מיצובישי אאוטלנדר: מבחן דרכים
מיצובישי אאוטלנדר
קליר קאט
הפנים הדהויות וה"סביבתיות" מבשרות שאנשי שלושת היהלומים דואגים היום יותר לאבולוציה של העולם מאשר לאיוו-לוציה, ולשמירה על יערות הגשם מאשר חריכת השבילים שביניהם. אפילו היפנים מספרים שהדרישות למעצבים היו "סולידי-בטוח-ופשוט". הם בהחלט קיבלו זאת.
בארץ, האאוטלנדר הוא הרכב הראשון של המותג שנבנה בטכנולוגיית הקליר-קאט – מקבילה, קצת פחות מקיפה, לסקיי אקטיב של מאזדה. גם כאן מספרים על דיאטה מוצלחת עם הפחתת כ-100 ק"ג (למרות התבססות על הפלטפורמה הגלובאלית המוכרת) – ועל יחידות כוח עם מבנה יעיל יותר ועדיין ללא מגדש. היפנים טוענים שמבחינת עלויות אחזקה זהו פיתרון עדיף ואולי הם צודקים. לשיאה תגיע הטכנולוגיה בגרסאות ההיברידיות הנטענות שיגיעו בסוף השנה.
ממושב הנהג
כאמור, רמת הציוד טובה עם שליטה ממוט ההגה בהילוכים (שישה מתוכנתים בתיבה הרציפה), ומגלגל ההגה על מערך השמע, בקרת השיוט והבלוטות' בעל התפעול הקולי. הנדסת אנוש צפויה, אלא שמתגים מסוימים (כמו במערכת השמע) נראים מיושנים ותפעול ומיקום של אחרים (מחשב הדרך, מערך העצור והתנע) אינו נוח.
תנוחת הנהיגה המוכתבת גבוהה, גם עבור רכב פנאי, אך היא טובה והראות החוצה מצוינת. המושב נעים אך מעט חסר תמיכה לגב תחתון. מאחור חסרים פתחי אוורור ליושבים, אך המרחב הנאה בשורה המרכזית הניתנת לכיוון (זווית ומרחק) קנו את לב הטרמפיסטים האוסטרליים שלנו. המקום ליושבים בשורה השלישית מוכתב על ידי מידת ההתחשבות של אנשי המרכז. כרגיל הבסיס שם נמוך, אבל המרחב סביר למושבים בסגנון הזה. זהו שיפור דרמטי ביחס למה שהציע הדגם היוצא. חגורת הבטיחות של היושב המרכזי במושב האמצעי יכולה להפריע ליושבים מאחור, מצד שני נחמד שבשורות האחוריות יש תפסנים לחגורות למניעת רעשים.
מתניעים
זינוק ראשון מסלק את החשש מפני חולשת המנוע. האאוטלנדר אינו חזק במיוחד אבל בזכות זמינות הכוח אינו מרגיש חלש. יציאות רמזורים מהירות מגלות את ההשהיה הרגילה שיש לתיבות רציפות, אבל אחרי כן הוא עומד בקצב, ואינו איטי. בשיוט בין עירוני מביאים המנוע ויחסי ההעברה הארוכים תנועה נעימה, ואולם בקצב משתנה, האצות או טיפוס בעליות, נוצר רעש שאינו מזמין במיוחד. בייחוד בעליות, חטיבת הכוח מרגישה מאומצת מדי. מצד שני, לא הייתה בעיה לשמור על קצב טוב גם בטיפוס לירושלים עם שישה נוסעים. ברוח ימים אלה יש מצב חיסכון שמשפיע על המנוע ובקרת האקלים אך מכהה את המצערת באופן לא נעים.
צריכת הדלק מאוד מגוונת. במישור הרגוע ניתן להגיע לאיזור ה-13 ק"מ לליטר(!), והממוצע לנסיעה בין עירונית מגוונת עם שישה עמד על 11.5 ק"מ לליטר. תוואי מאומץ הביא 8.2 ק"מ לליטר. בסך הכל לא רע בכלל לכלי גדול שכזה.
הלך האיוו
גירוש האיוו מהאאוטלנדר בולט גם בהתנהגות. בניגוד לרכב הקודם, שהרגיש ספורטיבי, החדש מרגיש בוגר ומבוגר. התנהגות הכביש בטוחה אבל נעדרת טמפרמנט עם כניסה איטית לפנייה ונטייה גדולה מדי להרחיב את הקו. בהאצה הצמיגים הקדמיים מאבדים אחיזה בקלילות מרובה, כאילו מדובר ברכב שופע כוח, והיללות נשמעות למרחוק. אבל ההגה הוא המרכיב המעצבן במשוואה. הוא מנותק, חסר דיוק, משנה משקל באופן לא הדרגתי ומושפע מדי מכח המנוע.
עקירת האיוו מורגשת גם בשבילים, שם הנטייה לתת-היגוי, והשפעת המומנט על ההגה, מוחשיים בהאצות ממהירות איטית. ברגע הראשון התחושה היא שהרכב נחבט מדי על אבנים וקפלים חדים, אך המצב משתפר כאשר עולה המהירות. הרכב מרגיש טוב יותר על השבילים מעל איזור ה-50 קמ"ש והיכולת שלו לטפל במפגעי השביל משתפרת.
שאלת התמורה
מה שמשחק לטובתו של האאוטלנדר הוא מחיר מושך לגרסת שבעת המקומות הבסיסית – 170,000 שקלים. לאאוטלנדר שתי גרסאות נוספות, כפולות הנעה: סופרים (190,000 שקלים) עם גג נפתח, מצלמה אחורית ומערכת מולטימדיה, ועלית (205,000 שקלים) עם עור, ותפעול חשמלי למושב הנהג ולדלת האחורית. אבל נראה לנו שדווקא גרסת האינסטייל הבסיסית מציעה את העסקה הטובה ביותר. האאוטלנדר החדש אינו מלהיב, מבריק או סקסי, ולמרות שבסך הכל מדובר ברכב נעים ושימושי הוא חסר את הסקס-אפיל ההכרחי ברכב פנאי.

העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל
היתרונות והחסרונות בהעברת כספים ונכסים ישירות לנכדים
בעשור האחרון חל שינוי משמעותי, אפילו מהפך באופן שבו משפחות ישראליות מתכננות את העברת הרכוש לדורות הבאים. אם בעבר הנורמה הייתה העברה אוטומטית מהורים לילדים, כיום עולה מגמה של "דילוג דורי" - העברת נכסים ישירות מסבים וסבתות לנכדים. התופעה, שגדלה בקצב מואץ, משקפת שינויים כלכליים וחברתיים עמוקים בחברה הישראלית ומעוררת שאלות משפטיות, כלכליות ומשפחתיות מורכבות.
המסגרת החוקית: מה מותר ואיך עושים זאת נכון
חוק הירושה הישראלי מעניק חופש רחב בעריכת צוואות. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה אוטומטית בין היורשים החוקיים - בן הזוג והילדים. אולם כל אדם רשאי לערוך צוואה ולקבוע חלוקה שונה לחלוטין, כולל העברת כל הרכוש לנכדים תוך דילוג על הילדים.
ישנן ארבע דרכים חוקיות לעריכת צוואה בישראל: צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר), צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה במצבי סכנה, וצוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים דורשת עמידה בתנאים פורמליים מחמירים. צוואה שלא נערכה כדין עלולה להיפסל, מה שיוביל לחלוקה לפי החוק ולא לפי רצון המוריש.
כאשר מעבירים נכסים לנכדים קטינים, נוצרות סוגיות מיוחדות. ההורים משמשים אפוטרופוסים טבעיים ומנהלים את הנכסים עד הגיע הקטין לבגרות. ניתן לקבוע בצוואה הוראות מיוחדות כמו מינוי נאמן חיצוני, הגבלות על שימוש בכספים, או תנאים לקבלת הירושה (כגון סיום לימודים או הגעה לגיל מסוים).
- נדחתה תביעה לביטול מתנה: הדירה תישאר בידי האחות הקטנה
- דור ההמשך: איך להיערך נכון להעברה בין־דורית של רכוש לילדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חשוב להבין שצוואה אינה מסמך סופי. ניתן לשנותה או לבטלה בכל עת כל עוד המצווה בחיים וכשיר. עם זאת, שינויים תכופים או צוואות סותרות עלולים להוביל לסכסוכים משפטיים לאחר הפטירה. לכן מומלץ לתעד כל שינוי בצורה ברורה ולהפקיד עותק מעודכן אצל עורך דין או ברשם הירושות.

לקראת החגים: רמי לוי ממשיך להוביל כרשת הזולה ביותר בסקר גיאוקרטוגרפיה
רמי לוי שוב מדורג בראש רשימת הרשתות הזולות בישראל, על פי סקר חדש של מכון גיאוקרטוגרפיה שבחן את תפיסת הציבור באשר לסל הקניות הזול ביותר לקראת ראש השנה וחגי תשרי. 39% מהמשיבים ציינו את רשת רמי לוי כספקית הסל המשתלם ביותר, כאשר רשת אושר עד ניצבת אחריה עם 30%.
במקום השלישי ברשימה דורגו יחד יש חסד ויוחננוף, עם שיעור תמיכה זהה של 6% כל אחת. שופרסל הגיעה למקום הרביעי עם 5% מהמשיבים, וחצי חינם חמישית עם 4%. שאר הרשתות כמעט ואינן מורגשות בסקר: קרפור עם 2%, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם, מחסני השוק, יינות ביתן ודאבח, כולן עם שיעור של 1% בלבד.
הסקר, שנערך בסוף אוגוסט 2025, מבוסס על מדגם ארצי מייצג של 500 נשאלים בני 18 ומעלה, ומציג גם פילוחים לפי רמות הכנסה ומאפיינים סוציו־דמוגרפיים נוספים. מבין בעלי ההכנסה הנמוכה מהממוצע במשק, 35% בחרו ברמי לוי, 27% באושר עד ו־7% ברשת יש חסד. בקרב בעלי הכנסה קבועה מעל הממוצע, שיעור הבוחרים ברמי לוי אף גבוה יותר, 46%, בעוד שאושר עד זוכה ל-28% ויש חסד ל-7%.
גם בקרב הציבור הדתי והחרדי שומרת רמי לוי על המקום הראשון, עם 40% מהמשיבים, ואחריה אושר עד עם
37% ויש חסד עם 10%. התוצאות משקפות מגמה עקבית של השנים האחרונות: מיצוב חזק של רמי לוי כרשת דיסקאונט מובילה בקרב כלל האוכלוסייה, הן בקרב קהלים בעלי הכנסה גבוהה והן בקרב אוכלוסיות שמרניות או מסורתיות. הפער בין שתי הרשתות המובילות לאחר המקום השלישי גם הוא משמעותי,
מה שמחזק את מעמדן בצמרת השוק.
- חגי תשרי בפתח: איך להשיג חופשה מעולה במחיר אטרקטיבי?
- מתנות לראש השנה 2023 - המומלצות ביותר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחרונה הרחבנו על רמי לוי, לאור הנפקת חברת הנדל"ן שלו בבורסה.
רמי לוי נולד ב-1955 בשכונת נחלאות בירושלים, אחת השכונות הוותיקות והצפופות של העיר. המשפחה התגוררה בדירה קטנה, וההורים התקשו לפרנס את הילדים הרבים.
"גדלתי עם הפחד שיום אחד לא יהיה לחם בבית", סיפר לוי בראיון לפני יותר מעשור. "זה פחד שמלווה אותי עד היום. גם כשיש לי מיליארדים, אני עדיין זוכר את התחושה הזאת של חוסר ביטחון".