צרכנות: קאיה תחשוף בשבוע הבא רכב SUV חדש
* קאיה תציג לראשונה - בשבוע הבא, את הרכב כביש שטח (SUV) החדש שלה - MESA בתערוכת דטרויט בארה"ב. הרכב החדש עוצב ותוכנן בהתאם לדרישותיו של השוק האמריקאי. העיצוב בוצע על ידי מרכז העיצוב של קאיה בקליפורניה. ה-MESA באה לבטא את יכולתו הגבוהה של קונצרן קאיה-מוטורס בייצור רכבי כבש-שטח ברמה גבוהה. היא תשווק רק בשוק האמריקאי החל משנת 2006. לדברי מנהלי קאיה העיצוב הפנימי של הרכב החדש הוא ארגונומי וידידותי למשתמש. הרכב כולל 3 שורות מושבים. לנוסעים מאחור מותקנת מערכת בידור מבוססת DVD ובמושבי הנוסעים מותקנים מסכי LCD בגודל 9 אינטש. לאורך כל הרכב יש גג שקוף. רוחב הגלגלים 294 ס"מ.
* הרדוף תוצרת מזון אורגני, מקבוצת תנובה, יוצאת בימים אלה לשוק עם סדרת פירות יבשים אורגניים לרגל ט"ו בשבט. הסדרה כוללת: תמר מג'הול אורגני, משמשים מיובשים אורגניים, תאנים מיובשות אורגניות וצימוקים אורגניים.
היא מבוססת כולה על טהרת עקרונות גידול המזון האורגני, קרי - נקייה משימוש בחומרי הדברה, הורמונים, הנדסה גנטית, חומרים משמרים וצבעי מאכל. ייחודה של הסדרה האורגנית הינו בתהליך יצירתה הכולל ייבוש טבעי של הפירות באמצעות קרני השמש בלבד, באופן המסייע בשימור הערכים התזונתיים של המוצרים. הסדרה נמכרת ברשתות השיווק, בחנויות לממכר מזון אורגני ובבתי הטבע.
* רשת האופנה ויצרנית הביגוד - פוקס, הקימה אתר אינטרנט משותף עפ הפורטל MSN ישראל, בו תציג את קטלוג הקיץ הבא שלה: http://web.msn.co.il/msn/FOX/default.htm
* חברת ewave תקים את אתר השיפוט של הקקטוס (התחרות השנתית של ענף הפרסום בישראל). אם בעבר נדרשו משרדי הפרסום המשתתפים בתחרות, להגיש את עבודותיהם, בדרך מסורבלת, על ידי הדבקת מודעות על לוחות ומילוי טפסים באופן ידני, הרי שבתחרות השנה כל התהליך יהיה דיגיטלי. משרדי הפרסום יכנסו לאתר השיפוט מהמחשב במשרד, ימלאו את הטפסים און ליין באתר, ויעלו את העבודות מהמחשב בקבצים דיגיטלים ישירות לאתר השיפוט. מיון העבודות לפי קטגוריות יעשה ישירות באתר. האתר יפתח לשופטים למשך שבועיים והם יכנסו לשפוט באמצעות קוד וסיסמא. כל הנתונים יהיו מאובטחים ובלתי נגישים למשתמש חיצוני. בסיום תהליך השיפוט, יפתח האתר לצפייה רחבה ברשת האינטרנט.
* פריסקיס של נסטלה-פורינה מתרחבת. סדרת החטיפים לחתולים תצע ארבעה טעמים חדשים: עוף מובחר, דגי אוקיינוס וטונה, הודו מעודן, סלמון ופירות ים. חטיף פריסקיס הנו חטיף לח למחצה, באריזה המאפשרת פתיחה וסגירה חוזרת, על מנת לשמר את טריותו של המוצר לאחר פתיחת האריזה. החטיף בעל ערכים תזונתיים, מכיל ויטמינים ומינרלים.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services 3.93% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאלמנכ"ל רפאל: "גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית"
יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה על כיפת ברזל -"הצלנו רבבות אזרחים", על מכירת כיפת ברזל בעולם - "רק לידידות הקרובות ביותר, המדינה נזהרת במתן רישיונות ייצוא", על הצמיחה העתידית, הנפקה ומכירות לגרמניה וסעודיה
התוצאות של רפאל לרבעון השלישי טובות - מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר", התוצאות של רבעון רביעי שעונתית הוא חזק מאוד יהיו טובות עוד יותר. הצבר בשיא של כל הזמנים. זה זמן להנפיק, אבל יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל שמכוון להנפקה, יודע שיש תור - רק אחרי שהתעשייה האווירית תונפק (אם תונפק) יהיה אפשר לדבר על רפאל. ברפאל יש רגישות גודלה יותר בשל קשר סימביוזי חזק מאוד עם מערכת המו"פ של משרד הביטחון (מפא"ת). לכל חברות התעשייה הביטחונית יש קשר הדוק עם משרד הביטחון והצבא, ברפאל מסיבות היסטוריות וכי היא נחשבת ל"מעבדת מו"פ" של הצבא, זה אפילו משמעותי יותר.
ועדיין, תורג'מן סבור שהנפקה מאוד חשובה ונחוצה, ובכלל, בין השורות, אפשר לשמוע ממנו קולות שמדברים דווקא על החסמים שנובעים מהקשר ההדוק למשרד הביטחון. הוא לא מתלונן, הוא כמובן יודע שההצלחה הגדולה של המערכות היא תולדה של שיתוף פעולה הדוק עם משהב"ט והצבא, אבל כיפת ברזל שהיא מערכת מאוד מוצלחת כמעט ולא נמכרת החוצה. "רק לידידות הטובות ביותר שלנו", אומר תורג'מן ומכוון לארה"ב.
ההצלחה מוכחת, פתרון שהציל אלפים רבים של חיים. למה לא לנצל את הביקושים ולמכור הרבה?
"רבבות אנשים. אנחנו מעריכים שהפעלת כיפת ברזל במלחמה הצילה רבבות אנשים. הקמנו עכשיו מפעל יחד עם ריית'און, שותף אמריקאי שלנו לייצור כיפות ברזל למארינס. כיפת ברזל היא עוגן מאוד משמעותי ביכולת ההגנה של מדינת ישראל וככזה המדינה נזהרת במתן רישיונות של שיווק לייצוא. זה ברור ונכון, אבל, זה אומר שלא מיצינו כלל את הפוטנציאל של מכירות המערכת".
נורמליזציה עם סעודיה, אם תהיה ובהמשך להצטיידות שלהם במטוסי קרב מארה"ב - ה-F-35, עשויה להגדיר אותה כידידה. הם צריכים את כיפת ברזל מול האיומים מסביב. תמכרו להם מערכות כיפת ברזל?
- 10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ובאיזה מקום החברות הישראליות?
- מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אני מניח שהיא תרצה הרבה מאוד מערכות של כיפת ברזל. כל העולם ראה את היכולות שלנו במלחמה, ראה את היכולות ב'עם כלביא'. כולם מבינים את העליונות האווירית, את יכולות המודיעין ומערכות ההגנה של ישראל. הביקושים למערכות שלנו מאוד גדולים".
ועדיין, יש עלייה בצבר, אבל איך זה שכיפת ברזל לא נמכרת לידידות שלנו בעשרות רבות של מיליארדים?
"אישורי הייצוא לא פשוטים. אנחנו מוכרים לידידות קרובות, ולא ממצים את פוטנציאל השוק".
גרמניה היא לא ידידה קרובה?
"גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית וגרמניה זוכה לעדיפות גבוהה".
