הבורסה סגרה בירידות חדות: פועלים צנחה 2.73%

וריכזה מחזור חריג ביותר. מדד ת"א 25 סגר בירידה של 1.45%, מדד ת"א 100 נפל 1.69%, מדד התל-טק איבד 1% ומדד נדל"ן 15 ירד 2.4%, דלק קבוצה צנחה 2.9%
עפרה ברון |

יום המסחר בבורסה באחד העם נחתם בירידות שערים חדות, וזאת למרות המלצה חיובית שהתקבלה היום מענקית ההשקעות UBS. הירידות שנרשמו היום אמנם היו חדות אך לא הפתיעו את הפעילים בשוק ההון, מאחר ומאז העליות של הימים הראשונים של השנה הבורסה מראה חולשה ונסחרה ברקע לשתי המלצות פושרות ביותר מצד מריל לינץ' ו-HSBC.

עם זאת, פעילים בשוק ההון אומרים היום שהירידות האחרונות מהוות תיקון בריא של השוק, וצופים כי ברמות הנוכחיות שחקנים גדולים ייכנסו לפוזיציות במניות.

עוד ברקע לירידות, הודעתו של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, על כוונתו לפתוח בחקירה פלילית נגד רה"מ. גורם מרכזי נוסף שהוביל את המגמה השלילית היה הנפילות חדות שנרשמו בבורסות אסיה, כאשר מדדי יפן ודרום קוריאה הובילו את הירידות. בורסות אירופה ממשיכות את המגמה ונסחרות אף הן ביריודת חדות.

נציין היום את מניית פועלים שירדה היום 2.73% וריכזה מחזור חריג ביותר של כ-336 מיליון שקל. מבין הסיבות למחזור החריג ניתן לזהות עסקאות מתואמות בין זרים לזרים ובין זרים למקומיים, זאת בנוסף למספר עסקאות סטרקצ'ר שנעשו במניה.

מדד ת"א 25 סגר בירידה של 1.45% לרמה של 909.61 נקודות, מדד ת"א 100 נפל 1.69% לרמה של 917.77 נקודות, מדד התל-טק איבד 1% לרמה של 369.12 נקודות ומדד נדל"ן 15 ירד 2.4%לרמה של 645 נקודות.

מניות במרכז

מניות הבנק הבינלאומי (בינלאומי 5 ) נסחרו היום בירידות כאשר ברקע, הודעת הבנק על חתימת הסכם למכירת פעילות קופות הגמל המנוהלות על ידי הבנק ועל ידי החברה בת קידמה לחברת ביטוח ישיר איי.די.איי. התמורה בגין העסקה היא כ-205.5 מיליון.

מניות גילת נסחרו היום במחזור מסחר דליל ובירידות שערים כשברקע, הודעת החברה אתמול, כי תפרוס רשת תמסורת לווינית מסוג skyedge עבור חברת טלקום סרביה (telecom serbia). גילת תפרוס עבור טלקום סרביה רשת הכוללת תחנה מרכזת (hub) ומאות תחנות vsat לשימוש לקוחותיה הפרטיים והעסקיים. שווי העסקה נאמד במאות אלפי דולרים.

מניות ענקית התרופות הישראלית, חברת טבע, נסחרו בירידות קלות לאחר שרשמו בימים האחרונים עליות על רקע הודעתה של חברת מרק הגרמנית כי היא אכן שוקלת למכור את חטיבת הגנריקה שלה. אתמול הודיעה חברת הגנריקה ההודית, ranbaxy laboratories כי גם היא מתכוונתה להתמודד על הרכישה. מנגד, קדיד סוויס מפרסמת היום כי להערכתה, טבע היא זו שתרכוש בסופו של את דבר את החטיבה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מונית
צילום: ביזפורטל

עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד

התקנות החדשות מבטלות דרישות טכניות שהותאמו לאוטובוסים, ומאפשרות לרשויות המקומיות להפעיל הסעות מותאמות וגמישות יותר במיוחד במסלולים קטנים ומרוחקים של תלמידי החינוך המיוחד

מנדי הניג |

תקנות תעבורה חדשות שחתמה עליהן שרת התחבורה, מירי רגב, יאפשרו לראשונה שימוש במוניות רגילות להסעת תלמידים, בפרט תלמידים עם צרכים מיוחדים. התקנות צפויות להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים, אחרי עבודת מטה שנערכה במשרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.

מאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ מפעילות מדי יום מערך הסעות מורכב עבור תלמידי החינוך המיוחד. לא מדובר באוטובוסים עמוסים, אלא לרוב במסלולים נקודתיים עם שניים או שלושה תלמידים בלבד לפעמים מיישובים שונים, לפעמים בנסיעה ארוכה, לעיתים תוך צורך בהתאמות מיוחדות. במציאות הזו, מונית רגילה היא פתרון הגיוני וזמין, אלא שעד כה חלו עליה כללים שהיו מותאמים בכלל עבור כלי רכב גדולים כמו אוטובוסים או מיניבוסים.

כך למשל, התקנות דרשו התקנת פנסי איתות מיוחדים מאחור, או הורדת תלמידים אך ורק מצד ימין כללים שקשה או בלתי אפשרי ליישם במונית סטנדרטית. בפועל, נהג המונית יושב קרוב לתלמידים, יכול להשגיח עליהם מקרוב, ולעיתים אפילו עוזר באופן אישי. לכן, ההיגיון שהנחה את משרד התחבורה היה לעדכן את ההגדרה בחוק של "הסעת תלמידים" כך שלא תחול על מוניות רגילות, ובכך לאפשר גמישות תפעולית לצד שמירה על בטיחות.

שרת התחבורה רגב מסבירה: "עם כניסתי לתפקיד הנחיתי את אנשי משרדי לבחון את מערך תקנות התעבורה, ובכל מקום שבו ניתן להפחית חסמים בירוקרטיים ותקינה מיותרת, בלי להתפשר על הבטיחות - לפעול לטובת האזרח. בוודאי כאשר מדובר באלה שהכי זקוקים לעזרתנו - תלמידי החינוך המיוחד. מערכת הסעות התלמידים, ושל תלמידי החינוך המיוחד בפרט, היא אתגר יומיומי לרשויות המקומיות ולמשפחות. התקנות החדשות יאפשרו להסיע ילדים גם במוניות רגילות, בצורה שתיתן מענה יעיל, בטוח ונגיש יותר. משרד התחבורה רואה חשיבות עליונה בשוויון ההזדמנויות ובנגישות לכל ילד, בכל מקום״.

גם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מתייחס לשינוי: "התקנות החדשות נועדו לתת מענה מותאם למציאות של החינוך המיוחד – להסיע פחות תלמידים, לעיתים למרחקים גדולים, בצורה יעילה ובטוחה. זהו מהלך שיקל על הרשויות, יוזיל עלויות ויביא גמישות שדרושה בשטח."