'יומן השבוע' של קול ישראל הלכה לעולמה בטרם עת - ומקום קבורתה לא נודע
בחודש האחרון נפל דבר, או ליתר דיוק - נפל חלל חשוב ומרכזי בעולם הרדיו הישראלי, והוא לא אחר מאשר מוסד חדשותי חשוב ומשפיע שהפך ברבות השנים לספינת דגל רדיופונית - יומן השבוע של רשת ב', ששודרה ברציפות בשבתות בבוקר מאז אפריל 1960.
אף אחד מאתנו לא מעלה על הדעת מצב בו אישיות ציבורית או גורם בעל השפעה מסיים את תפקידו או חלילה הולך לעולמו, ולא נערכת עבורו פרידה ממלכתית. 'יומן השבוע' ראוי ה להיכנס לקטגוריה זו ומצער כי הורדתה מלוח השידורים נעשתה בקול ענות חלושה, ללא הודעה או פרידה מהמאזינים.
מיותר לציין שהיומן משלם את המחיר הלא פשוט של המצב הקשה בו נמצאת רשות השידור בכלל וקול ישראל בפרט. מידי יום אנו עדים לפרישה כואבת של עורכים, מפיקים, טכנאים, כתבים ושדרים מקצוענים שנותרו ללא הרבה ברירות לאור גזרת הפירוק שנכפתה עליהם. מצב שכזה לא מותיר הרבה ברירות ומחייב הערכות מחודשת שכוללת פגיעה קשה בלוח השידורים אותו קשה לנהל במצבת כח אדם כל כך מצומצמת. להערכה ולהצדעה ראויים עובדי חטיבת החדשות של הרדיו שעל אף המצב הלא פשוט בלשון המעטה, מצליחים בתקופה הביטחונית הסוערת להמשיך ולשדר "גלים פתוחים" ולשמור על מצוינות שהיא כנגד כל הסיכויים להצליח.
לצערי, 'יומן השבוע' עשויה להיות הסנונית הראשונה למצבה הקשה של רשת ב' ובקרוב נתבשר בכאב גדול על ספינות דגל נוספות שיוטבעו שלא באשמתן בים.
לזכרו של 'יומן השבוע' נספר כי הוא החל בשנות ה-60 כמשדר חדשותי שהוקלט מראש משום שלא שודרו באותה העת שידורים חיים בשבת. היומן העניק סיכום מרתק לאירועי השבוע. עורכו ומגישו הראשון היה יורם רונן ז"ל שגם חזר להגישו בסוף שנות ה-90. כמו כן נטלו חלק בעריכות ובהגשתו – ואני מאד מקווה שלא פספסתי אף אחד, ואם כן, סליחה מראש - ירמיהו יובל, דן לאור, יגאל רום, אבנר תבורי, איתן אלמוג, דני בלוך ז"ל, יצחק פלר, חגי חיטרון, חיים הכט, דוד ויצטום, פאר לי שחר וענת דוידוב - המגישה האחרונה של 'היומן'.
תפנית משמעותית עבר היומן בסוף שנות ה-80 עת החלה להגישו דליה יאירי. בתקופתה החל היומן להיות משודר בשידור חי וכלל בפתיחתו עדכונים חדשותיים של כתבי קול ישראל. מעת לעת שודר היומן גם שעתיים ואף יותר והרחבתו הראשונה התבצעה ב-1989כשליווה מקרוב את נפילתו מהשלטון של נשיא רומניה ניקולאי צ'אושסקו. צוות היומן היה אמון גם על 'יומן השנה' ששודר במשך שנים רבות באותה שעה ב"א' של ראש השנה".
אות היומן בו נשמע תקתוק מכונת הכתיבה מיצירתו של לירוי אנדרסון, נשמר באדיקות מהיומן הראשון ב-1960 (למעט עיבוד קל שעבר לפני מספר שנים), והפך לאחד הסמלים של השידור הציבורי בסוף השבוע.
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
טרום עידן האינטרנט והטלוויזיה המשדרת בשבת, נהגו פוליטיקאים ואנשי ציבור רבים לשמור את הצהרותיהם דווקא ל'יומן השבוע' שהיה במשך שנים רבות משדר החדשות היחיד של שבת עד למהדורת מוצ"ש של השעה 21:00 בערוץ הראשון. הכותרת שנוצרה מדבריהם של הפוליטיקאים ליוותה את מהדורות החדשות של הרדיו לאורך כל השבת ואף המשיכה לייצר כותרות ותגובות ביום למחרת תוך מתן קרדיט גדול לאכסניה בה נאמרו.ביומן נטלו חלק גם מיטב אנשי האקדמיה שנתחו (כל מומחה בתחומו) את אירועי השבוע והוסיפו ממד איכותי ובעל משמעות ל'יומן'. כתבות העומק של כתבי קול ישראל שהוכנו בשקידה רבה, העניקו למאזין תמונת מצב מדויקת על הפוליטיקה, הכלכלה והחברה הישראלית, ולוו תמיד באינסרטים שהעידו על עבודת שטח מעמיקה וירידה משמעותית לפרטים.
השידור הציבורי ומאזיניו הרבים בארץ ובעולם איבדו נכס רדיופוני יקר וחשוב שבלעדיו סוף השבוע הישראלי כבר לא יהיה מה שהיה. עצוב. מאד.
תומר סגיס הוא עורך ומגיש תכנית הנוסטלגיה הישראלית והזמר העברי 'הכל זהב' ברדיו גלי ישראל, רדיו תל אביב ורדיו חיפה. היה פרשן ומבקר הרדיו של מעריב בין השנים 1998-2004
- 5.מגדל הזבובים בעכו 22/09/2017 19:29הגב לתגובה זומשלחת חקר תת ימית בעכו
- 4.אילן רובין 23/10/2015 06:15הגב לתגובה זוכל השבוע הייתי מחכה לשבת בבוקר לשמוע את היומן יחד עם ארוחת הבוקר המאוחרת. גם לאחר שהתחלתי לשמור שבת הייתי מאזין ליומן במוצ"ש. בחירת הנושאים היתה טובה הכתבים והעורכים היו מצויינים. נשארו הזכרונות וההקלטות.
- 3.איתן א. 19/10/2015 20:02הגב לתגובה זומבקש לציין גם את אריה מקל, שבהמשך השנים כיהן אף כמנכ"ל רשות השידור, וכיום מוותיקי משרד החוץ. עוד ראוי להזכיר את רפי אונגער ז"ל, שנפל במלחמת יום הכיפורים בחזית התעלה בעת מילוי תפקידו.
- 2.מצוין! נמאס מתשפוכת השמאלנות המבחילה הזו (ל"ת)עמי 19/10/2015 00:31הגב לתגובה זו
- ALFA 20/10/2015 01:27הגב לתגובה זותגיד לי יא חתיכת טמבל !!! אתה האזנת פעם ליומן השבוע ??? כנראה שלא.... אבל להשמיץ משהו שאתה ממש לא מכיר ולא מוקיר זה ממש קל... אגב אתה לא חייב להאזין... בעידן של היום אני בטוח שתמצא פינה חמה בלב בקול המזרח...
- 1.עצוב (ל"ת)ברטי 18/10/2015 22:22הגב לתגובה זו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
