סימן לבאות: תשואת אג"ח ארה"ב בשפל של חודשיים, למה הכלכלנים מודאגים?
למרות שסוחרי האג"ח נשמו לרווחה בשבוע האחרון כשתשואת האג"ח הממשלתי של ארה"ב ל-10 שנים נפלה לשפל של חודשיים, הירידה בתשואות מצביעה על נתון מדאיג במיוחד יותר משקיעים מחפשים נכסים בטוחים מחשש שהשבתת הממשלה פגעה בצמיחת הכלכלה האמריקנית.
שוק האג"ח הממשלתי נמצא בעיצומו של ראלי שהחל כשהשמועות הראשונות על הסכם בקונגרס החלו לזלוג החוצה ביום ד'. תשואת הבנצ'מרק האמריקני שעמדה אז על 2.75% ירדה עד לרמה של 2.54% בצהרי היום אמש (ו'), ומחזיקי האג"ח חגגו. אסטרטגים מעריכים כי התשואה צפויה להישאר ברמה זו בטווח הזמן הקרוב, בניגוד לעלייה החדה שראינו בחודשי הקיץ.
"אני יכול להגיד בבטחון רב שתשואת האג"ח ל-10 שנים לא תגיע השנה ל-3% עוד פעם. בשלב זה, השיא שראינו בספטמבר כנראה ישאר הרמה הגבוהה של השנה", מעריך איאן לינגן, אסטרטג תשואות ראשי ב-CRT.
אבל מספר כלכלנים מצביעים על סיבה אפשרית לצניחת התשואות, ואיתם לעליית מחירי האג"ח הממשלתי. כאשר משקיעים רבים רוצים לרכוש נכס מסוים, מחירו בשוק עולה את זה כל סטודנט שנה א' לכלכלה יודע. אחת הסיבות שהמשקיעים בוחרים לחזור אל חיקן של אגרות החוב הממשלתיות היא העובדה שהן נכס בטוח (יחסית), כלומר אפשר לצפות שעודף ביקוש לאג"ח יגיע בעיתות של חוסר וודאות כלכלית. כלומר, ירידת התשואות אומרת לנו שהשבתת הממשלה וסאגת תקרת החוב תרמו במידה מסוימת להאטה בצמיחה הכלכלית של ארה"ב.
אסטרטג ההשקעות הבכיר של בלקרוק, ג'פרי רוזנברג, מסביר ש"מאז סיום דיוני תקרת החוב, הפוקוס בשווקים הפיננסים עבר להשלכות הכלכליות שבאו מכך. הקונפליקט בוושינגטון בא בזמן שהכלכלה האטה, בזמן שהתחלנו לראות אכזבה ממה שהיה אז ציפיה לצמיחה מוגברת במחצית השניה של השנה".
מאז שהחלה השבתת הממשלה בתחילת אוקטובר, מספר מכוני מחקר עדכנו מטה את תחזיות הצמיחה שלהם לכלכלת ארה"ב. ב-Macroeconomic Advisers הורידו האנליסטים 0.5% לקצב צמיחה של 2.1%, ב-HIS Global Insight מצפים לצמיחה של 1.6% לעומת צפי קודם של 2.2%, וב-Capital Economics חוזים צמיחה של 2% לעומת צפי ל-2.3% לפני ההשבתה.
יש לזכור שלמרות שכרגע הושג הסכם לגבי תקרת החוב ותקציב הממשלה, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו באותו המצב בתחילת 2014, כשהמועד הסופי להסכם ארוך טווח יתקרב בשנית. יתכן שאותם משקיעים שמיהרו לקנות אג"ח ממשלתי חושבים בדיוק על כך.
להאטה בצמיחה יש צד חיובי עבור המשתתפים בשוק ההון זה אומר שהפד' בראשות הנגידה החדשה ג'נט יילן לא ימהר לצמצם את קצב רכישות האג"ח החודשי וימשיך להזרים עוד כסף זול לשוק. "ריסון תכנית הרכישות לא יעלה לשולחן הדיונים עד 2014" אמר מאט דוק, מנהל תיקים ב-Calvert Investment. "השוק נהיה פחות ופחות צפוי ועדיף לך להישאר בהשקעה שמרנית יותר".
- 1.זקן חכם 19/10/2013 21:22הגב לתגובה זווממשיך להבטיח לקנות אג"ח, לשמור על מחיר גבוהה ותשואה נמוכה, מבטיח שאינפלציה תפרוץ בסוף, למרות שמשחקים עם נתוני המדד כדי להוכיח שאין אינפלציה. אז לפד לא תהיה ברירה. או סחרור אינפלציוני והיפר אינפלציה או העלאת רבית. ההיסטוריה מלמדת שברגעים אלו לפד אין ברירה. הוא יעלה את הריבית. אפילו בחדות. כולם ירצו למכור את האגחי"ם. מחירי האגחי"ם יפלו והתשואות יזנקו ויביאו למפולות בשוקי המניות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
