אל על
צילום: דוברות אל על

למה אל על לא יורדת למרות שהיא מעל שבוע לא טסה?

דווקא כשאל על הייתה אמורה "להמריא" באחת התקופות הכי פעילות של החברה הטיסות הושבתו; החברה מאבדת עשרות מיליוני דולרים בהכנסות, אז למה המניה לא מתרסקת?

תמיר חכמוף | (13)

כבר שבוע שנתב"ג נסגר לטיסות וחברת אל על אינה מפעילה טיסות סדירות, מצב שאמור להיות הרסני מבחינת הכנסות, במיוחד לחברה שבה ההכנסה היומית נמדדת במיליוני דולרים. אבל דווקא בזמן שבו ההכנסות מתאפסות כמעט לגמרי, מניית אל על לא מגלה חולשה, שומרת על יציבות יחסית לעוצמת האירוע, ואפילו רושמת תשואה חיובית קלה בשבוע החולף ונצמדת לרמות השיא של השנים האחרונות.

ביום ראשון (15.6) עדכנה החברה כי על רקע ההתפתחויות הביטחוניות האחרונות ובהתאם להנחיות גורמי הביטחון והתעופה, נסגר המרחב האווירי בנמל התעופה בן גוריון החל מיום 13 ביוני 2025 בשעה 3.00 לפנות בוקר, ובהתאם הופסקה הפעילות הסדירה של החברה. החברה תשוב לפעילות טיסתית סדירה בכפוף לאישור גורמי הביטחון והתעופה הרלוונטיים.

כעת, כמעט שבוע אחרי, ננסה להבין את היקף הפגיעה בהכנסות החברה ומה זה אומר לעתיד

כמה אל על מפסידה על שבוע בלי הכנסות?

בהיעדר טיסות סדירות ולנוכח ביטולי כרטיסים מאסיביים, ההכנסות של החברה הופסקו כמעט לחלוטין. למעט ההכנסה מטיסות החילוץ שהוכרזו לא מזמן וצפויות לזלוג לנתב"ג באיטיות, החברה איבדה את ההכנסה שלה מהשבוע האחרון.

ברבעון הראשון של השנה דיווחה החברה על הכנסות של 773.7 מיליון דולר והוצאות של כ-680 מיליון דולר, כלומר הוצאות של כ-7.5 מיליון דולר ביום בממוצע. בהנחה שכחצי מההוצאות הן קבועות וחצי שוטפות, המשמעות היא ש אל על "שורפת" כ-3.75 מיליון דולר ביום גם כשהמטוסים מקורקעים. בתסריט שבו אין הכנסות כלל, כמו בשבוע האחרון, המשמעות היא הפסד של כ-26 מיליון דולר בשבוע אחד .

אז למה המניה לא יורדת?

על פנוי התגובה המתבקשת היא ירידה במניה שמאבדת סכום לא קטן משורת ההכנסות שלה באחת התקופות היותר חזקות שלה. עם זאת, המשקיעים מבינים שבסופו של דבר, אותה המתיחות שגורמת לאובדן ההכנסות היום היא זו שתחזק את החברה בהמשך. מתחילת המלחמה באוקטובר 23, כמעט כל החברות הזרות הפסיקו לטוס לישראל, והחברות הישראליות ואל על בראשן נתפסות כמי שיישארו כאן גם בזמן חירום ולכן החברה תיהנה מחזרה מהירה של הביקוש ברגע שהמצב יתייצב.

זו הסיבה גם שאלו החברות שמשתתפות בטיסות החילוץ כעת. החברות הישראליות מקיימות כעת טיסות חילוץ במספר קווים, אשר מזכה אותן באמון מצד הציבור והתקשורת. ולמרות ההגבלה על יציאת נוסעים, על פי דיווחים מחירי הכרטיסים באותן הטיסות גבוה מספיק בכדי לממן את הטיסה בשני הכיוונים, למרות שמדובר בכרטיס לכיוון אחד, כך שלפחות חלק מהמטוסים אינם מקורקעים והחברה לא פועלת בהפסד תפעולי. 

שנת שיא

השילוב של בלעדיות כמעט מוחלטת ברקע אי חזרתן של החברות הזרות עם מיצוב כחברה אמינה שתמשיך לפעול גם בעיתות מורכבות יותר הוביל את החברה לשנת שיא. מאז המלחמה החברה שלטה באופן כמעט מוחלט בתנועת הנוסעים, עם זינוק בהזמנות, חיזוק הנאמנות ובסיס הלקוחות, גידול בשיעור התפוסה, עלייה במחיר הכרטיסים וגידול בהכנסות ממטענים מוטסים, כל אלה הביאו את החברה לרשום את השנה הרווחית ביותר בתולדותיה. 

 בשורה התחתונה

המשקיעים מבינים שגם אם יש ירידה זמנית, הרי שכשיפתחו שוב השמיים, אל על תחזור לפעול בסביבה פחות מאתגרת תחרותית, כשלשחקנים הזרים ייקח זמן להתארגן מחדש. נקודת המוצא היא שאל על תוכל לשוב לפעילות מלאה כמעט מיידית, בעוד שלחברות הזרות ייקח זמן רב יותר לחזור. חידוש קווים בינלאומיים מחייב תכנון לוגיסטי, הקצאת מטוסים, אישורים רגולטוריים ולעיתים גם בניית מחדש של מערך שיווק מקומי, תהליכים שלוקחים שבועות ואף חודשים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

המשמעות היא שאל על צפויה לחזור לפעילות בהמשך כאשר ברקע ישנו ביקוש מצטבר, תפוסה גבוהה, ומחירי כרטיסים שנותרים גבוהים. זה בדיוק מה שקרה לה בשנה החולפת, כאשר הפער שנוצר מהיעדר תחרות תורגם לשנה הרווחית ביותר בתולדות החברה. המשקיעים לא שוכחים את זה ולכן גם עכשיו, כשההכנסות נעצרות זמנית, הם ממשיכים להחזיק במניה מתוך ציפייה לרווחיות משופרת כשישובו השמיים להיפתח.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    אפי 20/06/2025 09:02
    הגב לתגובה זו
    די לכפייה הדתית. מי שלא רוצה שלא יטוס.חברה לאומית חייבת לשרת את כלל האוכלוסיה.
  • אל על היא חברה פרטית (ל"ת)
    אנונימי 22/06/2025 14:50
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אל על לא טסה ועולה ! אלביט מערכות בשבוע ללא עליה שההזמנות כל הזמן זורמות ובשבוע של לה בורזה!! (ל"ת)
    אלי 20/06/2025 07:29
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שבת 19/06/2025 23:23
    הגב לתגובה זו
    מהרגע שהחברה התחילה לשמור שבת בצורה מלאה היא הפכה מחברה עם הערת עסק חי על סף פשיטת רגל לחברה חזקה יציבה ורווחית במיוחד. אפשר לבחור להתייחס ואפשר לבחור להתעלם אבל אי אפשר להתווכח עם המציאות.
  • 8.
    יוסי 19/06/2025 20:47
    הגב לתגובה זו
    מי ששומר שבת השבת שומר עליו
  • 7.
    אנונימי 19/06/2025 15:51
    הגב לתגובה זו
    הגדולים מחזיקים את השוק שלא יפול
  • 6.
    אל על החברה היחידה בעולם עם מערכת להגנה מפני טילים (ל"ת)
    אנונימי 19/06/2025 15:11
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מריה 19/06/2025 14:48
    הגב לתגובה זו
    על מנת לשרת את כל תושבי המדינה
  • יצחק 22/06/2025 18:43
    הגב לתגובה זו
    בעליה הוא אדם חרדי שומר שבת ומסורתובמדינת היהודים שומרים שבתהטיסות מותרות אאכ יש פיקוח נפשוכמו שזאת שאומרת כך דעותיה לכאו גם שצריך לגייס את החרדים בכפייה...פעם אחת מותר לחרדי לכפות את דעתו על המחוצפת הזאת....
  • 4.
    אל על גמורה היא תתרסק בקרוב לברוח לפני שיהיה מאוחר (ל"ת)
    כלכלן 19/06/2025 14:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    השוק הישראלי כל כך קטן ומושפע בעיקרו מהמוסדיים זו הסיבה לעיוות. (ל"ת)
    אנונימי 19/06/2025 14:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ברור בגלל שהם גנבים (ל"ת)
    אנונימי 19/06/2025 13:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ברור כשתתחיל טיסות חילוץ תשחט את כולם תרוויח אפילו יותר משגרה (ל"ת)
    אנונימי 19/06/2025 13:07
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.