תוצרת אירופה: קריאת שירות ליותר מ-3 מיליון רכבי מרצדס

יצרנית מכוניות היוקרה תזמן מיליוני כלי רכב לעדכון תוכנה כדי לצמצם פליטת מזהמים, על רקע חקירה פלילית בגרמניה ואפשרות לחקירה כזו בארה"ב

קבוצת דיימלר, בעלת השליטה בחברת מרצדס, הודיעה על קריאת שירות ליותר משלושה מיליון כלי רכב בעלי מנוע דיזל מתוצרתה באירופה. מדובר בהרחבה של קריאת התיקון שהחלה בחודש מרץ האחרון עבור הדגמים הקומפקטיים של מרצדס – A קלאס עד C קלאס ובנוסף V קלאס – וכעת מתרחבת אל יתר הדגמים.

לפי מרצדס, מטרתה של הקריאה היא לבצע שינוי בתוכנה כדי לשפר את הפחתת הפליטה של תחמוצת החנקן (NOx), אולם במרצדס לא מסבירים את אופן ביצוע הטיפול, שיחל תוך מספר שבועות. הקריאה מתייחסת למנועי הדיזל 2.1 ליטר 4 צילינדרים (OM651) ו-V6 בנפח 3.0 ליטר (OM642) בתקני יורו 5 ויורו 6, כך שהקריאה מתייחסת לכל כלי הרכב המצוידים בהם משנת ייצור 2008 ואילך.

 

לפי מרצדס, מאז התחלת יישום קריאת התיקון בחודש מרץ האחרון, 45% מבעלי כלי הרכב הקומפקטיים כבר ביצעו את השדרוג, בעוד שמבין בעלי הרכב המסחרי – V קלאס – 75% מכלי הרכב שנקראו לתיקון כבר ביצעו את העדכון. עם זאת, מרצדס מציינת כי מדובר ב"גרסת מנוע אחת" ואינה מפרטת מעבר לכך, כך שלא ברור מה היקף הפעילות עד כה. עלות השדרוג הכולל לפי מרצדס היא 220 מיליון אירו.

"הדיון הציבורי בעניין מנועי הדיזל יוצר חוסר ודאות" כתב ד"ר דיטר זיטשה, יו"ר מועצת המנהלים של דיימלר ומנכ"ל מרצדס, בהודעה שפרסם אתמול (יום שלישי) "ולכן החלטנו על אמצעים נוספים על מנת להרגיע נהגים של רכבי דיזל ולחזק את האמון שלהם בטכנולוגית הדיזל".  

 

החקירה ברקע

פרסום הקריאה לשדרוג התוכנה נעשה על רקע חשדות בדבר נתונים שאינם נכונים ביחס לפליטת מזהמים, ואלה מאיימים על החברה הגרמנית מזה מספר חודשים.

ב-23 למאי פשטו 23 אנשי תביעה ועוד 230 אנשי משטרה על 11 אתרים של מרצדס בגרמניה, כולל משרדיה הראשיים בשטוטגרט, כחלק מחקירה נמשכת על פרסום כוזב ואפשרות למניפולציות במערכות הטיפול בגזי פליטה של מנועי הדיזל. בנוסף, הוזמנו אנשי מפתח של מרצדס לגופי חקירה פדרליים של גרמניה בברלין על-מנת לחקור את האפשרות לזיופים בנתוני הזיהום. לפי נתונים שפורסמו בבריטניה, נתגלה כי נתוני הפליטה בפועל (בכביש) של פליטת תחמוצת החנקן גבוהים פי שישה(!) מנתוני מעבדה. יש לציין כי מאמצע מאי ועד היום ירדה מניית דיימלר ב-7.2%, משלימה ירידה של 11% מתחילת אפריל.

 

דיימלר ציינה בדוח הרבעוני שלה למשקיעים כי אין בעיה חוקית עם המכוניות שלה, אבל הזהירה אותם כי נעשים צעדי חקירה מצד הרשויות בארה"ב לבדיקת פונקציות שונות ברכב, אשר חלקן קשורות למנועי דיזל, וכי התוצאות של בדיקות אלה יכולות להוביל לקנסות משמעותיים ולקריאות לתיקון. הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב, EPA, הגיבה בתשובה לבקשה להבהרות בעניין זה, כי "בדיקות נעשות כל הזמן", ועם זאת היא "אינה נוהגת לפרסם מידע בדבר החקירות שהיא עורכת".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

חוברת אחריות - כל כתבי האחריות זמינים ונגישים ברשת. צילום מתוך הרשת.חוברת אחריות - כל כתבי האחריות זמינים ונגישים ברשת. צילום מתוך הרשת.

אחריות לרכב - האותיות הקטנות שאתם חייבים להכיר

אחת הסיבות המרכזיות לרכישת רכב חדש היא על מנת שהרוכש יהנה מהגנה במסגרת אחריות היצרן / יבואן.

על אף האמור, לאחריות סעיפים רבים ובהם כאלה המפרטים מתי האחריות לא תחול על הרכב, על אף שהוא חדש.

לרוכשי הרכב אנחנו ממליצים לקרוא היטב את כתב האחריות ולהבין מתי פעולה / אי פעולה, עלולה להביא לביטול האחריות

יואב פולס |

אחריות לרכב היא אחת הסיבות בגללה אנשים מעדיפים לרכוש רכב חדש. יש המגדילים ומוכרים את הרכב לקראת תום האחריות, ורוכשים חדש רק כדי להיות תחת מטריית האחריות שהיבואן מספק ללקוחותיו.

קשיים במימוש האחריות

לאחרונה מגיעות למערכת פניות של לקוחות שרכשו רכב חדש וארעה בו תקלה, אבל לתדהמת הלקוח כשהוא פונה לקבל שירות מהיבואן הוא נתקל בחוסר רצון של היבואן לטפל בו, ולא משנה העובדה שאך לפני חודשים ספורים הוא שילם לאותו יבואן סכום כסף גדול מאוד.

במקרים שהגיעו לידיעתנו מעורבים מספר מצומצם של יבואנים. ניתן להניח כי גם בגלל שכלי הרכב החדשים הם כל-כך מורכבים טכנולוגית, אירועי תקלה ברכב חדש מתרחשים אצל כל היבואנים. עם זאת, יש יבואנים שיודעים לחבק ולעטוף את הלקוח כך שהוא ירגיש שהוא חשוב ומטפלים בו ויש כאלה שיגרמו ללקוח להזיע קשות עד שיקבל שירות.

נתקלנו גם במקרים בהם לקוחות חוששים להתלונן על היבואן, ומבקשים שלא לפרסם דבר מאחר והם מפחדים (אין מילה אחרת) שהם יסומנו על ידי היבואן, ועלולים להתנקם בהם בעתיד.

גם כותב שורות אלו רכש רכב חדש מיבואן, וחווה שתי תקלות משביתות בשבועיים הראשונים מרגע קבלת הרכב, אולם במקרה שלי השירות היה מקצועי ואיכותי והתקלות טופלו ולא חזרו.