
הרייטינג של הלא TV עולה - אך הפרסום במגזר הערבי תקוע
כמעט 5 שנים מאז הושק, ערוץ הלא TV מתקשה לתקוע יתד בתודעה היהודית-ישראלית, וגם את המגזר הערבי נראה היה שהוא מתקשה לסחוף, למרות שמדובר בערוץ הלא-ממסדי הערבי-ישראלי היחידי הפועל בארץ, ופונה למגזר הערבי. אבל סקר משותף שנערך לאחרונה על ידי 2 מכוני מחקר, מגלה משהו שהוא לחלוטין מתחת לרדאר הישראלי: בין חמישית לשליש מערביי ישראל צופים בערוץ, והוא שלישי ברשימת הערוצים המועדפים על הצופים במגזר הערבי.
מדובר בסקר שהופץ באמצעות הפייסבוק והרשתות החברתיות, ונערך על ידי מכוני המחקר AFKAR ו-iFocus. הסקר שהגיע לידי אייס, נערך במסגרת אומניבוס בקרב 400 נשאלים בגילאי 18-60 המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה דוברת הערבית בישראל, מפולחים לפי מגדר, גיל ואזור מגורים (גליל, המשולש, אזור ירושלים, הנגב וערים מעורבות יהודים וערבים). הם נשאלו באיזה מערוצי הטלוויזיה הבאים הם צופים בדרך כלל. התשובות הצביעו על כך ש-19% ענו שהם צופים בהלא TV, בדומה לשיעורי הצפייה של ערוץ Rotana (22%). הערוץ הערבי המשודר מלונדון MBC מוביל עם 47% צופים, ולאחריו אלג'זירה עם 26%. מול ערוץ musawa הממומן על ידי הרשות הפלסטינאית, זוכה הלא TV להובלה של 19% בהשוואה ל-3% בהתאמה. הסקר נעשה שלא בהזמנת ערוץ הלא TV.
עד היום בוצעו סקרים כמותיים במגזר הערבי באמצעות סקרים טלפוניים ובמתודולוגיה זו נתקלו עורכי הסקרים בבעיות שונות. מאחר והמגזר הערבי מהווה קצת יותר מ-20% מהאוכלוסייה והוא קהל מאוד מגוון, לא הוקם עד היום פאנל אינטרנטי. לפיכך, לא ניתן היה לבצע סקרים אינטרנטיים במגזר הערבי. מכון המחקר AFKAR בניהולו של הישאם ג'ובראן, בשיתוף עם ifocus פיתחו מתודולוגיה להפצת סקרים כמותיים אינטרנטיים דרך הפייסבוק והרשתות החברתיות. הסקרים מתבססים על "גיוס" נשאלים מתוך קהל ענק של כמיליון ערביי ישראל הגולשים בפייסבוק בכל יום (מתוך כמעט 2 מיליון אזרחים ערבים בישראל). הגיוס מתבסס על הנתונים הנאספים על הצרכנים בפייסבוק, כגון תחומי עניין, נתונים דמוגרפים ומיקום גיאוגרפי.
אודליה קלדרון, שהקימה ומנהלת את מכון המחקר iFocus, מסבירה בשיחה עם אייס כי עד לאחרונה התבססו על סקרים טלפוניים או סקרים פנים אל פנים. "בדרך זו הייתה בעיה", היא אומרת. "צריך להגיע לטלפון הנייד של הנשאל, להשתמש במראיינים מיומנים ולנסות להימנע מרצייה חברתית, שהיא תופעה מאד משמעותית במגזר הערבי. בנוסף, בסקרים הטלפונים לא ניתן להציג לנשאלים תמונות או לוגואים של מותגים ואריזות, אך אנו יודעים שמותגים רבים ובעיקר הקטנים מזוהים יותר דרך הלוגו או האריזה ופחות עם שם המותג. בסקרים האינטרנטיים שאנו מפיצים ברשת החברתית ניתן להציג תמונות ולוגואים כך שאנו מוודאים שהנשאל אכן מזהה את המותג ויודע על מה הוא נשאל. בנוסף, בגלל שמילוי השאלון הוא עצמי, אנו רואים ירידה משמעותית ברצייה החברתית וביקורתיות גבוהה יותר ותגובות 'אמיתיות' של הנשאל".
לדבריה, "אנשים נכנסים ללינק מתוך הפייסבוק וכך נכנסים לסקר עצמו אותו הם ממלאים – בלינק אנחנו יכולים לחשוף אותם לסרטונים, תמונות ואריזות של מוצרים. לגבי הסקר על ערוץ הלא TV, שאלנו אותם באיזה ערוצים הם צופים בדרך כלל והצגנו את לוגו הערוצים השונים. תשובות הערוצים השונים הופיעו ברוטציה, כלומר בסדר משתנה.
אולפני הלא TV בטייבה
הנתונים המעניינים של AFKAR ו-iFocus מצטרפים לסקר שערך מכון המחקר ביסאן ביוני 2016 כשהציג נתון של 28% צפייה להלא TV ומיקם אותו לצד ערוצי הברודקאסט הישראליים והערביים. לפי הסקר אחוז החשיפה של ערוץ 2 עמד על 32% וערוץ 10 עם 30%. גם המרחק מערוצי הטלוויזיה הערביים בסקר זה הוא לא רב, בעוד אלג'זירה מקבל 31% ו-MBC עם 45%.
בסקר טלפוני בקרב 580 גברים ונשים בני 16 ומאלה באוכלוסייה הערבית שנערך בנובמבר 2015, אחר שינויי האחזקה בערוץ, עלה כי במשך 4 חודשים עד לאותו סקר חלה עלייה חדה בהכרות של הקהל עם הערוץ – מ-28% ששמעו על הלא TV בחודש יולי 2015, ל-41% בנובמבר. בקיץ 2015 רק 10% נהגו לצפות בהלא TV, ובעת עריכת הסקר על ידי מכון ביסאן, הנתון כבר זינק ל-23%.
אז אם הסקרים כל כך מפנקים, מה בעצם הבעיה?
התחיל צולע, מנסה להתרומם
הלא TV הוקם בקיץ 2012 במסגרת תכנית הערוצים הייעודיים, על ידי מספר רב של גופים, ואמור היה למשוך תקציבי פרסום למגזר - שסבל ממחסור במדיה טלוויזיונית. לפני כשנה וחצי, ולאחר שלא הצליח להתרומם ולמעשה נכשל, רכש אחד השותפים בו, הבעלים של קבוצת פנורמה (המחזיקה גם באתר פאנט), באסם ג'אבר, את רוב הבעלות על הערוץ (כ-95%), והושקעו כספים בגיוס עובדים והשקת לוח שידורים חדש, רובו שידורי אולפן.
אולפני הלא TV בבניין קבוצת פנורמה בטייבה (צילום: אלכסנדר כץ)
איש פרסום במגזר הערבי, מודה כי מאז ההחלטה של ג'אבר להשתלט על הלא

- 4.יאסר 14/03/2017 23:13הגב לתגובה זואתר פאנט וערוץ הלה הינם הדבר המוצלח ביותר במגזר הערבי . האמת שקבוצת פנורמה כולה הנחשבת לבעלת שם מתון והמצדדת ביחסי יהודים ערבים אין לה מבחינת ההצלחה אח וריע במגזר .כל הכבוד המשיכו להצליח כי מגיע לכם.
- 3.רמי 14/03/2017 23:08הגב לתגובה זואני אישית מאוד מעריך את הערוץ שמדבר בשפה שלי ומביא את מה שיש בשכונה ומתחת לבית
- 2.משה 14/03/2017 20:12הגב לתגובה זוכולי הערכה לקבוצת פנורמה ולהצלחה האדירה של הקבוצה . ערוץ הלא למרות שהוא ערוץ אחד בשונה מאלג'זירה שהוא בעל אמצעים כספיים גדולים מאוד החולש על כל ערוצי הספורט העולמיים, ערוץ הלא , מצליח להשיג את אלג'זירה תוך שנה מאז ששאנשי קבוצת פנורמה נטלו האחריות עליו . ערוץ הלא המנוהל וממומן על ידי גוף תקשורת ערבי ישראלי מצליח להשיג ערוצי טלוויזיה שממנות המדינות העשירות בעולם ערב הסעודית וקטר ושוב הכל תוך זמן קצר שארך קצת יותר משנה . מגיע גם הרבה כל הכבוד לאתר פאנט השייך לאותה קבוצה והנחשב בין האתרים המוביליםגם בישראל וגם בעולם הערבי כולו .
- 1.גילי 14/03/2017 14:38הגב לתגובה זוצריך להשקיע המון כסף כדי שהוא יוכל להתחרות בערוצי המפרץ הפרסי לבנון וMBC