מארק קרני שלח מסר ברור לגבי האפשרות של הפחתת ריבית - והשווקים משתוללים
תגובת השווקים הייתה מהירה: הפאונד צולל כעת 1.5% מול הדולר, מדד הפוטסי בלונדון טס וסגר בעלייה של 2.3% לרמת שיא של 10 חודשים. גם בוול סטריט המדדים ביצעו תנודה חזקה מעלה אחרי פתיחה שקטה ועולים כעת כ0.6%. בתוך כך, עליות חדות (וירידת תשואות) נרשמות כעת בשוקי האג"ח. בגרמניה התשואה על האג"ח ל-10 שנים יורדת למינוס 0.138%.Mark Carney: "Economic outlook has deteriorated; some monetary policy easing will likely be required over summer" https://t.co/bW314l5s4Q
Sky News (@SkyNews) 30 ביוני 2016
קרני היה מבין המתנגדים הבולטים במערך הפיננסי בבריטניה להחלטה לצאת מהאיחוד האירופי. טרם משאל העם באי, קרני ציין כי יציאתה של בריטניה עשויה להגדיל את האבטלה, לייקר את המוצרים והשירותים ולהקטין את הצמיחה הכלכלית במדינה. קרני אמר בנאומו כי "באוגוסט נדון בהרחבת הכלים העומדים לרשותינו". נזכיר כי הריבית בבריטניה עומדת על 0.5%, שיעור שפל של כל הזמנים. בנאומו טען קרני כי חווה את דעתו בלבד ולא דעת המועצה כולה. המועצה עצמה תודיעה על הערכתה הראשונית כלפי כלכלת בריטניה בפגישתה הבאה שתחל ב-14 ביולי. בתוך כך באותו היום תודיעה מועצת הבנק המרכזי מהי הערכת הצמיחה הכלכלית שלה לשנה הקרובה בבריטניה.British pound ping like a stone against the dollar as Carney speaks. pic.twitter.com/x6kRstt4vP
Maxime Sbaihi (@MxSba) 30 ביוני 2016
- 13.אני 01/07/2016 12:29הגב לתגובה זומוקדם מדי לצאת בהצהרות על מגמות אבטלה... אם ההגירה באמת תיפסק כמו שמצפים מהמהלך הזה המשק יגיע לשיווי משקל ללא התערבות קריטית... הריבית זה מפתח פופולרי בימינו והאילוצים המלאכותיים האלו מתקנים זמנית מה שטווח קצת יותר ארוך היה מתקן בצורה בריאה יותר. בקיצור הזרמה בטווח הארוך של כסף לשם ואג"ח ממשלתי יכול להניב תשואה גבוהה מאוד בסיכון נמוך
- 12.רמי 01/07/2016 00:24הגב לתגובה זוהפוטסי טס לשיא של 10 חודשים? יש לך חום אלמוג?
- 11.שמטוב 30/06/2016 22:43הגב לתגובה זוהבנק הבריטי יצטרך אולי להדפיס כסף אם מקורות אשראי אמריקאים ואירופיים ילחמו בבריטניה על ידי ייקור האשראי. כאשר האמריקאים והאירופאים מדפיסים כסף זה מתואר כצעד נבון, כאשר הבריטים עושים אותו דבר פעולתם מתוארת כהידרדרות חמורה. לא צריך לדאוג יותר מדי לכלכלת בריטניה בינתיים אין לה שום בעיה.
- 10.קובי האלוף צדק בהכל .תפרגנו (ל"ת)אליהו 30/06/2016 22:15הגב לתגובה זו
- 9.קנו דרקס פי 3 לונג כל האחריות עלי.לא טועה (ל"ת)קובי 30/06/2016 22:14הגב לתגובה זו
- 8.כל מי ששמע לי לא רק שהרוויח אלא הרבה.לא טועה לעולם (ל"ת)קובי 30/06/2016 22:13הגב לתגובה זו
- 7.לא משנה מה הסיבות עליות נאות גם שבוע הבא (ל"ת)קובי 30/06/2016 22:13הגב לתגובה זו
- 6.מיקו קופיקו 30/06/2016 19:56הגב לתגובה זושילכו לבנות בתי תמחוי
- 5.אורי 30/06/2016 19:52הגב לתגובה זומענין איזה כשרון יש לבורסה שלנו להתחמק מכל עליה שמסתמנת בשווקי העולם. תמיד !
- אריה 01/07/2016 08:45הגב לתגובה זוהבורסה של ת"א זה הקזינו לפושעים גנבים שמשחקים במניות קומבינטורים תחת העניים הפקוחות של מנהלי הבורסה אף חברה במניות הבורסה בת"א לא שווה השקעה כי כולם מושחתים בעלי החברות מושכים כספים מהמניות לוקחים לעצמם בונוסים שמנים מרוקנים את החברה ובסוף אומרים שנקלענו לחובות ב גלל עלויות וכו' ... השקעה במניות רק בחול שם אן את כל הפח אשפה שיש בבורסה בת"א גם במניות החברות וגם במערכת המסחר שאין להם יכולות לבדוק את הפשע סביב מסחר המניות ! זו הבורסה של ת"א תפנימו !
- 4.זיכרו!!!! כל ירידה למטרת עליה (ל"ת)יוסף לזכור 30/06/2016 19:47הגב לתגובה זו
- 3.איך הפוטסי טס אצלכם לשיא של 10 חודשים? התחרפנתם? (ל"ת)שוקי 30/06/2016 19:27הגב לתגובה זו
- 2.בלון באויר חם שסופו להתפוצץ לכולם בפנים (ל"ת)בלון 30/06/2016 19:12הגב לתגובה זו
- 1.עופר 30/06/2016 18:58הגב לתגובה זועד המוות יזרימו. ניגמר עידן הניירות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
