לאור הירידות: מדוע איבדה הנחושת את תפקידה המסורתי כנביאה כלכלית

בשנתיים האחרונות ישנה קריאה לנישול מחיר הנחושת מהתואר המכובד שלה. למה?
אלמוג עזר | (3)
נושאים בכתבה סחורות
בעבר, מתכת הנחושת הייתה מכונה דר' קופר (Dr Cooper), בשל יכולותה הטובה לחזות את הפעילות הכלכלית בכלכלה הגלובאלית. עלייה במחירה של המתכת היה סימן לביקוש גבוה לפיתוח תשתיות ותעשיה ומתוך כך היוותה הראשונה אינדיקטור לצמיחה כלכלית ואף גאות בשוק המניות. ואז הגיעו השנתיים האחרונות. בשנתיים האחרונות ישנה קריאה לנישול מחיר הנחושת מהתואר המכובד שלה. בשנת 2013, החוזים העתידיים של הנחושת איבדו 7% משווים ובשנת 2014 איבדו 17%. בד בבד מדד ה-S&P 500 טיפס בשנת 2013 קרוב ל-30% ובשנת 2014 התחזק 11%. שנת 2014 הייתה שנה שבה שוק העבודה בארה"ב השתקם באופן סופי עם תוספת של 3 מיליון משרות חדשות ובתוך כך גם הצמיחה הכלכלית הייתה גבוהה. אז לנוכח נתונים אלו, מדוע מחיר הנחושת ירד בצורה חדה כל כך? האם הפסיקו להשתמש בסחורה? אחד ההסברים העיקריים הוא כי מחיר הנחושת נקבע באופן גלובאלי. בארה"ב הדרישה לנחושת אמנם הייתה גבוהה בשנתיים האחרונות, אך הקיטון באשראי בסין הביא לירידה בדרישה למתכת ובכך גרם להוזלה במחירה. צמצום באשראי הורגש בעיקר בשוק הנדל"ן הסיני שגרם לירידה בקצב הבנייה ולחץ על המחיר של סחורת הנחושת מטה. לאחר המשבר הגלובאלי, הממשל בסין הגדיל את ההשקעה שלו במשק (השקעות פיסקאליות) בכדי לתמוך בצמיחה במדינה. ממשלה כממשלה, יודעת בעיקר להשקיע בתשתיות, מה שגרם לזינוק במחיר הנחושת. לאחר מכן, כאשר הממשלה סיימה עם ההשקעה בתשתיות החלה להירשם גם ירידה בדרישה למתכת. נציין כי בחודשים האחרונים נעשים צעדים מוניטאריים מרחיביםבסין  וניתן להאמין כי אלו יתמכו במחיר המתכת. התחזקות הדולר הסבר נוסף הוא העליה בשווי הדולר. נחושת כמו שאר הסחורות נחסרת בדולרים. התחזקות הדולר גורמת לירידה בדרישה למתכת מחוץ לארה"ב כאשר זו הופכת יקרה יותר. הירידה בדרישה בתמורה לכך גורמת לירידה במחיר. ההסבר הנ"ל יתכן ולא ימצא חן בעיני אלו שמסתמכים על הנחושת כאינדיקטור כלכלי לצמיחה עתידית. זאת משום שההסבר מייצב את הנחושת כסחורה מן המניין ולא מעניק לה יכולת גילוי יוצאות דופן. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קופרשמידט 15/03/2015 17:27
    הגב לתגובה זו
    וחוץ מזה אם המחיר יירד אולי יפסיקו לגנוב את חוטי הנחושת של מרכזיות טלפון איזוריות (-:)
  • 2.
    טעות גדולה! הנחושת פחות רלוונטית כי תעשיית הייטק לא (ל"ת)
    זקוקה לנחושת... 15/03/2015 09:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אורח 14/03/2015 06:54
    הגב לתגובה זו
    בגלל המחיר הגבוה של הנחושת יש מעבר לשימוש בכבלים על בסיס אלומניום ביחוד בחתכים הגדולים.כמו כן מכבר של מוצרים שהיו בנויים על סגסוגות נחושת למוצרים שבנויים מסגסוגות אלומניום.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ביל גייטס ואילון מאסק רשתות חברתיותביל גייטס ואילון מאסק רשתות חברתיות

עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?

ההתלהבות של המשקיעים סביב הבינה המלאכותית הזניקה את שווי החברות והעושר האישי של בכירי עמק הסיליקון, כאשר אילון מאסק מוביל את הרשימה ואילו ביל גייטס הוא היחיד שסיים את השנה עם ירידה בהונו

אדיר בן עמי |

שנת 2025 מסתמנת כאחת השנים הרווחיות ביותר אי פעם עבור האליטה של תעשיית הטכנולוגיה האמריקאית. עשרת המיליארדרים הבכירים בעמק הסיליקון הגדילו את הונם המצרפי ביותר מ־550 מיליארד דולר, בעיקר בזכות ההתלהבות הגוברת של המשקיעים סביב תחום הבינה המלאכותית. על פי נתוני בלומברג, בסיום המסחר בערב חג המולד החזיקו עשרת מייסדי ומנכ"לי הטכנולוגיה העשירים בארה״ב נכסים בהיקף כולל של כ־2.5 טריליון דולר. מדובר בזינוק חד לעומת כ־1.9 טריליון דולר בלבד בתחילת השנה.


עיקר העלייה בהון נבעה מההשקעות האדירות שבוצעו השנה בתשתיות בינה מלאכותית: שבבים מתקדמים, מרכזי נתונים ופיתוח מוצרי AI. עם זאת, בחודשים האחרונים נרשמה תנודתיות מסוימת, על רקע חששות גוברים מהיווצרות בועת השקעות בתחום. לדברי פרופ’ ג’ייסון פורמן מאוניברסיטת הרווארד, מדובר בעליות שמבוססות ברובן על ציפיות עתידיות. לדבריו, המשקיעים מהמרים על כך שהשקעות הענק ב-AI יניבו תשואה, אך עדיין קיימת אי־ודאות גבוהה לגבי קצב המימוש והכדאיות הכלכלית בטווח הארוך.


אילון מאסק מוביל את הרשימה

בראש רשימת המרוויחים עומד אלון מאסק, שהגדיל את הונו בכמעט 50% לרמה של כ־645 מיליארד דולר. במהלך השנה הוא איבד לזמן קצר את המקום הראשון, אך חזר להובלה לאחר שמייסד אורקל, לארי אליסון, עקף אותו לפרק זמן קצר בלבד. הזינוק בהונו של מאסק הגיע בין היתר בעקבות אישור חבילת תגמול חריגה בהיקף של טריליון דולר בטסלה, וכן בעקבות עלייה חדה בשווי של SpaceX, שהוערכה השנה בכ־800 מיליארד דולר, שווי שיא לחברה פרטית בתחום החלל.

מייסדי גוגל, לארי פייג’ וסרגיי ברין, רשמו גם כן קפיצה משמעותית בהונם, לאחר שהחברה הציגה התקדמות בפיתוח מודלי AI ושבבים ייעודיים. פייג’ הגדיל את הונו בכ־61% וברין בכ־59%, והם עקפו בדירוג את בכירי מטא ואורקל.


ג’נסן הואנג, מייסד ומנכ״ל אנבידיה, הפך לאחד הסמלים הבולטים של שנת ה-AI. אנבידיה צמחה לחברה הציבורית הגדולה בעולם עם שווי שוק של מעל 4 טריליון דולר, והואנג עצמו הגיע להון של כ־156 מיליארד דולר. במקביל לעלייה החדה בשווי, מסמכים רגולטוריים מראים כי הואנג מימש השנה מניות בהיקף של יותר ממיליארד דולר, תוך ניצול הזינוק במחיר המניה והביקוש הגובר לשבבי AI מתקדמים.