סקר TGI

רעידת אדמה בקרליבך: קריסה של 50% בחשיפה לעיתון 'מעריב' - בתוך שנה

סקר TGI חושף: 10.8% חשיפה ב-2012 ל'מעריב' - מול 4.6% בשנה החולפת. 'ישראל היום' ו'ידיעות' שומרים על ססטוס-קוו. 'סופהשבוע' של אלי עזור ממשיך להתחזק. 'כלכליסט' מוביל בכלכליים - אבל כולם ירדו משמעותית
אלכסנדר כץ | (21)

בעוד ישראל היום וידיעות אחרונות ממשיכים להילחם ראש בראש על התואר העיתון עם החשיפה הגבוהה ביותר על פי סקר TGI, הזרקור מופנה שוב לעבר צומת מעריב, שם העיתון שהוקם לפני 65 שנה, נחתך בצורה משמעותית.

סקר TGI לשנת 2013 שהתפרסם היום (יום ב'), מצביע על המשך ירידה בשיעור החשיפה לעיתונים יומיים לעומת אותה התקופה אשתקד. שיעור החשיפה לעיתונות יום חול עומד על 60.9% בתקופה של ינואר-דצמבר 2013, לעומת 65.1% באותה התקופה אשתקד. חלק ניכר משינוי זה נובע מהירידה בשיעור הקריאה ל'מעריב' כאשר בנטרול עיתון זה, שיעור החשיפה לעיתוני יום חול ירד מ-62.9% בינואר-דצמבר 2012 ל-61% בינואר-דצמבר 2013.

גם בקריאת עיתוני סוף שבוע ניכרת ירידה בחשיפה בהשוואה בין 2 התקופות. שיעור החשיפה לעיתוני סוף שבוע עומד על 62.6% בינואר-דצמבר 2013, לעומת 65.9% באותה תקופה אשתקד. בדומה לשיעור הקריאה בעיתוני יום חול, גם כאן ניתן להסביר תופעה זאת עקב הירידה בחשיפה ל'מעריב' כאשר שיעור הקריאה לעיתוני סוף שבוע בנטרול 'מעריב' עמד על 62.6% בינואר-דצמבר 2013 לעומת 62.9% בשנת 2012. באותה תקופה התווסף לשוק עיתוני סוף השבוע סופהשבוע, שאיזן כמעט באופן מלא את הירידה שנגרמה עקב הירידה בקריאת 'מעריב' בסוף השבוע.

יש לציין כמובן שסקר TGI בודק את שיעור החשיפה בקרב בוגרים בני 18 ויותר, של עיתונים ותחנות הרדיו, על סביב שנתי וחצי שנתי. את הסקר עורכת קנטאר מדיה מחקרי TGI מקבוצת קנטאר מדיה (לשעבר TNS טלגאל), תחת פיקוח ובקרה מקצועית של ועדת המחקר של איגוד חברות הפרסום. מאגר TGI מבוסס על מדגם מייצג של מרואיינים במגזר היהודי בגילאי 18+, המשקפים אוכלוסייה בשיעור של כ-4 מיליון נפש.

שום דבר לא עוזר: מעריב צולל אל הלא נודע

זה החציון הרביעי ש'מעריב' רושם ירידות חדות בחשיפה אליו. אם בחצי הראשון של 2012 החשיפה לעיתון של שלמה בן-צבי עמדה על 11.9%, בחצי השני של אותה שנה ירדה החשיפה ל-9.7%, בחצי הראשון של 2013 היא כבר עמדה על 5.8%, ובחצי האחרון - 3.5%, כמו חשיפה של עיתון נישתי. גם בחשיפה השנתית מצבו של העיתון לא להיט: 10.8% ב-2012, 4.6% ב-2013, קריסה של 60%.

כזכור, בחצי השנה הראשונה של 2013, ירד מספר הגיליונות המודפסים של העיתון משמעותית, ועל פי דיווחים לא רשמיים עמד על 18 אלף בלבד, בהנהלת העיתון סירבו בזמנו לחשוף את המספרים, אבל טענו כי מדובר היה במספר שגוי. דווקא בחצי השנה האחרונה נראה היה כי העיתון מתחיל להתאושש, מחזיר מנויים ומתחיל לחלק את עיתון הערב שלו בחינם ברבבות עותקים. כעת מסתבר כי לא כך הדבר. ב'מעריב' טרם הגיבו רשמית לנתונים, אבל המו"ל בן צבי והמנכ"ל ישראל גולדשטיין שלחו אמש מכתב לעובדים, שחושף חלק מהתכניות להציל את העיתון.

ונחזור למאבק שמפרסם אותנו לא רע - 'ישראל היום' ו'ידיעות אחרונות'. העיתון של שלדון אדלסון רשם התחזקות מ-36.9% בחודשים ינואר-יוני 2013, ל-38.6% בחצי השנה האחרונה, אולם בסקר השנתי הוא נחלש לראשונה - מ-39.3% ב-2012 ל-37.7% ב-2013, בדיוק כמו 'ידיעות אחרונות', שדווקא המתחזק מה-37.4% ב-2012. בחצי השנה האחרונה התחזק גם 'ידיעות' מ-36.9% ל-38.4% בחודשים יולי-דצמבר 2013.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מ'ישראל היום' נמסר: "תוצאות הסקר מדברות בעד עצמן. 'ישראל היום' מוביל כעיתון היומי הנקרא ביותר בישראל. והמגמה לאורך זמן בשיעור הקריאה לגיליון סוף שבוע הינה של עליה". מ'ידיעות אחרונות' לא התקבלה תגובה.

ברחוב שוקן יכולים להיות מרוצים מנתוני TGI החצי שנתיים: על פי הסקר עולה כי הארץ עלה מ-5.4% בחצי השנה הראשונה של 2013, ל-6.1% בחודשים יולי-דצמבר 2013. מאידך, בחשיפה השנתית 'הארץ' ירד מ-6.5% ב-2012 ל-5.8% בשנה החולפת.

ה'פוסט' של אלי עזור ממשיך להיחלש זה החציון השני. בחצי השני של 2012 קיבל העיתון 8.9%, בחודשים ינואר-יוני 2013 החשיפה עמדה על 8.6%, וכעת על 7.8%. בחשיפה השנתית העיתון ירד גם כן - מ-8.7% בשנת 2012 ל-8.2% בשנה החולפת.

עיתוני סוף השבוע: עוד חדשות עצובות ל'מעריב'

'ידיעות אחרונות' שומר על ההובלה בהפרש ניכר מהמתחרה 'ישראל היום', אם כי פער זה הולך וננגס בכל חציון. החשיפה לעיתון של נוני מוזס עמדה בחודשים יולי-דצמבר 2013 על 41.4% מול 41.5% בחצי השנה שקדמה לכך, ואילו העיתון של אדלסון זכה לחשיפה של 33.7% בחציון האחרון, ו-33% בזה שלפניו. בחשיפה שנתית מוביל 'ידיעות' עם 41.5% (42.5% ב-2012) מול 33.3% (32.1% ב-2012).

סופהשבוע של עזור, סוגר שנה של מדידה ב-TGI עם נתוני חשיפה טובים: בחצי השנה החולפת, החשיפה עמדה על 8.4% מול 7.4% בחצי השנה החולפת. ואילו עיתון סוף השבוע של 'הארץ' - בעוד שבחודשים יולי-דצמבר 2013 הוא שמר על נתון זהה לזה של החצי הראשון של אותה שנה - 6.3%, הרי שבשנת 2012 החשיפה עמדה 6.9%.

גם בגזרה זו רשם 'מעריב' קריסה, וזו לא תהיה מילה קיצונית מדי לתיאור המצב: החשיפה בחודשים ינואר-יוני 2013 עמדה על 8.1%, ואילו ב-6 החודשים האחרונים צנחה ב-40% ל-4.9%. בחשיפה שנתית, צנח העיתון מ-12.9% ב-2012 ל-6.5% ב-2013 - ירידה של 50%.

מקור ראשון, בניגוד לאח מצומת 'מעריב', דווקא רשם התחזקות משמעותית בסוף השבוע, עם חשיפה של 3.6% בחצי השנה האחרונה, מול 2.5% ב-6 החודשים הראשונים של 2013. על פי נתונים שנתיים, העיתון ירד מ-3.6% מ-3%. בעיתון בשבע, עיתון נוסף של המגזר הדתי, החשיפה עלתה מ-4.5% בחודשים ינואר-יוני 2013 ל-5% בחודשים יולי-דצמבר, אולם היחלשות מ-5.1% בשנת 2012 ל-4.8% בשנה החולפת.

החשיפה לעיתון סוף השבוע של גלובס צנחה מ-3.7% בחודשים ינואר-יוני, ל-2.9% כעת - ירידה של 20%. בשנה החולפת החשיפה לעיתון עמדה על 3.3%, מול 3.2% בשנה שלפני כן.

נפילה לעיתונים הכלכליים

הגזרה כמעט הכי מעניינת בשוק התקשורת הישראלית, הם העיתונים הכלכליים. שלושתם רשמו בחצי השנה האחרונה היחלשות משמעותית. את הרשימה מוביל כלכליסט (שילוב של מוסף ב'ידיעות אחרונות' ומכירה עצמאית של 'כלכליסט') עם 10.2% מול 11.8% ב-6 החודשים שלפני כן - ירידה של 15%. בשנה החולפת החשיפה עמדה על 11% מול 12.3% ב-2012.

TheMarker רשם ירידה משמעותית גם בנתוני החשיפה השנתיים וגם החציונים: ב-2013 החשיפה שלו עמדה על 5.7% מול 6.9% בשנה שלפני כן - ירידה של 17%. בחצי השנה האחרונה החשיפה הייתה 5.2% מול 6.3% ב-6 החודשים הראשונים של 2013 - ירידה של 20%.

גם ב'גלובס' המצב לא להיט. העיתון הכלכלי מראשון לציון צנח ב-24% מ-5.5% בחצי הראשון של 2013, ל-4.2% בחצי האחרון של השנה. ואולם, בשנת 2013 החשיפה לעיתון עמדה על 4.8%, גבוהה מזה של השנה שלפני כן - 4.5%.

יש לציין כי גם לגבי נתון זה מסבירה חברת 'קנטאר מדיה מחקרי TGI' כי במהלך התקופה הזאת, המוסף הכלכלי של 'מעריב' היה מבוסס על המותג של, התוכן והמראה של 'גלובס', ולכן יתכן ונתון זה מושפע מתופעה זו.

מגזינים: 'לאשה' נחלש, 'פנאי פלוס' בולם את הקריסה

לאשה של קבוצת 'ידיעות אחרונות' ממשיך במגמת ההיחלשות, עם 8.3% בחצי השנה החאורנה, מול 8.5% ב-6 החודשים שלפני כן, ו-9% בחצי השנה השנייה של 2012. המגזין המתחרה של 'מעריב', הירחון את, ממשיך בהתחזקות קלה - 2.4% בחצי השנה השנייה של 2-12, 2.5% בחצי השנה הראשונה של 2013, ו-2.8% בחצי השנה החולפת. מגזין נשים של 'מקור ראשון' זינק במקביל להתחזקות של עיתון סוף השבוע, מ-1.3% ל-2%.

פנאי פלוס, אף הוא מקבוצת 'ידיעות אחרונות', בולם את מגמת איבוד הקוראים: 6.3% בחצי השני של 2011, 6.1% בחצי הראשון של 2012, 5.5% בחצי השני של 2012, 4.2% בחצי הראשון 2013, וכעת - התחזקות ל-4.4%.

מגזין TheMarker שומר על 2.1% בחציונים האחרונים, ובנתוני החשיפה השנתיים - של 2012 ושל 2013. מגזין הגברים בלייזר התחזק קלות מ-2.9% ל-3%.

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    משה בן ישראל 21/01/2014 16:38
    הגב לתגובה זו
    צריך לשלוח את רוני זילברברג הביתה ואת המשכורת שלו להדפיס עוד עיתונים וכך התפוצה של מעריב תשתווה לישראל היום בושה
  • 16.
    אורן 20/01/2014 22:16
    הגב לתגובה זו
    סגירת רשת המקומונים המיטה אסון על עובדים רבים (כל עיתונאי מערכת באר שבע מובטלים ומדובר באנשים מבוגרים) כשמקומונים היו יכולים להציל דווקא את המצב ואת החשיפה. בבאר שבע לא ניתן להשיג מעריב כבר הרבה זמן. הרבה דברים תמוהים קורים במעריב ואף אחד לא אומר מילה.
  • 15.
    דיויד לנצמן 20/01/2014 22:09
    הגב לתגובה זו
    מהשלושה הוא כלכליסט שבשנה האחרונה התעלה על הגלובס והדה-מרקר. אבל כל השלושה יותר טובים מכל מה שיש מסביב
  • 14.
    מעריב צריך להחליף חלק מהכותבים, (ל"ת)
    קורא העיתונים 20/01/2014 20:27
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    ינון 20/01/2014 18:34
    הגב לתגובה זו
    מה מצפים מעיתון שהעלה את המחיר למנויים כמעט פי 2 בתוך זמן קצר, שמגיעים לסופר אין מעריב - כי החלק שמודפס בגלובוס לא הגיע, ויש רק את שאר החלקים ואולי החלק הכי חשוב -ברשתות השיווק נמכר במחיר מלא לעומת ידיעות שמחירו זול יותר, בן צבי - אם לא הייתי חושב על עצמך ומנסה להרייוח כל זמן, הנתונים שלפנינו היו נראים אחרת. אבל מה ניחן לצפות שפיטר כל כך הרבה עובדים רק בשביל כסף?
  • 12.
    גילה 20/01/2014 17:42
    הגב לתגובה זו
    הירידה היתה צפויה. מעריב כשלון של עורך. לערב עתון ימני הזוי כמו מקור ראשון עם מעריב- אידיוטיות ממדרגה ראשונה. הרוב הסולידי קרא מעריב, ולא רוצה לראות ממטר את המתנחלים הצבועים. הביטאון שלהם שילך לישע עד הפינוי הקרוב- מעריב היה עתון העם וחוסל בגלל מדיניות מטומטמת של משפחת בן צבי שנתנה לו לבזבז לשוא מליו
  • 11.
    מקלוהן 20/01/2014 16:48
    הגב לתגובה זו
    הרי הם יודעים כמה הם מדפיסים מידי יום ,אבל בעיקר הם יודעים איזה זבלון הם מוציאים ,עיתון שלא שווה את הנייר עליו הוא מודפס
  • 10.
    תדי 20/01/2014 14:39
    הגב לתגובה זו
    הבנתי מהסברים שהשמיע בן צבי, שהוא הקובע כמה עיתונים יודפסו כל יום וקווי הפצה ונקודות מכירה נסגרו ביוזמתו, כי המטרה כעת היא לאזן את העיתון. כלומר, העיתון יצא בשלב זה במודע מתחרות התפוצה. נראה שהשלב הבא יהיה איחודו המלא עם מקור ראשון.
  • 9.
    רועי 20/01/2014 13:21
    הגב לתגובה זו
    כמה אוכלי חינם יש שם. עלוב!
  • 8.
    אבי 20/01/2014 13:19
    הגב לתגובה זו
    ומעריב במחיר מלא
  • אתה פרייר, בקניון הוד השרון הוא מחולק חינם (ל"ת)
    תקציבאי 23/01/2014 10:24
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    גיא 20/01/2014 12:36
    הגב לתגובה זו
    עצלנות? נדבנות? עמלות?
  • דיו סוסה, עגלון כשהמציאו כבר את המכונית (ל"ת)
    ליפה העגלון 21/01/2014 00:56
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    סופהשבוע נהנה מתוצאות סופשבוע של מעריב (ל"ת)
    סקר לא אמין לחלוטין 20/01/2014 12:35
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רונן 20/01/2014 12:34
    הגב לתגובה זו
    ישראל היא אחת המדינות שבה השר של הפרינט מעוגת הפרסום הוא הכי גדול. מתי תבינו שהעוגה זזה ותעבירו את הלקוחות שלכם???
  • כרמל 21/01/2014 00:57
    הגב לתגובה זו
    מיושן
  • 4.
    pix37 20/01/2014 12:26
    הגב לתגובה זו
    כאשר הם איבדו את הכותבים הטובים שלהם.
  • 3.
    העיתונות מתה הנייר כבר פאסה (ל"ת)
    ששון החצילון 20/01/2014 12:11
    הגב לתגובה זו
  • ברצינות מישהו עוד מ-ש-ל-ם על עיתון??? הלו? (ל"ת)
    אתי העגבניה 23/01/2014 10:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קורא 20/01/2014 12:11
    הגב לתגובה זו
    המודעות שם לא אסטטיות, חוזרות על עצמן ושל כל מיני מפרסמים סוג' ז' זה מקרין על כל העיתון.
  • 1.
    אריאל 20/01/2014 11:51
    הגב לתגובה זו
    אני כל כך שמח על כך המרקר היא עיתון מפלגתי מתנשא וגלובס מרוחק הקוראים מצביעים ברגליים
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.