פייסבוק ישראל
צילום: יח"צ

הקומבינה של פייסבוק: כיצד חמקה מפס"ד ומונעת פניות אליה

שנתיים לאחר שהתחייבה להעמיד כתובת דוא"ל לגולשים ישראלים, כיום היא משיבה לפונים כי לא ניתן להעביר אליה פניות במייל
משה בנימין | (2)

האם פייסבוק ישראל עברה על עבירת בזיון בית המשפט לאחר ש"רוקנה מתוכן" את פסק הדין/ הסכם הפשרה שנחתם עמה לפני שנתיים?

בתביעה שהוגשה אתמול (יום ג') לבית המשפט המחוזי בתל אביב על ידי עמותת טרון - למען זכויות משתמשים ברשת, באמצעות עו"ד גיא אופיר, יחד עם אבי לן ועדי בנטוב-סילשי בעלי  סטטוסים מצייצים נטען כי פייסבוק הפרה את הסכם הפשרה שנחתם עמה, במסגרתו, היא התחייבה לספק לקהל הגולשים הישראלי אפשרות להמצאת כתבי טענות לפייסבוק. במילים אחרות, כתובת מייל קבילה שבאמצעותה יוכלו ישראלים לזמן את פייסבוק ישראל לבית המשפט.

ביום אישור הסכם הפשרה, האישיות המשפטית שתחתיה פעלה פייסבוק ישראל הייתה פייסבוק אירלנד. "כעת" נכתב בכתב התביעה, "על מנת להתחמק מהסדר ההמצאה, החלה פייסבוק לטעון בפני ישראלים כי פייסבוק אירלנד חדלה להיות האישיות המשפטית הרלוונטית ופייסבוק INC היא האישיות הרלוונטית, אך הסדר ההמצאה אינו מחייב אותה".

על פי התובעים, מדובר בהפרה בוטה של פסק הדין שעיגן את הסדר הפשרה. "הלכה למעשה" הם טוענים, "פייסבוק החזירה את הגלגל לאחור והחזירה את ציבור המתמשים בישראל למצב בלתי מתקבל על הדעת בו אין לציבור בישראל יכולת ליצור קשר עם מי שאחראי על ישראל". 

לשון ההודעה של פייסבוק, כפי שנשלח לגולשים ומוצג בכתב התביעה

בין השאר, כתובת המייל שהתחייבה פייסבוק להנגיש לקהל הישראלי התבקשה על ידי התובעים למקרי בריונות רשת בפייסבוק, מי שזכויותיו נפגעו ברשת החברתית ומי שיידרש למענה בשעת מצוקה. בנוסף, העתירה המקורית לבית המשפט נועדה לכפות על תאגישים זרים המקיימים פעילות משעותית בישראל, להיות נגישים לעסקים ולצרכנים. ההסדר שאותו טוענים התובעים כי פייסבוק הפרה "הביא לסיום האגה ולאפשרות שיראלים יוכלו לנהל הליכים משפטיים בישראל".

בפועל טוענים התובעים, אם גולש ישראלי יפנה כעת לפייסבוק ישראל זו תענה לו שפייסבוק אירלנד תחתיה היא פעלה בעבר אינה הכתובת הרלוונטית ומעתה והלאה אם ירצה יוכל לפנות לפייסבוק INC או שייסע לארה"ב כדי להמציא בפניה כתב תביעה. "דה פקטו" הם מציינים, "המצב העובדתי בכל הנוגע ליצירת קשר עם פייסבוק זהה כעת למצב העובדתי ששרר במדינת ישראל עובר הגשת העתירה שבכותר. כלומר, אין אפשרות ליצור קשר ולהמציא כתבי טענות לפייסבוק".

מפייסבוק ישראל לא נמסרה תגובה לידיעה. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מומחה לקנוניות 01/08/2018 18:27
    הגב לתגובה זו
    אם זה מונופול עולמי אי אפשר לעשות נגדו כלום בישראל. בטח לא בדברים קטנים כאלה. התרופה היחידה האמיתית היא להפסיק להשתמש בפייסבוק. אם לכל אדם יהיה אתר זה יהיה הרבה יותר טוב.
  • 1.
    הם גונבים אותנו (ל"ת)
    אוריה 01/08/2018 18:23
    הגב לתגובה זו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.