קרן הפנסיה של המורים באוהיו חיסלה את הפוזיציה באפל וטסלה
אחרי שנה של ראלי במניות הטכנולוגיה, שנת 2021 תאופיין בתשואת יתר בענפים המסורתיים יותר. כך לפחות מאמינים בקרן הפנסיה של המורים במדינת אוהיו, אחת ממנהלות הכספים הגדולות בארה"ב. מנהלי ההשקעות של קרן הפנסיה מכרו ברבעון השלישי את מניות אפל APPLE וטסלה TESLA INC ורכשו מניות של ג'נרל מוטורס GENERAL ELECועליבאבא (סימול: BABA).
קרנות הפנסיה בארה"ב מדווחות על האחזקות שלהן מדי רבעון לרשות ניירות הערך האמריקניות. קרן הפנסיה של המורים באוהיו מנהלת הון בשווי של כמעט 81 מיליארד דולר. המכירה של הקרן במניית אפל מכרה 864 אלף מניות אפל לאחר הפיצול של המניה ונפטרה כמעט באופן מוחלט מענקית הטכנולוגיה. כך או אחרת מניית אפל עלתה בכמעט 86% ב-2020, לעומת מדד ה-S&P 500 0.13% שהוסיף 14.6% בשנה הנוכחית.
ההכנסות האדירות של אפל בענף הטכנולוגיה והחשש מהגעה לרוויה בתחום זה מאלצות את ענקית הטכנולוגיה לפנות לתחומים חדשים. לאחרונה פורסם דיווח על כניסתה של החברה לענף הרכבים האוטונומים, פרויקט אותו השיקה ב-2014, אך זנחה אותו. ברבעון השלישי דיווחה החברה על הכנסות של 64.7 מיליארד דולר, גבוה מהצפי המוקדם בשווקים שעמד על הכנסות של 63.7 מיליארד דולר.
ההכנסות ממכירת אייפון הסתכמו ב-26.44 מיליארד דולר ביחס לצפי של 27.93 מיליארד דולר. מבחינת ריכוז תחזיות האנליסטים המובילים 23 מהם ממליצים על רכישה, 6 על החזק ו-1 על מכירה. מחיר היעד הממוצע עומד על 131.88 דולר למניה (אפסייד של 4.5% בלבד).
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחיר המניה של טסלה עלה 700% ב-2020. קרן הפנסיה מכרה את מניות החברה לאחר הספליט שנעשה במניות החברה. טסלה נכנסה לפני כשבועיים למדד ה-S&P 500 כשבהתחלה היא סבלה ממומנטום שלילי, אך זה התהפך וטסלה סיימה את השנה במחיר שיא - מעל 700 דולר.
קניית ג'נרל מוטורס ועליבאבא
מניית GM הוסיפה 13.6% בשנת 2020, כולל עלייה של 40.5% מאז סוף ספטמבר. ג'נרל מוטורס תנסה בשנה הבאה להגדיל את אחיזתה בתחום המכוניות המונעות על ידי אנרגיה ירוקה. מתוך כך היא מחזיקה הסכם עם חברת ניקולה (סימול: NKLA) לשדרוג משאיות קיימות. נציין שניקולה נתקלה לאחרונה בקשיים עם לקוחות אחרים בנוגע לאספקת הטכנולוגיה שלה. בנוסף ג'נרל מוטורס בעצמה חזרה בה מהסיכום ביניהן, שהחברה תרכוש חלק מניות ניקולה.
קרן הפנסיה של אוהיו רכשה 750,442 מניות GM נוספות ברבעון השלישי, והעלתה את החזקתה ל-2.8 מיליון מניות של ענקית הרכב. מכפיל הרווח של GM עומד על כ-18-19 וחלק מהאנליסטים מאמינים כי זו תוכל לחלק גם דיבידנדים בשנה הבאה.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הקרן קנתה בנוסף 46,700 מניות עליבאבא ברבעון השלישי והיום היא מחזיקה 205 אלף ממניות ADR של הענקית הסינית. מניית עליבאבא צנחה בשבועיים האחרונים מעל 25% על רקע החלטות הממשל הסיני להתערב בפעילותה של קמעונאית הרשת. בימים האחרונים נעלם באורח מסתורי ג'א מא, מייסד עליבאבא מתוכנית הריאליטי. החשש שבעקבות הביקורת שהשמיע נגד המשטר הסיני, החליטו בממשל ל"העלים אותו".
למעשה מא שהביע ביקורת על הרגולציה בסין ועל הבנקים הממשלתיים המדינה, עורר סערה וכעס מצד גורמים רשמיים במדינה, ומאז הוא לא הראה את פניו בציבור.
- 7.דוד הגנן 04/01/2021 13:08הגב לתגובה זומאז שמכרו ועד היום לפחות 15% הפסד. לא חבל ??
- 6.אפל שמפל 04/01/2021 09:54הגב לתגובה זוכל שאר המוצרים לא מחזיקים מים.המבין יבין.הם יצטרפו לנוקיה.
- 5.BB 03/01/2021 23:02הגב לתגובה זולמכור אפל ולקנות עליבאבא... NOT הפנסיה של המורים עוד תצטער והרבה.
- 4.מוריס 03/01/2021 22:44הגב לתגובה זוגם גנרל מוטור וגם עליבבא נפלו חזק מאוד בזמן האחרון.בזמן שאפל וטסלה המשיכו לטוס . כבר לא בטוח בכלל שיש להם עוד 81 מיליארד
- 3.עומרי 03/01/2021 21:50הגב לתגובה זומחר עליבאבא תחטוף חזק !!!! השוק הסיני מסוכן מאוד לנוכח המשטר הקומוניסטי שלא מאפשר כלכלה חפשית אמיתית. מחר עליבאבא 15% למטה !!!
- 2.לא הבנתי מה קנו גנרל מוטורס או גנרל אלקאריק? (ל"ת)אלכס 03/01/2021 20:53הגב לתגובה זו
- 1.חשבתי שהקרנות מטומטמות אבל יש אחת חכמה (ל"ת)שמוליק 03/01/2021 20:15הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
