איראן שיגרה לווין לחלל - מה המשמעות?
איראן דיווחה כי הצליחה לשגר לחלל את הלווין "סוראיה", ששוגר באמצעות הטיל "קאים 100". הלווין נכנס למסלול בגובה של 750 ק"מ מכדור הארץ כשהאיראנים מכריזים כי "השיגור היה חלק מתוכנית החלל של משמרות המהפכה".
למה איראן שיגרה לווין לחלל?
איראן לא היתה משגרת לווין לצרכים אזרחיים, השלטון שלה מרוכז בהקצאת תקציבים לביטחון, לחימוש, לתמיכה בפרוקסי ברחבי המזרח התיכון לרבות חיזבאללה, חמאס והחות'ים. איראן משדרת בפעולה הזו שמעבר ליכולות שלה בתחום הגרעין ומעבר ליכולות הבליסטיות הידועות עד כה, יש לה יכולות גם בתחום החלל. השיגור הוא בעצם הצהרה על יכולות בליסטיות משמעותיות. שיגור לווין לחלל, מראה שאיראן מהווה איום בליסטי אמיתי על ישראל.
יכולות בליסטיות מפחידות מאוד גם את המערב ובעיקר ארה"ב כי השלב הבא הוא אפשרות לפיתוח טילים בין יבשתיים כשבמקביל תוכנית הגרעין בשילוב יכולות בליסטיות ארוכות טווח, תאיים על כל העולם ולא רק על ישראל.
האם נפתח מרוץ חדש לחלל?
כך או אחרת, לישראל יש יכולות חזקות בתחום החלל והיא נחשבת בין 6 המדינות המובילות בעולם בתחום. הבעיה, שמדינות נוספות מצטרפות לחימוש בחלל והן יכולות לספק לאיראנים אמצעים וכלים שיעזרו לה בעת מלחמה. גם הלווין ששוגר כעת יכול לשמש כאמצעי מודיעין, איסוף מידע, פיקוח על השמיים של איראן ועוד.
בסופו של דבר, גם תחום החלל הוא חלק מהמערכה הגיאופוליטית שמתנהלת בעולם - בצד אחד מדינות המערב כמו ישראל, מדינות אירופה, וארה"ב בראשן, ובצד השני אימפריות המזרח כמו רוסיה, סין, איראן, ואפילו צפון קוריאה, כאשר לכולן יש יכולות חזקות בתחום החלל, כמו גם יכולות צבאיות שהולכות ומתחזקות כל הזמן.
- 3.הייתי מאמת זאת - יתכן שזאת לוחמה פסיכולוגית (ל"ת)כלכלן 21/01/2024 16:04הגב לתגובה זו
- 2.להנחות את הטילים שלהם (ל"ת)יחצק 21/01/2024 14:41הגב לתגובה זו
- 1.בטיטו 21/01/2024 14:11הגב לתגובה זוזו התוצאה של שחרור כספים מסיבי ע"י ארה"ב. נתניהו הפעיל את קסמיו על טראמפ שיצא מהסכם הגרעין, ובידן המשיך את הקו והורה לשחרר כספים אירנים, וכעת רואים את התוצאות ההרסניות של המהלך העקום הזה.
- מאיר 21/01/2024 17:57הגב לתגובה זושל מי?

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?