כסף
צילום: Josh Appel on Unsplash

קרן הפנסיה של המורים באוהיו חיסלה את הפוזיציה באפל וטסלה

קרן הפנסיה של המורים באוהיו מנהלת הון בשווי של כמעט 81 מיליארד דולר. הקרן רכשה ברבעון השלישי את מניות ג'נרל מוטורס ועליבאבא שהציגו תשואת חסר לעומת המדדים 
אלמוג עזר | (7)

אחרי שנה של ראלי במניות הטכנולוגיה, שנת 2021 תאופיין בתשואת יתר בענפים המסורתיים יותר. כך לפחות מאמינים בקרן הפנסיה של המורים במדינת אוהיו, אחת ממנהלות הכספים הגדולות בארה"ב. מנהלי ההשקעות של קרן הפנסיה מכרו ברבעון השלישי את מניות אפל APPLE וטסלה TESLA INC ורכשו מניות של ג'נרל מוטורס GENERAL ELECועליבאבא (סימול: BABA).

קרנות הפנסיה בארה"ב מדווחות על האחזקות שלהן מדי רבעון לרשות ניירות הערך האמריקניות. קרן הפנסיה של המורים באוהיו מנהלת הון בשווי של כמעט 81 מיליארד דולר. המכירה של הקרן במניית אפל מכרה 864 אלף מניות אפל לאחר הפיצול של המניה ונפטרה כמעט באופן מוחלט מענקית הטכנולוגיה. כך או אחרת מניית אפל עלתה בכמעט 86%  ב-2020, לעומת מדד ה-S&P 500 -1.56%  שהוסיף 14.6% בשנה הנוכחית. 

ההכנסות האדירות של אפל בענף הטכנולוגיה והחשש מהגעה לרוויה בתחום זה מאלצות את ענקית הטכנולוגיה לפנות לתחומים חדשים. לאחרונה פורסם דיווח על כניסתה של החברה לענף הרכבים האוטונומים, פרויקט אותו השיקה ב-2014, אך זנחה אותו. ברבעון השלישי דיווחה החברה על הכנסות של 64.7 מיליארד דולר, גבוה מהצפי המוקדם בשווקים שעמד על הכנסות של 63.7 מיליארד דולר. 

ההכנסות ממכירת אייפון הסתכמו ב-26.44 מיליארד דולר ביחס לצפי של 27.93 מיליארד דולר. מבחינת ריכוז תחזיות האנליסטים המובילים 23 מהם ממליצים על רכישה, 6 על החזק ו-1 על מכירה. מחיר היעד הממוצע עומד על 131.88 דולר למניה (אפסייד של 4.5% בלבד).

מחיר המניה של טסלה עלה 700% ב-2020. קרן הפנסיה מכרה את מניות החברה לאחר הספליט שנעשה במניות החברה. טסלה נכנסה לפני כשבועיים למדד ה-S&P 500 כשבהתחלה היא סבלה ממומנטום שלילי, אך זה התהפך וטסלה סיימה את השנה במחיר שיא - מעל 700 דולר.  

קניית ג'נרל מוטורס ועליבאבא

מניית GM הוסיפה 13.6% בשנת 2020, כולל עלייה של 40.5% מאז סוף ספטמבר. ג'נרל מוטורס תנסה בשנה הבאה להגדיל את אחיזתה בתחום המכוניות המונעות על ידי אנרגיה ירוקה. מתוך כך היא מחזיקה הסכם עם חברת ניקולה (סימול: NKLA) לשדרוג משאיות קיימות. נציין שניקולה נתקלה לאחרונה בקשיים עם לקוחות אחרים בנוגע לאספקת הטכנולוגיה שלה. בנוסף ג'נרל מוטורס בעצמה חזרה בה מהסיכום ביניהן, שהחברה תרכוש חלק מניות ניקולה. 

קרן הפנסיה של אוהיו רכשה 750,442 מניות GM נוספות ברבעון השלישי, והעלתה את החזקתה ל-2.8 מיליון מניות של ענקית הרכב. מכפיל הרווח של GM עומד על כ-18-19 וחלק מהאנליסטים מאמינים כי זו תוכל לחלק גם דיבידנדים בשנה הבאה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הקרן קנתה בנוסף 46,700 מניות עליבאבא ברבעון השלישי והיום היא מחזיקה 205 אלף ממניות ADR של הענקית הסינית. מניית עליבאבא צנחה בשבועיים האחרונים מעל  25%  על רקע החלטות הממשל הסיני להתערב בפעילותה של קמעונאית הרשת. בימים האחרונים נעלם באורח מסתורי ג'א מא, מייסד עליבאבא מתוכנית הריאליטי. החשש שבעקבות הביקורת שהשמיע נגד המשטר הסיני,  החליטו בממשל ל"העלים אותו".

למעשה מא שהביע ביקורת על הרגולציה בסין ועל הבנקים הממשלתיים המדינה, עורר סערה וכעס מצד גורמים רשמיים במדינה, ומאז הוא לא הראה את פניו בציבור. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    דוד הגנן 04/01/2021 13:08
    הגב לתגובה זו
    מאז שמכרו ועד היום לפחות 15% הפסד. לא חבל ??
  • 6.
    אפל שמפל 04/01/2021 09:54
    הגב לתגובה זו
    כל שאר המוצרים לא מחזיקים מים.המבין יבין.הם יצטרפו לנוקיה.
  • 5.
    BB 03/01/2021 23:02
    הגב לתגובה זו
    למכור אפל ולקנות עליבאבא... NOT הפנסיה של המורים עוד תצטער והרבה.
  • 4.
    מוריס 03/01/2021 22:44
    הגב לתגובה זו
    גם גנרל מוטור וגם עליבבא נפלו חזק מאוד בזמן האחרון.בזמן שאפל וטסלה המשיכו לטוס . כבר לא בטוח בכלל שיש להם עוד 81 מיליארד
  • 3.
    עומרי 03/01/2021 21:50
    הגב לתגובה זו
    מחר עליבאבא תחטוף חזק !!!! השוק הסיני מסוכן מאוד לנוכח המשטר הקומוניסטי שלא מאפשר כלכלה חפשית אמיתית. מחר עליבאבא 15% למטה !!!
  • 2.
    לא הבנתי מה קנו גנרל מוטורס או גנרל אלקאריק? (ל"ת)
    אלכס 03/01/2021 20:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חשבתי שהקרנות מטומטמות אבל יש אחת חכמה (ל"ת)
    שמוליק 03/01/2021 20:15
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

שורט (דאי אי)שורט (דאי אי)
הטור של גרינברג

השורטיסטים מחכים לשוק בסיבוב

אם אפילו אנבידיה לא הצליחה לאושש את השוק, ייתכן שהוא בשל לתיקון. אם זה אכן קורה, מי שיובילו אותו יהיו כנראה מקצועני המכירות בחסר, שבניגוד למה שרבים חושבים, פעילותם חשובה כי היא מחזירה לשוק את השפיות. הבעיה היא שלצד אלה, פועלים גם אין סוף סחרני יום שעושים גם הם שורטים אבל ללא כל אסטרטגיה מאחוריהם, והם כן פוגעים בשוק. וגם: ההזדמנות שנמצאת בריסקיפייד



שלמה גרינברג |


עד לפרסום דוחות אנבידיה בסוף המסחר של יום ד' השבוע, וול סטריט עברה שבוע שנראה כאילו היא מתקרבת לצוק ואליבא דתקשורת נראה שהיא די בטוחה שיש משבר אמיתי. המניות ירדו בכל מקום, בארה"ב, ביפן, בדרום קוריאה וגם באירופה. מדדי ה-S&P, הדאו ג'ונס והנאסד"ק אותתו על מה שעשוי להיות רצף ההפסדים הארוך ביותר מאז אוגוסט.

בגיי'.פי מורגן אמרו כי "השוק סובל מצרבת קולקטיבית שמקורה באנבידיה שהפכה למבחן הלחץ הלא רשמי לכלל המסחר בבינה מלאכותית, ומגזר הטכנולוגיה מתחיל לפתע למצמץ בחוזקה. הסחר שבעבר הרגיש בלתי ניתן לעצירה מרגיש עכשיו בפאניקה".

הפד לא הרגיע אף אחד, מבול של נתונים כלכליים מאוחרים, כולל דוח התעסוקה של ספטמבר שעדיין חסר, צפוי סוף סוף להתפרסם, וכל רמז לבעיות עלול להחליש את הטיעון להורדת ריבית שצפו המומחים בדצמבר. היו"ר ג'רום פאוול כבר הטיל ספק בהורדת הריבית באומרו שהורדה רחוקה מלהיות מובטחת, ונשיאת הפד של בוסטון, סוזן קולינס, חזרה על אזהרה זו. שוב גבר החשש שמניות בינה מלאכותית, כמו אנבידיה, מוערכות יתר על המידה וכי נוצרה בועת השקעות. ואומנם, גם אחרי פרסום הדוחות שהיו כידוע טובים מהתחזיות, השוק שפתח בעליות, נסגר בירידות חדות.

את הכתבה של יום שישי הקודם התחלתי במשפט, "האם צריך תיקון? בהחלט" וניסיתי להסביר את הסיבות לכך שהוא  מאחר להגיע. ציינתי שכדי שתיקון יפרוץ צריך להופיע "זרז" שיגרום לו לפרוץ, משהו שיזכיר למשקיעים שהם פועלים בשיגעון. שכחתי, לצערי, לציין את השורטיסטים כאחד מהם ונראה שבסוף הם שיובילו את התיקון הנוכחי.

תיקון - כן, משבר אמיתי - לא

התיקון הנוכחי, שאני ורבים אחרים ממתינים לו מזה זמן, הכרחי, לבטח בתחום הטכנולוגי ויותר מזה בכל הקשור לתחומי הבינה המלאכותית, הקוונטים וכדומה. אבל ההשוואה למשברים נוסח 2000, 2008 ואפילו 2029 פשוט אינה במקומה.