 1,509 מכוניות בלבד.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אור 12/11/2021 12:34
    הגב לתגובה זו
    ממכוניות מונעות ע"י דלק.
  • ומה עם זיהום הקרקע מהמצבים (ל"ת)
    א 14/11/2021 15:22
    הגב לתגובה זו
  • ירון 12/11/2021 20:18
    הגב לתגובה זו
    ממש לא נכון
  • 2.
    נסראללה 12/11/2021 05:21
    הגב לתגובה זו
    אנחנו נוסעים בין הכפרים ואפילו לא התחלנו לדמיין רכב חשמלי, כי יותר חשוב לנו לבנות טילים לעבר ישראל. גם בסוריה לא יודעים מה זה רכב חשמלי.
  • אדום הזקן 17/11/2021 17:18
    הגב לתגובה זו
    ולא בשביל מכוניות אח שלו
  • 1.
    הראשונה לפשוט את הרגל! (ל"ת)
    המאיר 11/11/2021 23:58
    הגב לתגובה זו
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון

הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05%  , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.


הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.


מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.


חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.



ההצעה לרכישת צים

הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.