זרקור על מניה: הגדולות בעד מטאלינק למרות הסיכון

יניב רחימי חושב שהסיכון במניית מפתחת השבבים לחיבור מכשירי המולטימדיה, מקפל בתוכו סיכוי מעניין
יניב רחימי |

מטאלניק , הנסחרת בנאסד"ק ובת"א, מפתחת ומשווקת שבבים לחיבור מכשירי המולטימדיה בבית על גבי רשת אלחוטית בפס רחב ובאיכות דיגיטלית גבוהה .החברה נמנת על קומץ חברות שהדגימו מוצר מולטימדיה פועל על גבי רשת אלחוטית בטיוטת התקן 802.11n, ויש לה שיתופי פעולה עם חברות האלקטרוניקה והשבבים המובילות בעולם המשלבות את הטכנולוגיה שלה במוצריהם.

בסוף שנת 2006 נהנתה מטאלינק משורה של הודעות חיוביות, המחזקות את דעתי בנוגע לכיוונים החיובים בענף. וחשוב מכך, הן משפרות את מעמדה של מטאלינק בתעשייה.

בין ההודעות הבולטות ניתן לציין את: העובדה שאינטל מכניסה טכנולוגית n 802.11 למעבדי הסנטרינו (29 בנובמבר 2006). בסוף נובמבר הודיעה אינטל כי בכוונתה להכניס למעבדי הסנטרינו שלה את טכנולוגיית ה-Wi-Fi, המבוססת על טיוטת התקן n802.11 . הכרזה זו חיובית משתי סיבות: ראשית - יש בה משום אמירה של אינטל לגבי טיוטת התקן, והיא אף מספקת תחזית חיובית לגבי הצורך בטכנולוגיה.

שנית - אימוץ הטכנולוגיה על ידי אינטל צפוי להערכתנו להגביר את המאמצים והסיכויים לאישור טיוטת התקן עוד בשנת 2007.

עוד הודעה שכזו היא הודעתה, כי אירגו נטוורקס נרכשת ע"י קואלקום (3 בדצמבר 2006) בתחילת דצמבר הודיעה ענקית ציוד הסלולר האמריקראית, קואלקום על רכישת הסטארט אפ איירגו נטוורקס. גם מידיעה זו אנו שואבים עידוד משתי סיבות עיקריות: ראשית - ההשקעה של קואלום באיירגו, מהחברות הראשוניות שפיתחו את טכנולוגיית ה-n802.11, מלמדת על הכיוונים החיוביים בענף. שנית - סביר להניח שבעקבות הרכישה, איירגו תתמקד בתחום התקשורת הסלולרית ובכך תקטן התחרות הצפוייה למטאלינק.

בצד הזהיר

הבעיה המרכזית בפניה ניצבה מטאלינק היא העובדה שהמוצרים שפתחה פעלו בטכנולוגיה שטרם קיבלה את אישור איגוד ה-wi-fi. בתחילת החודש פירסמה מטאלינק את ההודעה המשמעותית ביותר. החברה קיבלה את אישור איגוד ה-wi-fi.

כאמור, למטאלינק שורה של שיתופי פעולה עם חברות מובילות בתחום האלקטרוניקה הביתית ולהערכתי אישור התקן יאפשר לחברה להפוך את שיתופי הפעולה להזמנות של ממש.

לסיכום: רמת הסיכון בהשקעה במניות החברה גבוהה. מטאלינק שורפת מזומנים מדי רבעון ותלויה בהצלחת החדירה של השבב שפיתחה. אולם, יחד עם רמת הסיכון טמון גם פוטנציאל רב. היות שלמטאלינק מוצר איכותי ביותר שנבחר על ידי החברות הגדולות והמובילות בתחומן בעולם.

*הכותב, יניב רחימי - הינו מנהל השקעות ב"רמקו בית השקעות".

*הערה: אין בנכתב לעיל המלצה לפעולות בניירות ערך. כל הקונה/מוכר ניירות ערך על סמך הסקירה לעיל לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו. כותב סקירה זו עשוי לבצע פעולות בני"ע המוזכרים בסקירה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".