וולס פארגו
צילום: וולס פארגו

וולס פארגו מקטין חשיפה לשוק הרכב בארה"ב

בעקבות הצניחה במכירות והמינוף הרב בסקטור, אחד הבנקים הגדולים בארה"ב הודיע בימים האחרונים לחלק מסוכניות הרכב כי הוא יפסיק להעמיד הלוואות
ניצן כהן |
נושאים בכתבה וולס פארגו רכב

וולס פארגו, אחד הבנקים הגדולים בארה"ב שלח בימים האחרונים מכתבים ללקוחותיו מקרב סוכנויות הרכב העצמאיות בו כתב כי יפסיק להעמיד הלוואות לרכישת כלי רכב חדשים ומשומשים שנמכרים בסוכנויות אלה.

דובר הבנק אישר כי בכוונת הבנק להפסיק להלוות כסף לרכישת כלי רכב בסוכנויות העצמאיות מכיוון שהן ממוקדמות במכירת כלי רכש משומשים, בעוד הבנק ימשיך להעמיד הלוואות ללקוחות הסוכנויות הרשמיות שמתמקדות במכירת כלי רכב חדשים.

ההחלטה של וול פארגו היא חלק מתהליך חשיבה שקיים הבנק עם התפרצות וירוס הקורונה במהלכו קיבל החלטה לצמצם את תיק האשראי שלו לענף. בטרם פרץ וירוס הקורונה, כלומר ברבעון הראשון של השנה גדל תיק האשראי לרכישת כלי רכב של הבנק ב-19% ביחס להיקפי ההלוואות שהעמיד לענף ברבעון הראשון של 2019 והסתכם ב-6.5 מיליארד דולר.

וולס פארגו החליט במהלך התפשטות וירוס הקורונה גם להגביל את היקפי האשראי שהוא מעמיד לתחום הנדל"ן והשהה חלק ניכר מפעילותו בתחום המשכנתאות. הבנק פועל בתקופה האחרונה תחת צווים פדרליים שונים המגבילים את יכולתו להגדיל את תיק האשראי שלו מאחר לאחר שהבנק הואשם בכך שהפעיל שורה של חשבונות מזויפים בהם ניתנו הלוואות ללקוחות מסחריים של הבנק בהיקפים גדולים ובניגוד לממשל התאגידי שהבנק מחויב לו.

פעילות ההלוואות לרכישת כלי רכב של הבנק שילמה לאחרונה קנס של מיליארד דולר לאחר שעברה על חוקים צרכניים כשמכרה ביטוחים שונים לכלי רכב שהעמידה לצורך רכישתם הלוואות. על-פי ההאשמות, הביטוחים שנמכרו לצרכנים היו שלא לצורך ובמחירים גבוהים מה שהביא את נציבות הסחר ההוגן להטיל על הבנק את הקנס.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.