בניין גלובס בראשון לציון
צילום: אלכסנדר כץ

המהלך של גלובס: בוחן הקמת "בית ספר" לתקשורת

אחרי שאימץ קוד אתי ונוהל לסיקור חשודים בפלילים, וקלט לתוכו את מערכת בדיקת העובדות המשרוקית, מכוונים בגלובס גם לחינוך מקצועי והקניית יסודות עיתונות יחד עם גל גבאי
אלכסנדר כץ | (9)

האם גלובס רוצה "כותרת" משלו? לאייס נודע כי היומון הכלכלי בוחן אפשרות להקים מעין בית ספר ומרכז הכשרות למקצועות התקשורת והעיתונות, כשבפרויקט זה מעורבת גם העיתונאית גל גבאי, אך לא ברור באיזו פונקציה. בשל זה הפרויקט נמצא בבדיקה.

 

גלובס החיל עליו בשנה האחרונה כללי אתיקה חדשים, ובשבועות האחרונים גם לעבוד עם פרויקט המשרוקית, כשהכיוון ברור: ניסיון ליישם מהלך לתקשורת הוגנת יותר, אבל גם כזו שמבקרת את המסוקרים ובוחנת את אמינות דבריהם. ההתנהלות הזאת מגיעה על רקע הירידה הכמעט קבועה באמון הציבור בתקשורת, פרשיות בזק-אלוביץ' (תיק 4,000) ונתניהו-מוזס (תיק 2,000), והביקורת התקשורתית על העיתונים וחברות החדשות.

 

בחודש יוני 2018 גיבש העיתון כללי אתיקה חדשים שנוסחו על ידי ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר. "כללי האתיקה שבקוד מיועדים לחזק את הספקנות העצמית של עיתונאי גלובס, לפצות על ההטיות האנושיות שלהם ולהוביל לשיפור יכולת ההגנה העצמית שלהם מפני שפע הגורמים העלולים להטעות אותם", הסבירה ד"ר שוורץ-אלטשולר בטור שפרסמה. "לא פחות, לחזק את זכותם להגנה חיצונית, הן בתוך המערכת, הן בעימות עם גופים חיצוניים, מסוקרים ואחרים".

 

בחודש ספטמבר פרסם העיתון נוהל חדש לסיקור הליכים פליליים שעיקרו התייחסות לחשודים כאל חפים מפשע עד שלא תוכח אשמתם. עורכת גלובס נעמה סיקולר אמרה בזמנו כי "במסגרת הזו אנו מחילים על עצמנו רגולציה עצמית ביחס לכל פרסום בכל הפלטפורמות של גלובס, ב-3 היבטים: פרסום תמונות חשודים, הדגשת הססטוס החקירתי בכל פרסום, לרבות חזקת החפות, ועדכון בדיעבד של ידיעות אודות חשדות בפלילים, כאשר לימים השתכלל בהם זיכוי או סגירת תיק מחוסר אשמה. אנו מבקשים לעשות זאת בנוהל מסודר ושקוף שהופץ היום לכל עובדי גלובס... מטרת הנוהל היא לייצר כללי טיפול אחידים לגבי כל אדם ולהעניק אמות מידה שוויוניות לטיפול בכל פנייה אלינו".

 

ואילו לפני 3 שבועות קלט גלובס לתוכו את פעילות מערכת בדיקת העובדות הישראלית 'המשרוקית', במסגרתו בכל יום חברי המערכת סורקים את כלי התקשורת והמדיה החברתית בחיפוש אחר אמירות עובדתיות של אישי ציבור - וכל אמירה שכזו זוכה לתחקיר מעמיק בעזרת מקורות מידע גלויים והתייעצות עם מומחים. לאחר השלמת התחקיר מקבלת כל אמירה ציון אחד מבין שישה: נכון, נכון ברובו, מטעה, חצי נכון, לא נכון ברובו ולא נכון. גלובס הוא כלי התקשורת הראשון בישראל עם מערכת פקטצ'קינג (Fact Checking) עצמאית. יו"ר גלובס אלונה בראון הסבירה כי המהלך הזה הוא חלק בלתי נפרד מהשבת אמון הציבור בתקשורת הישראלית ככלל והרחבת מעגלי ההשפעה של גלובס בפרט. לדבריה, המהלך עם 'המשרוקית' "היא אבן דרך נוספת המצטרפת לסדרה של מהלכים בהם, כינון קוד אתי, פרסום דוח אמון, הדגשת חזקת החפות, גיוון המיוצגים בוועידות וכנסי העיתון, ועוד".

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    גוליבר 23/02/2019 07:52
    הגב לתגובה זו
    קוד אמון, דוח אתי, ועכשיו הן רוצות ללמד את התקשורת איך מייצרים עיתונאים מזויפים. מלכת הפייק ניוז מקימה בית ספר לתקשורת. העיתון שלה בהפסדי עתק ללא שום אופק כלכלי. אבל תנו לה לעסוק בעוד יחצנות ריקה מתוכן. שתקח את המשרוקית שלה ותלך הבייתה לפתוח גן ילדים.
  • 8.
    גבאי 23/02/2019 07:44
    הגב לתגובה זו
    לכי הבייתה הרסת את גלובס
  • 7.
    גיל 23/02/2019 07:42
    הגב לתגובה זו
    שמתי שבקרוב הדפקטיות גם ממציאות את הגלגל
  • 6.
    גל גבאי מיצתה עצמה 20/02/2019 17:12
    הגב לתגובה זו
    מה לך ולבית ספר לתקשורת? מתי בפעם האחרונה עשית כתבה על מצב העיתונאים בישראל ושכרם. את שהרווחת פרוטות בתחילת דרכך הפכת את עורך לטובת הכסף הגדול.
  • 5.
    אמן (ל"ת)
    הרב 19/02/2019 20:58
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    נו באמת 19/02/2019 17:38
    הגב לתגובה זו
    לא אחת הם מתלקקים ומתחנפים לבעלי שררה, פוליטיים ועסקיים, בצורה מביכה. שישתדלו לעשות עיתונות טובה ולא חנפנית במקום להתעסק בשטויות לא רלוונטיות
  • 3.
    מי ייסגר קודם בית הספר או גלובס? העסק מפסיד מליונים (ל"ת)
    אומללי אלונה 19/02/2019 16:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כן, להכשיר עוד עובדי שכר מינימום שיפוטרו כמעט תמיד (ל"ת)
    וודוורד ברנסטין 19/02/2019 16:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ראובן 19/02/2019 15:40
    הגב לתגובה זו
    ובהקפדה. מבחינתם ראש הממשלה הוא לא יותר מאדם שהמשטרה מתנכלת לו ולכן חזקת החפות מוחקת ביקורת. ואף מילה על ציפורי
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

מי הזיז את מדורת השבט שלי?

המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על  5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג. 

גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר. 

פריים טיים

לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

שר התקשורת, שלמה קרעי. קרדיט: רשתות חברתיותשר התקשורת, שלמה קרעי. קרדיט: רשתות חברתיות

שלב ב' ברפורמת השידורים: תחנות רדיו פרטיות יוכלו לשדר בפריסה ארצית

במהלך לחיבור בין הפריפריה והמרכז, לראשונה בישראל יתאפשר שידור רדיו מסחרי ארצי; משרד התקשורת מפרסם את תזכיר חוק התקשורת (רדיו) ובו מודל חדש לשידורי הרדיו המסחריים בישראל

רן קידר |

משרד התקשורת מפרסם את תזכיר חוק התקשורת (רדיו) ובו מודל חדש לשידורי הרדיו המסחריים בישראל. מטרת הרפורמה היא להסיר חסמי כניסה לשוק הרדיו ולעבור לתצורת מכרז פתוח, שקוף ושוויוני, שיאפשר את הסבתן של תחנות רדיו אזוריות לשידורי רדיו בפריסה ארצית וכן את הקמתן של תחנות רדיו חדשות, כך שהציבור ייהנה ממגוון רחב יותר של אפשרויות, ויוכל להאזין לכל תחנה מכל מקום בארץ. 

התזכיר שפורסם להערות הציבור יאפשר לראשונה לגופים עסקיים לשדר שידורי רדיו FM מסחריים ללא הגבלות גיאוגרפיות, וכך תינתן גמישות מלאה לתחנות בבחירת מודל השידור שלהם, לרבות האפשרות של שידור במודל האזורי הקיים. כיום ישנו "נתק" בין אזורי הנגב, יהודה ושומרון והגליל לבין מרכז הארץ וירושלים, מאחר שתחנה פרטית אינה רשאית לשדר באופן רחב למאזינים במספר אזורים.

הרפורמה המוצעת עתידה לשנות זאת ולאפשר לכולם להאזין לתחנות האהובות עליהם מכל מקום, לפי בחירת התחנה. במסגרת הרפורמה המוצעת, ייערך מכרז פתוח, שקוף ושוויוני להקצאת תדרי FM, בו יוכלו להתמודד הן שחקנים חדשים והן בעלי זיכיונות קיימים. המעבר למודל החדש יבוצע באופן הדרגתי, כך שתדרים פנויים חדשים יועמדו למכרז. 

בעלי זיכיון קיים יוכלו להתמודד במכרז עוד לפני פקיעת זיכיונו, ואם יזכה במכרז יוכל לעבור לשידור במתכונת החדשה ואף לשדר בפריסה ארצית רחבה. המכרז יתבסס על מחיר, במטרה להבטיח שהמשאב הציבורי של תדר הרדיו יוקצה לגורם היעיל ביותר, כשכל גורם יוכל להחזיק ב-3 אפיקי תדר לכל היותר. 

הזוכים במכרז יידרשו להירשם במרשם ספקי הרדיו, ויוכלו לשדר ללא מגבלות של אזורי כיסוי וללא מעורבות בתוכן, מה שיאפשר ניצול יעיל יותר של משאב התדרים הציבורי ואף יביא לצמצום משמעותי בנטל הרגולטורי הקיים.