5 המכוניות האוטונומיות המובילות - מי תעלה ראשונה על הכביש?
מתי כבר נראה מכוניות אוטונומיות על הכביש? יצרניות הרכב הגדולות מוציאות מיליארדי דולרים על פיתוח הרכב האוטונומי המלא. מה שנקרא גם שלב 5. אז מתי זה יקרה ומי המובילות במרוץ?
גוגל? טסלה? או אולי בכלל ג'נרל מוטורס? מי תהיה יצרנית הרכב האוטונומי הראשונה בעולם ומתי כבר נוכל לרכוש מכונית כזאת לעצמנו - הנה הרשימה:
במקום החמישי חברת הסטארטאפ ארגו, בה שותפות פורד ופולקסוואגן, העלתה כבר 100 מכוניות אוטונומיות על כבישי ארה"ב כשהמטרה שלה היא לא לייצר את הרכבים עצמם אלא את הטכנולוגיה שאחר כך תימכר לשאר יצרניות הרכב.
במקום הרביעי ביידו, ענקית האינטרנט הסינית, שהעלתה מעל 300 רכבים אוטונומיים לנסיעות מבחן על כבישי סין והכריזה השבוע שהמערכת הממוחשבת ברכב ללא-נהג הושלמה. כרגע בודקים בביידו את שלב 4, רכב אוטונומי עם נהג נוכח, וצופים שיגיעו לרכב אוטונומי מלא ב-2025.
במקום השלישי ג'נרל מוטורס עם צי של 180 רכבים אוטונומיים על הכביש שכבר נסעו מעל מיליון וחצי קילומטר. לג'נרל מוטורס יש גם יכולת ייצור גבוהה והם מתכננים להשיק בשנה הבאה קאדילק חצי-אוטונומית וב-2022 שברולט חצי-אוטונומית.
- גוגל זכתה בזיכיון לשידורי פוטבול על חשבון אפל, לא בטוח שזה מטריד את טים קוק
- למה מימון ישיר רוכשת את מגזין אוטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקום השני טסלה, שאמנם המנכל המפורסם שלה איילון מאסק הכריז בעבר שהרכב האוטונומי יהיה על הכביש עוד ב-2020, אבל נכון לעכשיו זה נראה מוקדם מדי. אגב, הרכבים של טסלה, להבדיל מהרכבים האוטונומיים האחרים הם היחידים ברשימה ללא טכנולוגית לידר, אותם קרני לייזר שנשלחים מהמכונית ומאתרים מה קורה סביבה. מאסק טוען שמדובר בטכנולוגיה יקרה ומיותרת והוא מעדיף להשתמש במצלמות.
והזוכים במרוץ – בינתיים - הם גוגל עם הרכב האוטונומי ווימו. גוגל ביצעו הכי הרבה סימולציות ונסיעות בשטח. וווימו הוא הרכב היחיד בעולם, נכון להיום, שמאפשר נהיגה אוטונומית ללא נהג ביטחון, אבל רק באזור מאד מוגדר ומסוים באריזונה. על פי התכנון של גוגל נוכל לרכוש לעצמנו רכב כזה כבר ב-2024. נראה ששווה לחכות.
עם זאת, מומחים רבים טוענים שההערכות האלה אופטימיות מדי ושמכוניות אוטונומיות יוכלו לעלות על הכביש רק אחרי שכל התשתיות יותאמו ושהמכוניות כולן יוכלו לתקשר אחת עם השנייה – עניין של מעל עשור.
- 13.לירן 03/05/2021 00:17הגב לתגובה זובמה יעבדו ,אם יהיה רכב אוטונומי שזה מעולה כל הטכנולוגיה המתקדמת להפליא ,אך עם זאת חשבתם כמה מובטלים יהיו עם יהיה רכבים כאלו לא יהיה יותר מוניות ואם יפיצו כמו בכל העולם שזה להיט הרובוטים שמגיעים לכם עד הבית עם משלוח מה יעשו כל מי שעובד בתחום יהיו מובטלים , יתפסו על הקירות ויתאבדו ,מה שגם בסופר התחילו לשווק את העגלת הקניות האלקטרוני וגם שאין את הצורך בקופאיות ,בקצב כזה לא יהיה לאנשים עבודה והרובוטים ישלטו בעולם כולו .
- 12.הנביא 14/08/2020 21:44הגב לתגובה זווגוגל, עם כל העוצמה שלה, לא מגיעה לרגליים של טסלה. טסלה זה איכות על!!!
- 11.דוד ש 13/08/2020 16:51הגב לתגובה זורכב כזה אינו יודע להחליף גלגל עם תקר. האם גם זה נלקח בחשבון ?
- 10.א 11/08/2020 14:35הגב לתגובה זוכל הסנסורים ברכב מיועדים רק למניעת התנגשות. בשביל שרכב יזוז נכון בעיקר בצמתים הוא חייב HD-map עם קורדינטות נתיבים, ולזוז בצורה מאוד מדויקת בתוך נתיב. על מנת לעבור נתיבים בצורה בטוחה רכב חייב לשדר לסביבה שלו על כוונה לעבור נתיב, ובשביל זה יצטרכו V2V, את התכנון מסלול בתוך הצומת גם מאוד מומלץ לשדר לרכבים אחרים. התנועה תהיה רובוטית- מאוד מדויקת, מבוססת מיקום, וקורדינטות נתיבים, כשהסנסורים ישמשו למניעת תאונות, והתקשורת בין רכבים למעבר נתיבים ולסנכרון תנועה של מספר רכבים ביחד באותו נתיב-platoon. 10 שנים? בקצב שחברות הרכב עובדות והרגולציה? אופטימיים....
- 9.אריאל 11/08/2020 14:15הגב לתגובה זואז לא נמות מתאונות דרכים נמות מהקרינה הגבוה ברכב ובסביבתו.
- תקרא קצת 12/08/2020 13:29הגב לתגובה זוואני די בטוח שכתבת את התגובה מהסמארטפון שמקרין לך כל היום את הב**צ*ם...
- ליאור 12/08/2020 11:46הגב לתגובה זונקודה למחשבה.
- 8.האם ניתן יהיה לתבוע את יצרני הרכב אם אנשים ימותו בתאונה (ל"ת)שלומי 10/08/2020 21:33הגב לתגובה זו
- 7.אא 10/08/2020 19:17הגב לתגובה זוותגידו גם שלום לדוחות, ובפרט לדוחות החניה, ולחניונים היקרנים
- 6.לרון 10/08/2020 18:25הגב לתגובה זועד "השתבשות" השווקים כלפי מטה,הזהרו,לא לעולם חוסן!
- 5.ישראלי בקנדה 10/08/2020 18:13הגב לתגובה זוהוכיחו את זה כבר מיליון פעם טסלה. הגלאים לא יודעים לזהות אנשים, בע"ח קטנים ובינוניים ואופנועים. תאונות תמיד יהיו ובייחוד באזור של מעברי חציה. נושא דופלר למרחק בין מכוניות הוצג ע"י פולקסוואגן כבר לפני 25 שנים ואולי יותר. יתרה מכך הם גם הציגו טכנולוגיה בה רכב מוביל טור מכוניות. זו לא הבעיה. הבעיה היא אנשים שהינם יחסית צרים (לעומת רכב), לא תמיד בגובה הנכון בשביל הגלאי ולא מתנהגים כמו רכב. שלא נדבר על בע"ח ובייחוד באזורים כפריים. אופנועים ניכנסים לקטגוריה כיון שהפרופיל מאחור צר. לא ברור מה המחשב של האוטונומיה יחליט לגביהם. שישארו בגדר מערכות שתעזורנה לא שתשתלטנה על הנהיגה.
- 4.אא 10/08/2020 18:05הגב לתגובה זומה שטסלה יודעת לעשות היום אף אחד לא מתקרב
- 3.לא שכחתם את mobileye? (ל"ת)אנונימי 10/08/2020 16:55הגב לתגובה זו
- 2.שרון 10/08/2020 15:38הגב לתגובה זוכשהכול תלוי בטכנולוגיה יהיו כשלים ותאונות ביזריות. גם תאונות יזומות וחיסול חשבונות.
- הפוך גוטה הפוך (ל"ת)ירוחם משל 10/08/2020 17:42הגב לתגובה זו
- 1.יאיר 10/08/2020 15:34הגב לתגובה זוולכן משמיצים
רו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קלייןהפעולות שחייבים לעשות כדי לחסוך במס; עצות למשקיעים, בעלי חברות ושכירים
חושבים שכבר שמעתם הכול על בדיקות סוף שנה? בראיון מקיף, רו"ח עינת דואני, מומחית למיסוי, מפרטת מה כדאי לעשות ב-15 ימים שנשארו לנו; עצות שרלוונטיות לשכירים, למשקיעים גם לבעלי חברות: דיברנו על חברות ארנק, רווחים כלואים
וגילוי מרצון, ועד מימוש ניירות ערך בהפסד ועסקאות קריפטו; מה אתם חייבים לבצע לפני סוף השנה ומה יכול להמתין להמשך
לפני שאתם ממשיכים הלאה וחושבים שכנראה שמעתם כבר את כל מה שאפשר לשמוע על "בדיקות סוף שנה" ואף אחד כבר לא יכול לחדש לכם, תעצרו. דווקא בחלון הזמן שאנחנו נמצאים בו, סה"כ 15 ימים לסוף שנת המס, יש לא מעט החלטות שיכולות להשפיע בפועל על חבות המס שלכם. בין אם
אתם משקיעים בשוק ובין אם אתם בעלי חברה. אגב, זה לא 'טריקים' ואין כאן חלילה עקיפה של החוק, אלא תכנון מס לגיטימי, כזה שהחוק מאפשר ובמקרים מסוימים יש אפילו צפיה שתעשו את זה. לחלק מכם המשמעות יכולה להיות חיסכון של אלפי שקלים, ולאחרים אפילו הרבה מעבר לזה.
סוף שנת מס תמיד מגיע עם אותה שאלה שחוזרת על עצמה: מה עוד אפשר לעשות עכשיו, רגע לפני שהשנה נסגרת, ומה כבר מאוחר מדי לדחות לינואר. אלא שלדברי רו"ח עינת דואני, מומחית לענייני מיסוי, השאלה הזאת רחוקה מלהיות רק שאלה טכנית
של תזמון. "יש פער מאוד גדול בין דברים שאפשר להשלים בדיעבד במסגרת הדוחות, לבין פעולות שאם לא נעשו בפועל בתוך שנת המס", היא אומרת. "יש דברים שאם לא עשיתם בשנת המס הקודמת, בדיקה בינואר לא תמיד תעזור, אפילו אם הכול היה נכון על הנייר".
יש מהלכים שאפשר
לסגור גם אחרי סיום השנה, דרך התאמות חשבונאיות, אבל יש לא מעט פעולות שבהן הזמן עצמו הוא הגורם המכריע. אם הן לא בוצעו עד 31 בדצמבר, הן לא ייספרו לשנה הזאת ולא משנה כמה מוקדם תפתחו את הדוחות בינואר.
אז מה חייב לקרות עכשיו כדי שישפיע על המס, ואיזה משימות אפשר להשאיר להמשך?
"יש דברים שמאחר והם נמדדים לפי תקופת שנת המס, אם אנחנו רוצים שהם ייכנסו לאותה משבצת, לאותה קופסה, אנחנו חייבים לבצע אותם עד ה-31 בדצמבר", היא מסבירה. "אם עושים אותם אחרי, זה כבר נכנס לשנה העוקבת, ואין דרך לתקן את זה בדיעבד" חשוב להבחין בין פעולות חשבונאיות לבין פעולות משפטיות ומעשיות, "יש הפרשות שונות, כמו הפרשה לחוב אבוד או לירידת ערך, שאפשר לבצע לפני הגשת הדוחות, במסגרת התאמות חשבונאיות. אבל לא תמיד מכירים בהן לצורכי מס. לעומת זאת, כשמדובר בפעולות שמשפיעות ישירות על המס, יש דברים שחייבים להיעשות בפועל בתוך שנת המס".
- תושב אילת חשוד בהעלמת הכנסות של מיליון שקל
- "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דוגמה טובה לזה היא חלוקת דיבידנד. רבים מבעלי חברות מניחים שכל עוד את המס על הדיבידנד אפשר לשלם בתחילת השנה הבאה, גם עצם ההחלטה על החלוקה יכולה להמתין לינואר. בפועל, זה לא עובד כך. חלוקת דיבידנד אינה פעולה חשבונאית שניתן "להשלים בדיעבד", אלא החלטה משפטית לכל דבר. "גם אם את המס עצמו משלמים בינואר או בפברואר, ההחלטה המשפטית חייבת להתקבל עד סוף השנה. צריך פרוטוקול, החלטה של הדירקטוריון ושל האספה הכללית. מי שרוצה שדיבידנד ייחשב לשנת 2025, חייב שהמסמכים המשפטיים יראו שהחלוקה בוצעה השנה. אחרת זה פשוט לא זה".

התמ"ג זינק ב-11% ברבעון השלישי של 2025, הצריכה ב-21%
הצריכה הפרטית, ההשקעות והייצוא הובילו את הצמיחה לאחר הירידה החדה ברבעון השני על רקע מלחמת "עם כלביא"; התמ"ג לנפש עלה ב-9.5%
התמ"ג רשם קפיצה חדה ברבעון השלישי של שנת 2025, עם עלייה של 11% בחישוב שנתי (2.6% בחישוב רבעוני), כך על פי האומדן השני של החשבונות הלאומיים שפרסמה היום הלמ"ס. העלייה החדה משקפת התאוששות משמעותית בפעילות הכלכלית, לאחר ירידה של 4.8% בתמ"ג ברבעון השני של
השנה, שנרשמה בעקבות מלחמת "עם כלביא" והשפעותיה על המשק.
על פי נתוני הלמ"ס, הצמיחה ברבעון השלישי נובעת יותר מכל מהתאוששות חזקה בצריכה הפרטית, מגידול חד בהשקעות בנכסים קבועים ומעלייה ביצוא הסחורות והשירותים. במקביל, נרשמה גם עלייה מתונה יחסית בצריכה הציבורית, בעוד היבוא עלה בשיעור דו-ספרתי, דבר המעיד על חידוש הביקושים במשק.
תוצר מקומי גולמי לנפש נתונים מנוכי עונתיות, בשקלים
תמ"ג - נתונים מנוכי עונתיות שינוי כמותי לעומת רבעון קודם בחישוב שנתי
צריכה פרטית
בפילוח לפי רכיבי התוצר, עולה כי ההוצאות על צריכה פרטית זינקו ב־21.6% בחישוב שנתי (5% בחישוב רבעוני), לאחר ירידה של 5.1% ברבעון השני. הצריכה הפרטית לנפש עלתה ב-19.9% בחישוב שנתי. העלייה בצריכה הפרטית נרשמה כמעט בכל סעיפי ההוצאה, ובפרט במוצרים ברי-קיימא (למשל ריהוט, מקררים ומכונות כביסה) וברי-קיימא למחצה (למשל בגדים, נעליים וחפצים לבית).
