לאור הירידות: מדוע איבדה הנחושת את תפקידה המסורתי כנביאה כלכלית

בשנתיים האחרונות ישנה קריאה לנישול מחיר הנחושת מהתואר המכובד שלה. למה?
אלמוג עזר | (3)
נושאים בכתבה סחורות
בעבר, מתכת הנחושת הייתה מכונה דר' קופר (Dr Cooper), בשל יכולותה הטובה לחזות את הפעילות הכלכלית בכלכלה הגלובאלית. עלייה במחירה של המתכת היה סימן לביקוש גבוה לפיתוח תשתיות ותעשיה ומתוך כך היוותה הראשונה אינדיקטור לצמיחה כלכלית ואף גאות בשוק המניות. ואז הגיעו השנתיים האחרונות. בשנתיים האחרונות ישנה קריאה לנישול מחיר הנחושת מהתואר המכובד שלה. בשנת 2013, החוזים העתידיים של הנחושת איבדו 7% משווים ובשנת 2014 איבדו 17%. בד בבד מדד ה-S&P 500 טיפס בשנת 2013 קרוב ל-30% ובשנת 2014 התחזק 11%. שנת 2014 הייתה שנה שבה שוק העבודה בארה"ב השתקם באופן סופי עם תוספת של 3 מיליון משרות חדשות ובתוך כך גם הצמיחה הכלכלית הייתה גבוהה. אז לנוכח נתונים אלו, מדוע מחיר הנחושת ירד בצורה חדה כל כך? האם הפסיקו להשתמש בסחורה? אחד ההסברים העיקריים הוא כי מחיר הנחושת נקבע באופן גלובאלי. בארה"ב הדרישה לנחושת אמנם הייתה גבוהה בשנתיים האחרונות, אך הקיטון באשראי בסין הביא לירידה בדרישה למתכת ובכך גרם להוזלה במחירה. צמצום באשראי הורגש בעיקר בשוק הנדל"ן הסיני שגרם לירידה בקצב הבנייה ולחץ על המחיר של סחורת הנחושת מטה. לאחר המשבר הגלובאלי, הממשל בסין הגדיל את ההשקעה שלו במשק (השקעות פיסקאליות) בכדי לתמוך בצמיחה במדינה. ממשלה כממשלה, יודעת בעיקר להשקיע בתשתיות, מה שגרם לזינוק במחיר הנחושת. לאחר מכן, כאשר הממשלה סיימה עם ההשקעה בתשתיות החלה להירשם גם ירידה בדרישה למתכת. נציין כי בחודשים האחרונים נעשים צעדים מוניטאריים מרחיביםבסין  וניתן להאמין כי אלו יתמכו במחיר המתכת. התחזקות הדולר הסבר נוסף הוא העליה בשווי הדולר. נחושת כמו שאר הסחורות נחסרת בדולרים. התחזקות הדולר גורמת לירידה בדרישה למתכת מחוץ לארה"ב כאשר זו הופכת יקרה יותר. הירידה בדרישה בתמורה לכך גורמת לירידה במחיר. ההסבר הנ"ל יתכן ולא ימצא חן בעיני אלו שמסתמכים על הנחושת כאינדיקטור כלכלי לצמיחה עתידית. זאת משום שההסבר מייצב את הנחושת כסחורה מן המניין ולא מעניק לה יכולת גילוי יוצאות דופן. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קופרשמידט 15/03/2015 17:27
    הגב לתגובה זו
    וחוץ מזה אם המחיר יירד אולי יפסיקו לגנוב את חוטי הנחושת של מרכזיות טלפון איזוריות (-:)
  • 2.
    טעות גדולה! הנחושת פחות רלוונטית כי תעשיית הייטק לא (ל"ת)
    זקוקה לנחושת... 15/03/2015 09:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אורח 14/03/2015 06:54
    הגב לתגובה זו
    בגלל המחיר הגבוה של הנחושת יש מעבר לשימוש בכבלים על בסיס אלומניום ביחוד בחתכים הגדולים.כמו כן מכבר של מוצרים שהיו בנויים על סגסוגות נחושת למוצרים שבנויים מסגסוגות אלומניום.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.