לך תנהל משבר עם 10 מיליון איש אצלך בחצר: הסיוט של זארה במדיה החברתית
אנשי השיווק של ענקית האופנה זארה קמו הבוקר (יום ד') וגילו שהסיוט הגדול ביותר שלהם התממש:
משברים בעולמות של מותגי על אינם דבר חדש, אבל עידן המדיה החברתית גורם למותגים לתחושה של אובדן שליטה מוחלט. בצדק: מבט חטוף על
בעבר, משברים כאלה היו נוצרים בתקשורת, משבר תקשורתי אפשר איכשהו לנהל, יש אי אלו עיתונאים שמסקרים את התחום ואיתם אפשר לדבר, להגיב, להסביר - לך תעשה את זה עם 10 מיליון גולשים שלכל אחד מהם יש מה להגיד ויש לו גם במה, לא סתם במה, במה עם מיקרופון, אצלך בחצר, בעמוד הפייסבוק שלך.
עידן יחסי הציבור מפנה את מקומו אט אט לעידן היחסים עם הציבור ובמערכת היחסים החדשה והבלתי אמצעית הזו, נדרשת אסטרטגיה שונה לחלוטין.
הנה כמה כללי ברזל שאני אומר ללקוחות שלי כאשר נוחת עליהם משבר שיווקי וציבורי:
1. תמיד תגידו את האמת - כשפרצה בישראל פרשת רמדיה, היו הבדלים תהומיים בין התנהלותה של רמדיה הישראלית לבין הומנה בגרמניה, כאשר האחת התחמקה והשנייה נטלה על עצמה מיידית את האחריות. הומנה שרדה, רמדיה מתה.
- לשים את היד על הגולש הנכון: 5 קלפי אס לנצחון בקמפיין דיגיטלי בבחירות
- עובר למתחרים: Refresh תטפל בניו מדיה של מותגי האלכוהול בחברת "הכרם"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הציפייה כיום היא לשקיפות מקסימאלית. על כן, בניהול משברים באינטרנט, נטילת האחריות מייד, ואמירת האמת המלאה והשקופה משחקות תפקיד חשוב בצמצום מימדי המשבר. האם המעצב של זארה שייצר את החולצה חסרת הטקט הזו הוא בעצם אנטישמי שמצא במה או שמא מדובר בטעות נדירה? זארה צריכה לבדוק היטב ולחזור לציבור עם תשובה. הסרת החולצה מהמדפים היא רק חלק מהצעדים הנדרשים.
2. מהירות ויעילות - מרגע שפצחתם בדו שיח עם הגולשים באמצעות ערוצי ההידברות האמורים לעיל הקפידו לעמוד לרשותם ולהשיב להם במהירות, בכנות וביעילות. האינטרנט מהיר וכך צריכות להיות גם התשובות שלכם. במידת הצורך חשוב כמובן גם לסנכרן באופן מלא בין הפעילות והתשובות של שירות הלקוחות הטלפוני לבין שירות הלקוחות האינטרנטי. נכון לעכשיו, לא נראה שזארה ערוכה ברצינות לטפל בפניות הגולשים. היא טיפלה היטב ובמהירות בגזרה התקשורתית המסורתית אבל מתנהלת בעצלתיים בכל הקשור לגזרת המדיה החברתית.
3. טיפול גם בבית - הכי נוח להשאיר את דף הבית של אתר המותג נוצץ כפי שהוא בימי שגרה ולקוות שהמשבר יחלוף במהירות ויחזיר את הרלוונטיות של האתר המכירתי המפתה שלכם. אלא שכאשר משבר מתפתח, הנטייה של כל הגולשים היא מיד להציץ בדף הבית שלכם לראות איך התייחסתם אליו. על כן, רצוי וכדאי מיד בניהול המשבר, עם תחילת פעולות האיבה, להעלות גירסת שידורי חירום של אתר הבית. לפעמים מספיק בהודעה קצרה, כדי שלגולשים תהיה תחושה שהיד על הדופק ויש מי שמטפל במשבר ולא מנסה לטאטא אותו אל מתחת לעכבר. הצצה לאתר זארה בצהריי היום הסוער הזה משדרת עסקים כרגיל. לטמון את הראש בחול ולקוות שסערת החול תשקע? לא תמיד זה עובד.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
ולמרות כל האמור לעיל, קצת פרופורציות: מותגי על בסדר הגודל של זארה לא מתים ולא מושמדים בגלל תקלה כזו. איך אמר פעם רמטכ"ל ישראלי ידוע כששאלו אותו איך הוא מרגיש רגע אחרי שהוא משגר פצצה משמידה? "אני מרגיש רעד קל בכנף, כעבור שניה זה עובר". צריך לומר את האמת: בכל הכבוד הראוי בהחלט לזכרה של השואה ולעוצמת הרעש הציבורי, אם נרצה או נרצה, לא יהיה מוגזם לנחש שהמשבר הזה מבחינתה של זארה יסתיים ברעד קל בקולב.
הכותב הוא מנכ"ל
- 14.שי 27/08/2014 18:55הגב לתגובה זוחמוד.
- 13.ב 27/08/2014 16:39הגב לתגובה זוhttp://bit.ly/makakala
- 12.אורית לב 27/08/2014 16:38הגב לתגובה זואתה רהוט. ימותו הקנאים. קנאה זה לא בריא לעור הפנים. אוהבתתותך!
- 11.דוב 27/08/2014 16:16הגב לתגובה זואני מת. זה פשוט נורא
- 10.אדם שוב 27/08/2014 16:14הגב לתגובה זווכל הקנאים הכושלים והמתחרים שמתחבאים בטוקבקים שישקו לך בתחת
- 9.מארק צוקרברג 27/08/2014 15:56הגב לתגובה זוהלקוחות שלך יודעים שאתה בדרך למכור את הביזנס ?העיקר לוקח מכרזים ולקוחות ונותן לילדות בנות 25 לנהל את זה
- חחחח 27/08/2014 16:32הגב לתגובה זואוכלת אנשים (((;
- 8.אייס התחילו למחוק תגובות? (ל"ת)מזבלה 27/08/2014 15:46הגב לתגובה זו
- כן. (ל"ת)אדם שוב 27/08/2014 16:04הגב לתגובה זו
- 7.ג'יי 27/08/2014 15:44הגב לתגובה זווגם טרחן
- 6.מעניין אם זארה ישראל תיפגיע מזה (ל"ת)רונן 27/08/2014 15:32הגב לתגובה זו
- 5.ריקי 27/08/2014 15:30הגב לתגובה זוודי מדהים שענקית כמו זארה לא ערוכה לטיפול במשברים כאלה כראוי
- 4.שוב אדם? שוב!?!?? (ל"ת)א' 27/08/2014 15:19הגב לתגובה זו
- 3.מימי 27/08/2014 14:44הגב לתגובה זואיזה משבר? נראה לאדם שוב שמישהו יזכור את הסיפור הזה? סערה בכוס מים. כאילו שמישהו ממעצבי זארה היה באושוויץ
- אויש תשתוק (ל"ת)אתה עוד לוזר? 27/08/2014 16:56הגב לתגובה זו
- 2.אנטוניו 27/08/2014 14:43הגב לתגובה זוהגזים לגמרי אדם שוב, החולצה הזו מעניינת בדיוק את הסייברספירה הישראלית ותו לא. זארה היא ענק קמעונאי וקהל בארץ לא מדגדג לה. שום משבר ושום נעליים
- "אנטוניו" אתה טמבל 27/08/2014 17:24הגב לתגובה זותסתכל מה הוא כתב בשורה האחרונה, בדיוק את זה. פעם הבאה תקרא לפני שאתה שולף. שלך, המפרגן הלאומי
- חוכמולוג 28/08/2014 11:27במקום לתת עצות שוב צריך לקבל אותן. דחוף
- 1.אדממה 27/08/2014 14:36הגב לתגובה זוצא לנו מהחיים! פייסבוק? אתה באמת חושב שאתה או מישהי מהילדות בחברה שלך מבינה בכלל בפייסבוק?
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
