רונן צור
צילום: יח"צ; אלון פורת
טור

בין כוונות: מדהים איך אישי ציבור חושבים שיצלחו את "המטווח" בלי פגע

בטור מיוחד ל'אייס', מתייחס יועץ תקשורת למירוץ לנשיאות שמגיע היום לקו הסיום - אבל משאיר לא מעט חומר למחשבה
רונן צור | (2)
נושאים בכתבה רונן צור

'המטווח'. זה היה שמה של תכנית הריאליטי הדמיונית שבה אנשי ציבור המתמודדים לתפקידים בכירים במדינה דמיונית, נופלים כמו זבובים, אחד אחרי השני, בחשדות שונים ומשונים.

אבל 'המטווח' אינה תכנית דמיונית. היא דרמה דוקומנטרית המסקרת את הזירה הציבורית כאן, אצלנו. שלב ההדחה מהיר מכל תכנית ריאליטי, והמעבר למודח הבא אינו כרוך בהמתנה של שבוע עד הפרק הבא. לעיתים המעבר נעשה תוך שעות ספורות.

נדמה שלפחות לקח אחד נלמד: מרגע הצפת החשד, מסירים אנשי הציבור כמעט מיד את מועמדותם, נפלטים מן המרוץ ולא מאפשרים למכבש הדורסני לשטח את תדמיתם ולהפוך אותה לאבק.

מצד שני, מפליא אותי כל פעם מחדש כיצד אנשי ציבור שהיו עדים לפרשת מינוי הרמטכ"ל, מינוי המפכ"ל, מינוי נגיד בנק ישראל, ופרשות אולמרט, ליברמן, הירשזון וקצב, עדיין מגישים מועמדות מתוך הנחה שיצליחו לצלוח את המטווח ללא פגע.

המקרים האחרונים הופכים את תפקידם של יועצי התקשורת לדומיננטיים בהמלצה ובהחלטה של איש ציבור אם להתמודד בכלל לתפקיד שאליו הוא נושא עיניים. עוד לפני הצגת הקמפיין, בחירת הסלוגן והרכבת המטה, צריך היועץ להכניס את המועמד לחדר, לבד, ולהסביר לו את משמעות ההתמודדות, אם יתגלה שהוא קיבל כסף מפוקפק או שיש באמתחתו קשר מיני או רומנטי בעייתי.

המחשבה שניתן יהיה לעצור צונאמי תקשורתי וציבורי במידה ומתגלה פרט שכזה, היא לא פחות ממעילה באמון המקצועי שניתן למנהלי המשברים מצד הלקוחות. התפקיד הדרמטי שלנו הוא במניעת המשבר, ולא בבלימתו. החובה שלנו היא לעצור מועמדות כזו ולא לומר לעצמנו שנתמודד עם המשבר כשיגיע.... זו תובנה ששייכת לעבר. בעידן הנוכחי היא כבר לא רלבנטית.

ישראל מתבגרת. היא מעצבת את דמותה כמדינה שאינה סלחנית לתופעות של שחיתות ופגיעה באינטרס הציבורי. גם התפקיד שלנו משתנה בהתאם: יועץ תקשורת שלא יתריע ויזהיר מועמד בסיכון גבוה, יישא באחריות לכישלון לא פחות מהמועמד המודח.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מילים כדורבנות. (ל"ת)
    איתן הרשקו 10/06/2014 15:26
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פעם ראשונה שאני שמה לב כמה רונן צור חתיך (ל"ת)
    מה הייתי עושה לו 10/06/2014 12:42
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.