שיעור בחינוך פיננסי - ככה המדינה מבזבזת את הכסף שלנו
1. תחרות - מחדרה של "הממונה על התחרות", מיכל כהן, זו שהצהירה ש"רק תחרות" תעבוד על יוקר המחיה. "הממונה על התחרות" פועלת במשרד הכלכלה, בראשות השר ניר ברקת, זה ש"לא יוותר" על הטיפול ביבואנים הבלעדיים. מהמשרד יצאה הידיעה כי אחרי בדיקה (נמשכה-נמרחה 8 חודשים תמימים) אושרה ההשתלטות של נועם וינמן, המנהל של דיפלומט שהרווחיות שלו "היא 5% בלבד" ו"נמוכה ב 60% מהממוצע בישראל", על חברת דורות, החברה המובילה בארץ לגידול, פיתוח ייצור ושיווק מוצרי מוצרי שום ותיבול קפואים.
לא רק שלא מגבילים את הכוח של היבואנים הגדולים והיצרנים הגדולים (ראו כאן את השיחות מתוך הישיבה), אלא גם נותנים לדיפלומט, פרס.
2. "חינוך פיננסי" - עוד נושא שהשלטון, הרגולטור, גופים חזקים מדברים עליו, אבל לא נראה באמת עושים משהו בכיוון הנכון. זה חזר השבוע. שוב. בפעם המי יודע כמה. הנגיד אמיר ירון דיבר ב"סמינר חינוך פיננסי" שקיים בנק ישראל ביום ג' השבוע. תזכורת: ב-2012 הגיעה ההנהגה הכלכלית למסקנה סופית ש"הציבור מתקשה לנהל נכון את כספו ולקבל החלטות פיננסית מושכלות". לפיכך, דנו, שקלו, הקימו צוותים, החליטו על "אסטרטגיה לאומית", ניסחו "חזון", קבעו מטרות, יעדים וצעדים גם כתבו "מפת דרכים" לחמש שנים קרובות לקידום חינוך פיננסי. עשור אחרי - במשרד החינוך עשו פיילוט והקימו מערך מיוחד ורווי עובדים לחינוך פיננסי, במשרד האוצר הקימו אגף מיוחד וייעודי, גם בנק ישראל ארגן-בנה מחלקה מיוחדת שתוביל. חוץ מהג'ובים הנאים (כולל קביעות, תנאים, רכב, שעות נוספות ועוד): המונח "חינוך פיננסי" הוחלף במונח "אוריינות פיננסית".
משמעות המונח על פי ה-OECD שילוב ידע, מיומנות גישה והתנהגות הדרושים לקבלת החלטות פיננסיות נכונות שמובילות לרווחה של הפרט. אבל אין בכלל ספק שהציבור מתקשה בעיקר ב"לנהל נכון את כספו ולקבל החלטות פיננסיות מושכלות". פרופ' ירון, בדיוק כמו בעלי מעמד בממשלה, באקדמיה, בפיננסים, במוסדיים בפרט משוכנע ש "אחת הדרכים העיקריות בהן ניתן לפעול כדי להגדיל את הידע של הציבור בנושאים אלו היא באמצעות השקעה בחינוך פיננסי". ויש לו הצעה. די דומה- תואמת להצעות האוצר, החינוך ובעלי העניין האחרים, והיא: להגדיל עוד יותר את כמות הג'ובים הבכירים והבירוקרטיה הממשלתית הסבוכה, להקים ולהגדיר "גוף מוביל ומתכלל, ברמה הלאומית, אשר יסנכרן בין כלל הגורמים ויקדם פעילות בתחום החינוך הפיננסי..".
- כמה תחסכו על קניות בסופר אם תשנו הרגלים? הנתון הזה אולי יעיר אתכם
- טיפים כיצד לחנך ילדים לחיסכון ולערך הכסף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3."קרן הניקיון". פעם בכמה זמן פורצת סערה גדולה בקרב אנשי הסביבה והמשרד הממשלתי בראשם על "הלאמה", "ניסיונות השתלטות" על המיליארדים, כספי ציבור, שנצברו בקרן הניקיון. בימים האחרונים, תחת כל עץ ירוק, נשמעה הזעקה נגד ניסיונות "ההשתלטות של משרד הפנים", שמשמעותה, כך טוענים המתנגדים, חיסול הטיפול בהטמנת פסולת ופגיעה קשה בסביבה. לפני פחות משנה היתה זו סערת דוח מבקר המדינה שמצא (מאי 22') כי קרן הניקיון אמנם הפכה לקופה הקטנה של משרד האוצר, שמרוקן אותה אבל, גם בדק ומצא אז כי רק ב-37% מהכספים שהתקבלו בקרן (סעיף 10 בחוק שמירת הניקיון, 1984) נעשה שימוש להגשמת מטרותיה. כל השאר, רוב הכסף, הצטבר בקופתה. עוד נמצא כי הקרן לא בודקת את אפקטיביות פעולותיה, לא מעבירה דוחות סדירים כמתחייב בחוק, שהכספים בקרן לא הושקעו ואינם מניבים תשואה – (על פי ההערכה איבדו אז רווחים של כמיליארד שקל). המשרד להגנת הסביבה הגיב כי הוא רואה בחיוב הכנת תכנית אסטרטגית רב שנתית, ועוד כמה קשקושים כאלה.
- 5.ששון 04/03/2023 12:42הגב לתגובה זואל תדאגו לכל תושבי מדינת ישראל דרעי כבר יטפל בקרן הזאת ובעזרת השם בסוף השנה כבר לא ישאר כלום ולא יהיה לכם על מה לכתוב?
- 4.ארץ אוכלת יושביה רק לגנוב מהציבור ורק קומבינות וגו'בים (ל"ת)ירון 04/03/2023 09:40הגב לתגובה זו
- 3.ליצן עצוב 04/03/2023 08:51הגב לתגובה זו.
- 2.רן 04/03/2023 08:18הגב לתגובה זוהתעוררתם ? שנתיים של "ממשלת השינוי" נמנמתם. סוף סטף תקשורת נשכנית
- 1.קודם שהחרדים יךמדו כמה זה 1*1 (ל"ת)לק לק תןכס ביבי 03/03/2023 20:35הגב לתגובה זו

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל
כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום
מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק.
כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?
האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.
על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית.
- הבונוס של מצרים מסיום המלחמה ולמה היא קיבלה העלאת דירוג אשראי?
- פדיונות של 144 מיליארד דולר ביום אחד ותנועת המחאה שקמה בארה"ב וסחפה את העולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM
באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.