הגורמים המשפיעים על עלות הרכב
כאשר עומדים לרכוש רכב, אחת הסוגיות המשמעותיות היא המחיר,- שכן מדובר בהוצאה כבדה למדי. השאלה היא מהם הגורמים המשפיעים על המחיר: הקילומטראז', היד, השנתון או אולי הכול ביחד? הנה התשובות
הרכב הפרטי הוא אמצעי התחבורה הנפוץ בישראל. הסיבה לכך היא בין היתר תנאי מימון נוחים שמאפשרים כמעט לכל משק בית להחזיק רכב חדש או משומש, כמו גם תחבורה ציבורית לוקה בחסר וחוסר השקעה בתשתיות מצד משרדי התחבורה והמדינה.
מצד אחד, יש מיליוני רכבים על הכבישים ועשרות אלפי הצעות לרכישת דגמים חדשים ישירות מהיבואן או דגמים משומשים מאנשים פרטיים. מצד שני, הרכב הפרטי עדיין מייצג הוצאה כבדה ולא מבוטלת שמחייבת היערכות כלכלית לטווח הקצר והארוך. לכן, אין פלא שהמחיר הוא אולי השיקול הכי חשוב בבחירת הרכב המתאים.
למה יש פערי מחירים בין סוגי רכבים?
בכל העולם אפשר לראות פערי מחירים של עשרות אחוזים בין סוגים שונים של כלי רכב פרטיים. קודם כל, ההבדל העיקרי נובע מהקטגוריה שאליה הרכב משתייך: מכונית משפחתית לא עולה כמו רכב יוקרה, ג'יפ לא עולה כמו רכב מיני וכן הלאה.
חוץ מזה, פערי המחירים נובעים מהמפרט המלא של הרכב. ככל שהרכב מאובזר ברמה גבוהה יותר ומגיע לביצועים יותר טובים, כך המחיר שלו יעלה. זה רלוונטי כמובן בכל תחום ולא רק בעולם הרכב, אבל רובנו לא מייחסים לכך את החשיבות הנדרשת.
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- כלמוביל בראש: החשמליות שינו את מפת יבואני הרכב בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקשר בין קילומטראז' למחיר הרכב – ומה עושים כדי לחסוך
דרך אחרת לבחון את הסוגייה הכלכלית של רכישת רכב היא באמצעות הגורמים המשפיעים על התמחור שלו. מלבד הסוג והדגם, יש משמעות למשל לקילומטראז': רכב חדש מהיבואן עולה יותר מרכב משומש לא רק בגלל שהוא מתקדם, אלא גם בגלל שהוא פחות שחוק.
בהקשר הזה, הפתרון הרלוונטי לחיסכון בהוצאות יכול להיות רכישת רכב 0 ק"מ מחברת ליסינג, בתמורה לוויתור על רישום היד הראשונה בבעלות. כך אמנם מקבלים רכב שברישיון שלו כתוב יד 1 ולא יד 0, אבל הוא עם 0 קילומטרים ולא צריך לדאוג מתקלות מכאניות בעתיד הנראה לעין.
לא לשכוח לבדוק מראש
הקילומטראז', היד והשנתון כולם משפיעים על המחיר של הרכב כי הם מתארים את השווי האמיתי של העסק. ככל שהרכב חדש יותר, משוכלל יותר ועם פחות בעלים, כך המחיר שלו יעלה. זה טבעי לחלוטין, גם בלי שבודקים את הביקוש לדגמים מסוימים בגלל יחסי ציבור או סיבות שהן לא ענייניות.
הורייזן. צילום: עמית צורהשקעות נדל''ן בדובאי: החברה ששכרה אנליסטים כדי למצוא לכם את ההשקעה עם התשואה הטובה ביותר
רבים לוטשים עיניים אל עסקאות נדל"ן בדובאי. אבל מאחורי המידע שנראה לעין, מסתתרים נתונים שמבדילים בין עסקה מוצלחת לנפילה כלכלית. זו בדיוק המומחיות של חברת הורייזן, שמובילה תכנון פיננסי מותאם אישית למטרה
עושה רושם שבשנים האחרונות כל שיחה על השקעות נדל״ן איכשהו מובילה לדובאי. פתאום זה הזוג מהמרכז שעשה עסקה יפה, או ההייטקיסט שקנה כמה דירות כי שמע שאין שם מס על שכירות, וכולם מספרים על ההצלחות.
מאחר וזה נשמע טוב, העניין מעלה לא מעט שאלות. האם זה ריאלי לקנות דירה בדובאי? האם ההזדמנויות שם באמת כל כך משתלמות?
ובכן, לא סתם דובאי הפכה להיות לאחת מזירות הנדל״ן הפעילות ביותר בעולם. בשנת 2024 לבדה נרשם שיא חדש של 18.72 מיליון מבקרים בעיר, ומדובר היה בעלייה של 9% לעומת השנה שקדמה לה. וכבר ברבעון הראשון של 2025 המספרים שוב שברו שיא, עם 5.31 מיליון תיירים תוך שלושה חודשים בלבד.
המגמה ברורה והפעולות שנעשות מאחורי הקלעים מצד איחוד האמירויות בהתאם. מדובר בהשקעות עתק בתשתיות, תחבורה, טכנולוגיה, ופתיחת דלתות לעוד ועוד השקעות בינלאומיות מכל עבר.
- 8 הבדיקות שאתם חייבים לבצע לפני רכישה של נכס נדל"ן בדובאי
- לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו בכל שוק דינמי גם כאן המשוואה פשוטה. יותר תיירים פירושו יותר ביקוש להשכרת יחידות דיור ודירות נופש.
אבל לא רק תיירים מגיעים לנפוש בדובאי. מדובר במדינה עם כ-4 מיליון תושבים שאליה מצטרפים מדי שנה יותר מ-170
אלף מהגרים, בין היתר בזכות מדיניות של אפס מס. לכן יש קצב מטורף של ביקוש לדירות להשכרה לטווח ארוך. הנקודה החשובה היא שכמות הדירות החדשות שנבנות בשנה עומדת על כ-60 אלף בלבד, כמות שלא מתקרבת לעמוד בביקוש הגדול. וככל שהביקוש גדל גם מחירי הנדל"ן מטפסים בהתאם.
יעל חיו. צילום: מיכה בריקמןאיך לנהל משא ומתן בין שתי חברות גלובליות? הטקטיקה הנכונה לגישור עסקי אמיתי
משא ומתן בינלאומי הוא אחד האתגרים המורכבים בעולם העסקי, שדורש מודעות תרבותית, אינטליגנציה רגשית ועומק אסטרטגי. כך תעשו זאת נכון
בעידן שבו עסקים חוצים גבולות ותרבויות, ניהול משא ומתן בין שתי חברות גלובליות הוא אחת המשימות המורכבות והרגישות ביותר בעולם העסקי. מדובר בתהליך שבו כל מילה, הבעה או החלטה עשויים לשנות את מהלך העסקה - ולעיתים אף את עתיד
החברות המעורבות.
כדי להבין איך לנהל תהליך כזה בצורה נכונה, ראוי להקשיב לגישה של יעל חיו (Yael Chayu) - מומחית בינלאומית לניהול משא ומתן עסקי מורכב, שמלווה מזה עשור חברות ענק כמו Intel, SAP, Dell, Pfizer ו־AWS.
להבין את שפת הצד השני - לא רק מילולית
אחת הטעויות הנפוצות במשא ומתן גלובלי היא ההתמקדות בשפה עצמה, במקום בתרבות שמאחוריה.
יעל חיו מדגישה כי ההבדלים התרבותיים משפיעים על האופן שבו כל צד תופס לחץ, זמן, סמכות והתחייבות. למשל, חברה אמריקאית עשויה להעדיף סגירה מהירה ומדויקת עם לוחות זמנים ברורים,
בעוד ששותפה מאסיה עשויה להעדיף תהליך ארוך יותר המבוסס על אמון והיכרות אישית.
לכן, לפני שמתחילים לדבר על מספרים, חשוב לחקור את התרבות הארגונית והלאומית של הצד השני: איך מקבלים החלטות? האם נהוג לדבר ישירות או בעקיפין? מי נחשב ל"אדם החזק" בחדר? הבנת הדקויות הללו תאפשר לגשר על פערים עוד לפני שהן מתרגמות למתיחות עסקית.
טקטיקת "שני השולחנות" - בין הגלובלי לאישי
כשמדובר במשא ומתן בין שתי חברות בינלאומיות, יש שני שולחנות שעליהם יושבים הצדדים:
האחד גלוי - הפגישות, המסמכים והמצגות.
השני סמוי
- האינטרסים הפנימיים של כל צד, הצרכים האישיים של המנהלים, והלחצים שמגיעים מהדרגים הגבוהים.
- ״סין תאכל אותה״: סין מורידה מכסים על יבוא אמריקאי בענפים מסוימים
- בול מסחר הולכת להסדר חוב - המניה קורסת 30% והאג"ח בתשואה של 180%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יעל חיו מתארת את טקטיקת "שני השולחנות" כגישה שמאפשרת לנהל משא ומתן כפול - גם ברמה העסקית וגם ברמה האנושית. היא ממליצה למנהלים ללמוד לזהות את המניעים שמאחורי העמדות,
ולהשתמש בהם לבניית אמון אמיתי.
משא ומתן יעיל, לדבריה, אינו עוסק ב"ניצחון" אלא ביצירת מצב של Win-Win, שבו שני הצדדים חשים שהרוויחו, גם אם לא השיגו הכל.
