
למה אל על לא יורדת למרות שהיא מעל שבוע לא טסה?
דווקא כשאל על הייתה אמורה "להמריא" באחת התקופות הכי פעילות של החברה הטיסות הושבתו; החברה מאבדת עשרות מיליוני דולרים בהכנסות, אז למה המניה לא מתרסקת?
כבר שבוע שנתב"ג נסגר לטיסות וחברת אל על אינה מפעילה טיסות סדירות, מצב שאמור להיות הרסני מבחינת הכנסות, במיוחד לחברה שבה ההכנסה היומית נמדדת במיליוני דולרים. אבל דווקא בזמן שבו ההכנסות מתאפסות כמעט לגמרי, מניית אל על לא מגלה חולשה, שומרת על יציבות יחסית
לעוצמת האירוע, ואפילו רושמת תשואה חיובית קלה בשבוע החולף ונצמדת לרמות השיא של השנים האחרונות.
ביום ראשון (15.6) עדכנה החברה כי על רקע ההתפתחויות הביטחוניות האחרונות ובהתאם להנחיות גורמי הביטחון והתעופה, נסגר המרחב האווירי בנמל התעופה בן גוריון החל מיום 13 ביוני 2025 בשעה 3.00 לפנות בוקר, ובהתאם הופסקה הפעילות הסדירה של החברה. החברה תשוב לפעילות טיסתית סדירה בכפוף לאישור גורמי הביטחון והתעופה הרלוונטיים.
כעת, כמעט שבוע אחרי, ננסה להבין את היקף הפגיעה בהכנסות החברה ומה זה אומר לעתיד
כמה אל על מפסידה על שבוע בלי הכנסות?
בהיעדר טיסות סדירות ולנוכח ביטולי כרטיסים מאסיביים, ההכנסות של החברה הופסקו כמעט לחלוטין. למעט ההכנסה מטיסות החילוץ שהוכרזו לא מזמן וצפויות לזלוג לנתב"ג באיטיות, החברה איבדה את ההכנסה שלה מהשבוע האחרון.
אז למה המניה לא יורדת?
על פנוי התגובה המתבקשת היא ירידה במניה שמאבדת סכום לא קטן משורת ההכנסות שלה באחת התקופות היותר חזקות שלה. עם זאת, המשקיעים מבינים שבסופו של דבר, אותה המתיחות שגורמת לאובדן ההכנסות היום היא זו שתחזק את החברה בהמשך. מתחילת המלחמה באוקטובר 23, כמעט כל החברות הזרות הפסיקו לטוס לישראל, והחברות הישראליות ואל על בראשן נתפסות כמי שיישארו כאן גם בזמן חירום ולכן החברה תיהנה מחזרה מהירה של הביקוש ברגע שהמצב יתייצב.
- טיסת חילוץ ראשונה נחתה בישראל: ״לא חשבתי שאחזור כל כך מהר״
- טיסות החילוץ מתחילות: כך ישובו כ-150 אלף ישראלים התקועים בחו"ל
זו הסיבה גם שאלו החברות שמשתתפות בטיסות החילוץ כעת. החברות הישראליות מקיימות כעת טיסות חילוץ במספר קווים, אשר מזכה אותן באמון מצד הציבור והתקשורת. ולמרות ההגבלה על יציאת נוסעים, על פי דיווחים מחירי הכרטיסים באותן הטיסות גבוה מספיק בכדי לממן את הטיסה בשני הכיוונים, למרות שמדובר בכרטיס לכיוון אחד, כך שלפחות חלק מהמטוסים אינם מקורקעים והחברה לא פועלת בהפסד תפעולי.
שנת שיא
השילוב של בלעדיות כמעט מוחלטת ברקע אי חזרתן של החברות הזרות עם מיצוב כחברה אמינה שתמשיך לפעול גם בעיתות מורכבות יותר הוביל את החברה לשנת שיא. מאז המלחמה החברה שלטה באופן כמעט מוחלט בתנועת הנוסעים, עם זינוק בהזמנות, חיזוק הנאמנות ובסיס הלקוחות, גידול בשיעור התפוסה, עלייה במחיר הכרטיסים וגידול בהכנסות ממטענים מוטסים, כל אלה הביאו את החברה לרשום את השנה הרווחית ביותר בתולדותיה.
בשורה התחתונה
המשקיעים מבינים שגם אם יש ירידה זמנית, הרי שכשיפתחו שוב השמיים, אל על תחזור לפעול בסביבה פחות מאתגרת תחרותית, כשלשחקנים הזרים ייקח זמן להתארגן מחדש. נקודת המוצא היא שאל על תוכל לשוב לפעילות מלאה כמעט מיידית,
בעוד שלחברות הזרות ייקח זמן רב יותר לחזור. חידוש קווים בינלאומיים מחייב תכנון לוגיסטי, הקצאת מטוסים, אישורים רגולטוריים ולעיתים גם בניית מחדש של מערך שיווק מקומי, תהליכים שלוקחים שבועות ואף חודשים.
- "בז״א לא יכולה לתפוס את המקום של בז״ן"
- ניתוח הרשות לני"ע: מי עומד מאחורי העליות בת"א מתחילת הלחימה?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
המשמעות היא שאל על צפויה לחזור לפעילות בהמשך
כאשר ברקע ישנו ביקוש מצטבר, תפוסה גבוהה, ומחירי כרטיסים שנותרים גבוהים. זה בדיוק מה שקרה לה בשנה החולפת, כאשר הפער שנוצר מהיעדר תחרות תורגם לשנה הרווחית ביותר בתולדות החברה. המשקיעים לא שוכחים את זה ולכן גם עכשיו, כשההכנסות נעצרות זמנית, הם ממשיכים להחזיק
במניה מתוך ציפייה לרווחיות משופרת כשישובו השמיים להיפתח.
- 7.אנונימי 19/06/2025 15:51הגב לתגובה זוהגדולים מחזיקים את השוק שלא יפול
- 6.אל על החברה היחידה בעולם עם מערכת להגנה מפני טילים (ל"ת)אנונימי 19/06/2025 15:11הגב לתגובה זו
- 5.מריה 19/06/2025 14:48הגב לתגובה זועל מנת לשרת את כל תושבי המדינה
- 4.אל על גמורה היא תתרסק בקרוב לברוח לפני שיהיה מאוחר (ל"ת)כלכלן 19/06/2025 14:39הגב לתגובה זו
- 3.השוק הישראלי כל כך קטן ומושפע בעיקרו מהמוסדיים זו הסיבה לעיוות. (ל"ת)אנונימי 19/06/2025 14:31הגב לתגובה זו
- 2.ברור בגלל שהם גנבים (ל"ת)אנונימי 19/06/2025 13:54הגב לתגובה זו
- 1.ברור כשתתחיל טיסות חילוץ תשחט את כולם תרוויח אפילו יותר משגרה (ל"ת)אנונימי 19/06/2025 13:07הגב לתגובה זו