בנק מזרחי על הפניקס: המלצת קנייה למנייה במחיר יעד של 14.9 ש', גבוה ב-30% ממחירה הנוכחי
השנה החולפת היטיבה מאוד עם סקטור הביטוח. התשואות המרשימות שרשמו החברות במהלך 2009 אשר לוו בצמצום ההפסדים לעמיתים בפוליסות המשתתפות ברווחים - שיפרו דרמטית את מצבן. העליות החדות החזירו את תיק נכסי הגמל לרמתו ערב המשבר, דמי הניהול חזרו לעלות, כשהעליות עוצרות גם את מכת הפדיונות שניחתה על חברות הסקטור בשנה הקודמת.
במהלך 2009 התאוששו חברות הביטוח תוך שהן מנפיקות תשואות פנומנאלית למשקיעים. מגדל ביטוח עלתה ב-75%, מנורה טיפסה בשיעור של 125%, הראל כמעט הכפילה את שוויה וגם הפניקס לא נשארה מאחור, בלשון המעטה, והשלימה זינוק של 246% בערכה. מתחילת השנה המשיכו חברות הביטוח להכות את המדדים בהובלת הפניקס שטיפסה בשיעור של 12% כאשר אחריה ניצבות מנורה (9%), כלל ביטוח (7.3%), מגדל (3.9%) והראל (2.2%). לשם השוואה מדד הפיננסים 15 השיא תשואה אפסית של 0.13% מתחילת 2010 כשמדד הבנקים מציג תשואה שלילית של 4.3%.
בבנק מזרחי עם זאת לא מסתפקים בעליות האחרונות במניית הפניקס ורואים עוד אפסייד במחיר המניות. בסקירה שהוציא היום הבנק מעניקה האנליסטית אורית לוין המלצת קנייה ל'הפניקס 1' וקובעת מחיר יעד של 14.9 שקל ליחידה - מחיר הגבוה בכ-30% ממחירה הנוכחי.
בהמלצה טוענת לוין כי למרות התוצאות החלשות של החברה ביחס למתחרות בענף (עקב התשואות הנמוכות בפוליסות המשתתפות), והצפי לתחילת גביית דמי ניהול משתנים בפיגור אחר החברות המתחרות, עדיין נסחרת הפניקס בשוק בדיסקאונט גבוה ביחס למתחרות בסקטור. "אנו מעריכים, שישנו צפי לשיפור בתוצאות החברה לאחר חילופי ההנהלה ולאחר איחודה של אקסלנס באופן מלא", כך טוענת לוין בסקירה. גם למניית 'הפניקס 5' מעניקה האנליסטית אורית לוין, המלצת קנייה במחיר יעד של 50.9 שקל ליחידה - מחיר הגבוה בשיעור של 27% ממחירה הנוכחי.
ההמלצה החמה של בנק מזרחי על הפניקס מצטרפת להמלצה של בית ההשקעות IBI שעידכן לפני מספר שבועות את המלצתו למנייה מ'נייטרלי' ל'קנייה', במחיר יעד של 14.2 שקל ליחידה.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.
