מהפך בארה"ב: הרבוליקנים הצליחו לתפוס את הרוב גם בסאנט - השווקים חוגגים
דרמה של ממש התחוללה הלילה בארה"ב כאשר הרבוליקנים הצליחו בניגוד לתחזיות לבצע מהפך ולתפוס את הרוב גם בסאנט. מבחינת ההשפעה על השווקים, אז ניתן לראות שהדאקס נסחר בעלייה של 0.9% ובוול סטריט החוזים עולים בשיעור של כ-0.25% בשעת בוקר מוקדמת זו.
אמנם אובמה הופך כעת ל'ברווז צולע' שכן הוא נשיא דמוקרטי שצפוי לתפקד בשנתיים האחרונות לנשיאותו מול רוב רפובליקני בסנאט ובבית הנבחרים, אבל בשווקים רואים זאת אחרת. הסיכוי ל-deadlock (המצב ב-4 השנים האחרונות) יורד משמעותית. לפי המצב כעת הרפובליקנים יכולים להעביר חקיקה (פרט למצב 'וטו') והדמוקרטים לא יכולים להעביר כלום (יכולים רק למנוע). כלומר הסבירות להסכמה או פשרה בין הנשיא לבין הקונגרס (שני הבתים) עולה משמעותית.
גיא בית אור, כלכלן מאקרו בפסגות: "רוב המשקיעים והמגזר העסקי יקבלו זריקת עידוד מתוצאות אלו, שכן סדר היום הרפובליקני נחשב כמיטיב עם המגזר העסקי. תוצאות אלו צפויות לתמוך בשווקים בטווח הקרוב, ביחד עם התוצאות החיוביות מעונת הדו"חות והשיפור הכללי בכלכלת ארה"ב כפי שבא לידי ביטוי בנתונים המאקרו-כלכליים. עם זאת, עלייה מחודשת במחלוקת סביב התקציב ותקרת ההוצאה עשויה לפגוע בסנטימנט בהמשך. למרות זאת, אנו מעריכים כי הרפובליקאים יזהרו מלהיות קשיחים מדי שכן הזיכרון מההשבתה בשנה שעברה עדיין טרי והם לא היו רוצים לסכן את הסיכויים שלהם בבחירות לנשיאות בעוד שנתיים."
- 7.היידה ביבוש 05/11/2014 21:11הגב לתגובה זוכמו גדול!
- 6.במקום 05/11/2014 11:32הגב לתגובה זוהייתי נזהר מאד מנשיא : "ברווז צולע"......כי דוב פצוע מסוכן לאין ארוך מדוב בריא......יש לו עוד שנתיים להיות נשיא.....והוא יכול לנשוך חזק , חזק מאד , עד כדי כאב.....
- בא 05/11/2014 11:56הגב לתגובה זואוטומטיים שלליים כלפי יהודים , הוא נפל כאן בגלל דעש והחטופים האמריקאים .לא שילמו והם נירצחו .וגם לא נתנו למשפחות לשלם .
- 5.להגיד 05/11/2014 10:44הגב לתגובה זוהאמת : אובאמה שיפר מהותית את כלכלת ארה"ב......הוריד באופן דרסטי את תקציב הבטחון והוריד מהותית את האבטלה וכן עשרות מליוני אמריקאים מקבלים טיפול רפואי ! הלוואי עלינו נשיא כמו אובאמה ! אובאמה טוב לאזרח האמריקאי הקטן .....כשבייבי הפוך לו ....ב- 180 מעלות....רציתם ביביי , קיבלתם ***.....
- 4.אפריים 05/11/2014 09:58הגב לתגובה זובאמת מה כבר יכול לקרות הרי את הרפורמה בבריאות הוא ביצע את צמצום תקציב הביטחוני העביר הוא הספיק לא מעט אבל נשאר לא מעט ופה יש לו מתנגדים לא בכל דבר יש מצבים שכולם רוצים ומסכימים אז אין בעיה אבל לא מעט נושאים שנויים במחלוקת לא יפתרו עד הקדנציה הבאה אז מה ידחה פיתרון כזה או אחר לקדנציה הבאה בעקרון אחד מחזיק בשני כרגע
- 3.כתבה "חכמה" מאד.. 05/11/2014 09:47הגב לתגובה זוכיוון ברור...ברווז צולע..הרבוליקנים הצליחו...בניגוד לתחזיות...שעת בוקר מוקדמת זאת...נשיא דמורטי...הדמוקרטים לא יכולים להעביר כלום...ועוד כמה פנינים..עשיתי העתק הדבק..לא נגעתי...
- המשך ל"חכמה" 05/11/2014 10:37הגב לתגובה זוהתבוסה של הדמוקרטים לרפובליקנים טובה לשווקים...מה??!??!?? למה??!??!?? מה השטות הזאת מאתר מכובד שכמוכם. בנוסף: סרקתי הרגע: (בעזרת מכונות)14567 עיתונים. מגזינים. אתרים ועוד בצפון אמריקה..(קנדה וארה"ב)אף לא אחת צעקה : מהפך. התבלבלתם. מטבע לשוני זה הגיע לעולם ב1977 ע"י חיים יבין וממש לא הושמעה ונירשמה היום..
- המשך ל"חכמה" 05/11/2014 10:53הגעתי בסריקה כבר ל 19698 ומצאתי בקליבלנד אוהיו אתר שכתב: UPTURN שזאת המילה הכי קרובה למהפך שמצאתי..יום טוב.
- 2.הקאק הצרפתי ירד 3% ביומיים. ופה הכל מנותק. (ל"ת)מני 05/11/2014 09:45הגב לתגובה זו
- 1.ליאור 05/11/2014 09:22הגב לתגובה זונו באמת?! מי העורך הדביל שחשב על זה? האם בכלל קראת את הכתבה/פיסקה לפני שבחרת כותרת?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
