"לא מדובר בתחילתו של שוק דובי בשווקים המפותחים"
"לא מדובר בתחילתו של שוק דובי, לפחות לא בשווקים המפותחים", כך מעריך הבוקר גיא בית-אור, מנהל מחלקת מאקרו בבית ההשקעות פסגות, בסקירה שפרסם בעקבות הירידות אמש בשווקים. לדבריו אנו עדים בימים אלה לתיקון בריא בשוקי המניות. לעומת זאת, השווקים המתעוררים כבר נמצאים כיום בשוק דובי ובפסגות לא מצפים שהם יצאו ממנו בזמן הקרוב.
שינוי מגמה בשוק הנדל"ן האמריקאי
למרות החולשה לה אנו עדים בשוק הנדל"ן האמריקאי, בפסגות מעריכים כי הנתונים אינם מעידים על מיתון שממתין מעבר לפינה, במיוחד לא כאשר שאר הנתונים בארה"ב ממשיכים להיות חזקים היסטורית. "במהלך כל השנים שלאחר המשבר הפיננסי, מכירות הבתים אופיינו בעליה הדרגתית ואילו הנתונים מהחודשים האחרונים כבר מאותתים על שינוי מגמה. נראה כי ההשפעה המקררת של עליית הריבית בארה"ב על הפעילות הכלכלית מתחילה לתת אותותיה בשוק הנדל"ן", מציין בית אור.
בספר הבז' שפורסם גם הוא אתמול דווח על פעילות כלכלית בריאה בארה"ב למרות שלא מעט מחוזות התחילו לדווח על אי ודאות גדלה כתוצאה ממלחמות הסחר. באותה נשימה הם גם דיווחו על קושי בגיוס עובדים (שוק עבודה הדוק) ולחצי מחירים גוברים. בפסגות מעריכים כי נתונים אלו יובילו את הפד למסקנה לפיה העלאות הריבית צריכות להמשיך.
באירופה, הדו-קרב בין איטליה וראשי האיחוד האירופאי נמשך כאשר הנציבות האירופאית דחתה את הצעת התקציב של איטליה ואמרה לה להגיש מחדש הצעת תקציב סבירה יותר. האירופאים לא מוכנים לקבל תקציב שרק ימשיך להגדיל את נטל החוב האיטלקי. בפסגות מציינים כי גם מעטפות הנפץ שנשלחו לבית הלבן, למשפחת קלינטון, לאובמה ולמשרדי CNN לא עזרו לסנטימנט המשקיעים.
- "אנחנו הולכים להמשיך לראות הפסדים בשוק האג"ח באופן ברור"
- "הסיכוי שהנגיד יתן תחזית ריבית דומה לזו שהשוק מתמחר מאד נמוך"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"המצב באירופה מטריד"
- 5.אהרון 26/10/2018 17:16הגב לתגובה זואתה חי בבועה השוק קורס וימשיך לקרוס עד לנקודת איזון בין כמות הכסף ובין כמות הסחורות
- 4.דבר המערכת 26/10/2018 13:05הגב לתגובה זומכור הדירות וקמה מניות.הצלילה מהנה
- 3.מעניין שאלה בדיוק הדברים שנאמרו בעיתונות ארה"ב 1929 (ל"ת)אלי 25/10/2018 13:33הגב לתגובה זו
- 2.ראיתם פעם דובי בשוק? (ל"ת)סוחר פטרוזיליה 25/10/2018 13:04הגב לתגובה זו
- 1.אפשר לקבל 25/10/2018 12:08הגב לתגובה זואפשר לקבל את תשואה חודשית באג"ח ארצות הברית , מאשר לקנות אג"ח בארץ ולהתחייב לשנים.
- אהרון 26/10/2018 17:17הגב לתגובה זול15 חודש אתה יכול לקבל 4. 4 אחוז לשנה קצר וקולע
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
