בלעדי

בזן במהלך אסטרטגי: בוחנת החלפת שמה לסביבתי יותר, מסתמן - 'קורל'

Bizportal חושף היום לראשונה את השם הבא של בזן ומזכיר מספר ענקיות שכבר עשו זאת בעבר - 'עורק אינפורמיישן' או 'פוינט אוף סייל'? בזן בדרך להיסטוריה
תומר קורנפלד |

חברת בזן הנמצאת בשליטת החברה לישראל נמצאת בימים אלו בעיצומו של מהלך אסטרטגי רחב של מיתוג החברה, כך נודע ל-Bizportal. אחד מהצעדים המשמעותיים שנבדקים על ידי החברה הוא שינוי שם החברה הותיק בן 50 השנה העומד על "בתי זקוק לנפט".

ל-Bizportal נודע כי החלפת שם החברה טרם אושרה על ידי הנהלת החברה או הדירקטוריון, אולם בחברה בחנו מספר הצעות להחלפת שם החברה, כאשר השם המוביל להחליף את בזן הוא השם "קורל". השם החדש, נחשב לעכשווי יותר ועשוי לתת לחברה מראה יותר טכנולוגי, ופחות תעשייתי.

בתי הזיקוק עוסקת בעיקר בייצור מוצרי נפט, חומרי גלם לתעשיה הפטרוכימית וחומרים לתעשיית הפלסטיקה. בחודש פברואר שינתה החברה את המבנה הארגוני שלה בעקבות המיזוג בינה לבין כרמל אולפינים (כאו"ל) וניכר היה כי החברה מנסה לגבש אסטרטגיה ארוכת טווח.

מהלך נוסף שביצעה בזן ועשוי להסביר חלק מהאסטרטגיה שמנהלי בזן רואים לנגד עיניהם קשור לתוכנית האסטרטגית שגיבשה החברה בנובמבר 2007 בהשקעה של 1.1 מיליארד דולר. בין היתר התוכנית כוללת השקעה מואצת בתחום הזיקוק בהיקף של 850 מיליון דולר. הנתח העיקרי קשור להקמת פצחן מימני בתקציב של 670 מיליון דולר אשר ייצר תזקיקי ביניים (סולר וקרוסין). המתקן צפוי להיות תפעולי בתחילת שנת 2012 ולשפר את מרווחי הזיקוק של החברה.

אין זו הפעם הראשונה שבה חברה בוחרת באסטרטגיה של שינוי שמה כדי לנסות ולשנות את תדמיתן בקרב הציבור. כיום, לבזן ישנה תדמית די שלילית בקרב הציבור, ובעיקר אלו המתגוררים באזור חיפה - זאת בשל הריחות הרעים הנפלטים מבית הזיקוק ומורגשים גם במרחק רב מהמפעל.

לא מעט חברות החליפו את שמן בעבר כדי לשפר את התדמית. כך למשל, חברת אמדוקס נקראה עורק אינפורמיישן לפני שזכתה לשמה הנוכחי בשנת 1985. חברה נוספת היא ריטליקס שאת שמה הנוכחי קיבלה בשנת 2000. שמה הקודם היה פוינט אוף סייל.

יש גם שינויי שמות עכשווים יותר. החברה האחרונה שעשתה זו היא "סמייל תקשורת012" שנאלצה להחליף את שמה אחרי שמכרה את פעילות 012 לאמפל אמריקן. השבוע אישרו בעלי המניות את החלפת שם החברה ל"בי קומיונקיישנס" הקושר אותה לחברת בזק שבה תשלוט.

חברות לעתים גם משנות את שמן כתוצאה ממיזוג בין מספר חברות. כך למשל בריזקום ופלאוור מוזגו בשנת 2001 לחברה אחת אשר שינתה את שמה לאלווריון. מיזוג גדול יותר היה בין חברות הכבלים ערוצי זהב, תבל ומתב שמוזגו לחברת הכבלים HOT.

בתוך כך, החברה פרסמה היום את תוצאותיה הכספיות המסכמות את שנת 2009 שכללו רווח נקי של 349 מיליון דולר. הרווח כולל רווח הון של 207 מיליון דולר כתוצאה מאיחוד כאו"ל. מרווח הזיקוק ברבעון הרביעי עמד על כ-4.5 דולר לחבית הגבוה מתחזיות האנליסטים. במקביל, הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד לבעלי המניות בהיקף של 75 מיליון דולר.לדו"חות בזן בהרחבה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה