המוסדיים לא אישרו את העלאת השכר למנהלי פועלים איביאי - המשך יבוא

אסיפת בעלי המניות דחתה את הצעת ההנהלה להעלאת שכר למנהלי חברת החיתום; בפועלים איביאי לא מרימים ידיים, ויפעלו ככל הנראה לאישור שכר הבכירים שעשוי להגיע ל-24 מיליון שקל באמצעות החלטת דירקטוריון בניגוד לעמדת בעלי המניות
גיא טל | (5)

במערכה הראשונה קוטלר ניצח את גרינבאום, כשבאסיפת בעלי המניות נדחתה הצעת ההנהלה להעלאת שכר למנהלי פועלים איביאי , אבל ככל הנראה לא מדובר בסוף המאבק. 

בשוק מעריכים כי למרות ההתנגדות העזה של פועלים אקוויטי ואחרים למדיניות השכר, וההפסד בהצבעה באסיפה, הדבר לא ירתיע את מנהלי פועלים איביאי להשיג את השכר שהם סבורים שמגיע להם בדרכים אחרות. המנהלים ככל הנראה זוכים לתמיכה של חברת ההשקעות איביאי שהיא בעלת השליטה בחברה (אוחזת בכ-30% ממניות החברה לעומת כ-27% בבעלות פועלים אקוויטי) וינסו לבצע "אובר רולינג". 

אובר רולינג הוא מצב המאפשר לדירקטוריון החברה לדחות את החלטת אסיפת בעלי המניות וזאת רק במקרים מיוחדים הנוגעים לשכר המנהלים ועל יסוד נימוקים מפורטים. פרופסור שמואל האוזר, יו"ר רשות ני"ע לשעבר כתב במקרה דומה למנהלי דסק"ש כי הזכות ל"אובר רולינג" צריכה להיעשות במסורה ושידם של הדירקטוריונים צריכה להיות זהירה על ההדק בטרם מאשרים שכר בניגוד לעמדת האסיפה הכללית. הכלל, לדבריו, הוא שיש לכבד את עמדת אסיפת בעלי המניות.

בסביבות פועלים איביאי סבורים שכלי האובר רולינג הפך להיות שכיח יותר בשנים האחרונות, במיוחד הדבר בולט ביחס לחברת מטריקס מטריקס 1.87% בה הדירקטוריון משתמש באופן עקבי בכלי הזה לאישור שכר המנכ"ל בניגוד לעמדת המוסדיים ולהחלטות אסיפת בעלי המניות. מקרים דומים קרו בעבר ביחס לבונוס של אורי יהודאי על עסקת מכירת פרוטרום וכן במקרים נוספים. 

נותר לשאול האם העלאת שכר משכר גבוה מאד לשכר מאד מאד גבוה הוא מקרה יוצא מיוחד כזה והאם באמת ידו של הדרקטוריון זהירה על ההדק לפני נקיטת צעד כל כך דראסטי כמו התעלמות מהצבעת בעלי המניות בחברה. דריקטוריון החברה מחויב בראש ובראשונה לאינטרסים של בעלי המניות ששולטים דרכו בחברה. כדאי לשאול את רון וויסברג ושאר הדירקטורים האם מהלך כזה, וכן המשך המאבק הפומבי עם בעלת מניות גדולה וחשובה כמו פועלים אקוויטי אכן משרת את האינטרסים של בעלי המניות בחברה, ולא נכון יהיה יותר לנסות למצוא דרך ליישב את המחלוקות בדרכים אחרות. 

נזכיר, כי דירקטוריון החברה הביא להצבעה החלטה על העלאת שכר משמעותית לבעלי התפקידים הבכירים בחברה. פועלים אקוויטי שבשליטת בנק פועלים פועלים 0.92% , בצעד מפתיע ולא אופייני הביע התנגדות פומבית להצעת הדירקטוריון, ומתח ביקורת על כמה מרכיבים מחבילת התגמול המוצעת, ביקורת המתכתבת עם זו שפרסמנו כאן בעבר.

במכתבה הצביעה פועלים אקוויטי על כך שהתגמול ההוני המוצע, שעשוי להגיע ל-24 מיליון שקל ומאפשר גם תגמול נוסף לסגל העובדים הזוטר ללא אישור בעלי המניות, הוא חריג ולא אופייני לחברות מן הסוג הזה, ולא למדיניות החברה עצמה בעבר. על פי החישוב השכר עלול הגיע ל-25% מהכנסות החברה ול-35% מהרווח ואף יותר (בהתחשב בכך שבשנה הקרובה נראה פחות הנפקות מהשנה שעברה ככל הנראה). בנוסף מנגנון התגמול הוא לא תלוי ביצועים לטענת הפועלים. בסופו של דבר קובעים בבנק הפועלים כי ההצעה פוגעת בבעלי המניות. 

הנהלת פועלים איביאי לא נשארה חייבת וענתה במכתב תגובה שבשוק החיתום העסק בעצם תלוי לחלוטין במנהלים, והזכירה את האפשרות שהם פשוט יפרשו ויקימו עסק פרטי ובכך ירוקנו את החברה מערכה. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הטענות האלו לא התקבלו על דעת פועלים אקווטי שהובילו את ההתנגדות בהצבעה אמש. כיון שיש צורך באישור על ידי רוב של בעלי מניות המיעוט. על פועלים אקוויטי הצטרפו ככל הנראה כמה מן המוסדיים המחזיקים באחוזים בודדים ממניות החברה, מה שהספיק לדחיית ההצעה באסיפה אתמול. כעת, כאמור, הכדור עובר בחזרה לדירקטוריון שיחליט האם להמשיך במאבק, והאם לאשר את שכר המנהלים בצורה אחרת.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    בכר 18/04/2022 21:56
    הגב לתגובה זו
    בשוק לא חסר מקצוענים שישמחו לשבת על הכיסא שלהם , רק שיזכרו שהם לא המציאו את המקצוע .
  • 4.
    הצופה 13/04/2022 11:19
    הגב לתגובה זו
    לתמוך בבעלי המניות, ולהוריד את החתמים לקרקע.
  • 3.
    נכון 13/04/2022 11:02
    הגב לתגובה זו
    יש להפסיק את שערורית השכר.
  • 2.
    שכר לא סביר על חשבון הלקוחות. (ל"ת)
    עדי 13/04/2022 11:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    החלטה נכונה, כל הכבוד (ל"ת)
    לא בעל מניות 13/04/2022 10:51
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 1.79%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן, יחצ

אלקטריאון: עסקה בשווי 21.8 מיליון שקל בארה"ב

אלקטריאון נבחרה לפרויקט טעינה במישיגן, ארה"ב בהיקף של כ-21.8 מיליון שקל, לצד הגשת הצעה לפרויקט טעינה דו-כיווני בשטוקהולם ובמילאנו

רן קידר |
נושאים בכתבה אלקטריאון

אלקטריאון אלקטריאון -2.97%  מדווחת על זכייה בפרויקט הובלה בתחום תשתיות טעינה חכמות במישיגן. מדובר בפרויקט עירוני בהובלת משרד התחבורה של מישיגן בשווי של כ-21.8 מיליון שקל, שבמסגרתו ייפרסו מערכות טעינה דינמית, סמי-דינמית וסטטית ל-16 כלי רכב משישה ציים שונים, ביניהם ובהם רכבי הפצה של UPS ורכבי שאטל, חלוקה והפצות של חברות נוספות. 

הפרויקט כולל השקת מודל Charging-as-a-Service) CaaS) בארה"ב, שבמסגרתו אלקטריאון מספקת את תשתית הטעינה ומקבלת תשלום חודשי עבור כל רכב בתמורה לשירות. הפרויקט צפוי לשמש כבסיס להתקשרות נוספת ולהעלות לכביש רכבים נוספים (נמצאים בשימוש של חברת מוניות מהגדולות בעולם) עם מערכת הטעינה האלחוטית של אלקטריאון.

בפרויקט תחבור אלקטריאון לשותפים אסטרטגיים מובילים בתעשיית הרכב, ובהם יצרנית הרכב Xos Xos 0.44%   עמה מקיימת החברה פרויקט נוסף, יצרניות חלקי הרכב Roush ו-UES וחברת DENSO, עמה מקיימת החברה פעולה מעמיק ורחב, לפיתוח מערכות טעינה אלחוטיות עבור רכבי נוסעים. כמו כן, הפרויקט יבוצע בליווי הנדסי של חברת ההנדסה המובילה Jacobs Engineering ובשיתוף עם חברת החשמל DTE energ. בנוסף הפרויקט ילווה מחקרית על ידי אוניברסיטת מישיגן ומכון המחקר Aspire. 

הפרויקט מהווה שלב שלישי ומשמעותי בפעילותה של החברה בדטרויט, וזאת לאחר פרויקט משותף עם חברת MDOT ב-2023 שעסק בהקמת הכביש החשמלי הראשון בארה"ב, ופרויקט משותף עם חברת עם Xos בדטרויט, הכולל בתוכו, בין היתר, אינטגרציה של מערכות הטעינה האלחוטיות של החברה לרכבי טעינה דינמית שלהם על הכביש החשמלי שהקימה החברה בדיטרויט, וטעינה סטטית במסוף UPS. 

כיצד בנוי מודל ה-CaaS

שאלנו את החברה מספר שאלות לגבי מודל התפעול של הפרויקט במישיגן:

מהם מנגנוני התשלום הצפויים, מהן ההערכות לגבי החזר ההשקעה (IRR), ומתי החברה צופה להתחיל לייצר הכנסות מהותיות?