
המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?
טסלה Tesla -2.05% עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.
הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.
למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.
השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנועי הצמיחה החדשים
לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.
פרויקט Optimus, הרובוט ההומנואידי של טסלה, צפוי להיכנס לייצור המוני ב-2026. גרסה 3 של הרובוט תוצג ברבעון הראשון של 2026, עם קו ייצור ראשון בפרימונט שיוכל לייצר מיליון יחידות בשנה. מאסק טוען שהרובוטים יוכלו לבצע משימות תעשייתיות וביתיות במחיר של כ-20 אלף דולר ליחידה. השוק העולמי לרובוטיקה צפוי לגדול ל-210 מיליארד דולר עד 2030, וטסלה שואפת לנתח משמעותי. האתגרים: הרובוטים עדיין בשלבי אבטיפוס, והתלות בשבבי AI מתקדמים עלולה להאט את ההשקה.
במקביל, תחום השבבים הופך למרכזי. טסלה מפתחת שבבים מותאמים ל-AI, כולל AI5, הדור הבא של שבבי העיבוד העצבי. ייצור AI5 יתחיל בסוף 2026, עם שני גרסאות: אחת לרכבים אוטונומיים ואחת לרובוטים. החברה שוקלת לבנות מפעל שבבים בשיתוף עם אינטל, כדי להפחית תלות בספקים חיצוניים כמו TSMC. פרויקט Dojo, מחשב העל ל-AI של טסלה, סבל מעיכובים אבל טסלה הולכת על כל הקופה ומשקיעה בו סדרי גודל של 10 מיליארד דולר כדי לקדם אותו השנה. המחשב חיוני מאוד לאימון מודלי נהיגה אוטונומית.
- JD רושמת עלייה בהכנסות, אבל התחרות על הצרכן הסיני שוחקת את הרווחיות
- כך דיברו בכירי וול סטריט על טראמפ מול אפשטיין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
טסלה תגביר ייצור רובוטקסי ב-2026, רכב ללא נהג שיוכל לשמש כמונית שיתופית. מאסק הבטיח שהשירות יופעל בערים נבחרות ברבעון השני של 2026, עם צי ראשוני של אלפי יחידות. FSD, התוכנה שמאפשרת נהיגה אוטונומית, זמינה בגרסה 12.5 אבל עדיין דורשת פיקוח. השוק מעריך את פוטנציאל ה-Robotaxi בטריליון דולר, כי הוא יוצר הכנסה חוזרת: בעלי רכבים יוכלו להשכיר אותם דרך אפליקציית טסלה, עם נתח של 30% לחברה. האתגרים הרגולטוריים משמעותיים, בארה"ב ובאירופה הרשויות עדיין מהססות לאשר נהיגה ללא נהג מלאה, אבל נראה שליותר ויותר אנשים ברור שלשם העולם הולך.
טסלה משקיעה 50% מתקציבה ב-AI. היא נהנית מתזרים חיובי מפעילות הרכבים החשמליים אבל הפעילות בתחום הבינה המלאכותית מספקת בעיקר השקעות בשלב זה. המבחן יהיה באיזון שבין השקעות שייצרו מזומנים בהמשך לבין הצרכים השוטפים. כלומר, טסלה לא יכולה לאבד מקצב מכירת הרכבים החשמליים מבלי שזה יפגע בפיתוחים העתידיים, אלא אם היא תהפוך לממונפת או שתבצע הנפקת מניות.
טסלה צפויה לספק כ-440 אלף רכבים ברבעון הרביע, ירידה לעומת 500 אלף ברבעון הקודם ו-496 אלף ברבעון המקביל אשתקד. זה עלול להוביל לירידה שנתית שנייה ברציפות. בסין, טסלה מפחיתה יצוא ומתמקדת בשיווק בארה"ב ובאירופה, כולל השקת Model 2, ב-2026.
אנליסטים ממורגן סטנלי טוענים שהירידה זמנית ומצביעים על פוטנציאל גידול בהכנסות על רקע עדכונים צפויים ל-FSD. בבנק אוף אמריקה רואים ירידה ברווחיות העתידית. רוב האנליסטים מביעים חשש מהשוק הסיני התחרותי וצופים המשך ירידה במכירות בסין. כולם מבינים שהסיפור הגדול הוא ה-AI.
- 1.אנונימי 13/11/2025 13:07הגב לתגובה זומאסק משוגע אבל גאון הוא מאוהב בעצמו ונהנה לעשות נא לכולם והמשפט שלו אתם עוד תראו. בית ספר את זה עוד ילמדו בבתי ספר לעסקים

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״
בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים
יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה.
מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה.
הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.
אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.
