אולפן רדיו
צילום: iStock

הרדיו הערבי החדש יושק בינואר: "באים לזעזע ולנער את השוק"

עם סיום המכרז, החלו אנשיו של זיאד עומרי לעבוד על הקמת רדיו נאס שישדר בצפון ובמשולש. הלוח שהולך ונבנה יכלול יומני ומבזקי חדשות, רצועת ספורט ותכניות מלל ומוזיקה
אלכסנדר כץ | (3)

תחנת הרדיו החדשה בערבית - רדיו נאס, תחל בשידוריה הרשמיים בתחילת ינואר - כך נודע לאייס. בימים האחרונים החלה התחנה לשדר מוזיקה ב-2 התדרים שהוקצו לה, 103.3FM ו-107.8FM, כדי לעשות טסטים לתדרים ולאתר תקלות שידור.

 

במכרז שפרסמה הרשות השנייה, זכו 2 קבוצות. הראשונה הייתה רדיו א שמס שכבר משדרת 16 שנה, פרק זמן שחייב על פי חוק לצאת למכרז חדש, וקבוצה בראשותו של איש העסקים זיאד עומרי, הנחשב למעסיק הגדול במגזר הערבי, כשבבעלותו רשת בתי מלון ומוסדות חינוך וסעד, ושהיה בעבר אחד מבעלי ערוץ הטלוויזיה בערבית הלא TV ויו"ר דירקטוריון הערוץ, עד שרוב האחזקות נמכרו לבאסם ג'אבר, בעלי קבוצת פנורמה. לעומרי יש כ-60% מהרדיו, ואת השאר מחזיקים אשת הפרסום סוזן מזאווי, הרופא הדרוזי ד"ר באסם סעד, ורימאח עוביד.

 

על פי ההצעה שהוגשה, התחנה תזכה לייצוג של כל הדתות והעדות ויהיו לה 2 מנכ"לים, האחד ערבי-ישראלי - חוסאם אבו-בכר והשני יהודי, אייל לאון, לשעבר מנכ"ל רדיו צפון במשך 15 שנה. בימים אלה עובדים בתחנה על לוח שידורים שיורכב בין היתר מ-2 יומני חדשות מרכזיים - בבוקר ואחר הצהריים, רצועת ספורט יומית, מבזקי חדשות שעתיים, תכניות תרבות, ייעוץ ומלל, מוזיקה ועוד. השם נאס לא מקרי: פרושה אנשים בערבית.

 

"נהיה במה של אנשים, נייצר במה מקצועית בה נשמיע את הקול של האנשים, ולא רק סיסמאות. הבעיות של המאזינים יהיו חלק אינטגרלי מהשידור", מסביר המשנה למנכ"ל רדיו נאס, ד"ר פיראס ח'טיב, לשעבר כתב של BBC בירושלים ובלונדון, כתב סקאיי ניוז בישראל, שעשה את הדוקטורט שלו בתקשורת באוניברסיטת בלונדון, ולמד בין היתר באוניברסיטת אוקספורד על מלגה יוקרתית בשיתוף עם סוכנות הידיעות רויטרס.

 

"זאת תחנה חדשנית ודינאמית מבחינת תכנים", הוא מסביר, "כנראה שלא נמציא את הגלגל, אבל נעשה הכל כדי שצעירים ולמעשה ימצאו שפה משותפת איתנו. נשים דגש רציני על ספורט, כי אנחנו רוצים להגיע אל הצעירים הערבים. תהיה אפליקציה, אתר אינטרנט ופעילות ענפה ברשתות החברתיות. נחשוף את הצרכים של המאזינים שלנו באופן ידידותי ונהיה פה לאוכלוסיות החלשות שצריכות עזרה. לכן השם השלנו - רדיו אנשים - חשבנו עליו הרבה וזה הקו המנחה שלנו".

 

ח'טיב וחבריו לרדיו נאס נכנסים לשוק בו עוגת הפרסום לא מצליחה לגדול בצורה משמעותית – ועל פי הערכות עומדת על כ-80 מיליון שקלים בשנה, סביב ה-5% מכלל עוגת הפרסום הישראלית, כאשר הציבור הערבי הוא 18% מכלל אזרחי המדינה. "קיבלנו את הזיכיון ביולי לאחר זכיה במכרז מאד רציני עם מתחרים מאד רציניים, ואנחנו באים לשנות את המציאות העיתונאית בחברה הערבית. אנחנו לא רק סובלים מעניין של פרסום, אלא צריכים לתת תוכן טוב שיעזור לנו להגדיל את עוגת הפרסום. כאיש תוכן אני מעריך שאם אנחנו עושים עבודה טובה, נצליח לעשות הרבה יותר ממה שעושים עכשיו". לדבריו, "אם תהיה לנו נוכחות עיתונאית טובה, שוק הפרסום לא יתעלם מאתנו. אין כרגע מי שיכתיב את השיח הציבורי. שוק התקשורת הערבי הוא סטטי ולא זז. גוף חדש כמונו אמור לזעזע את השוק ולנער אותו. אנחנו מתכוונים להוביל סדר יום חדש באזור הזיכיון שלנו. עם כל הכבוד למתחרים, הגענו למצב שצריך עוד במה – צריך תחרות".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ערבי זה בסוריה. פה זה יהודים (ל"ת)
    ערבי? 19/11/2019 14:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רמי 16/11/2019 19:39
    הגב לתגובה זו
    כאן באיזור הדרום והוא משדר בתדר 103.2
  • 1.
    נפגעי המוכתאר 14/11/2019 16:50
    הגב לתגובה זו
    אם יידעו לעבוד בצורה מקצועית והגונה עם המפרסמים ומשרדי הפרסום במגזר הרדיו יהיה הצלחה כלכלית אדירה! ואם יבחרו להיות "מוכתארים" כמו המתחרה המוביל אז חבל להם על ההשקעה כי יש כבר מוכתאר אחד אסלי שכמעט אף משרד פרסום לא עובד איתו!
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.