טמבור וגרנית הכרמל: ימים יגידו אם מדובר בהרכב מנצח

העברת השליטה לקבוצת עזריאלי עשויה להביא לשיפור בריביות על אשראי בנקאי, ולסייע בהצפת ערך באמצעות מימוש נדל"ן. לצד הסיכונים עומדת יציאה לפעילות בחו"ל ועליה במחיר חומרי הגמל
יניב רחימי |

חברת טמבור העוסקת בייצור, יבוא ושיווק של צבעים, מוצרים משלימים, צבעי דפוס ומוצרי גבס, נמצאת בשליטת חברת גרנית הכרמל הציבורית. בסוף שנת 2006 הושלמה העברת השליטה בגרנית הכרמל מבורגלן לקנית השלום ובכך למעשה עברה השליטה בטמבור מקבוצת בורוביץ לקבוצת עזריאלי.

הזדמנויות להצפת ערך ופריצה לשווקים בחו"ל

בשנת 2006 הסתכמו ההכנסות מייצוא בלמעלה מ-40 מליון שקל. הבעלים החדשים צפויים להאיץ את מגמת הצמיחה בחו"ל באמצעות רכישות ושיתופי פעולה עם גורמים בינלאומיים שיאפשרו לטמבור לנצל את הידע הטכנולוגי שברשותה.

גידול בצריכה לנפש בישראל

הצריכה בישראל לליטר צבע פר נפש נמצאת מעל הממוצע באפריקה ובמזרח אירופה, אך הרחק מהמקובל במערב אירופה ובצפון אמריקה. בישראל הצריכה לנפש עומדת בממוצע על 7 ליטר צבע בהשוואה ל 14 ליטר במערב אירופה ו- 19 ליטר בצפון אמריקה.

נדל"ן שאינו משמש לפעילות השוטפת

לטמבור נדל"ן להשקעה בהיקף של כ- 25 אלף מ"ר שאינו משמש את החברה בפעילות השוטפת שלה. שווי הנדל"ן בהתאם להערכת שמאי נאמד בכ- 26.5 מיליון שקל, בעוד ששוויו בספרים הסתכם בכ- 3 מיליון שקל בלבד.

השפעת בעלי השליטה החדשים רכישת השליטה בגרנית על ידי קנית השלום מביאה למספר שינויים בטמבור:

א. שיפור בריביות על אשראי בנקאי. צפוי להביא לקיטון בהוצאות המימון של החברה.

ב. מדיניות של התרחבות. לקבוצת עזריאלי יש משאבים רבים שיסיעו לטמבור במגמת ההתרחבות בשווקים חדשים בעולם ובתחומי פעילות משיקים.

ג. היכרות טובה עם ענף הנדל"ן. קבוצת עזריאלי מתמחה בתחום הנדל"ן ועשויה להציף שווי בטמבור באמצעות מימוש נדל"ן להשקעה וכן במיזוג של אתרי הייצור.

אין סיכוי בלי סיכון לצד ההזדמנויות של טמבור, חשוב גם לציין את גורמי הסיכון המרכזיים:

א. מחירי חומרי הגלם מושפעים ממחירי הנפט. עלייה חדה במחירי הנפט תביא לפגיעה ברווחיות הגולמית.

ב. חינוך שוק עולה כסף. טמבור היא המותג המוביל בישראל בתחום הצבע. לכן סביר ואף מתבקש שטמבור תעשה מאמץ לחנך לשימוש רחב ותכוף יותר בצבע.

ג. פעילות בחו"ל. היציאה לחו"ל טומנת סיכונים הכרוכים בפעילות בשווקים חדשים, בייחוד אם המהלך נעשה באמצעות רכישות.

*הכותב הינו מנהל השקעות ב"רמקו בית השקעות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".