מאסק טסלה
צילום: טוויטר

צניחה חדה במכירות טסלה באירופה: המניה ירדה ב-25% החודש

בעוד שוק הרכב החשמלי ממשיך לצמוח באירופה, טסלה רושמת ירידה של 45% במכירות, כשמתחרותיה מתחזקות. שינויים בקווי הייצור והמעורבות הפוליטית של אילון מאסק עשויים להיות בין הסיבות לירידה

אביחי טדסה | (7)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

מכירות טסלה Tesla 2.7%   באירופה רשמו ירידה חדה של 45% בחודש ינואר לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בזמן ששוק הרכב החשמלי כולו צמח ב-37%. לפי נתוני איגוד יצרני הרכב האירופי, טסלה רשמה 9,945 מסירות בלבד, ירידה משמעותית בהשוואה ל-18,161 רכבים בינואר 2024. במקביל, יצרניות רכב אחרות, כמו פולקסווגן, סטלנטיס ורנו, נהנו מעלייה בביקוש, במיוחד בגרמניה ובבריטניה, שם נרשמה צמיחה חזקה במכירות רכבים חשמליים. 


הירידה מורגשת בעיקר בשווקים מרכזיים עבור טסלה. בגרמניה, מכרה החברה 1,277 רכבים בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מאז יולי 2021. בצרפת, המצב גרוע אף יותר, עם ירידה של 63% - הנתון החלש ביותר מאז אוגוסט 2022. גם בבריטניה, שם BYD הסינית עקפה לראשונה את טסלה במספר המסירות, נרשמה האטה של כמעט 8% בשוק רכב חשמלי שצמח ב-42%. הירידות במכירות לא עברו ללא תגובה בשוק ההון. מניית טסלה ירדה ב-6% במהלך המסחר בניו יורק ביום שלישי, כאשר המגמה השלילית מתחילת השנה הצטברה לצניחה כוללת של 23%.


הסיבות לירידה: ייצור, תחרות ופוליטיקה


אחת הסיבות האפשריות לירידה במכירות היא שינוי בקווי הייצור של ה-Model Y, הדגם הפופולרי ביותר של החברה. טסלה החלה בתהליך עדכון לייצור דגם משופר, מהלך שצפוי לגרום לעיכובים משמעותיים. לפי סמנכ"ל הכספים של החברה, וייבהב טנג'ה, המעבר לדגם החדש עלול לעלות לחברה שבועות של עצירת ייצור, מה שהשפיע ישירות על המסירות בשוק האירופי. בנוסף, טסלה מתמודדת עם תחרות גוברת מצד יצרניות רכב אירופיות כמו פולקסווגן ורנו, שצוברות נתח שוק משמעותי. 


הדרישות הרגולטוריות המחמירות של האיחוד האירופי ובריטניה, שמחייבות יצרניות רכב למכור יותר דגמים חשמליים ולעמוד בתקני פליטת פחמן מחמירים יותר, דוחפות את המתחרות להשקיע ולהרחיב את היצע הרכבים החשמליים שלהן. סוגיה נוספת שמרחפת מעל ביצועי החברה היא המעורבות הפוליטית הגוברת של אילון מאסק. פעילותו הפוליטית בגרמניה ובבריטניה, כולל תמיכתו במפלגות ימין קיצוני וביקורתו הפומבית על מנהיגים כמו ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, עוררה מחלוקת ציבורית והשפיעה על תדמיתו במדינות אלו.


סקרים שנערכו לאחרונה מראים כי הציבור האירופי רואה בעין לא טובה את מעורבותו הפוליטית, דבר שעלול לפגוע במותג טסלה בשווקים מרכזיים. על רקע נתונים אלו, השאלה המרכזית היא האם טסלה תוכל להתאושש מהירידות ולחזור להוביל את שוק הרכב החשמלי באירופה, או שמא היא מאבדת אחיזה מול מתחרותיה הצומחות.


תחרות גוברת

טסלה מתמודדת עם תחרות הולכת וגוברת מצד יצרניות רכב מסורתיות כמו ג'נרל מוטורס, פורד ופולקסווגן, שהשיקו בשנים האחרונות מגוון דגמים חשמליים חדשים במחירים תחרותיים. אם בעבר החברה שלטה כמעט ללא עוררין בשוק הרכב החשמלי, הרי שהיום היא כבר לא לבד, ולקוחות יכולים לבחור בין דגמים חדשים ומגוונים שמציעים טווח נסיעה דומה ואפילו מחירים נמוכים יותר. בנוסף, טסלה מתמודדת עם תחרות מצד היצרנית הסינית BYD, שכמעט השוותה את מכירות טסלה בשוק העולמי ואף עקפה אותה בפער ניכר ברבעון האחרון של 2024. 


BYD זוכה להצלחה גדולה בסין ובאירופה, שם היא לוקחת נתחי שוק מטסלה, אם כי היא עדיין לא פועלת בארה"ב. בגרמניה, כאמור, נרשמה ירידה חדה של 60% במכירות טסלה בינואר 2025 בהשוואה לאותו חודש בשנה הקודמת, מה שמחזק את ההנחה שהמתחרים תופסים מקום משמעותי יותר בשוקי הרכב החשמלי המרכזיים. 

קיראו עוד ב"גלובל"


למרות שמדובר בגורמים חיצוניים לכל יצרן רכב, טסלה עצמה כמעט ולא הציגה דגמים חדשים בשנים האחרונות, למעט הסייברטראק - טנדר חשמלי עתידני ויקר, שנחשב לנישה בשוק הרכב החשמלי. לעומת זאת, יצרניות מתחרות השיקו דגמים חשמליים רבים נוספים, כולל כלי רכב משפחתיים במחירים אטרקטיביים.


הרובוטקסי

טסלה מתכוונת לחולל מהפכה בעולם התחבורה עם השקת שירות מוניות אוטונומיות באוסטין, טקסס, כבר ביוני הקרוב. החזון של אילון מאסק הוא לאפשר לבעלי רכבי טסלה להרוויח כסף בזמן שהם ישנים או בעבודה, כאשר רכבם משמש כמונית אוטונומית. רעיון זה כבר השפיע על שוק ההון, כאשר חלק משמעותי מהעלייה במחיר מניית טסלה בשנה האחרונה מיוחס לציפיות סביב הרובוטקסי.


הבחירה בטקסס כמקום ההשקה אינה מקרית. בניגוד למדינות אחרות בארה"ב, טקסס מציעה סביבה רגולטורית מקלה להפעלת רכבים אוטונומיים. החוקים במדינה מאפשרים לחברות להפעיל רכבים אוטונומיים על כבישים ציבוריים בתנאי שהם מבוטחים וכוללים מערכות תיעוד תאונות, ללא צורך באישורים מיוחדים או תקופות בדיקה ממושכות כפי שנדרש במדינות כמו קליפורניה.


עם זאת, הפרויקט מעורר שאלות משמעותיות בנוגע לבטיחות ולאחריות המשפטית. טסלה צברה ניסיון מוגבל בתחום הרכב האוטונומי, עם רק 562 קילומטרים של נסיעות מבחן בקליפורניה מאז 2016, והחברה לא דיווחה על בדיקות נוספות מאז 2019. בנוסף, באוסטין כבר נרשמו מקרי כמעט-תאונות עם רכבים אוטונומיים, כולל אירועים של חסימת נתיבים ויצירת פקקי תנועה.


למרות ההבטחות הגדולות, נראה כי ההשקה תתחיל בצורה מדודה ומוגבלת. מומחים צופים כי טסלה תתחיל בפיילוט קטן באזורים נבחרים ובתנאי מזג אוויר נוחים, כולל אפשרות לפיקוח מרחוק במצבי חירום. השאלה המרכזית נותרת האם טסלה תצליח להפוך את חזון הרובוטקסי למציאות מסחרית בטוחה ורווחית, במיוחד כאשר החברה תישא באחריות מלאה לכל תקרית שתתרחש עם רכביה האוטונומיים.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אנונימי המקורי 26/02/2025 07:31
    הגב לתגובה זו
    וכל הקפלנוחבות יוצאות מהחורים שלהן.לא יעזור לכן העם האמריקאי אמר את דברו.בקרוס הסוף שלכן גם בישראל.
  • 5.
    האיש מטונף אמיתי ולכן ירד מנכסיו. (ל"ת)
    עמית 25/02/2025 21:06
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    פרוגרס 25/02/2025 20:13
    הגב לתגובה זו
    מצויינת
  • 3.
    אנקונדה 25/02/2025 20:12
    הגב לתגובה זו
    עם ישראל צריך לסמוך רק על יהוה
  • מי זה (ל"ת)
    אנונימי 25/02/2025 22:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הסיבה לירידה שווי מנופח...לפחות פי 10 מהשווי הריאלי (ל"ת)
    החיים 25/02/2025 19:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חוקר 25/02/2025 19:17
    הגב לתגובה זו
    פעם תפסתי ממאסק בחור רציני וחכם אחרי שקצת חקרתי עליו הבנתי שמדובר בעוד נרקסיסט שקרן גנב רמאי נוכל ברמה בינלאומית שמסובב את כל העולם על האצבע הקטנה שלו בכל מקרה מדובר ביצור רעיל ומזהם סדרתי טסלה תעלם מהעולם תוך 5 שנים אל
מקרון צרפתמקרון צרפת

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות

צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי

אדיר בן עמי |

הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.


המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.


פיץ' הורידה דירוג

חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.


הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".

התחזיות החדשות

התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.


וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

רוקט-לאב נופלת ב-11%, צ׳ק-קאפ מזנקת ב-14%; הנאסד״ק סביב ה-0

מערכת ביזפורטל |

המשקיעים בוול סטריט פועלים בזהירות וממעטים לבצע עסקאות גדולות, כשהם ממתינים להחלטת הפדרל ריזרב על הריבית ולרמזים בנוגע להמשך המדיניות המוניטרית בחודשים הקרובים. מדד S&P 500 נע סביב ה-6,600 נקודות לאחר תנודות קלות, והמדד הטכנולוגי נאסד״ק 100 עצר רצף עליות של תשעה ימים. הדולר נחלש מול סל המטבעות, והאירו הגיע לשיאו מאז 2021.


דוח מכירות הקמעונאות לחודש אוגוסט הצביע על עלייה של 0.6% בהיקף הקניות, לאחר עלייה דומה ביולי. סעיף המכירות שמזין את חישוב התוצר עלה ב־0.7%, מה שמעיד על רבעון חזק מבחינת פעילות הצרכנים. כלכלנים רואים בכך סימן לכך שהביקוש בארה״ב נותר יציב, גם לנוכח סימנים של חולשה בשוק העבודה.


לדברי אלן זנטנר ממורגן סטנלי, הצרכן האמריקני שומר על אופטימיות – נתון חיובי לכלכלה, אך כזה שעלול לצמצם את הצורך בקיצוצי ריבית חדים. גם דיוויד ראסל מ-TradeStation סבור כי למרות שחולשה בתעסוקה לא פגעה עדיין בצרכן, הנתונים החדשים מפחיתים את התקוות להורדות ריבית אגרסיביות בטווח הארוך.


תשואת איגרות החוב לשנתיים ירדה בשני נקודות בסיס ל-3.52%, ירידה מתונה המשקפת ציפייה זהירה לקראת החלטת הפד. מחיר הזהב חצה את רמת 3,700 דולר לאונקיה, בעוד סחורות אחרות נותרו יציבות יחסית. בשוקי המט״ח נרשמה ירידה בדולר והתחזקות האירו, על רקע הערכות להקלה הדרגתית במדיניות המוניטרית בהמשך השנה.


מאקרו

האם הפד יוריד את הריבית ב-0.5% ומה יקבע את הכיוון של וול סטריט? על רקע נתוני תעסוקה חלשים, אינפלציה שנותרה מעל היעד ולחצים פוליטיים מהבית הלבן, ועדת השוק הפתוח מתכנסת השבוע והשאלה המרכזית היא האם נראה הפחתה מתונה של רבע אחוז, או צעד חריג יותר של חצי אחוז