איך ריהאנה ואיימי שומר יפגעו בהכנסות הסופרבול מפרסום

הזמרת דחתה הצעה להופיע במחצית והשחקנית הודיעה שלא תשתתף בפרסומת סופרבול יחד עם קריאה לפגוע בכיס של ה-NFL באמצעות הפרסום. ב-CBS צופים בחשש
משה בנימין |

פרשת קולין קפרניק, שחקן הפוטבול שכרע ברך בזמן השמעת ההמנון במשחק, במחאה על אלימות שוטרים כנגד אפרו-אמריקנים לא יורדת מהכותרות. לאחר הפרסומת השנויה במחלוקת שהקפיצה את מניית נייקי לשיא, קפרניק מקבל תמיכה מ"אגף התרבות" מצידן של הזמרת ריהאנה והשחקנית איימי שומר.

לפני מספר ימים דווח כי הזמרת ריהאנה דחתה את הצעת ה-NFL לשמש כמופע המרכזי של המחצית במשחק הסופרבול (והוחלפה על ידי הלהקה Maroon5) כאקט של סולידריות עם מאבקו של קפרניק שמאז כריעת הברך בשנת 2016 איבד את מקומו בקבוצה (san francisco 49ers), לא הצליח להשיג חוזה חדש באף קבוצה מאז ובגדול הוקא החוצה על ידי ה-NFL שלא גיבה את מאבקו. ביום שישי האחרון, נעמדה לצידו של קפרניק גם השחקנית והקומיקאית איימי שומר, אחת מהמפורסמות בקולנוע ובטלוויזיה האמריקאית ויחד עם ריהאנה החלה להטות את המשקל לטובת קפרניק וכנגד ה-NFL, ארבעה חודשים בלבד לפני הסופרבול.

"לפגוע ב-NFL באמצעות המפרסמים"

התמיכה של שומר בקפרניק לא הסתכמה בטפיחה על השכם אלא באה לידי ביטוי בקריאה לפגוע ל-NFL בכיס. בפוסט שהעלתה באינסטגרם, עליו קיבלה 257 אלף לייקים, סיפרה שומר כי הורתה לסוכנה שלא לקבל עבורה שום הצעה להופעה בפרסומת בסופרבול. שומר כתבה בפוסט: "אני תוהה מדוע אין עוד שחקנים לבנים שכורעים ברך בהמנון. ברגע שאתה עד לעומקו של חוסר השוויון והגזענות האינסופית כלפי אנשים שאינם לבנים, שלא לדבר על אלימות השוטרים וההרג, למה שלא תכרע לצד אחיך?".

  

בניסיון לגייס תמיכה רחבה יותר ומשקל רב יותר כנגד ה-NFL, שומר הוסיפה, כי: "אני חושבת שזה יהיה מגניב אם Maroon5 יבטלו את ההופעה בסופרבול כמו שעשתה ריהאנה". על אי רצונה להופיע בפרסומת סופרבול כתבה שומר: "הודעתי לנציגיי שלא אופיע בפרסומת סופרבול השנה. אני יודעת שזה בטח נשמע כמו מעשה הקרבה פריבלגי אבל זה כל מה שיש לי להציע. לפגוע ב-NFL באמצעות המפרסמים היא הדרך היחידה לפגוע בהם באמת".

הסופרבול ב-2019 ישודר ברשת CBS וייערך באטלנטה. עם מעל ל-100 מיליון צופים מדי שנה מדובר באירוע המדיה הנצפה ביותר בפער ניכר מהמקום השני, האוסקר עם 30 מיליון "בלבד". ההייפ המסורתי סביב הפרסום מתחיל שבועות לפני, מייצר שיחה במהלך המשחק ואף שבועות אחריו. המפרסמים עומדים בתור ברשימת המתנה עם הצ'ק ביד מוכנים ומזומנים לשלם את הסכומים האסטרונומיים שמזנקים משנה לשנה עם תג מחיר שעומד כבר על כ-5 מיליון דולר - עלות לחצי דקת פרסום שיחד עם עלויות ההפקה והקידום מסביב יכולות להגיע ל-10 מיליון דולר לכל מפרסם. 

הפרסום בסופרבול הוא אירוע השיא של תעשיית הפרסום בארה"ב, ובכלל, אירוע מרכזי בתרבות האמריקאית. הספוטים המושקעים מעוררים דיון ולעתים גם ביקורת במקרים שנויים במחלוקת אך קשה לזכור מתי הייתה הפעם האחרונה, אם בכלל, שבה סלבס מהשורה הראשונה כגון ריהאנה ושומר יצאו כנגד ליגת הפוטבול וסימנו את הסופרבול כמטרה. 

אפקט הפרפר עולה עשרות מיליוני דולרים

באמריקה הקפיטליסטית והתאגידית בה הכל סחיר ומדיד, משק כנפי הפרפר שמתחיל בפוסט אינסטגרם וכותרת על סירוב להופיע בסופרבול יכול להניע תגובת שרשרת שהיא בדיוק הדבר האחרון ש-CBS רוצה כעת, בחודשים החמים שבהם סוכני המכירות שלה צריכים "להעיף" את מלאי זמן האוויר שיש ברשותה ולהציע אותו במחיר הגבוה ביותר שהיא יכולה למפרסמים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

אווירה יוצרת מומנטום ומומנטום יוצר אווירה. הבחירה של נייקי בקפרניק החלה בהרמת גבה והסתיימה בזינוק מחיר המנייה לשיא כל הזמנים. אחרי שענקית הספורט, שבתורה יכולה לייצג את "אמריקה" כמושג על כל המשתמע מכך הפכה את קפרניק "לאיש הנכון", זה לגיטימי להיות בצידו ונגד ה-NFL. עבור האחרונה מצב כזה הוא "אם כל הפחדים כולם". 

השאלה והחשש הגדול של CBS היא מה חושבים המפרסמים על הטוויסט הזה בעלילה. מן הסתם אף אחד מהם לא ירוץ השבוע להצהיר שהוא כבר סגור בסופרבול אלא יחכה בשקט, על הגדר, כדי לראות מה השלב הבא. האם כוכבים נוספים יעמדו לצד קפרניק? האם יצוצו מותגים מסחריים שמפרסמים מדי שנה ויודעו שהם בחוץ? מה תעשה נייקי? האם CBS תתקשה בעקבות זאת למכור את הספוטים? האם המחיר יירד בהתאם ללחץ של הרשת למכור את המלאי ועוד ועוד. בסופו של יום, אפשר לומר, זה לקח לו שנתיים אבל קפרניק ניצח. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.