שר האוצר משה כחלון
צילום: צילום מסך

משרד האוצר: הגירעון הממשלתי בחודש יוני עלה ל-3.9% מהתמ"ג

גירעון הממשלה חורג מהיעד לשנת 2019 אשר עומד על כ-2.9% מהתוצר. נרשמה העמקה נוספת בגירעון לעומת כ-3.8% בחודש שעבר 
ערן סוקול | (3)

משרד האוצר מדווח היום על אומדן ראשוני לביצוע תקציב ההוצאות, גירעון הממשלה ומימונו לחודשים ינואר-יוני 2019, מהם עולה כי נרשמה העמקה בגירעון הממשלתי ב-12 החודשים האחרונים, כאשר שיעורו עלה שוב ביחס לחודש הקודם.

על פי הדיווח, הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (יולי 2018 - יוני 2019) עומד על 3.9% מהתמ"ג, כאשר על פי יעד הגירעון הממשלתי בתקציב לשנת 2019 תוכנן גירעון שנתי של 40.2 מיליארד שקל שהם 2.9% מהתמ"ג. נזכיר, כי על פי נתוני החודש שעבר, נמדד גירעון שנתי של 3.8% מהתמ"ג (לכתבה המלאה).

בחודש יוני 2019 הסתכמו הוצאות הממשלה ב-31.9 מיליארד שקל, ונמדד גירעון תקציבי של 6.8 מיליארד שקל, לעומת גירעון תקציבי של 5.5 מיליארד שקל בחודש יוני אשתקד. כאשר בחודשים ינואר-יוני נמדד גירעון של 21.9 מיליארד שקל לעומת גירעון של 7.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מנשה 05/07/2019 21:29
    הגב לתגובה זו
    נוכל רמאי ושקרן מתחת החיוך המזויף
  • 2.
    משה 05/07/2019 13:09
    הגב לתגובה זו
    הבעיה היא שאין מספיק גביית מיסים בגלל חוסר מקצועיות של מס הכנסה. אם היה ייעוץ חיצוני למס הכנסה כמו לחברות הגרעון היה מצטמצם.
  • 1.
    דני דין 05/07/2019 09:06
    הגב לתגובה זו
    השאיר אדמה חרוכה והמשיך לזרועות נתניהו.
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.69%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.