מארק קרני
צילום: World Economic Forum

מארק קרני שלח מסר ברור לגבי האפשרות של הפחתת ריבית - והשווקים משתוללים

שער הפאונד צולל, הפוטסי טס לשיא של 10 חודשים. צפו בקטע הספציפי בנאומו של הנגיד האנגלי
אלמוג עזר | (14)
אחרי שיום המסחר הנוכחי התנהל ביציבות ושקט יחסי אחרי ימים של טלטלה גדולה, הגיע אחה"צ נגיד הבנק המרכזי של בריטניה מארק קרני והצית תנודה חריפה. בנאומו היום הבהיר קרני שברקע ל'ברקזיט' הבנק המרכזי האנגלי יצטרך ככל הנראה להזרים תמריצים כלכליים לשווקים - כבר בקיץ הקרוב. וקרני גם הבהיר כי לבנק המרכזי האנגלי יש מספיק אופציות, ולא רק אפשרות של שינוי הריבית. לטענת מארק קרני (Mark Carney) הצורך מגיע לאור החלטתה של בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי, החלטה שעלולה להמית עליה מיתון כלכלי. להתייחסות הספציפית של קרני לאפשרות של הפחתת ריבית, הנה הקטע (החל מדקה 1:55): תגובת השווקים הייתה מהירה: הפאונד צולל כעת 1.5% מול הדולר, מדד הפוטסי בלונדון טס וסגר בעלייה של 2.3% לרמת שיא של 10 חודשים. גם בוול סטריט המדדים ביצעו תנודה חזקה מעלה אחרי פתיחה שקטה ועולים כעת כ0.6%. בתוך כך, עליות חדות (וירידת תשואות) נרשמות כעת בשוקי האג"ח. בגרמניה התשואה על האג"ח ל-10 שנים יורדת למינוס 0.138%. קרני היה מבין המתנגדים הבולטים במערך הפיננסי בבריטניה להחלטה לצאת מהאיחוד האירופי. טרם משאל העם באי, קרני ציין כי יציאתה של בריטניה עשויה להגדיל את האבטלה, לייקר את המוצרים והשירותים ולהקטין את הצמיחה הכלכלית במדינה. קרני אמר בנאומו כי "באוגוסט נדון בהרחבת הכלים העומדים לרשותינו". נזכיר כי הריבית בבריטניה עומדת על 0.5%, שיעור שפל של כל הזמנים. בנאומו טען קרני כי חווה את דעתו בלבד ולא דעת המועצה כולה. המועצה עצמה תודיעה על הערכתה הראשונית כלפי כלכלת בריטניה בפגישתה הבאה שתחל ב-14 ביולי. בתוך כך באותו היום תודיעה מועצת הבנק המרכזי מהי הערכת הצמיחה הכלכלית שלה לשנה הקרובה בבריטניה.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אני 01/07/2016 12:29
    הגב לתגובה זו
    מוקדם מדי לצאת בהצהרות על מגמות אבטלה... אם ההגירה באמת תיפסק כמו שמצפים מהמהלך הזה המשק יגיע לשיווי משקל ללא התערבות קריטית... הריבית זה מפתח פופולרי בימינו והאילוצים המלאכותיים האלו מתקנים זמנית מה שטווח קצת יותר ארוך היה מתקן בצורה בריאה יותר. בקיצור הזרמה בטווח הארוך של כסף לשם ואג"ח ממשלתי יכול להניב תשואה גבוהה מאוד בסיכון נמוך
  • 12.
    רמי 01/07/2016 00:24
    הגב לתגובה זו
    הפוטסי טס לשיא של 10 חודשים? יש לך חום אלמוג?
  • 11.
    שמטוב 30/06/2016 22:43
    הגב לתגובה זו
    הבנק הבריטי יצטרך אולי להדפיס כסף אם מקורות אשראי אמריקאים ואירופיים ילחמו בבריטניה על ידי ייקור האשראי. כאשר האמריקאים והאירופאים מדפיסים כסף זה מתואר כצעד נבון, כאשר הבריטים עושים אותו דבר פעולתם מתוארת כהידרדרות חמורה. לא צריך לדאוג יותר מדי לכלכלת בריטניה בינתיים אין לה שום בעיה.
  • 10.
    קובי האלוף צדק בהכל .תפרגנו (ל"ת)
    אליהו 30/06/2016 22:15
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    קנו דרקס פי 3 לונג כל האחריות עלי.לא טועה (ל"ת)
    קובי 30/06/2016 22:14
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    כל מי ששמע לי לא רק שהרוויח אלא הרבה.לא טועה לעולם (ל"ת)
    קובי 30/06/2016 22:13
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לא משנה מה הסיבות עליות נאות גם שבוע הבא (ל"ת)
    קובי 30/06/2016 22:13
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מיקו קופיקו 30/06/2016 19:56
    הגב לתגובה זו
    שילכו לבנות בתי תמחוי
  • 5.
    אורי 30/06/2016 19:52
    הגב לתגובה זו
    מענין איזה כשרון יש לבורסה שלנו להתחמק מכל עליה שמסתמנת בשווקי העולם. תמיד !
  • אריה 01/07/2016 08:45
    הגב לתגובה זו
    הבורסה של ת"א זה הקזינו לפושעים גנבים שמשחקים במניות קומבינטורים תחת העניים הפקוחות של מנהלי הבורסה אף חברה במניות הבורסה בת"א לא שווה השקעה כי כולם מושחתים בעלי החברות מושכים כספים מהמניות לוקחים לעצמם בונוסים שמנים מרוקנים את החברה ובסוף אומרים שנקלענו לחובות ב גלל עלויות וכו' ... השקעה במניות רק בחול שם אן את כל הפח אשפה שיש בבורסה בת"א גם במניות החברות וגם במערכת המסחר שאין להם יכולות לבדוק את הפשע סביב מסחר המניות ! זו הבורסה של ת"א תפנימו !
  • 4.
    זיכרו!!!! כל ירידה למטרת עליה (ל"ת)
    יוסף לזכור 30/06/2016 19:47
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איך הפוטסי טס אצלכם לשיא של 10 חודשים? התחרפנתם? (ל"ת)
    שוקי 30/06/2016 19:27
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בלון באויר חם שסופו להתפוצץ לכולם בפנים (ל"ת)
    בלון 30/06/2016 19:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עופר 30/06/2016 18:58
    הגב לתגובה זו
    עד המוות יזרימו. ניגמר עידן הניירות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.