איך ריהאנה ואיימי שומר יפגעו בהכנסות הסופרבול מפרסום
פרשת קולין קפרניק, שחקן הפוטבול שכרע ברך בזמן השמעת ההמנון במשחק, במחאה על אלימות שוטרים כנגד אפרו-אמריקנים לא יורדת מהכותרות. לאחר הפרסומת השנויה במחלוקת שהקפיצה את מניית נייקי לשיא, קפרניק מקבל תמיכה מ"אגף התרבות" מצידן של הזמרת ריהאנה והשחקנית איימי שומר.
לפני מספר ימים דווח כי הזמרת ריהאנה דחתה את הצעת ה-NFL לשמש כמופע המרכזי של המחצית במשחק הסופרבול (והוחלפה על ידי הלהקה Maroon5) כאקט של סולידריות עם מאבקו של קפרניק שמאז כריעת הברך בשנת 2016 איבד את מקומו בקבוצה (san francisco 49ers), לא הצליח להשיג חוזה חדש באף קבוצה מאז ובגדול הוקא החוצה על ידי ה-NFL שלא גיבה את מאבקו. ביום שישי האחרון, נעמדה לצידו של קפרניק גם השחקנית והקומיקאית איימי שומר, אחת מהמפורסמות בקולנוע ובטלוויזיה האמריקאית ויחד עם ריהאנה החלה להטות את המשקל לטובת קפרניק וכנגד ה-NFL, ארבעה חודשים בלבד לפני הסופרבול.
"לפגוע ב-NFL באמצעות המפרסמים"
התמיכה של שומר בקפרניק לא הסתכמה בטפיחה על השכם אלא באה לידי ביטוי בקריאה לפגוע ל-NFL בכיס. בפוסט שהעלתה באינסטגרם, עליו קיבלה 257 אלף לייקים, סיפרה שומר כי הורתה לסוכנה שלא לקבל עבורה שום הצעה להופעה בפרסומת בסופרבול. שומר כתבה בפוסט: "אני תוהה מדוע אין עוד שחקנים לבנים שכורעים ברך בהמנון. ברגע שאתה עד לעומקו של חוסר השוויון והגזענות האינסופית כלפי אנשים שאינם לבנים, שלא לדבר על אלימות השוטרים וההרג, למה שלא תכרע לצד אחיך?".
בניסיון לגייס תמיכה רחבה יותר ומשקל רב יותר כנגד ה-NFL, שומר הוסיפה, כי: "אני חושבת שזה יהיה מגניב אם Maroon5 יבטלו את ההופעה בסופרבול כמו שעשתה ריהאנה". על אי רצונה להופיע בפרסומת סופרבול כתבה שומר: "הודעתי לנציגיי שלא אופיע בפרסומת סופרבול השנה. אני יודעת שזה בטח נשמע כמו מעשה הקרבה פריבלגי אבל זה כל מה שיש לי להציע. לפגוע ב-NFL באמצעות המפרסמים היא הדרך היחידה לפגוע בהם באמת".
הסופרבול ב-2019 ישודר ברשת CBS וייערך באטלנטה. עם מעל ל-100 מיליון צופים מדי שנה מדובר באירוע המדיה הנצפה ביותר בפער ניכר מהמקום השני, האוסקר עם 30 מיליון "בלבד". ההייפ המסורתי סביב הפרסום מתחיל שבועות לפני, מייצר שיחה במהלך המשחק ואף שבועות אחריו. המפרסמים עומדים בתור ברשימת המתנה עם הצ'ק ביד מוכנים ומזומנים לשלם את הסכומים האסטרונומיים שמזנקים משנה לשנה עם תג מחיר שעומד כבר על כ-5 מיליון דולר - עלות לחצי דקת פרסום שיחד עם עלויות ההפקה והקידום מסביב יכולות להגיע ל-10 מיליון דולר לכל מפרסם.
הפרסום בסופרבול הוא אירוע השיא של תעשיית הפרסום בארה"ב, ובכלל, אירוע מרכזי בתרבות האמריקאית. הספוטים המושקעים מעוררים דיון ולעתים גם ביקורת במקרים שנויים במחלוקת אך קשה לזכור מתי הייתה הפעם האחרונה, אם בכלל, שבה סלבס מהשורה הראשונה כגון ריהאנה ושומר יצאו כנגד ליגת הפוטבול וסימנו את הסופרבול כמטרה.
אפקט הפרפר עולה עשרות מיליוני דולרים
באמריקה הקפיטליסטית והתאגידית בה הכל סחיר ומדיד, משק כנפי הפרפר שמתחיל בפוסט אינסטגרם וכותרת על סירוב להופיע בסופרבול יכול להניע תגובת שרשרת שהיא בדיוק הדבר האחרון ש-CBS רוצה כעת, בחודשים החמים שבהם סוכני המכירות שלה צריכים "להעיף" את מלאי זמן האוויר שיש ברשותה ולהציע אותו במחיר הגבוה ביותר שהיא יכולה למפרסמים.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
אווירה יוצרת מומנטום ומומנטום יוצר אווירה. הבחירה של נייקי בקפרניק החלה בהרמת גבה והסתיימה בזינוק מחיר המנייה לשיא כל הזמנים. אחרי שענקית הספורט, שבתורה יכולה לייצג את "אמריקה" כמושג על כל המשתמע מכך הפכה את קפרניק "לאיש הנכון", זה לגיטימי להיות בצידו ונגד ה-NFL. עבור האחרונה מצב כזה הוא "אם כל הפחדים כולם".
השאלה והחשש הגדול של CBS היא מה חושבים המפרסמים על הטוויסט הזה בעלילה. מן הסתם אף אחד מהם לא ירוץ השבוע להצהיר שהוא כבר סגור בסופרבול אלא יחכה בשקט, על הגדר, כדי לראות מה השלב הבא. האם כוכבים נוספים יעמדו לצד קפרניק? האם יצוצו מותגים מסחריים שמפרסמים מדי שנה ויודעו שהם בחוץ? מה תעשה נייקי? האם CBS תתקשה בעקבות זאת למכור את הספוטים? האם המחיר יירד בהתאם ללחץ של הרשת למכור את המלאי ועוד ועוד. בסופו של יום, אפשר לומר, זה לקח לו שנתיים אבל קפרניק ניצח.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.