נושקים ל-100 דולר: החוזים על הנפט טיפסו 1.6% על רקע המתיחות במצרים
בהשפעת הבלגן במצרים ובסוריה, יחד עם נתוני מאקרו מעודדים בארה"ב, עלו היום (ג') החוזים על הנפט במסחר בשוק הסחורות בניו יורק. המסחר בחוזים הושפע גם מהציפיות לדוח מלאי הדלקים בארה"ב שיפורסם מחר, ואמור להציג ירידה של 3 מיליון חביות נפט בשבוע בשבוע שעבר.
החוזים על הנפט למסירה באוגוסט הוסיפו 1.61 דולר, או עלייה של 1.6%, וננעלו ברמה של 99.6 דולר לחבית. החוזים על הנפט טפסו מעל לרמת 99 דולר לחבית באופן חד בשעה האחרונה (21:00 שעון ישראל).
נתון המאקרו המרכזי שפורסם היום, הזמנות המפעלים בארה"ב, הראה עלייה של 2.1% בחודש מאי, לעומת צפי האנליסטים שעמד על 2% בלבד. התוספת בהזמנות המפעלים מוסיפה לסנטימנט החיובי בסקטור היצרני שבא לאחר סקר ה-ISM,
"סוריה מעניינת בגלל קרבתה לעירק", אמר ג'יימס וויליאמס, כלכלן אנרגיה ב-WTRG. מצרים מעניינת "מאחר שהיא משמשת כמוקד הפצה לנפט וסחורות בכלל עם תעלת סואץ".
אמש, טפסו החוזים על הנפט ב-1.5% וננעלו ברמה של 98 דולר לחבית, בהשפעת נתונים שהציגו שיפור בכלכלת גוש האירו וברוב מדינות היבשת האירופית.
- 2.ידידיה 02/07/2013 22:05הגב לתגובה זוואז תבין
- 1.dhל 02/07/2013 21:41הגב לתגובה זומה הקשר בין מיצרים למחיר הנפט הרי היא לא מדינת נפט אז לכתב לך תילמד ותפסיק ליכתוב שטויות
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ביל גייטס ואילון מאסק רשתות חברתיותעשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
ההתלהבות של המשקיעים סביב הבינה המלאכותית הזניקה את שווי החברות והעושר האישי של בכירי עמק הסיליקון, כאשר אילון מאסק מוביל את הרשימה ואילו ביל גייטס הוא היחיד שסיים את השנה עם ירידה בהונו
שנת 2025 מסתמנת כאחת השנים הרווחיות ביותר אי פעם עבור האליטה של תעשיית הטכנולוגיה האמריקאית. עשרת המיליארדרים הבכירים בעמק הסיליקון הגדילו את הונם המצרפי ביותר מ־550 מיליארד דולר, בעיקר בזכות ההתלהבות הגוברת של המשקיעים סביב תחום הבינה המלאכותית. על פי נתוני בלומברג, בסיום המסחר בערב חג המולד החזיקו עשרת מייסדי ומנכ"לי הטכנולוגיה העשירים בארה״ב נכסים בהיקף כולל של כ־2.5 טריליון דולר. מדובר בזינוק חד לעומת כ־1.9 טריליון דולר בלבד בתחילת השנה.
עיקר העלייה בהון נבעה מההשקעות האדירות שבוצעו השנה בתשתיות בינה מלאכותית: שבבים מתקדמים, מרכזי נתונים ופיתוח מוצרי AI. עם זאת, בחודשים האחרונים נרשמה תנודתיות מסוימת, על רקע חששות גוברים מהיווצרות בועת השקעות בתחום. לדברי פרופ’ ג’ייסון פורמן מאוניברסיטת הרווארד, מדובר בעליות שמבוססות ברובן על ציפיות עתידיות. לדבריו, המשקיעים מהמרים על כך שהשקעות הענק ב-AI יניבו תשואה, אך עדיין קיימת אי־ודאות גבוהה לגבי קצב המימוש והכדאיות הכלכלית בטווח הארוך.
אילון מאסק מוביל את הרשימה
בראש רשימת המרוויחים עומד אלון מאסק, שהגדיל את הונו בכמעט 50% לרמה של כ־645 מיליארד דולר. במהלך השנה הוא איבד לזמן קצר את המקום הראשון, אך חזר להובלה לאחר שמייסד אורקל, לארי אליסון, עקף אותו לפרק זמן קצר בלבד. הזינוק בהונו של מאסק הגיע בין היתר בעקבות אישור חבילת תגמול חריגה בהיקף של טריליון דולר בטסלה, וכן בעקבות עלייה חדה בשווי של SpaceX, שהוערכה השנה בכ־800 מיליארד דולר, שווי שיא לחברה פרטית בתחום החלל.
מייסדי גוגל, לארי פייג’ וסרגיי ברין, רשמו גם כן קפיצה משמעותית בהונם, לאחר שהחברה הציגה התקדמות בפיתוח מודלי AI ושבבים ייעודיים. פייג’ הגדיל את הונו בכ־61% וברין בכ־59%, והם עקפו בדירוג את בכירי מטא ואורקל.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג’נסן הואנג, מייסד ומנכ״ל אנבידיה, הפך לאחד הסמלים הבולטים של שנת ה-AI. אנבידיה צמחה לחברה הציבורית הגדולה בעולם עם שווי שוק של מעל 4 טריליון דולר, והואנג עצמו הגיע להון של כ־156 מיליארד דולר. במקביל לעלייה החדה בשווי, מסמכים רגולטוריים מראים כי הואנג מימש השנה מניות בהיקף של יותר ממיליארד דולר, תוך ניצול הזינוק במחיר המניה והביקוש הגובר לשבבי AI מתקדמים.
