אסא שפירא
צילום: יח"צ
ליאו קורא לך

מדור חדש באתר אייס: הטכניקה שתעזור לכם להפוך לדון הדרייפר של המשרד

במדור "ליאו קורא לך" מאת ליאו ברנט נציג לכם תקצירים מתוך ספרים על עולם השיווק והפרסום בדגש על תובנות, אסטרטגיה, חדשנות וקריאייטיב
אסא שפירא | (10)

חדש מאייס ו'ליאו ברנט' מדור "ליאו קורא לך". בכל טור נביא תקציר מעורר חשיבה והשראה של ספר מעולם השיווק והפרסום, תוך מיקוד בתובנות וכלים על אסטרטגיה חדשנות וקריאייטיב, והשבוע טכניקה פשוטה כדי להפוך לדון דרייפר של המשרד מתוך הספר: James Webb Young, A Technique of How to Produce Ideas

מתקשים לייצר רעיונות חדשים פורצי דרך? ג'יימס ווב יאנג, מענקי הפרסום האמריקנים, מציג בספרו הקלאסי A Technique of How to Produce Ideas שיטה שתבטיח לכם זרם בלתי פוסק של רעיונות מנצחים.

רבים מאתנו מתקשים להבין איך נולדים להם רעיונות, חושבים שהם מופיעים להם לפתע בלי סיבה ברורה. האמת קצת שונה, יאנג הבין כי רעיונות חדשים נולדים אצל כולנו כתוצאה מתהליך שמתרחש ברמה לא מודעת במוחנו. כשאנחנו ניצבים מול אתגר שמטריד אותנו, המוח, בעזרת כל פיסות ידע קודם שיש לו (כל הידע והניסיון שלנו), מנסה לייצר בלי הפסקה חיבורים חדשים ויצירתיים כדי לפתור את הבעיה החדשה.

יאנג מציע לכולנו טכניקה פשוטה בת 5 שלבים לייצר רעיונות לפיצוח כל אתגר שיווקי פרסומי שממנפת הבנה זו:

איסוף רכיבים: התעניינו ואיגרו מידע באופן רציף, בכל נושא מעניין, ובמיוחד כזה שרלוונטי לבעיה השיווקית של הלקוח אותה אתם מנסים לפתור. ככל שירבו ה"רכיבים" במוחכם, כך ישתפר הגיוון והסיכוי ליצירת חיבורים חדשים ומפתיעים. זה בעיקר אומר לפתוח את הראש להשראה שאיננה עוד פרק בסימפסונים, סיינפלד או family guy. תתעמקו באמת בלקוח, ובעסק שלו. זכרו, ההברקה תבוא מהפרטים הכי לא צפויים.

תקיפה: תנסו באופן אקטיבי לתקוף את הבעיה, לחפש חיבורים חדשים מכמה שיותר זוויות. עד שתתעייפו. אל תעצרו מהר מדי רק כי מצאתם משהו שמרגיש כמו פתרון, התשובות הראשונות האלו שתייצרו כנראה כבר עלו גם אצל המתחרים. תחפרו עמוק.

עיכול: עכשיו עזבו הכל. כמו שרלוק הולמס שנהג להפסיק, פתאום, את מהלך פתרון התעלומה ולהזמין את ווטסון לקונצרט. או בקיצור, תנו ל"תת מודע" לעבוד, לחפש לבדו חיבורים חדשים.

יוריקה: הרעיון הגדול מפציע! מתי? כשאתה הכי פחות מוכן! באמצע הגילוח, בבריכה, או בלילה, כשאתה ישן . חיבור מבריק חדש ולא ברור מאליו בין משהו שראית בביקור במפעל של הלקוח לסצנה מסרט שראית לפני 20 שנה ולבין משהו שעלה אצל אחד הלקוחות בקבוצת המיקוד האחרונה. רק אתה היית מסוגל לייצר את החיבור הזה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בקרת מציאות: כשמגיע רעיון אנחנו מתלהבים ולא מסוגלים לביקורת עצמית. רצוי להמתין לילה ואז אחרי שההתלהבות יורדת לנסות ליישמו במציאות של הלקוח שלנו בצורה חכמה ומבוקרת.

הכותב הוא סמנכ"ל האסטרטגיה במשרד הפרסום 'לאו ברנט'

*הספר נמצא בספריית ליאו ברנט ישראל, מספריות השיווק והפרסום הגדולות בעולם. כל המעוניין במידע או בעיון בספרים מוזמן להתקשר אלינו, ונסייע לו בשמחה.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    יורם 18/05/2014 09:57
    הגב לתגובה זו
    אחלה טור.
  • 9.
    זה בכלל ביקורת על אנשי קריאטיב (ל"ת)
    תלמיד לשעבר 18/05/2014 08:27
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אסא - המוח הכי חריף בתעשייה (ל"ת)
    קינקי 15/05/2014 22:23
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אסא, מתי יוצא הספר שלך? (ל"ת)
    יונתן 15/05/2014 22:22
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מאוד מעניין. אסא כרגיל לא מאכזב (ל"ת)
    אשדודי 15/05/2014 18:39
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יהודה 15/05/2014 15:48
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף מישהו הבין שכולם בתעשיה הזו עצלנים ולאף אחד אין באמת כח לקרוא את הספר בשביל להגיד שהוא קרא את הספר :)
  • 4.
    אסא, כל הכבוד! תמשיך כך (ל"ת)
    מיה 15/05/2014 14:52
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ליאו חרנט 15/05/2014 13:51
    הגב לתגובה זו
    וואללה, העפתם אותי עם התובנות האלה! אם לשפוט לפי הפרסום הראשון - המדור הזה הולך להיות גיים צ'יינג'ר בתעשייה!
  • 2.
    בוב הבנאי 15/05/2014 13:42
    הגב לתגובה זו
    לא נסחפתם בכלל... בכל סניף של ברנס אנד נובל יש יותר ספרי שיווק ופרסום מאצלכם. חוץ מזה, ספרי שיווק מתיישנים יותר מהר מקרטון חלב
  • 1.
    אסא תותח (ל"ת)
    שמעון 15/05/2014 13:17
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.