פוט לוקר
צילום: אתר החברה

פוט לוקר מזנקת ב-84% - תימכר ב-2.3 מיליארד דולר

דיק'ס ספורטינג, ענקית הספורט מארה"ב במגעים מתקדמים לרכישת מותג פוט לוקר תמורת כ-2.3 מיליארד דולר, עם הדיווח על הרכישה שתתבצע בפרמיה של כ-86% ממחיר המניה פוט לוקר מזנקת למחיר הצעת הרכישה, הרכישה תגדיל את הריכוזיות בענף, האם הרכישה תשפיע על ריטיילורס שמפעילה 84 חנויות ופעילות אונליין של המותג בישראל? 

מנדי הניג | (1)

ענקית הספורט האמריקאית במו"מ מתקדם לרכישת המותג פוט לוקר תמורת כ-2.3 מיליארד דולר או ב-24 דולר למניה שווי המייצג פרמיה של כ-86% על מחיר המניה שעד אתמול נסחרה ב-12.8 דולר. הדיווחים על ההתקדמות לרכישה, מקפיצים את מחיר המניה והיא קופצת בהתאם למחיר ההצעה. הדיווח על הרכישה המסתמנת של פוט לוקר Foot Locker Inc. 84.82%   על ידי דיק'ס Dick's Sporting Goods Inc. -14.88%    תגדיל את הריכוזיות בשוק העולמי ותקשה על רשתות הנעלה קטנות. המהלך הזה יכול לעזור בגיוון ההיצע עבור ללקוחות ויכול לגרום לפתיחה של עוד חנויות קונספט אבל יגרום להגדלת הקונסלידציה בענף. 

דיק'ס רוצה דריסת רגל

דיק'ס ספורטינג גודס היא קמעונאית הספורט הגדולה בארה"ב, יש לה מחזור מכירות שנתי של כ-12.3 מיליארד דולר וכ-850 חנויות. היא משווקת ציוד ספורט, הנעלה והלבשה, ומוכרת מותגים כמו נייקי ואדידס לצד מותגים פרטיים. הרכישה הזאת של פוט לוקר מגיעה לה בזמן, היא רוצה לצמוח עוד ולהרחיב את טביעת הרגל שלה בעולם. לפוט לוקר יש בהפעלה ישירה ובזכיינות 2,400 חנויות ב-26 מדינות. המצב של פוט לוקר לא משהו, היא לא מצליחה להתאים את עצמה למכירות באונליין ולכן גם המניה שלה נחתכה כמעט 40% מתחילת השנה, ודיק'ס קפצה על המציאה היא מקבלת מותג מוכר עם רשת הפצה מבוססת שיעזור לה להעמיק את האחיזה שלה בשווקים הבינלאומיים.

היא באמת הייתה נדיבה עם הצעת הרכישה אבל היא רצתה כבר ללחוץ ידיים. בסופו של דבר פוט לוקר עדיין מובילה אצל הקהל הצעיר ונעלי הסניקר'ס שלה לגמרי באופנה. העסקה תאפשר לדיק'ס לגוון את תיק המוצרים שלה היא תביא את הנסיון התפעולי שלה כדי לשפר את היעילות של פוט לוקר, ולהעלות אותה גם לאוויר באונליין כמו שצריך. דיק'ס רוצה את פוט לוקר כמותג עצמאי, יחידת רווח נפרדת והיא תשקיע משאבים גדולים בטכנולוגיה, ובשרשראות האספקה כדי שפוט לוקר תקבל את כל מה שהיא צריכה כדי להתחיל לרוץ.

הרכישה של פוט לוקר משקפת שתי מגמות מרכזיות בשוק ההנעלה. הראשונה היא קונסולידציה: שחקניות גדולות כמו דיק'ס רוצות להגדיל את נתח השוק שלהן על ידי רכישות, בעוד רשתות קטנות בקושי שורדות מול התחרות. בענף הזה יש מותגים שפועלים ישירות מול הצרכן (DTC) כמו נייקי וגם מכירה דרך האונליין כמו המודלים של Zalando ו-ASOS. המגמה השנייה היא המעבר לדיגיטל: פוט לוקר עשתה הכל כדי להתאים את עצמה לצריכה המקוונת של העידן הצעיר, היא השקיעה בתכנית לה קראה "לייס אפ" (Lace Up) – היא שיפצה את החנויות וגם גילתה שיש יתרון למכור בחנויות שפועלות מחוץ לקניונים – אבל עדיין, זה לא הספיק כדי לעצור את הירידה במכירות. דיק'ס, עם הר המזומנים , יכולה להרים אותה, להאיץ את הדגיטציה ולשפר את חווית הלקוח.

שותפות ארוכת שנים לא חותכים

על פניו לא צפויה השפעה מיידית על ריטיילורס מקבוצת פוקס בעקבות מכירת הרשת לדיק'ס. לריטיילורס יש הסכם זיכיון בלעדי להפעלת חנויות פוט לוקר בישראל והיא מפעילה כיום 84 חנויות כאלו. ההסכם עם פוט לוקר נחתם ב-2016 לתקופה של עשר שנים, והוא הוארך לאחרונה עד לשנת 2030. ההסכם מבטיח לריטיילורס אספקה יציבה של מוצרי המותג וזיכוין לפעול תחתיו כל עוד היא מפעילה במינימום 15 חנויות בישראל ויש לה כאמור הרבה יותר מזה. ברור שכל עוד פוט לוקר תמשיך לפעול כרשת עצמאית לא אמורה להיות שום השפעה על ריטיילורס. למעשה הרכישה עשויה אפילו לגרום לצמיחה עולמית במותג בעקבות הדחיפה מדיק'ס מה שיכול לתת בוסט לא קטן לריטיילורס כאן בארץ. 

זה קשר עסקי של כמעט עשור, בו פוט לוקר העולמית גם רכשה 10% ממניות ריטיילורס מה שמבטא את האמון וההערכה בין שתי החברות. מה שמחזק את ההערכה שהזכיינית המקומית לא תפגע בטווח הנראה לעין אך עדיין שווה לעקוב.


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חבלהייתי מת שויזל יאכל אותה אפילו קצת (ל"ת)
    אנונימי 15/05/2025 21:19
    הגב לתגובה זו