ביבי סמוטריץ רגב
צילום: חיים צח לעמ

בעקבות תמיכה בחמאס: האוצר הקפיא את העברת הכספים לרשות הפלסטינית

שר האוצר סמוטריץ' כתב לראש הממשלה: "הרש"פ הוכיחה שוב את העובדה, עליה אנו זועקים כבר שנים, שמדובר בארגון תומך טרור. הנחיתי את משרד האוצר לעצור החודש את העברת התשלומים". איך יגיב ראש הממשלה?
איציק יצחקי | (6)

בעקבות תמיכת הרשות הפלסטינית במעשי הטבח של חמאס, דורש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לקיים דיון דחוף בקבינט בנוגע להעברת הכספים אליה, כשבינתיים הוא הנחה את משרדו לעצור החודש את העברת הכספים. לא ברור האם הדברים של סמוטריץ' יחזיקו מים. ההודעה לפיה העברת הכספים הוקפאה עלולה ליצור עוד חזית לנתניהו ומעניין לראות האם ראש הממשלה יודיע כי הוא מוכן להקפאה וממשיך לעכב את העברת הכספים גם בהמשך.

המכתב (משרד האוצר)

במכתב ששיגר שר האוצר סמוטריץ' לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כתב השר כי הנחה להמתין עם העברת הכספים עד לדיון בקבינט בו תוכרע שאלת ההעברת הכספים. השר כתב כי "הרש"פ הוכיחה שוב את העובדה, עליה אנו זועקים כבר שנים, שמדובר בארגון תומך טרור. משכך, ומעבר לזיקה של כספים אלו לרצועת עזה ותושביה, כספים אלו משמשים לפעילות נגד מדינת ישראל ואזרחיה. לא יעלה על הדעת שבמציאות זו, נמשיך להעביר את הכספים האמורים כאילו דבר לא קרה".

במכתב צוינו בנוסף הצעדים אותם נוקטת הרש"פ כנגד ישראל בזירה הבינלאומית, במסגרתם קראו ברשות "להעמיד לדין את פושעי המלחמה הישראליים".

סמוטריץ' כתב: "בהתאם להסכמי אוסלו מדינת ישראל גובה את כספי המיסים עבור הרש"פ, ומעבירה אותם לרשות מידי חודש בקיזוז תשלומים ושירותים שונים כמו חשמל, מים וכדו'. חלק מהכספים הנגבים הינם בגין טובין המועברים לעזה. לאחר הטבח הנורא שביצע החמאס ביישובי עוטף עזה בשבת השחורה, הרש"פ לא מצאה לנכון להתנער מהמעשים הברברים האלו, ואף בכירים ברשות הביעו גילויי תמיכה בטבח האיום. בנוסף, הרש"פ מבצעת פעילות כנגד ישראל אל מול ICC ו- ICJ . בין היתר, שר החוץ של הרש"פ פנה לתובע הראשי של בית הדין בדרישה שבית הדין יביא 'להפסקת התוקפנות הישראלית' ובדרישה 'להעמיד לדין את פושעי המלחמה הישראלים'".

סמוטריץ' כתב עוד: "בהתנהגות זו הרש"פ הוכיחה שוב את העובדה, עליה אנו זועקים כבר שנים, שמדובר בארגון תומך טרור. משכך, ומעבר לזיקה של כספים אלו לרצועת עזה ותושביה, כספים אלו משמשים לפעילות נגד מדינת ישראל ואזרחיה. לא יעלה על הדעת שבמציאות זו, נמשיך להעביר את הכספים האמורים כאילו דבר לא קרה. בהתאם לכך אבקש להודיעך כי הנחיתי את משרד האוצר לעצור החודש את העברת התשלומים. במקביל, אבקשך להביא את הנושא לדיון דחוף בקבינט המדיני-ביטחוני".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ילדי ישראל 30/10/2023 14:31
    הגב לתגובה זו
    אין הבדל בין החמס בעזה לפתח ביו"ש . יש לנו שליטה מדומה ביו"ש . החמס והפתח יכולים להתאחד ולצאת למתקפה דומה לזו שבוצעה ביום 7.10.2023
  • 4.
    יופי סמוטריץ, פתח לנו עוד חזית (ל"ת)
    אזרח 30/10/2023 13:52
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    היידה שרה 30/10/2023 11:44
    הגב לתגובה זו
    כמו שאמר פעם קיסינג'ר, אין לישראל מדיניות חוץ אלא רק מדיניות פנים.
  • 2.
    מנשר 30/10/2023 11:27
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן להינתק ההרש"פ, אלו אותם שונאי ישראל והיהודים בתחפושת אחרת . אם נתניהו יכשיל את המהלך , כפי שצפוי מאופיו הפחדני, על סמוטריץ להתפטר מתפקידו ולהפסיק להיות שותף להעמדת הפנים והשקרים של ביבי
  • 1.
    הגיע הזמן לפעול בשפה מזרח תיכונית (ל"ת)
    אזרח 30/10/2023 10:46
    הגב לתגובה זו
  • תיקון - הגיע זמן מזמן (ל"ת)
    אגג 30/10/2023 12:25
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.