בינה מלאכותית גנרי AI generic
בינה מלאכותית גנרי AI generic

נביוס גייסה 700 מיליון דולר

חברת התשתיות בינה מלאכותית, המפעילה מרכזי נתונים ביצעה מכירת חיסול לנכסיה הרוסיים ובכוונתה לגייס עוד הון
חיים בן הקון |
נושאים בכתבה גיוס הון יאנדקס

נביוס, חברת תשתיות הבינה המלאכותית גייסה 700 מיליון דולר כדי לתדלק את התרחבותה בארה״ב. נביוס היא חברה אירופאית הנסחרת בנאסד״ק, והייתה ידועה בשם  Yandex NV.

ארקדי וולוז׳, מנכ״ל נביוס (באדיבות, נביוס)

המימון – לפי מנכ"ל נביוס ארקדי וולוז' – הגיע מ-״עשרות משקיעים ידועים מאוד״, בעוד שכל שמות המשקיעים יתגלו כאשר הניירת תוגש לרשות ניירות ערך (SEC), החברה חושפת רק שלושה לעת עתה: השותפים הקיימים ואנבידיה, קרן הון הסיכון Silicon Valley Accel ומנהל הנכסים Orbis.

ההקצאה הפרטית תגרום לנביוס להנפיק 33.3 מיליון מניות מסוג A במחיר של 21 דולר למניה, מה שמשקף פרמיה של 3% על המחיר הממוצע של המניה מאז חידוש המסחר באוקטובר.

הגיוס מגיע כשישה שבועות לאחר שנביוס חידש את המסחר בנאסד"ק לאחר הפסקה של כמעט שלוש שנים שהוטלו עקב סנקציות נגד חברות הקשורות לרוסיה. העסקים בהולנד היו חברת האחזקות של Yandex, "הגוגל של רוסיה", ולאחר תהליך מימוש נרחב, היא הופיעה כנביוס ביולי עם תוכניות להציע תשתית מלאה לחברות בינה מלאכותית.

בנוסף לעסקי הליבה של תשתיות הענן, נביוס מנהלת קומץ עסקים נוספים, כולל חברת הרכב האוטונומי Avride מטקסס; חברת AI ו-LLM גנראטיבית הממוקמת בהולנד בשם Toloka; ופלטפורמת טכנולוגיית חינוך TripleTen, שהמטה שלה בוויומינג.

תוכנית עתירת הון

נביוס מאמצת גישה היברידית להגדלת טביעת הרגל שלה, הכוללת שילוב של מרכזי נתונים משותפים ואתרי "גרינפילד" משלה שנבנו מאפס. אבל זה מאמץ יקר, וזו הסיבה שהיא מגייסת כעת מימון נוסף.

קיראו עוד ב"BizTech"

בעוד נביוס מתחרה בחברות הצמיחה המהירה המצויות בענף הענן, היא גם מתחרה מול שחקנים פרטיים ממומנים היטב כמו CoreWeave, שגם היא מונה את אנבידיאה כמשקיעה. יש לציין כי CoreWeave נמצאת בעיצומה של התרחבות מארה"ב לאירופה, בעוד שנביוס נעה בכיוון ההפוך: מאירופה לארה״ב. נביוס גם הוסיפה אתר מיקום משותף בפריז לסגל שלה, והיא מתכננת לשלש את הקיבולת של מרכז הנתונים הראשי שלה בפינלנד.

לאחר מכירת החיסול של נכסיה הרוסיים, לנביוס היו 2.2 מיליארד דולר במזומן בחשבונות הבנק שלה. אך מנגד, הייתה צריכה נביוס להקצות חלק מזה לתוכנית רכישה עצמית למקרה שאחד מהמשקיעים הקודמים ירצה לצאת. כי אחרי הכל, נביוס של 2024 היא לא עסק רוסי אלא תאגיד שונה בתכלית מזה שהמשקיעים תמכו בו. פרטי ההצעה לרכישה עצמית היו לקניה של עד 81 מיליון מניות סדרה A במחיר של עד 10.5 דולר למניה. 

בששת השבועות שלאחר כניסתה המחודשת לשווקים הציבוריים, מחיר המניות של נביוס נעו סביב ה-21 דולר, כלומר לבעלי המניות הקיימים הייתה הזדמנות מספקת למכור בשוק הרבה מעל מחיר הבייבק. 

בסופו של דבר, לנביוס יש באזור ה-3 מיליארד דולר, סכום שעדיין נמוך יחסית מבחינת המזומנים הנדרשים לבניית תשתית בקנה מידה תחרותי. זו הסיבה שוולוז' אומר שהחברה כבר מסתכלת קדימה לגיוס הון נוסף, בין אם זה גיוס הון או חוב.

"כמובן, יהיו לנו כמה הכנסות שיעזרו, אבל נצטרך מזומנים שאינם מהכנסה שוטפת כדי לבנות מהר יותר", אמר וולוז'. "התוכנית עתירת הון. טכנולוגיה והון הם שני מרכיבים של העסק הזה - אני לא דואג לגבי הטכנולוגיה, ולגבי ההון לדעתי נוכל לגייס".

ראוי גם לציין שהמצב הפיננסי המחודש הזה פירושו שנביוס מעלה כעת את התחזית הפיננסית שלה, בציפייה להגיע לשיעור הכנסות חוזרות (ARR) של 750 מיליון דולר עד מיליארד דולר עד סוף 2025. החברה חזתה בעבר נתון דומה שנע בין 500 דולר מיליון ומיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד