"קיצור שבוע העבודה זה צעד פופוליסטי, עוד נשלם עליו ביוקר"
בעקבות הודעתו של שר העבודה והרווחה חיים כץ על כוונתו לחתום על צו הרחבה לקיצור שבוע העבודה לכלל המשק, לשכת יועצי המס והתאגדות העסקים הקטנים הודיעו היום (א') כי יפנו לבג"צ בעניין.
כזכור, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, חתמו על הסכם לפיו משך שבוע העבודה בישראל יקוצר בשעה ויעמוד על 42 שעות. המהלך צפוי להיכנס לתוקף בספטמבר 2017 ומצטרף ליוזמת סוף שבוע ארוך של שר הכלכלה אלי כהן שיוחל 6 פעמים בשנה. "מדובר בתחילתו של מהלך, ויש להמשיך ולקצר את שבוע העבודה בישראל", אמר השר כץ.
נשיא לשכת יועצי המס, יוע"מ ירון גינדי טוען כי "משמעות החתימה של השר על צו הרחבה היא הגדלת עלויות השכר לעסקים הקטנים והבינוניים ב-2.5% לפחות, לרבות הגדלה רטרו של יתרות ימי החופשה. שוב אנו עדים לתופעה שבה חדשות לבקרים מושתים על המגזר העסקי תוספת של עלויות שכר ורגולציה, ואני שואל - עד מתי? עד היום שבו נהייה כולנו שכירים? עד היום שבו לא יהיה כדאי כאן לחלוטין להיות עצמאי - ליזום, לחדש, לשנות ולקחת סיכונים לרווחת כלכלת ישראל וכקטר המוביל שלה? הייתכן כי שינוי מהותי במבנה ההעסקה ועלויות השכר במשק, ייחתם בין שני גופים סקטוריאליים, ההסתדרות והתאחדות התעשיינים, שמבין כל המעסיקים רק היא מרוויחה מההסכם? האם זה ראוי כי במדינה דמוקרטית תתקבל החלטה כה דרמטית מבלי לקיים הליך חקיקה מלא בכנסת?".
- 6.דוד 17/07/2017 12:20הגב לתגובה זובניגוד למה שאומר יועץ המס, אין בצו הגדלה רטרו של יתרות ימי החופשה.
- 5.נמאס לי 17/07/2017 08:52הגב לתגובה זופגיעה בעסקים הקטנים = צמצום התחרות במשק = כולנו נשלם יותר על מוצרים ושרותים.
- 4.ששכרם בד"כ נמוך יקופחו לכאורה. (ל"ת)העובדים השעתיים 16/07/2017 15:53הגב לתגובה זו
- 3.מדינת עבדים (ל"ת)רון 16/07/2017 15:48הגב לתגובה זו
- 2.א.ש 16/07/2017 15:41הגב לתגובה זובכל העולם הגיעו למסקנה שכדי לחיות טוב צריך לעבוד והרבה. רק בישראל חושבים שה"מן" ןהכסף באים מהשמיים, (או לחילופין בעזרת השם)
- 1.תעשיין מהצפון 16/07/2017 13:03הגב לתגובה זופופוליזם זול. כמה אפשר לממן ? לא מפטשרים לעובדים להתפרנס ולתעשיינים להתקיים. שרים מושחתים במדינת הגזל והרוע הממשלה שחיה ממיסיי התעשייה ותוקעת לה סכין בגב.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
