תוצרת אירופה: קריאת שירות ליותר מ-3 מיליון רכבי מרצדס

יצרנית מכוניות היוקרה תזמן מיליוני כלי רכב לעדכון תוכנה כדי לצמצם פליטת מזהמים, על רקע חקירה פלילית בגרמניה ואפשרות לחקירה כזו בארה"ב

קבוצת דיימלר, בעלת השליטה בחברת מרצדס, הודיעה על קריאת שירות ליותר משלושה מיליון כלי רכב בעלי מנוע דיזל מתוצרתה באירופה. מדובר בהרחבה של קריאת התיקון שהחלה בחודש מרץ האחרון עבור הדגמים הקומפקטיים של מרצדס – A קלאס עד C קלאס ובנוסף V קלאס – וכעת מתרחבת אל יתר הדגמים.

לפי מרצדס, מטרתה של הקריאה היא לבצע שינוי בתוכנה כדי לשפר את הפחתת הפליטה של תחמוצת החנקן (NOx), אולם במרצדס לא מסבירים את אופן ביצוע הטיפול, שיחל תוך מספר שבועות. הקריאה מתייחסת למנועי הדיזל 2.1 ליטר 4 צילינדרים (OM651) ו-V6 בנפח 3.0 ליטר (OM642) בתקני יורו 5 ויורו 6, כך שהקריאה מתייחסת לכל כלי הרכב המצוידים בהם משנת ייצור 2008 ואילך.

 

לפי מרצדס, מאז התחלת יישום קריאת התיקון בחודש מרץ האחרון, 45% מבעלי כלי הרכב הקומפקטיים כבר ביצעו את השדרוג, בעוד שמבין בעלי הרכב המסחרי – V קלאס – 75% מכלי הרכב שנקראו לתיקון כבר ביצעו את העדכון. עם זאת, מרצדס מציינת כי מדובר ב"גרסת מנוע אחת" ואינה מפרטת מעבר לכך, כך שלא ברור מה היקף הפעילות עד כה. עלות השדרוג הכולל לפי מרצדס היא 220 מיליון אירו.

"הדיון הציבורי בעניין מנועי הדיזל יוצר חוסר ודאות" כתב ד"ר דיטר זיטשה, יו"ר מועצת המנהלים של דיימלר ומנכ"ל מרצדס, בהודעה שפרסם אתמול (יום שלישי) "ולכן החלטנו על אמצעים נוספים על מנת להרגיע נהגים של רכבי דיזל ולחזק את האמון שלהם בטכנולוגית הדיזל".  

 

החקירה ברקע

פרסום הקריאה לשדרוג התוכנה נעשה על רקע חשדות בדבר נתונים שאינם נכונים ביחס לפליטת מזהמים, ואלה מאיימים על החברה הגרמנית מזה מספר חודשים.

ב-23 למאי פשטו 23 אנשי תביעה ועוד 230 אנשי משטרה על 11 אתרים של מרצדס בגרמניה, כולל משרדיה הראשיים בשטוטגרט, כחלק מחקירה נמשכת על פרסום כוזב ואפשרות למניפולציות במערכות הטיפול בגזי פליטה של מנועי הדיזל. בנוסף, הוזמנו אנשי מפתח של מרצדס לגופי חקירה פדרליים של גרמניה בברלין על-מנת לחקור את האפשרות לזיופים בנתוני הזיהום. לפי נתונים שפורסמו בבריטניה, נתגלה כי נתוני הפליטה בפועל (בכביש) של פליטת תחמוצת החנקן גבוהים פי שישה(!) מנתוני מעבדה. יש לציין כי מאמצע מאי ועד היום ירדה מניית דיימלר ב-7.2%, משלימה ירידה של 11% מתחילת אפריל.

 

דיימלר ציינה בדוח הרבעוני שלה למשקיעים כי אין בעיה חוקית עם המכוניות שלה, אבל הזהירה אותם כי נעשים צעדי חקירה מצד הרשויות בארה"ב לבדיקת פונקציות שונות ברכב, אשר חלקן קשורות למנועי דיזל, וכי התוצאות של בדיקות אלה יכולות להוביל לקנסות משמעותיים ולקריאות לתיקון. הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב, EPA, הגיבה בתשובה לבקשה להבהרות בעניין זה, כי "בדיקות נעשות כל הזמן", ועם זאת היא "אינה נוהגת לפרסם מידע בדבר החקירות שהיא עורכת".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית. 

כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק. 

רוב נהגי המוניות הם עברייני מס    


במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.

דגם IM5. צילום רונן טופלברגדגם IM5. צילום רונן טופלברג

דגמי IM בישראל - תחרות לטסלה ואקספנג

קבוצת לובינסקי החלה בשיווק דגמי IM המציבים רף טכנולוגי מתקדם לצד מגוון גירסאות ומחירים אטרקטיביים. 

דמי ה IM6 ו - IM5 יתחרו ראש בראש עם דגמי טסלה ואקספנג המקבילים

IM היא מותג היוקרה של SAIC בשיתוף ענקיות טכנולוגיה מסין. 

יואב פולס |

קבוצת לובינסקי יבואנית מספר מותגי רכב מובילים, השיקה מותג רכב נוסף אותו היא תייבא – מותג IM. מותג IM ( Intelligent Mobility ) מהווה את חטיבת היוקרה / טכנולוגיה של SAIC, והוא שיתוף פעולה בין שלושה שחקנים מרכזיים – יצרנית הרכב SAIC (המייצרת את מותגי MG, מקסוס ועוד), ענקית הטכנולוגיה Zhangjiang וחברת פלטפורמת המסחר המקווה Alibaba.

בישראל הושקו שני דגמים ראשונים של IM – דגם ה IM6  ודגם ה IM5, שניהם ישווקו עם שלוש גירסאות מנועים עם הספקים של 295 כ"ס / 408 כ"ס ו 777 כ"ס, עם הנעה אחורית או כפולה, וטווחי נסיעה של החל מ 450 ק"מ ועד 710 ק"מ.

דגמי IM מצוידים בטכנולוגיה מתקדמת שעל פי הצהרת היצרנית משלבת בינה טכנולוגית עם רכיבי החומרה של הרכב – היגוי, בלמים, מתלי אוויר, היגוי אחורי ( עד 12°) המופעל בהתאם למהירות ועוד.

דגמי IM מצוידים במסך מולטימדיה בגודל '26.3 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, צג לוח מחוונים בגודל ''10.5, תאורת אווירה, בקרת אקלים מפוצלת לרבות פתחי מיזוג ליושבים מאחור, מושבים קדמיים עם אוורור וחימום, חימום למושבים האחוריים ועוד. לשני הדגמים פונקציית V2L המאפשרת הוצאת חשמל מהרכב לטובת הפעלת מכשירי חשמל ביתיים, שתי רמות רגנרציה, ארבעה מצבי נהיגה שונים ועוד.

לקוראי ביזפורטל בעלי זיכרון טוב, המותג אינו חדש. בסוף פברואר השנה כבר עידכנו אתכם כי המותג יגיע באמצעות קבוצת לובינסקי, אבל יותר חשוב, במאי 2024 דיווחנו לכם כי ה IM6 שברה את שיא המהירות במבחן האייל ( Moose Test) שיא בו החזיקה סיטוראן קסנטיה עוד משנת 1999. דגם ה IM5 מחזיק היום בשיא המהירות במבחן זה עם נתון מרשים של 90.96 קמ"ש.