יאיר לפיד מוחק תגובות בפייסבוק? רצים לפוליטיקה - הכללים החשובים
הפוליטיקאי: "מה אני צריך לעשות עם כל הרשתות החברתיות האלו?"
הדינוזאור: "אל תדאג. הכתרתי כבר ראשי ממשלות, נשיאים, שרים. אני אטפל לך בנושא הזה".
הפוליטיקאי: "אתה בטוח?".
הדינוזאור: "סמוך עליי. נפתח לך פייסבוק, לינקדין, טוויטר, גוגל+, נעשה לך יוזרים בפורומים, קצת טוקבקים. יהיו לך לייקים. עוקבים. יהיה בסדר. יש לך את המילה שלי".
הפוליטיקאי: "ואם יגלו שזה לא אני?".
הדינוזאור: "הם בחיים לא יגלו. יש לי את אנשי המקצוע הכי טובים בשוק והגולשים יהיו בטוחים שאתה מדבר שם. כבר עשינו המון קמפיינים כאלו".
הפוליטיקאי: "ומה יקרה אם איזה מישהו יגלה?"
הדינוזאור: "אז בן אדם אחד יגלה. ביג דיל. הוא גם ככה לא היה מצביע לך. אין לך מה להפסיד בכל מקרה".
הפוליטיקאי: "ואם מישהו ילכלך עליי בפייסבוק שלי?".
הדינוזאור: "אפשר לחסום את כולם. אל תדאג. הוא לא יציק לך יותר".
מתוך דיון לא בדיוני בהחלט של שיחה שמתרחשת/התרחשה/תתרחש במשרדי הישיבות המפוארים של יועצי התקשורת הנחשבים בישראל בזמן הקרוב. פוליטיקאי יקר, למה אתה כן צריך להיות פעיל במדיה החברתית ולפטר כל יועץ שעושה איתך את השיחה הזו?
1.דיאלוג אמיתי עם הבוחרים הקיימים - אותם בוחרים שכבר רוצים להצביע לך מחכים שתיתן לכם כלים כדי שהם ישכנעו את החברים שלהם להצביע לך.
2.אפשרות שכנוע לקולות הצפים - בעידן שבו חלק גדול מן האוכלוסייה לא יודע למי הוא רוצה להצביע, שיחה אמיתית ופתוחה עם הבוחרים יכולה לגרום להם לשים את האות שלך בקלפי.
3.איך רואים אותך בגוגל? - דרך פעילות אותנטית במדיה החברתית תוכל לקדם את תוצאות החיפוש על השם שלך, כאשר אפשר להביט בגרף כמות החיפושים של יאיר לפיד מרגע שהוא הודיע על כניסתו לפוליטיקה כדי להבין כמה מנועי החיפוש עדיין משחקים תפקיד מהותי בקבלת ההחלטות של הבוחרים.
אז מהם השינויים המהותיים שנראה במערכת הבחירות הקרובה ואיך עולם המדיה החברתית ישתלב בהם?
בניגוד לקמפיינים המסורתיים, הפעילות לא יכולה להסתיים עם שכירת שירותיה של חברת אינטראקטיב/משרד יחסי ציבור/חברת מדיה חברתית, אלא חייבת להיות משולבת עם מטה המפלגה ועם הפוליטיקאים עצמם. על הגורמים הפוליטיים לעבור הכשרות והדרכות בסיסיות בתחום המדיה החברתית והתנהגות הגולשים בהם, להבין את הדרך שבה הבוחרים העתידיים שלהם מתקשרים ולדעת לדבר איתם באותה השפה.
יו"ר המפלגה לא צריך לדעת איך לכתוב סטאטוס בפייסבוק או איך לצייץ בטוויטר. אך עליו להבין שזירות השיחה הופכת להיות הרבה יותר אותנטיות, שהיכולת לשמור דברים "בבית" הרבה יותר קשה ושהמקום הטוב ביותר עבורו לקבל את הביקורת הוא בפלטפורמות אותם הוא יוצר, בדיוק שנייה לפני שהם מתפרצות והוא עלול לאבד שליטה.
אף אחד לא מצפה מן הפוליטיקאים שלנו להיות זמינים כל הזמן לשאלות הגולשים, לענות על ביקורות וסתם לצייץ כל הזמן בטוויטר. מצד שני, הפוליטיקאים כן צריכים להבין שכאשר מתקיימות שיחות בפלטפורמות המדיה החברתית שלהם, הם חייבים לעמוד מאחוריה, כי הסטטוס שלהם בפייסבוק מהווה הצהרה לא פחות מאשר נאום שלהם בכנס המפלגה. כן צריך להשקיע זמן בשאלות גולשים וביצירת אינטראקציה אישית, בדיוק באותה מידה שגורמים פוליטיים משקיעים במדיה המסורתית ובחוגי בית שונים.
אני מאמין שבבחירות הקרובות נזכה לראות אינטגרציה אמיתית בין פלטפורמות המדיה החברתית לבין המדיה המסורתית. תחשבו על כנס בחירות בעתיד המאוד קרוב, בו המשתתפים יוכלו לסרוק QR CODE (ברקוד סלולארי), להוריד את המצגת של הכנס מאתר SlideShare (אתר שיתוף המצגות הגדול בעולם) בגירסה שמותאמת לסלולאר שלהם, לעשות לייק, להזדהות ולהגיב על המצגת. תחשבו על סרטוני יו-טיוב שייצרו המשך דיון בעמוד הפייסבוק של המפלגה. אין בפעילויות הזו שום דבר "מורכב" ואין צורך להמציא את הגלגל. יש צורך להבין שהגולש לא מסתכל בנפרד על פעילות הפייסבוק, על פעילות היו-טיוב או על הקמפיין הטלוויזיוני שלכם. הוא מסתכל עליכם כמפלגה וחושב לעצמו "אז מה אני אשים בקלפי?". השאלה היא האם אתם תהיו שם כדי לתת לו את התשובה.
מה אסור לכם לעשות בעולם המדיה החברתית?
אל תעסיקו נציגים בדויים מטעם המפלגה שיתקפו את המתחרים שלכם - מספיק שפעם אחת זה יתגלה והחשיפה השלילית תהיה הרבה יותר גדולה מהערך הפוטנציאלי של הפעילות. יש לא מעט בלוגרים עם הרבה כוח בתקשורת המסורתית שיחפשו אתכם בכל פינה וינתחו כל תגובה של הנציגים שלכם.
אל תמחקו תגובות וביקורות רלוונטיות של גולשים בכל הזירות שלכם. יש הבדל בין גולש שנכנס לקלל ולגדף ואותו מותר ולגיטימי למחוק, לבין גולש שמעלה עליכם ביקורת לגיטימית. המקרה של יאיר לפיד בו הוא מחק תגובות במסגרת דיון על סמים קלים והתגובות שהגיעו בעקבות המחיקה ייצרו הרבה יותר רעש שלילי מאשר הדיון עצמו.
אל תפתחו זירות שיחה במקומות בהם היא לא תהיה פעילה - זה מאוד נחמד לדאוג שיהיה מתחם למפלגה שלכם בכל פלטפורמה אפשרית, אבל אם זירת התוכן לא תתוחזק היא תייצר רושם שלילי אצל מי שיגיעו אליה ועלולה לפגוע בדרך בה הבוחרים שלכם תופסים אתכם
ו-2 דוגמאות קטנות לפעילויות של פוליטיקאים בישראל
ציון לגנאי - אהוד ברק, שהחליט להזמין אותי להיות חבר שלו. אני ומר ברק לא הכרנו לעולם והוא ממש רוצה להיות חבר שלי.
ציון לשבח - ח"כ יואל חסון שדואג לרשום לכל אחד מחבריו מזל טוב ביותר הולדתו על הקיר. (גילוי נאות - כן, הכרתי בעבר באופן אישי את מר חסון).
- 8.המאמר הזה צריך להפוך לשומר מסך של הפוליטיקאים (ל"ת)אילן ל 10/02/2012 11:35הגב לתגובה זו
- 7.נבוכדניהו 09/02/2012 01:27הגב לתגובה זוכולם
- 6.אמיר 03/02/2012 20:42הגב לתגובה זויאיר לפיד כנראה כבר הפך את זה לשיטה. חשבתי בהתחלה שבמקרה נמחקה תגובה שלי בעמוד שלו, אבל כנראה שזה מן מנהג שהוא נוקט בו כדי להתחמק משאלות קשות ולא נעימות. אז את הקול שלי, מר לפיד, אבדת! יום טוב.
- 5.בני 02/02/2012 17:07הגב לתגובה זואדם שמעסיק אנשים על מנת שיגיבו בפייסבוק/יצייצו בטוויטר/יעקבו אחר טוקבקים בשבילו הוא אדם שלא מספיק אכפת לו מבוחריו ולא רק ברשת אלא גם בreal life ולכן כדאי מאוד שלפוליטיקאים יהיה אכפת מאיך שהם נראים ומתנהגים ברשת.
- 4.לי 02/02/2012 16:12הגב לתגובה זוהחברה של הסמים פשוט עשו לו לינץ. ויש להם כוח, אז הצליח לעשות רעש תקשורתי
- 3.יועץ פוליטי 02/02/2012 14:44הגב לתגובה זואתגר, תוכל להפנות לדוגמאות מהעולם של פוליטיקאים שיודעים את העבודה? תודה מראש
- אתגר 02/02/2012 16:51הגב לתגובה זובנוסף לדוגמה הנדושה של מקרה אובמה, אפשר לראות את הפעילות הכללית של הדמוקרטים בארה"ב ואת הפעילות השוטפת הנעשית שם http://www.youtube.com/user/DemocraticVideo
- 2.ממש צודק. לפיד טעה שמחק תגובות (ל"ת)אורית 02/02/2012 14:07הגב לתגובה זו
- 1.ארז חיון 02/02/2012 13:44הגב לתגובה זואין ספק מאמר חשוב, שכדאי לכל פוליטיקאי לקרוא. אתגר, כל הכבוד!!!
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
