ראיון עם סמנכ"ל יד2: "מכוניות המיני טרפו את הקלפים בשוק"

בראיון עם רועי שגב, סמנכ"ל יד2, אנחנו שומעים על הכלים הסטטיסטיים שברשותו ועל הלך הרוחות בשוק
אלי שאולי |

רועי שגב, סמנכ"ל לוח המודעות האינטרנטי יד2, מסביר למה יש לו את כלי המחקר הגדול ביותר על שוק המשומשות בארץ, ואיך יוצרים את המחירון. בדרך הוא מגלה מי טרף את השוק ומהם הדגמים המבוקשים.
 

מה הרעיון מאחורי מחירון יד2?
"באתר יד2 יש 500,000 גולשים ביום ובמדור הרכב כ-100,000. מדי חודש מתפרסמות כ-45,000 מודעות שמהוות כ-80% משוק היד שנייה בישראל. כלומר השוק מתנהל על הפלטפורמה שלנו, אז ניתן לקחת את הנתונים, לעבדם ולהוציא תובנות.
חשוב להבין שבניגוד לאחרים, מחירון יד2 אינו מתיימר לקבוע מחירים אלא משקף את מחיר השוק. לאסוף מידע על 45,000 כלים בחודש זה המחקר הגדול ביותר שנעשה על שוק המשומשות בארץ. אנחנו יודעים לומר באיזה מחיר החל המוכר ולאן הוא ירד. מאידך, אנחנו גם יכולים לחקור את הביקוש. אנחנו יכולים לדעת כמה מתעניינים במאזדה 3. שקלול מרכיבי המידע מאפשר לשקף את מחיר השוק האמיתי".

איך יוצרים את המחירון?
"יש לנו מחלקה סטטיסטית שאוספת את כל הנתונים ומייצרת כל חודש מחיר. המחיר הוא תוצאה ישירה של מידע סטטיסטי, כמעט ללא מגע יד אדם. במקומות שכמות הדגימה קטנה אנחנו נעזרים במחקר היסטורי וגם באנשי מקצוע.
 
 
יונדאי אקסנט

היום המוכר ממלא הרבה נתונים ומוסיף פרמטרים שלא היו קיימים בעידן בלוחות המודפסים. לפני כמה שנים הייתה מודעה של 16 מילים, היום מכניסים מידע שברמה מחקרית הוא מאלף. למשל, גילינו שרכב לא עושה בממוצע 17,000 קילומטרים בשנה כמו שמפרסם הלמ"ס, אלא 21,000 ק"מ בשנה הראשונה ו-20,000 בשנייה. זה אומר שיש דפוסי התנהגות לפי שנים וייעוד. גילינו שההפחתה בגין ליסינג אינה גדולה מ-10%. אתה מודד את השוק ויכול לחקור כל דבר. אתה יכול לראות איך יונדאי עשתה את הפריצה, כאשר חודש אחרי חודש הביקוש עולה. אתה יכול לראות שכאשר טויוטה עושה קריאה לתיקון הביקוש יורד, ואז לראות בכמה זמן לוקח לה לתקן את המצב. אתה יכול לראות איזה רכב מבוקש גם ברמה הרב-שנתית. התובנות, גם עבור היבואניות, מדהימות".

כיצד אתם מקבלים את מחיר העסקאות?
"יותר מ-50% מהלקוחות נותנים לנו את המחיר. המוכר נותן גם את חוות דעתו על הרכב עם ציונים לכל ערך. מדהים לגלות שאנשים יודעים לתת חוות דעת ולא פוחדים לתת ביקורת. אז אוסף המידע גם כאן הוא פנומנאלי".

איך השתנה השוק בשנים האחרונות?
"מאז הקמת האתר ב-2005 השוק השתנה לגמרי. אנחנו לא תלויים בעיתון ולא חיים בין שלישי לשישי. הכל קרוב וזמין ואפשר לפרסם מודעה גם בשלוש בלילה. הדינאמיקה השתנתה. אתה חשוף להרבה יותר היצע וזה מחייב להיות לקוח מושכל יותר. כשיש הרבה אלטרנטיבות חייבים ללמוד לסנן ולבחור מה טוב. כשהכל פתוח ושטוח אתה הופך צרכן חכם".

במודעות רבות מבקשים מחיר נמוך מאשר במחירון. איך זה מוסבר?
"יכול להיות שיש כלים בהם המחיר הנדרש נמוך מהמחירון, אבל כל רכב צריך להיבדק פרטנית – קילומטרים, בעלויות וכו'. יכול להיות שהשאלה לא תהיה רלוונטית לאחר ההפחתות. כשזה הופך קבוע, המחירון אמור להשתנות בהתאם".

האם כלים נמכרים במחיר המחירון או שמתחת?
"אם מכוניות היו נמכרות רק במחיר המשוקלל אז המחיר לא היה יורד מחודש לחודש. כדי שהמחיר ירד העסקאות חייבות להיות נמוכות יותר. אם זה לא קורה ברכב מסוים אז הוא כזה ששומר על ערכו היטב, אבל בהכללה אין רכב שלא מאבד מערכו מדי יום. עצם ההתיישנות הופכת אותו לזול יותר. בכלים סחירים הקצב איטי יותר".
 
 
מאזדה 3

ומה הם הכלים הסחירים?
"בעיקרון הכלים הסחירים הם אלה שחברות הליסינג קובעות שיהיו סחירים. רוב הכלים ששומרים טוב על הערך הם גם הפופולאריים בציים. יש יוצאים מהכלל כמו הונדה ופולקסווגן, בייחוד הגולף, ששומרים על ביקוש למרות שאינם במשחק הליסינג".

האם אתם מרגישים שזמן המכירה עלה בשוק הישראלי?
"בשנה האחרונה זמן המכירה של כלים משפחתיים עלה משתי סיבות: השוק מוצף בכלים משפחתיים מכיוון הליסינג. מצד שני התחרות לכלים האלה היא פלח חדש של מכוניות חדשות שעולות 60,000-70,000 שקלים. עכשיו הדילמה אינה מאזדה מול טויוטה אלא מול כלים חדשים מהניילון. הפועל היוצא היא התארכות זמן מכירת הרכב שתביא גם לירידה במחיר".

האם זו הסיבה לשחיקה במחיר המשומשות?
"שחיקת מחירים אינה דבר שקורה מהיום למחר. מה שקורה בחצי השנה האחרונה זה עיצומו של תהליך. שנים דברו על כך שמחיר המשומשות גבוה בארץ אבל אף אחד לא ציפה שהקטגוריה החדשה תשנה את השוק. מכוניות המיני טרפו את המשחק ואני לא בטוח שהיבואניות ייחלו לזה".

האם השוק יתייצב או ימשיך לרדת?
"אם הדברים ימשיכו להתנהל כמו היום, מחירי היד השנייה ישחקו עוד. אלו תהליכים איטיים. לפני שנתיים החל סיפור המיני ורק בחודשים האחרונים אנחנו מרגישים את השפעתן על שוק המשומשות. אני מאמין שחברות הליסינג יעשו אדפטציות כדי להצליח ויכול להיות שהן תיכנסנה בעצמן למשחק המיני".

האם גם מבצעי המכירות השפיעו?
"המבצעים הם נקודתיים, גם כאשר מדובר במלאים גדולים. הם לא משפיעים במכה על השוק. השפעה צריכה לקרות בנפח גדול ולאורך זמן. זה כמו המחאה החברתית שהייתה קצרה ולכן איבדה את האפקט".

האם שמירת הערך פחות חשובה ללקוח כיום?
"צריך לחלק את האוכלוסיה לשניים. הרבה נוסעים במכוניות ליסינג ואותם לא מעניין הערך. דווקא בכלים בני 4 שנים ומעלה רמת הסחירות משחקת אצל הקהל. רכב לא נתפס כהשקעה לטווח ארוך אבל עדיין כשבאים לרכוש מכונית משומשת זה אחד הפרמטרים".
 
 
פיג'ו 206+

מהם הדגמים הפופולאריים בשוק?
"מאזדה 3 (עד 2009), הונדה סיוויק (עד 2006), מאזדה לאנטיס, טויוטה קורולה, פיג'ו 206 ויונדאי אקסנט".

אז אנחנו עדיין חיים לפי חוק העדר?
"לא רק הישראלי אלא כל העולם. זה קורה גם בטלוויזיות ודברים אחרים. אבל עדר זו מילה לא נעימה. אנחנו קבוצה צרכנית שהופכת להיות יותר מושכלת בגלל האינטרנט".

ואיזה כלים או מותגים קשה למכור?
"אין רכב שאי אפשר למכור, השאלה היא באיזה מחיר. לכלים אין בעיית מחיר – יש מוכר שמאמין שהרכב שווה יותר. אבל אם הנחת העבודה היא שמירת ערך אז הלקוח יכול לחקור את איבוד ערך. מהנתונים שלנו הסחירות של כלים איטלקיים, צרפתיים ואמריקניים נמוכה יותר. בכלל קשה יותר למכור דגמים שאינם פופולאריים בשוק למעט דגמי הספורט".

האם ניתן שיהיו שני מחירונים בארץ?
"נכון שיהיו אלטרנטיבות ואז חברת הביטוח תוכל להציע ללקוח לבטח את הרכב באיזה מחירון שיבחר".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות
דעה

הרחבת מודל "העסק הזעיר" עלולה לעלות למדינה מאות מיליונים ולפגוע בעצמאיים עצמם

ההצעה של רשות המסים להגדיל את תקרת ה"עסק הזעיר" ל-300 אלף שקל מצטיירת אולי כהקלה לעצמאים, אבל בפועל תעלה למדינה מאות מליונים ותפגע באותם נהנים בקבלת משכנתה והחזרי מס
אריאל פטל |
נושאים בכתבה רשות המסים

לאחרונה פורסם כי שי אהרונוביץ' מנהל רשות המסים מציע להרחיב את הפטור ממס לעסקים עם מחזור של עד 300 אלף שקל, בעקבות הצלחת הפטור הקודם לעסקים עד 120 אלף שקל. ההצעה נועדה להקל על נישומים ולצמצם את הבירוקרטיה. כעת, רשות המסים תוכל לגבות מס נמוך יותר מעסקים אלו, תוך שמירה על גבייה יעילה. התנאים להמשך המהלך כוללים גבייה מרשימה ותחזיות צמיחה חיוביות.

בואו ונעשה קצת סדר. 

החל משנת 2024 נקבע מושג חדש שנקרא "עסק זעיר" לעניין מס הכנסה. 

מי שיכול להירשם כ"עסק זעיר" הוא מי שמחזור הכנסותיו השנתי (לא רווח) הוא עד 120,000 שקל. אותו עסק זעיר יכול להיות עוסק פטור או עוסק מורשה לעניין מע"מ, מה שחשוב זה מחזור ההכנסות השנתי. 

מי שרשום כ"עסק זעיר" מקבל מהמדינה שתי סוכריות:

1. 30% ממחזור ההכנסות שלו מהוות הוצאות מוכרות באופן אוטומטי, מבלי שהוא נדרש להוכיח תשלום וללא צורך לשמור אסמכתאות להוצאות. 

2. פטור מהגשת דוח שנתי למס הכנסה ופטור מהגשת הצהרת הון, כך שנתוני הדיווח לא ייבדקו. 

כ-40-45 אלף עוסקים שעונים להגדרה כבר נרשמו לסיווג החדש. במקרים רבים מאוד מדובר בנותני שירותים, כגון: מורים פרטיים, נגנים, מטפלים ברפואה משלימה ועוד, שאין להם באמת הוצאות בהיקף של 30% וגם לא 20% אלא 10% לכל היותר. 

כעת, מנהל רשות המסים מבקש להרחיב את מודל ה"עסק זעיר" כך שיוגדל סכום ההכנסות השנתי ל-300 אלף שקל במקום 120 אלף שקל, אלא שבהצעה קיימת התעלמות מוחלטת ממספר השפעות שליליות משמעותיות  שעלולות לעלות לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים ולציבור שמסווג כעסק זעיר הרבה מאוד כסף והמידע נסתר מהם ולכן, אני מתנגד נחרצות למהלך המוצע מהסיבות הבאות:

ראשית, לא פורסמה העלות הצפויה למהלך, הלא היא "השתתפות המדינה" בהפחתת מס הכנסה וביטוח לאומי למי שמחזור ההכנסות השנתי שלהם הוא עד 300 אלף שקל. בהעדר המידע, לא ניתן לקבוע אם המהלך כלכלי לקופת המדינה?

תהיה פגיעה בתגמולים שישולמו מביטוח לאומי כתוצאה מרווח חייב במס נמוך בעשרות אחוזים מהרווח ה"אמיתי" ובעיקר: