זה המהלך המשמעותי שמבצע משרד הפנים לטיפול בסוגיית המסתננים מאפריקה

גלעד ארדן מגבש מסלול להרחבת מסגרת היציאה מרצון של מסתננים אשר זכה לאישור היועמ"ש לממשלה
לירן סהר | (15)

משרד הפנים במהלך לטיפול בסוגיית המסתננים – שר הפנים גלעד ארדן מגבש מסלול להרחבת מסגרת היציאה מרצון של המסתננים למדינה שלישית והחל מהימים הקרובים, בנוסף לפניה עצמאית שתעשה על ידי המסתנן עצמו, יוצע באופן יזום למסתננים השוהים ב"חולות" לצאת למדינה שלישית בטוחה.

 

ארדן פועל לכך שקווי היסוד של הממשלה הנכנסת יכללו את השלמת הוצאתם של המסתננים מישראל והשבתם לארצות מוצאם או למדינות אחרות, במטרה להחזיר את החיים בדרום תל אביב למסלולם.

 

מדינת ישראל הגיעה להסדר עם שתי מדינות אפריקאיות "שלישיות", אוגנדה ורואנדה, המוכנות לקלוט מסתננים שהסתננו לישראל ולא ניתן להרחיקם למדינת מוצאם. ההסדרים מאפשרים למסתנן יציאה ושהייה בטוחה במדינה השלישית. מתחילת 2014 נרשמה הענות של כ-1,500 מסתננים שיצאו מרצון למדינה השלישית, בנוסף למעלה 7,000 מסתננים שיצאו למדינת מוצאם בתקופה זו.

 

מתווה הפעולה קיבל את אישורו של היועץ המשפטי לממשלה ולמעשה יצא לפועל כבר בימים הקרובים. בהתאם לכך, הנחה ארדן כי בשלב ראשון יבדקו נציגי רשות האוכלוסין וההגירה במרכז השהייה חולות מי קבוצת המסתננים הראשונה המתאימה ליציאה למדינה שלישית, אשר אין בעניינה בקשת למקלט תלויה ועומדת, ויציעו למסתנן באופן יזום את אפיק היציאה האמור. למסתנן יימסר מלוא המידע על הליך היציאה, על הליך הקליטה ועל המדינה השלישית בה הוא אמור להיקלט. הליך היציאה, לרבות כרטיסי הטיסה, בתי מלון ומענק היציאה יהיו באחריות מדינת ישראל ובמימונה.

 

למסתנן שהוצע לו מתווה היציאה יינתנו 30 ימים להתארגנות ליציאה מישראל . מסתנן שיסכים להליך יחל בהסדרת יציאתו ומסתנן שיסרב לכך, ייערך לו שימוע ובסופו יוחלט האם להעבירו למתקן משמורת, כמי שאינו משתף פעולה עם הרחקתו לפי סעיף 13 לחוק הכניסה לישראל.

 ארדן אמר: "המהלך יעודד מסתננים לצאת מתחומי מדינת ישראל בצורה בטוחה ומכובדת, ויהיה כלי אפקטיבי למימוש החובה שלנו כלפי תושבי מדינת ישראל ודרום ת"א להשבת מרקם החיים אליו היו רגילים".    

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    רפרפ 01/04/2015 21:06
    הגב לתגובה זו
    בין הזמנים עושים מה שאמרו שצריך. רק תקום ממשלה היא שוב תהפוך למכשלה. הליכוד כולו רגליים גם מהראש למתניים.
  • 13.
    יחי 31/03/2015 14:43
    הגב לתגובה זו
    נמאסו החיים בדרום תל אביב
  • 12.
    כרגיל אצל נתניהו האפס הכל באיחור משמעותי (ל"ת)
    תום 31/03/2015 11:24
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    סוף סוף רואים ממשלה שאכפת לה מהאזרחים. (ל"ת)
    כל הכבוד!! 31/03/2015 11:19
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    למה כשמגיעים לעזה בטעות נשחטים?? (ל"ת)
    ללמוד מהעזתיים 31/03/2015 11:16
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    למה כשיהודים מסתנים לארה"ב מקבלים בעיטה וקנס? (ל"ת)
    אזרח שואל 31/03/2015 11:15
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    120000 מסתננים כפול 20000 ש"ח מענק,כרטיס טיסה ובית מלו (ל"ת)
    איפו הכסף??? 31/03/2015 11:13
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    בברלין מחבקים את הסורים כאן מתגזענים לשחורים (ל"ת)
    משרד החינוך כושל 31/03/2015 11:11
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כרטיסי טיסה מענק של 10000 ש"ח, בתי מלון שכחתי משהו??? (ל"ת)
    משלמי המיסים,שימו לב 31/03/2015 11:11
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בינתיים שיעבוד כאן וישלמו את הכרטיס טיפשות לשמה (ל"ת)
    רשיון עבודה ארעי 31/03/2015 11:10
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בקיצור שווה להסתנן לישראל והכל על חשבון משלם המיסים (ל"ת)
    ח.ח.ח.חח..ח.ח.ח. 31/03/2015 11:09
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לתת להם לעבוד אחרת גונבים לי אופניים מסעדות אפריקאיות (ל"ת)
    פלורנטינאי 31/03/2015 11:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    די לגזענות יש little africa בתחנה הישנה מה רע בזה? (ל"ת)
    multi culture berlin 31/03/2015 11:08
    הגב לתגובה זו
  • דרום תל אביבי 31/03/2015 15:54
    הגב לתגובה זו
    מה רע במיני אפריקה בבית שלך
  • 1.
    בזמן שהם כאן לתת להם לעבוד אחרת גונבים אופניים ופלפונים (ל"ת)
    די לטמטום 31/03/2015 11:08
    הגב לתגובה זו
אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services 2.67%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.

יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאליואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאל
ראיון

מנכ"ל רפאל: "גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית"

יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה על כיפת ברזל -"הצלנו רבבות אזרחים", על מכירת כיפת ברזל בעולם - "רק לידידות הקרובות ביותר, המדינה נזהרת במתן רישיונות ייצוא", על הצמיחה העתידית, הנפקה ומכירות לגרמניה וסעודיה

רן קידר |

התוצאות של רפאל לרבעון השלישי טובות - מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר", התוצאות של רבעון רביעי שעונתית הוא חזק מאוד יהיו טובות עוד יותר. הצבר בשיא של כל הזמנים. זה זמן להנפיק, אבל יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל שמכוון להנפקה, יודע שיש תור  - רק אחרי שהתעשייה האווירית תונפק (אם תונפק) יהיה אפשר לדבר על רפאל. ברפאל יש רגישות גודלה יותר בשל קשר סימביוזי חזק מאוד עם מערכת המו"פ של משרד הביטחון (מפא"ת). לכל חברות התעשייה הביטחונית יש קשר הדוק עם משרד הביטחון והצבא, ברפאל מסיבות היסטוריות וכי היא נחשבת ל"מעבדת מו"פ" של הצבא, זה אפילו משמעותי יותר.

ועדיין, תורג'מן סבור שהנפקה מאוד חשובה ונחוצה, ובכלל, בין השורות, אפשר לשמוע ממנו קולות שמדברים דווקא על החסמים שנובעים מהקשר ההדוק למשרד הביטחון. הוא לא מתלונן, הוא כמובן יודע שההצלחה הגדולה של המערכות היא תולדה של שיתוף פעולה הדוק עם משהב"ט והצבא, אבל כיפת ברזל שהיא מערכת מאוד מוצלחת כמעט ולא נמכרת החוצה. "רק לידידות הטובות ביותר שלנו", אומר תורג'מן ומכוון לארה"ב. 

ההצלחה מוכחת, פתרון שהציל אלפים רבים של חיים. למה לא לנצל את הביקושים ולמכור הרבה?

"רבבות אנשים. אנחנו מעריכים שהפעלת כיפת ברזל במלחמה הצילה רבבות אנשים. הקמנו עכשיו מפעל יחד עם ריית'און, שותף אמריקאי שלנו לייצור כיפות ברזל למארינס. כיפת ברזל היא עוגן מאוד משמעותי ביכולת ההגנה של מדינת ישראל וככזה המדינה נזהרת במתן רישיונות של שיווק לייצוא. זה ברור ונכון, אבל, זה אומר שלא מיצינו כלל את הפוטנציאל של מכירות המערכת".

נורמליזציה עם סעודיה, אם תהיה ובהמשך להצטיידות שלהם במטוסי קרב מארה"ב - ה-F-35, עשויה להגדיר אותה כידידה. הם צריכים את כיפת ברזל מול האיומים מסביב. תמכרו להם מערכות כיפת ברזל?

 "אני מניח שהיא תרצה הרבה מאוד מערכות של כיפת ברזל. כל העולם ראה את היכולות שלנו במלחמה, ראה את היכולות ב'עם כלביא'. כולם מבינים את העליונות האווירית, את יכולות המודיעין ומערכות ההגנה של ישראל. הביקושים למערכות שלנו מאוד גדולים".

ועדיין, יש עלייה בצבר, אבל איך זה שכיפת ברזל לא נמכרת לידידות שלנו בעשרות רבות של מיליארדים?

"אישורי הייצוא לא פשוטים. אנחנו מוכרים לידידות קרובות, ולא ממצים את פוטנציאל השוק".

גרמניה היא לא ידידה קרובה?

"גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית וגרמניה זוכה לעדיפות גבוהה".