ברזיל מקסיקו מונדיאל 2014
צילום: צילום מסך: ערוץ 1

התעריפון: כמה תצטרכו לשלם כדי להקרין משחק מהמונדיאל

אם תארגנו אירוע במטרה להפיק תועלת מסחרית ורווח, התשלום עבור השידור יועבר לפיפ"א ולא לתאגיד כאן - מהחזיר בזכויות בישראל. התשלום עשוי להגיע ל-14 אלף ד'
משה בנימין | (1)

המונדיאל, אירוע הכדורגל הגדול בעולם הנערך אחת ל-4 שנים כבר מחכה מעבר לפינה. לקראת הטורניר העולמי תאגיד השידור כאן פרסם נוהל הקרנות של משחקי המונדיאל שנועד להסדיר את התחום ולהבהיר מי יידרש לשלם על שידור משחקים ומי פטור מכך, גם אם יקרין משחק בפני אלפי צופים.

בשורה התחתונה, כך על פי המסמך, היחידים שיידרשו לשלם הם מי שיפיקו תועלת מסחרית מהקרנת משחק. למשל, במקרים בהם מאורגן ערב הקרנה לקהל הרחב שבמסגרתו גובה המקרין דמי כניסה לאירוע, או כאשר במסגרת האירוע ניתנת חשיפה לנותני חסות ו/או מפרסמים; נמכרים מוצרי מרצ'נדייס, אוכל או שתיה (אך למעט אירועים המתקיימים במסעדות או פאבים בהם מכירת אוכל או שתייה נעשית כחלק מהפעילות הרגילה של המקום וללא קשר לאירוע ההקרנה). בתאגיד מציינים עם זאת, כי אירועי הקרנה בבתי קולנוע ו/או תיאטראות מוחרגים מהסדר זה, ומצריכים הסדר נפרד.

לצורך העניין, מה שאינו נכלל בהגדרה זו של תועלת מסחרית אינו חייב בתשלום. דהיינו, בית קפה, פאב או מסעדה שמקרינים משחק ולא משנה כמות הצופים לא יחויב בתשלום שכן מכירת מזון ומשקאות נעשים כחלק מהפעילות הרגילה של המקום ולא נועדו לממן את האירוע באופן עקיף. מבחינת תאגיד השידור הישראלי, המשמעות היא שעירייה או כל גוף מסחרי או ציבורי אחר יוכלו לארגן אירוע הקרנה פתוח לאלפי צופים ולא יידרשו לשלם על כך, במידה ואינה מציעים מכירת מזון ומשקאות מטעמם או שגובים כסף מנותני חסות.

רוצים להרוויח? שלמו לפחות 1,000 דולר

במידה ואכן תרצו לארגן אירוע מסחרי במטרה להפיק תועלת מסחרית ורווח, התשלום עבור השידור יועבר לפיפ"א ולא לתאגיד ויחושב לפי מספר הצופים. עד 1,000 איש באירוע מסחרי ישלם המארגן 1,000 דולר, בין אלף ל-2,000 צופים ישלם 2,000 דולר, בין 2,000 ל-5,000 צופים ישלם 4,000 דולר, בין 5,000 ל-10,000 איש ישלם 8,000 דולר ומעל ל-10,000 איש ישלם 14 אלף דולר.

המסמך אינו מבהיר באופן ברור למדי, מה קורה במצב שבו גוף מסחרי מעוניין לארגן הקרנה פומבית פתוחה. נניח, גוף כגון בנק הפועלים יציב מסכי ענק בשטח ציבורי ויזמין את הציבור הרחב לצפות במשחק. האם במקרה שכזה, כאשר הציבור צופה בחינם, לא משלם דמי כניסה ואף לא מוצע לו מזון ושתייה בתשלום ייאלץ הבנק לשלם? כאשר על פניו מדובר בגוף מסחרי שמפיק תועלת תדמיתית מהפקת אירוע שכזה.

על מנת להתמודד עם מקרים ספציפיים כגון אלו, בכל שידור פומבי, מסחרי או שלא מסחרי, יידרש המשדר לפנות לתאגיד בבקשה לאישור בצירוף טופס בקשה להיתר הקרנה פומבית לכתובת המייל: [email protected]. מקרים כגון אלו יידונו על ידי המחלקה המשפטית של התאגיד שיכריע האם חלה חובת התשלום.

בתאגיד מציינים עוד כי שמורה לו הזכות לדרוש מהמשדרים באירוע הקרנה לא מסחרי, הצבה של רול-אפ או שלט מטעם התאגיד לצורך קידום שידורי התאגיד. הפקת המוצר והצבתו ייעשו באחריות ועל חשבון המבקש, בהתאם למפרט שיועבר לו על ידי התאגיד.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

יוזכר, כי בחודשים האחרונים ניסה תאגיד השידור למכור חלק ממשחקי המונדיאל שאת זכויותיהם רכש, ללא הצלחה יתירה. מתוך 17 משחקים שהוצעו למכירה לקשת, רשת וערוץ עשר, הציעה קשת לרכוש רק 2 משחקים. בניסיון לעניין גופים נוספים במשחקים, התאגיד הגמיש את תנאיו והתיר גם לערוצי ספורט בתשלום, כגון ערוץ הספורט, ONE וצ'רלטון לרכוש את המשחקים. 

בשונה מהתאגיד שמעביר מסר ברור של חופש שידור למי שכוונותיו אינן מסחריות, ערוץ צ'רלטון שבבעלותו של איש עסקי התקשורת אלי עזור, מנהל בשנים האחרונות מלחמת חורמה נגד בתי עסקים שמשדרים בפומבי משחקים שזכויות השידורים עליהם שייכים לו. במסגרת זו שולח צ'רלטון לעיתים דרישות תשלום בגובה עשרות אלפי שקלים בגין הפרת זכויות שידור לאותם בעלי עסקים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יצחק 06/04/2018 12:16
    הגב לתגובה זו
    חברות תקשורת כמו HOT ו-YES גובים מהצרכנים סכומים אסטרונומיים לאמת הערוצים בחול ,לכן שעל חשבון הפרסומות יממנו לצרכנים את השידורים ללא תשלום נוסף.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.