שר השיכון נחוש: "נשווק 5900 יח"ד השבוע, נפעל להוזיל את מחירי הדיור"

מחירי הדירות התייקרו ב-3.6% בממוצע ברבעון השלישי, בהשוואה לרבעון השני. אריאל אטיאס: "ונאפשר גם ליזמים קטנים להתמודד על המתחמים במטרה למתן ולהוריד את מחירי הדיור בישראל"
עינת פז-פרנקל |

היום (יום ג') פרסם השמאי הממשלתי דו"ח לפיו מחירי הדירות עלו ב-3.6% ברבעון השלישי של 2009, בהשוואה לרבעון השני (לכתבה המלאה). במשרד השיכון לא מוותרים - שר השיכון, אריאל אטיאס, הודיע כי ישחרר השבוע קרקעות לבניית כ-5900 יחידות דיור חדשות ב-20 ערים בארץ.

בין יחידות הדיור שישווקו: בירושלים - 1,117 יח"ד; באר שבע 842 - יח"ד; רחובות - 336 יח"ד; ראשון לציון - 349 יח"ד; תל אביב - 188 יח"ד; ובחולון - 358 יח"ד. נזכיר כי, בספטמבר יצאו לשיווק כ-5,400 יח"ד במסגרת גל השיווקים הראשון.

"בנחישות ובעקביות נשווק קרקעות לבניה כדי להוזיל את מחירי הדיור", מסר אטיאס. "גלים גדולים, מתחמים קטנים - בשיטה הזו נוציא לשוק אלפי יחידות דיור בפעם אחת, נייצר אווירה חדשה ואמיתית של מאבק בחוסר הקרקעות, ונאפשר גם ליזמים קטנים להתמודד על המתחמים במטרה למתן ולהוריד את מחירי הדיור בישראל. המטרה המוצהרת שלי היא לסייע בכלי הכלכלי הנכון להורדת מחירי הדיור וזה באמצעות ההיצע".

במשרד הבינוי והשיכון ובמינהל מקרקעי ישראל מאמינים שככל שימשכו הגלים הגדולים לשיווק, כך יושפע באופן ישיר שוק הדיור ויביא להוזלת מחירים. "המאבק במחירי הדירות הוא משימה לאומית שיש להתמיד לטובת הזוגות הצעירים", אמר אטיאס. "לנגד עיני עומדות אלפי המשפחות הצעירות המבקשות לרכוש דירה במחיר ראוי והוגן, ולכך ארתום את עובדי המשרד".

מנהל מינהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי, הוסיף: "תוכנית שיווק הקרקעות המסיבית נועדה לייעל את הפעילות בשוק המקרקעין. התוכנית מהווה מנוע חשוב ליצירת צמיחה במשק ומהווה רכיב מרכזי במסגרת מדיניותה הכלכלית של הממשלה. יישום התוכנית עתיד להביא לירידה במחירי הקרקעות ובמחיר הדיור תוך מתן מענה לביקושים קיימים לדיור ברחבי הארץ".

מפת המכרזים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

תיירות במרוקו קרדיט: גרוקתיירות במרוקו קרדיט: גרוק

בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות

התעופה הישראלית מתאוששת עם חזרה הדרגתית לשמיים, יעדים חדשים-ישנים ותחרות שאט אט חוזרת בענף - תמונת מצב


הדס ברטל |

ענף התעופה הישראלי עובר בתקופה האחרונה תמורות שונות במטרה לחזור לשגרה של לפני המלחמה. אחרי חודשים של האטה עמוקה בעקבות המלחמה, השמיים של ישראל מתחילים להיפתח מחדש, אך התמונה עדיין רחוקה מלהיות פשוטה ומהשגרה שהכנו לפני ה-7 באוקטובר. לצד חידוש קווים בינלאומיים חשובים והגעת שחקנים חדשים לשוק המקומי, ניכרת ירידה כללית בהיקף הפעילות, בעיקר בטיסות יוצאות, והאתגרים בענף נותרו רבים.

אחת ההתפתחויות הבולטות היא חידוש הטיסות בין ישראל ומרוקו, שנעצרו לחלוטין במהלך המלחמה. הקו הזה, שנפתח במקור כחלק מההסכמות המדיניות בין המדינות, מקבל כעת רוח חיים מחודשת, והוא נחשב לסמל לחזרה הדרגתית של התיירות והקשרים הכלכליים. עם זאת, נראה שהביקוש עדיין מתון, בעיקר בגלל זהירות של נוסעים ותנאי ביטחון אזוריים שלא חזרו לשגרה מלאה.

במקביל, חברת וייז אייר (Wizz Air),  אחת מחברות הלואו־קוסט ההונגרית ואחת הבולטות באירופה, מתכננת להקים בסיס בישראל, צעד שממחיש את האמון המתחדש בשוק המקומי. הבסיס צפוי לשמש מוקד לפעילות שוטפת, ולהגדיל את היקף הטיסות לאירופה וליעדים נוספים. מדובר במהלך אסטרטגי שנועד להעמיק את אחיזת החברה באזור, תוך מתן תחרות ישירה לשחקניות הוותיקות ובראשן אל על.

מטוס
 וויזאייר קרדיט: מתוך אתר החברה
מטוס וויזאייר - קרדיט: מתוך אתר החברה


אל על ניצלה את תקופת הגאות בשווקים ואת הסביבה התפעולית החיובית בשנה שלפני המלחמה כדי לשפר את מצבה הפיננסי. החברה הצליחה לצמצם חובות באופן ניכר, הודות לרווחיות גבוהה ולעלייה חדה במניית החברה, שאפשרה גיוס הון בתנאים נוחים. כיום, אל על נמצאת בעמדה טובה יותר מבחינת איתנות פיננסית וניהולית, אבל היא פועלת בסביבה שונה לחלוטין כאשר התחרות גדלה, מחירי הדלק נותרו תנודתיים והנוסעים נזהרים יותר בתכנון נסיעות לחו"ל.