פאואל
צילום: gettyimages

לראשונה מאז 2008: הפד' מוריד את הריביות בארה"ב

כצפוי, הפד' מוריד את הריבית ב-25 נק' בסיס. בנוסף, הבנק מודיע על סיום מוקדם של תהליך צמצום המאזן כבר מחר. פאוול טוען כי לא מדובר בהתחלה של "סייקל של הורדות ריבית". הדולר קופץ בעקבות ההודעה לשיא שנתי
עמית נעם טל | (18)

וועדת השוק הפתוח של הפד' (FOMC) פרסמה לפני זמן קצר את החלטת הריבית לחודשים הקרובים בארה"ב. כפי שהשווקים העריכו בחודשים האחרונים, הפד' בחר להוריד את הריבית ב-25 נק' בסיס לרמה של 2%-2.25%. מדובר בהורדת הריבית הראשונה מאז המשבר הכלכלי ב-2008, ובכך מסיים הפד' תהליך של העלאות ריבית ב-3 וחצי השנים האחרונות..  בנוסף, כפי שהערכנו בימים האחרונים ב-BIZPORTAL, הבנק מודיע היום על סיום מוקדם של תהליך צמצום המאזן. במקום לסיים את התהליך בסוף ספטמבר, הבנק בוחר לסיים אותו כבר מחר. הסיבה לכך היא גיוסי הענק שארה"ב צפויה לבצע בחודשים הקרובים, דבר שצפוי לחתוך את רזרבות הבנקים, בדומה לאפקט של צמצום המאזן (לכתבה המלאה). נציין כי בחודשיים הקרובים מאזן הפד' היה צפוי לרדת בעוד 60 מיליארד דולר. מדובר בהתקפלות נוספת שמבצע הבנק בחודשים האחרונים. נזכיר כי רק בדצמבר האחרון טען יו"ר הבנק כי הבנק צפוי לעלות את הריבית ב-4 פעמים במהלך 2019, וכי תהליך צמצום המאזן "עובד על טייס אוטומטי". בנוסף, בחודשים האחרונים המשיך הבנק לטעון כי הריבית בארה"ב צפויה להישאר ברמתה, למרות שהשווקים העריכו אחת. מאזן הפד': פאוול צפה בדצמבר האחרון כי המאזן ירד ב-600 מיליארד דולר במהלך 2019, בפועל תהליך צמצום המאזן מסתיים לאחר ירידה של 281 מיליארד דולר בלבד. בסה"כ ירד המאזן ב-700 מיליון דולר בלבד בשנה וחצי האחרונות, רחוק מהתחזיות המוקדמות. בהצהרה שפרסם הבנק, הפד' משבח את הביצועים האחרונים של הכלכלה האמריקנית, אך טוען כי הוא מבצע את המהלכים בעקבות החולשה בשאר העולם. במהלך מסיבת העיתונאים טען פאוול כי הצמיחה בעולם מאכזבת במיוחד, בפרט באירופה ובסין. פאוול נשמע יחסית "ניצי" במסיבת העיתונאים, כאשר הוא טען כי הוא בטוח כי הריבית תחזור במהירות לעלות, וכי מדובר בהתאמה של "אמצע סייקל". פאוול מוסיף כי ההגדרה של "הורדת ריבית כביטוח" היא המתאימה ביותר.  שוק המט"ח גועש כעת בעקבות ההודעה, הדולר אינדקס (סימול: DXY) עולה כעת ב-0.5% לרמות שיא של השנה האחרונה. האירו מאבד כעת 0.7% מול המטבע האמריקני ונסחר מתחת לרף ה-1.1 דולר לאירו. שוק האג"ח מגיב בתנודתיות, כאשר התשואות לטווחים הקצרים עברו לטריטוריה הירוקה. גרף שבועי של הדולר אינדקס: שיא שנתי הערב ברקע להחלטת הפד' ולקראת הנפקות האג"ח הגדולות של ארה"ב. מצוקת הדולרים בשווקים קרובה להתפרץ

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    ארהב 01/08/2019 13:54
    הגב לתגובה זו
    עשו ניסוי עם הורדת ריבית יצרו בועות וכעת לא יודעים איך לצאת מזה. . שוב יאשימו את היהודים בהרס כי הנגידים היו יהודים עם חינוך אמריקקי ואמא דוחפת. אכלנו אותה לנצח
  • 14.
    מוחי 01/08/2019 11:56
    הגב לתגובה זו
    לקראת קפיצת מדרגה למעלה. טווח 52 שבועות 3.4721 - 3.7862
  • 13.
    רוצה לומר, לא יודע מה לעשות (ל"ת)
    השוק מנהל אותי 01/08/2019 07:07
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    נגיד מטומטם. אם לא היה מדבר היינו חושבים שהוא חכם (ל"ת)
    חיים 01/08/2019 04:21
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מיני מםולת 31/07/2019 22:57
    הגב לתגובה זו
    מחר בתל אביב ירידות של כ 2% .
  • צודק. מתרסק 0.1% (ל"ת)
    אבנר 01/08/2019 11:53
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    כמה הדולר יהיה מחר? 31/07/2019 22:47
    הגב לתגובה זו
    הכל תומך.
  • 9.
    שובר כעת את השיא השנתי בארהב. (ל"ת)
    ריצה מטורפת לדולר 31/07/2019 22:36
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שרון 31/07/2019 22:20
    הגב לתגובה זו
    האמריקאים לא רואים מטר קדימה. זה ענין מנטלי. עם חסר תרבות. יש להם מזל שהעולם לא יכול להרשות לעצמו שהבלוף יתגלה.
  • 7.
    מי יכול לעצור אותו ? 31/07/2019 22:13
    הגב לתגובה זו
    לחטוף התקפת עצבים ... כואב הלב על הנגיד ... זה הסוף שלו .
  • אם ארהב מאבדת אמון 1929 (ל"ת)
    הסוף של השוק 31/07/2019 22:58
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הגמגומים ... 31/07/2019 21:46
    הגב לתגובה זו
    על הקירות ... מי מינה את האפס הזה לנגיד ... אה הבלון הנפוח ...יאללה הביתה !!! שניכם !!1
  • 5.
    הפד ממשיך לשקר ... 31/07/2019 21:21
    הגב לתגובה זו
    הנשיא משקר הפד משקר והכלכלה דועכת ... איך אפשר לשפר כשכולם אומרים שהכול מצוין ... הפעולות של הפד אומרות את האמת ... המצב על הפנים !!!
  • 4.
    ... מתוקנת . לא רק הנשיא מושחת ומטורף , גם הנגיד !!! (ל"ת)
    מדינת עולם שלישית 31/07/2019 21:10
    הגב לתגובה זו
  • אתה והסמול מושחתים עד רקבון (ל"ת)
    ישראל 01/08/2019 07:31
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    זינוק חד (ל"ת)
    USD INDEX 31/07/2019 21:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    זה טוב לבורסה ולאגח או רע? (ל"ת)
    אמיר 31/07/2019 21:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מחר הדולר ב 3.55 (ל"ת)
    רק 0.25 31/07/2019 21:01
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.