מאסק טסלה
צילום: טוויטר

צניחה חדה במכירות טסלה באירופה: המניה ירדה ב-25% החודש

בעוד שוק הרכב החשמלי ממשיך לצמוח באירופה, טסלה רושמת ירידה של 45% במכירות, כשמתחרותיה מתחזקות. שינויים בקווי הייצור והמעורבות הפוליטית של אילון מאסק עשויים להיות בין הסיבות לירידה

אביחי טדסה | (7)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

מכירות טסלה Tesla 2.7%   באירופה רשמו ירידה חדה של 45% בחודש ינואר לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בזמן ששוק הרכב החשמלי כולו צמח ב-37%. לפי נתוני איגוד יצרני הרכב האירופי, טסלה רשמה 9,945 מסירות בלבד, ירידה משמעותית בהשוואה ל-18,161 רכבים בינואר 2024. במקביל, יצרניות רכב אחרות, כמו פולקסווגן, סטלנטיס ורנו, נהנו מעלייה בביקוש, במיוחד בגרמניה ובבריטניה, שם נרשמה צמיחה חזקה במכירות רכבים חשמליים. 


הירידה מורגשת בעיקר בשווקים מרכזיים עבור טסלה. בגרמניה, מכרה החברה 1,277 רכבים בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מאז יולי 2021. בצרפת, המצב גרוע אף יותר, עם ירידה של 63% - הנתון החלש ביותר מאז אוגוסט 2022. גם בבריטניה, שם BYD הסינית עקפה לראשונה את טסלה במספר המסירות, נרשמה האטה של כמעט 8% בשוק רכב חשמלי שצמח ב-42%. הירידות במכירות לא עברו ללא תגובה בשוק ההון. מניית טסלה ירדה ב-6% במהלך המסחר בניו יורק ביום שלישי, כאשר המגמה השלילית מתחילת השנה הצטברה לצניחה כוללת של 23%.


הסיבות לירידה: ייצור, תחרות ופוליטיקה


אחת הסיבות האפשריות לירידה במכירות היא שינוי בקווי הייצור של ה-Model Y, הדגם הפופולרי ביותר של החברה. טסלה החלה בתהליך עדכון לייצור דגם משופר, מהלך שצפוי לגרום לעיכובים משמעותיים. לפי סמנכ"ל הכספים של החברה, וייבהב טנג'ה, המעבר לדגם החדש עלול לעלות לחברה שבועות של עצירת ייצור, מה שהשפיע ישירות על המסירות בשוק האירופי. בנוסף, טסלה מתמודדת עם תחרות גוברת מצד יצרניות רכב אירופיות כמו פולקסווגן ורנו, שצוברות נתח שוק משמעותי. 


הדרישות הרגולטוריות המחמירות של האיחוד האירופי ובריטניה, שמחייבות יצרניות רכב למכור יותר דגמים חשמליים ולעמוד בתקני פליטת פחמן מחמירים יותר, דוחפות את המתחרות להשקיע ולהרחיב את היצע הרכבים החשמליים שלהן. סוגיה נוספת שמרחפת מעל ביצועי החברה היא המעורבות הפוליטית הגוברת של אילון מאסק. פעילותו הפוליטית בגרמניה ובבריטניה, כולל תמיכתו במפלגות ימין קיצוני וביקורתו הפומבית על מנהיגים כמו ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, עוררה מחלוקת ציבורית והשפיעה על תדמיתו במדינות אלו.


סקרים שנערכו לאחרונה מראים כי הציבור האירופי רואה בעין לא טובה את מעורבותו הפוליטית, דבר שעלול לפגוע במותג טסלה בשווקים מרכזיים. על רקע נתונים אלו, השאלה המרכזית היא האם טסלה תוכל להתאושש מהירידות ולחזור להוביל את שוק הרכב החשמלי באירופה, או שמא היא מאבדת אחיזה מול מתחרותיה הצומחות.


תחרות גוברת

טסלה מתמודדת עם תחרות הולכת וגוברת מצד יצרניות רכב מסורתיות כמו ג'נרל מוטורס, פורד ופולקסווגן, שהשיקו בשנים האחרונות מגוון דגמים חשמליים חדשים במחירים תחרותיים. אם בעבר החברה שלטה כמעט ללא עוררין בשוק הרכב החשמלי, הרי שהיום היא כבר לא לבד, ולקוחות יכולים לבחור בין דגמים חדשים ומגוונים שמציעים טווח נסיעה דומה ואפילו מחירים נמוכים יותר. בנוסף, טסלה מתמודדת עם תחרות מצד היצרנית הסינית BYD, שכמעט השוותה את מכירות טסלה בשוק העולמי ואף עקפה אותה בפער ניכר ברבעון האחרון של 2024. 


BYD זוכה להצלחה גדולה בסין ובאירופה, שם היא לוקחת נתחי שוק מטסלה, אם כי היא עדיין לא פועלת בארה"ב. בגרמניה, כאמור, נרשמה ירידה חדה של 60% במכירות טסלה בינואר 2025 בהשוואה לאותו חודש בשנה הקודמת, מה שמחזק את ההנחה שהמתחרים תופסים מקום משמעותי יותר בשוקי הרכב החשמלי המרכזיים. 

קיראו עוד ב"גלובל"


למרות שמדובר בגורמים חיצוניים לכל יצרן רכב, טסלה עצמה כמעט ולא הציגה דגמים חדשים בשנים האחרונות, למעט הסייברטראק - טנדר חשמלי עתידני ויקר, שנחשב לנישה בשוק הרכב החשמלי. לעומת זאת, יצרניות מתחרות השיקו דגמים חשמליים רבים נוספים, כולל כלי רכב משפחתיים במחירים אטרקטיביים.


הרובוטקסי

טסלה מתכוונת לחולל מהפכה בעולם התחבורה עם השקת שירות מוניות אוטונומיות באוסטין, טקסס, כבר ביוני הקרוב. החזון של אילון מאסק הוא לאפשר לבעלי רכבי טסלה להרוויח כסף בזמן שהם ישנים או בעבודה, כאשר רכבם משמש כמונית אוטונומית. רעיון זה כבר השפיע על שוק ההון, כאשר חלק משמעותי מהעלייה במחיר מניית טסלה בשנה האחרונה מיוחס לציפיות סביב הרובוטקסי.


הבחירה בטקסס כמקום ההשקה אינה מקרית. בניגוד למדינות אחרות בארה"ב, טקסס מציעה סביבה רגולטורית מקלה להפעלת רכבים אוטונומיים. החוקים במדינה מאפשרים לחברות להפעיל רכבים אוטונומיים על כבישים ציבוריים בתנאי שהם מבוטחים וכוללים מערכות תיעוד תאונות, ללא צורך באישורים מיוחדים או תקופות בדיקה ממושכות כפי שנדרש במדינות כמו קליפורניה.


עם זאת, הפרויקט מעורר שאלות משמעותיות בנוגע לבטיחות ולאחריות המשפטית. טסלה צברה ניסיון מוגבל בתחום הרכב האוטונומי, עם רק 562 קילומטרים של נסיעות מבחן בקליפורניה מאז 2016, והחברה לא דיווחה על בדיקות נוספות מאז 2019. בנוסף, באוסטין כבר נרשמו מקרי כמעט-תאונות עם רכבים אוטונומיים, כולל אירועים של חסימת נתיבים ויצירת פקקי תנועה.


למרות ההבטחות הגדולות, נראה כי ההשקה תתחיל בצורה מדודה ומוגבלת. מומחים צופים כי טסלה תתחיל בפיילוט קטן באזורים נבחרים ובתנאי מזג אוויר נוחים, כולל אפשרות לפיקוח מרחוק במצבי חירום. השאלה המרכזית נותרת האם טסלה תצליח להפוך את חזון הרובוטקסי למציאות מסחרית בטוחה ורווחית, במיוחד כאשר החברה תישא באחריות מלאה לכל תקרית שתתרחש עם רכביה האוטונומיים.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אנונימי המקורי 26/02/2025 07:31
    הגב לתגובה זו
    וכל הקפלנוחבות יוצאות מהחורים שלהן.לא יעזור לכן העם האמריקאי אמר את דברו.בקרוס הסוף שלכן גם בישראל.
  • 5.
    האיש מטונף אמיתי ולכן ירד מנכסיו. (ל"ת)
    עמית 25/02/2025 21:06
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    פרוגרס 25/02/2025 20:13
    הגב לתגובה זו
    מצויינת
  • 3.
    אנקונדה 25/02/2025 20:12
    הגב לתגובה זו
    עם ישראל צריך לסמוך רק על יהוה
  • מי זה (ל"ת)
    אנונימי 25/02/2025 22:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הסיבה לירידה שווי מנופח...לפחות פי 10 מהשווי הריאלי (ל"ת)
    החיים 25/02/2025 19:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חוקר 25/02/2025 19:17
    הגב לתגובה זו
    פעם תפסתי ממאסק בחור רציני וחכם אחרי שקצת חקרתי עליו הבנתי שמדובר בעוד נרקסיסט שקרן גנב רמאי נוכל ברמה בינלאומית שמסובב את כל העולם על האצבע הקטנה שלו בכל מקרה מדובר ביצור רעיל ומזהם סדרתי טסלה תעלם מהעולם תוך 5 שנים אל
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה. 

משקיעים  AIמשקיעים AI

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?

אחרי הורדת הריבית של הפד' אנחנו צועדים אל שבוע עם לוח אירועי מאקרו צפוף, דוחות של ענקיות צריכה וטכנולוגיה, כשהשאלה הגדולה היא האם ההאטה בשוק העבודה ובאינפלציה מספיקה כדי להצדיק עוד הקלות מוניטריות, או שאנחנו נכנסים לתקופת "המתנה" שבה כל נתון יקבל משקל גבוה וינדנד את הסנטימנט

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נפתח אחרי החלטת ריבית שהייתה צפויה מראש, אבל למרות זאת השאירה אחריה לא מעט סימני שאלה. הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.5%-3.75%, צעד שכבר היה מתומחר בשווקים בהסתברות של כ-90%, אבל המסר שעלה ממסיבת העיתונאים ומהעדכונים הנלווים היה הרבה יותר מורכב. מצד אחד, הבנק המרכזי, בראשות ג'רום פאוול כבר מאותת לנו שהמדיניות שלו כבר קרובה לניטרלית. מצד שני, הוא מדגיש שיש חוסר ודאות גבוה, בעיקר סביב שוק העבודה והיכולת של הכלכלה האמריקאית להמשיך לצמוח בלי להיכנס להאטה חדה.

המשקיעים מנסים להבין האם מדובר בתחילתו של מסלול הפחתות ברור, או דווקא בתקופה ארוכה של המתנה, שבה כל החלטה תיגזר מנתון כזה או אחר, בלי התחייבות מוקדמת.


הפד' עוצר עכשיו כדי להעריך את ההשפעה על הכלכלה

יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שהפחתת הריבית האחרונה לא הייתה אירוע משנה כללים. לדבריו, עצם ההפחתה לא הפתיעה את השווקים, אבל ההרחבה המחודשת של מאזן הפד והדגש על נושא הנזילות היו משמעותיים יותר.

פנינג מציין כי יו"ר הפד ג’רום פאוול תיאר את המדיניות הנוכחית כניטרלית, הן מבחינתו והן מבחינת חברי ה-FOMC, זאת מול אינפלציה שעדיין גבוהה מדי, אבל גם מול סימנים ברורים להתקררות בשוק התעסוקה. לדבריו, הפד מוכן כעת לעצור ולבחון האם הריבית המרסנת מחלחלת במלואה לכלכלה, ולא ממהר להתחייב להפחתות נוספות.

בהתייחסות לשוק העבודה, פנינג מצביע על כך שמספר המשרות הפנויות בארה"ב עלה משמעותית בספטמבר ובאוקטובר, עם תוספת של כ-430 אלף משרות בספטמבר ועוד כ-12 אלף באוקטובר, לרמה של כ-7.67 מיליון משרות. עם זאת, הוא מדגיש כי עיקר הגידול מגיע מענפי השירותים ובשכר נמוך, מה שמרמז על השפעות של צמצום עובדים זרים ולא בהכרח על התחזקות רחבה של הביקוש לעובדים.